1asig.ro

Adrian MARIN, Presedinte, UNSAR


Inca de la inceputul pandemiei COVID-19, companiile de asigurari au luat rapid masuri pentru protejarea si sprijinirea angajatilor si a clientilor. Astfel, companiile au implementat sistemul work from home si au fost alaturi de clientii lor punand la dispozitie instrumente online astfel incat orice operatiune legata de politele lor de asigurare sa poata fi realizata in mod simplu si rapid, de la distanta.

XPRIMM: Cu totii trecem prin aceasta coronacriza care ne-a luat prin surprindere. Care sunt principalele masuri si solutii adoptate de asiguratori in aceasta perioada?
Adrian MARIN: Traversam o perioada foarte dificila si impredictibila pentru fiecare dintre noi, principalul atribut care ne va ajuta sa iesim cu bine din punct de vedere economic fiind adaptabilitatea. In acest moment, probabil ca afacerile care vor supravietui sunt cele care se vor adapta rapid noilor comportamente ale consumatorilor - distantare sociala, digitalizare, simplificare si responsabilitate sociala. Asiguratorii nu fac exceptie de la aceasta tendinta si am vazut foarte rapid masuri importante luate de companii pentru a le veni in ajutor clientilor, atat persoane fizice, cat si juridice.

Inca de la inceputul pandemiei COVID-19, companiile de asigurari au luat rapid masuri pentru protejarea si sprijinirea angajatilor si a clientilor. Astfel, a fost implementat sistemul work from home, in asa fel incat oamenii din asigurari sa isi poata continua activitatea in siguranta in casele lor, respectand toate recomandarile autoritatilor pentru limitarea raspandirii virusului. De asemenea, companiile de asigurari au fost alaturi de clientii lor si prin faptul ca au pus la dispozitie instrumente online, astfel incat orice operatiune legata de politele lor de asigurare - achizitie, reinnoire, notificare a unei daune sau despagubire - sa poata fi realizata in mod simplu si rapid, de la distanta. Important de mentionat este si faptul ca mai multe companii au declarat deja public ca le ofera clientilor lor acoperirea riscurilor legate de imbolnavirea cu COVID-19.

In ceea ce priveste responsabilitatea sociala, mai multe companii de asigurari au facut donatii pentru sprijinirea luptei impotriva COVID-19, facand astfel posibila achizitia de echipamente medicale si de protectie pentru sistemul medical, sprijinind astfel persoanele vulnerabile in aceasta perioada. Solidaritatea si responsabilitatea sunt extrem de importante acum. 

Chiar daca acestia sunt doar niste primi pasi, suntem increzatori si privim cu toata responsabilitatea rolul pe care industria noastra il are de jucat in societate.

XPRIMM: Ce masuri a luat UNSAR pentru continuarea activitatii si sprijinirea membrilor?
A.M.: La nivelul UNSAR, au fost aplicate aceleasi masuri ca si in intreaga piata de asigurari - organizatia fiind in totalitate operationala, oferindu-le sprijin membrilor pentru implementarea celor mai bune practici aferente acestei perioade. Suntem in permanenta legatura cu asociatiile corespondente din Europa si cu federatia noastra europeana - Insurance Europe, pentru a face schimb de experienta si de practici in perioada pandemiei, astfel incat sa le oferim membrilor nostri solutii adaptate acestei perioade dificile. Nu in cele din urma, ramanem un partener respectat de dialog pentru autoritatile statului, care sunt puse, la randul lor, sub presiune in aceasta perioada. Astfel, ne implicam in continuare in procesele de modificare a cadrului legislativ din piata asigurarilor, avand in prim-plan, ca intotdeauna, protejarea intereselor consumatorilor. 

XPRIMM: Cum vedeti transformarea distributiei de asigurari in acest an, in contextul COVID-19?
A.M.: Este foarte probabil ca aceasta criza prin care trecem sa determine o schimbare in comportamentul consumatorilor si al tuturor clientilor, prin cresterea gradului de utilizare a platformelor online pentru achizitia si administrarea politelor de asigurare. Prin urmare, ne asteptam la cresterea ponderii vanzarilor online. Pe termen mediu, vom vedea o dezvoltare mai accelerata a instrumentelor online si investitii semnificative in acest sector. In acelasi timp, este posibil ca, in momentul in care pandemia va lua sfarsit, multe dintre aceste schimbari sa devina "new normal".

XPRIMM: Care sunt principalele nelamuriri pe care le-ati observat in randul consumatorilor?
A.M.: De la inceputul acestei perioade, au existat intrebari primite de la clienti, asa cum era si firesc. Pentru a veni in sprijinul acestora, UNSAR a realizat un document informativ cu cele mai frecvente intrebari si raspunsurile primite, pe care il actualizam constant - il puteti gasi pe site-ul UNSAR si pe Asiguropedia.ro. In general, clientii au fost interesati de serviciile pe care le ofera asiguratorii in aceasta perioada, de ce anume au de facut pentru notificarea daunelor si obtinerea despagubirilor, de tipurile de polite care acopera riscurile legate de COVID-19 si de reinnoirea asigurarilor, desigur. 
Suntem cu totii oameni si intelegem ca este un moment greu pentru toata lumea, mai ales ca ne confruntam cu o situatie noua pentru noi toti.

