1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

ASF a lansat un nou Ghid RCA, in acord cu noua legislatie

ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara a elaborat Ghidul RCA in acord cu noua legislatie, cuprinzand informatii utile cu privire la asigurarea RCA (contractul RCA, sistemul bonus-malus, avizarea si constatarea daunelor, despagubire etc.) precum si raspunsuri la intrebari frecvente.

Ghidul RCA are 40 de pagini ofera celor interesati informatii actualizate, de la A la Z despre asigurarea obligatorie de raspundere civila auto, potrivit ASF. Pe langa informatiile de baza care explica ce este asigurarea RCA, in ghid gasiti explicatii despre:
  • ce faceti in caz de accident;
  • cum se foloseste constatarea amiabila;
  • unde puteti apela in caz daca aveti probleme cu polita RCA;
  • informatii despre avizarea si constatarea daunelor;
  • totul despre despagubirile acordate in temeiul RCA;
  • unde pot apela daca aveti probleme legate de asigurarea RCA;
  • precum si alte informatii utile.
"Asigurarea de Raspundere Civila Auto (RCA) este un contract incheiat intre proprietarul unui vehicul, persoana fizica sau juridica si o societate de asigurari care are dreptul de a practica asigurarea RCA pe teritoriul Romaniei. In baza acestui contract, asiguratorul care a emis asigurarea RCA plateste despagubiri tertelor persoane pagubite in urma unui accident provocat de vehiculul sau tramvaiul pentru care s-a incheiat asigurarea, pentru daunele materiale si/sau decesul ori vatamarile corporale, inclusiv daunele morale, suferite in acel accident", se precizeaza in ghid.

Ce se intampla daca nu am RCA? "Nerespectarea obligatiei de incheiere a asigurarii RCA constituie contraventie, este constatata de Politie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 la 2.000

lei si cu retinerea certificatului de inmatriculare/ inregistrare a vehiculului. In plus, in cazul unui accident, pagubitul sau Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR) in calitate de garant al obligatiei de despagubire se pot indrepta impotriva dumneavoastra, pe cale juridica, pentru recuperarea prejudiciului creat", explica ASF.

Dovada incheierii asigurarii RCA o reprezinta contractul de asigurare RCA si polita RCA, care atesta existenta asigurarii de raspundere civila pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule.

Incheierea contractului RCA se poate face pentru o perioada de la 1 luna la 12 luni, multiplu de o luna. Indiferent de canalul de distributie utilizat, asiguratorul RCA practica aceeasi prima de asigurare, stabilita pe baza criteriilor specifice unui asigurat.

Modificarea legislatiei RCA a introdus pentru consumatori noi notiuni, asa cum este cea referitoare la asiguratul cu risc ridicat. "Acesta este persoana pe care cel putin 3 asiguratori o incadreaza intr-o clasa de risc superioara si ii oferteaza un tarif de prima de N ori mai mare decat tariful de referinta. Un asigurat cu risc ridicat se poate adresa BAAR pentru formularea unei oferte de asigurare si alocarea unui asigurator in vederea incheierii contractului RCA", potrivit documentului.

De asemenea, gasim si informatii despre decontarea directa, clauza ce poate fi atasata politei RCA, conform Legii RCA: "Decontarea directa este un serviciu suplimentar prevazut in contractul RCA, care va fi taxat suplimentar, in baza caruia in caz de dauna provocata din vina unui tert va puteti adresa propriului asigurator RCA, urmand ca acesta sa intreprinda demersurile necesare avizarii, constatarii si despagubirii daunei respective".

In Ghid, ASF explica si Sistemul bonus-malus, care influenteaza prima de asigurare in functie de daunalitatea inregistrata in perioada de referinta. Sistemul bonus-malus este format din 8 clase de bonus (B) si 8 clase de malus (M). Reducerea maxima (bonusul) de care un asigurat poate beneficia este de 50%, in btimp ce penalizarea maxima (malusul) care poate fi aplicata este de 180%.

ASF aminteste ca acorda o atentie deosebita protectiei consumatorilor de produse financiare nebancare. In acest context, primeste si raspunde la toate petitiile, sesizarile, reclamatiile si solicitarile de informatii privind activitatea de asigurare-reasigurare din Romania formulate de persoane care au calitatea legala de a formula petitii. Petitia se poate transmite ASF prin servicii postale la adresa Splaiul Independentei nr.15, Sector 5, Bucuresti, la sediu (prin intermediul registraturii), prin e-mail (office@asfromania.ro) sau prin formularul online disponibil pe site-ul www.asfromania.ro, sectiunea Consumatori/ Protectia Consumatorilor, prin crearea unui cont de utilizator. Formularul va transmite automat un e-mail catre departamentul specializat in solutionarea petitiilor, totodata generandu-se un numar de inregistrare.

UTIL: Pentru ca fiecare consumator sa poata sa compare tarifele de prima, ASF publica semestrial un tarif de referinta calculat de o societate cu expertiza in domeniu. Acest tarif de referinta are un caracter orientativ determinat pe baza datelor statistice de la nivelul intregii piete de asigurari RCA. Asiguratorii va pot oferta un tarif de prima mai mic, egal sau mai mare decat tariful de referinta, in functie de propriul calcul adecvat profilului dumneavoastra de risc. Dar tariful de referinta va ajuta pentru a avea o analiza proprie referitoare la asteptarile legate de asigurarea dumneavoastra RCA.

Pentru mai multe informatii descarca aici Ghidul RCA.

CITITI PE ACEEASI TEMA:
ASF a lansat Ghidul consumatorului care achizitioneaza RCA de la un asigurator autorizat in alt stat UE