XPRIMM: Ce ii sfatuiti pe consumatorii de asigurari in aceasta perioada?
A.M.: In primul rand, sa ne pastram calmul si optimismul si sa facem tot posibilul pentru a ne adapta situatiei existente, respectand recomandarile si deciziile autoritatilor. In al doilea rand, ne dorim ca toti clientii sa acorde in continuare importanta cuvenita asigurarilor ca instrument de protectie. In special in contexte precum cel actual, protectia financiara a familiei si a afacerilor sunt deosebit de importante. Doar un exemplu: asigurarile de viata si cele destinate locuintelor - care au ajuns sa indeplineasca si rolul de birouri, si in care foarte multi dintre noi ne petrecem, acum, timpul in intregime. 

XPRIMM: Care considerati ca vor fi principalele beneficii ale crizei actuale in activitatea viitoare a jucatorilor din piata asigurarilor?
A.M.: E foarte greu sa ne gandim acum la beneficii. Asa cum am mai precizat, companiile de asigurari si-au activat imediat planurile de continuitate a afacerilor, astfel incat sa ofere aceleasi servicii clientilor ca in mod obisnuit. Punem accent pe solutiile digitale si pe instrumentele online, acesta fiind unul dintre "beneficiile" crizei. 

Practic, cred ca vom "arde" niste etape in dezvoltarea online, criza va accelera nevoia de astfel de solutii si gradul de acceptare de catre clienti. Vorbim despre solutii simple, prin care orice client isi poate administra politele lui de asigurare, de la distanta - achizitie, reinnoire, notificare daune, solicitare despagubire etc. - si care, foarte probabil, vor fi utilizate la scara larga si dupa terminarea pandemiei. 

XPRIMM: Am putea vedea o crestere importanta a vanzarilor online de asigurari in acest an? La cat anticipati ca va ajunge ponderea vanzarilor online din total piata comparativ cu anul trecut?
A.M.: Se estimeaza ca, la finalul acestui an, vanzarile online de polite de asigurare vor ajunge la o pondere mai mare din totalul pietei de asigurari, in crestere fata de anul anterior, avand in vedere cerintele de distantare sociala. Este o dezvoltare fireasca a pietei, dar mult accelerata de contextul actual. Important este ca exista instrumentele digitale necesare pentru a le oferi clientilor aceleasi servicii cu care sunt obisnuiti. 

Desigur, important va fi sa vedem cifrele pietei per ansamblu, mai ales la nivelul trimestrului al doilea, dar si ulterior, dupa incetarea pandemiei.

XPRIMM: Aceasta criza provocata de noul coronavirus a dus la revizuirea principalelor proiecte UNSAR pentru acest an? Care sunt acestea?
A.M.: La scurt timp dupa inceputul pandemiei, am lansat o microcampanie de comunicare ad-hoc, #OAMENIIdinAsigurari pentru Romania. In cadrul acesteia, am realizat acel document informativ dedicat clientilor, pe care l-am mentionat deja. In plus, am comunicat, in contextul creat de pandemia provocata de coronavirus, prin: - realizarea unui centralizator online cu principalele actiuni intreprinse de companiile membre UNSAR, care a fost preluat de catre mass-media (pagina dedicata este actualizata saptamanal); - preluarea pe canalele proprii de social media ale UNSAR a recomandarilor facute de organizatii consacrate pe tema prevenirii si raspandirii COVID-19; - publicarea in social media a unei liste de asociatii si ONG-uri care ofera solutii pentru cei care doresc sa contribuie prin donatii si nu numai. In plus, am realizat o analiza a evolutiilor legislative exceptionale pe linie de asigurari in tarile europene, ca urmare a pandemiei de COVID-19. Monitorizam cu atentie ce se intampla in plan international si incercam sa anticipam situatii cu care Romania s-ar putea confrunta. Ne vom ajusta si in continuare activitatea in mod constant, pentru a veni in sprijinul clientilor, al societatii si al industriei pe care o reprezentam, in functie de evolutia situatiei.

XPRIMM: Cum anticipati evolutia pietei de asigurari in 2020 si care sunt principalii factori de influenta?
A.M.: Sunt semnale puternice care arata ca economia mondiala va fi puternic influentata de criza cauzata de coronavirus. Romania si piata asigurarilor nu vor face exceptie. In aceasta perioada, este extrem de importanta capacitatea de adaptare si de sprijinire a clientilor, a comunitatilor in care activam si a angajatilor nostri. Suntem solidari cu clientii nostri si incercam sa gasim cele mai bune solutii pentru ei, astfel incat sa trecem in siguranta peste aceste luni. 
Odata cu iesirea din pandemie, toate afacerile, inclusiv companiile de asigurari, se vor concentra pe revenirea la normal si pe reconstruirea economiei. 2020 va fi un an cu provocari noi, iar felul in care vom reusi sa le depasim, precum si directia in care va merge piata pana la finalul anului depind de eforturile depuse de fiecare dintre noi.

Interviul cu Adrian MARIN il puteti citi si in Revista PRIMM Asigurari & Pensii din luna mai.


Editor: Andreea RADU | Publicat pe 07.05.2020 | 868 vizualizari
Share |