1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Alexandru CIUNCAN, Director General, UNSAR


Aniversarea a 25 de ani de la infiintarea UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania - face ca 2019 sa fie un an foarte important pentru asociatia noastra. Pentru prima data, co-organizam Conferinta Insurance Europe in Bucuresti, pe data de 23 mai.

XPRIMM: Cum ati caracteriza evolutia pietei romanesti in ultimii ani?
Alexandru CIUNCAN: Piata romaneasca de asigurari este in continua dezvoltare si a atras grupuri financiare importante la nivel european si international in ultimii 25 de ani. In prezent, in Romania activeaza 29 de companii de asigurari care vand asigurari generale si de viata. Prezenta unor investitori importanti pe piata romaneasca de profil reprezinta o garantie a calitatii produselor si a bunelor practici utilizate in companiile locale.

In comparatie cu alte piete europene, ponderea pietei romanesti de asigurari in PIB se situeaza inca la un nivel scazut: 1,13% in 2017, potrivit celor mai recente date disponibile, in timp ce in Polonia ponderea este de 3,2%, iar in Ungaria de 2,5%. In opinia noastra, acest indicator arata faptul ca inca exista mult spatiu pentru dezvoltare pe piata locala.

Din cauza faptului ca piata romaneasca de asigurari este inca o piata emergenta, suma medie cheltuita de romani pentru asigurari este putin peste 100 de euro pe an, unul dintre cele mai scazute niveluri din regiune. In prezent, atat companiile de asigurari la nivel individual, cat si UNSAR deruleaza campanii importante de informare si educare a publicului in ceea ce priveste beneficiile asigurarilor de viata si generale.

2018 a fost un an cu adevarat interesant pentru companiile romanesti de asigurari, cu provocari si oportunitati. Companiile locale si-au adaptat operatiunile unor schimbari legislative importante, cum ar fi GDPR - General Data Protection Regulation si IDD - Insurance Distribution Directive, care au adus o mai buna protectie pentru consumatorii de produse de asigurare.

Companiile de asigurari din Romania au inregistrat prime brute subscrise de 10,14 miliarde RON (2,18 miliarde EUR) in 2018, in crestere cu 4,5% fata de 2017, potrivit datelor Autoritatii de Supraveghere Financiara.

XPRIMM: Romania este una dintre tarile cu cea mai mica rata de penetrare din Europa. Una dintre solutiile posibile pentru cresterea acestei rate este educatia financiara. Care sunt actiunile UNSAR in aceasta directie?
A.C.: Educatia financiara reprezinta o prioritate pentru UNSAR. Pentru 2019, avem cel mai ambitios plan din istoria de 25 de ani a asociatiei. Credem ca numai prin educatie financiara putem ajuta romanii sa inteleaga riscurile la care sunt expusi si faptul ca politele de asigurare pot contribui la stabilitatea lor financiara.

Strategia noastra de educatie financiara se concentreaza pe transmiterea mesajului referitor la beneficiile asigurarilor catre un public tanar. Din acest motiv, majoritatea campaniilor noastre se desfasoara in principal in mediul digital, care reprezinta cea mai buna cale pentru comunicarea cu publicul respectiv.

In 2018, am implementat o serie de campanii prin intermediul platformei noastre Asiguropedia.ro, un site care contine informatii utile despre asigurari, prezentate intr-un mod simplu si accesibil. De asemenea, in octombrie 2018 am publicat rezultatele unui studiu complex despre asigurari de locuinte, atat facultative, cat si obligatorii, realizat de IRES la solicitarea UNSAR. Studiul a avut rezultate interesante, care au captat atentia presei, ducand astfel mai departe mesajul nostru cu privire la beneficiile asigurarilor de locuinte.

Suntem foarte implicati si in educarea publicului cu privire la siguranta in trafic. Tocmai de aceea, in noiembrie 2018 am implementat campania ATENT IN TRAFIC, in colaborare cu Academia Titi Aur (ATA). Peste 1.360 de studenti din Bucuresti s-au inregistrat, iar 100 dintre acestia au fost selectati pentru a participa la cursurile de condus preventiv organizate de ATA. Aceasta campanie va continua in 2019, la fel ca alte campanii ale UNSAR.

XPRIMM: UNSAR a trecut printr-o serie de transformari. Care sunt obiectivele si planurile noului UNSAR?
A.C.: UNSAR are un plan clar de activitati care are drept scop sprijinirea dezvoltarii pietei romanesti de asigurari si imbunatatirea nivelului de educatie financiara in randul tinerilor. Scopul nostru este pozitionarea UNSAR ca un think tank si un centru de competenta in asigurari, facand trecerea spre un model de comunicare proactiva.

Un obiectiv foarte important pentru noi in viitorul apropiat este implementarea primei campanii de imagine a industriei de asigurari in Romania. In prezent, dezvoltam conceptul, planul fiind sa lansam campania la mijlocul lunii mai. Suntem increzatori ca aceasta campanie va avea un impact pozitiv semnificativ asupra intregii industrii de asigurari si, in mod special, asupra consumatorilor si tuturor clientilor nostri.

Intre timp, UNSAR participa activ la un numar mare de evenimente de business, atat in Romania, cat si in UE, pentru a reprezenta industria si pentru a duce mai departe mesajele privind educatia financiara si beneficiile politelor de asigurare.

XPRIMM: UNSAR sarbatoreste 25 de ani de activitate. Care sunt principalele aspecte ale activitatii Uniunii?
A.C.: Aniversarea a 25 de ani de la infiintarea UNSAR face ca 2019 sa fie un an foarte important pentru asociatia noastra. Pentru prima data, co-organizam Conferinta Insurance Europe in Bucuresti, pe data de 23 mai. De asemenea, suntem foarte mandri de faptul ca in 2019 am implementat prima campanie educationala dedicata tinerilor in ceea ce priveste asigurarile de viata. Campania #gatapentruVIATA s-a derulat intre mijlocul lui februarie si sfarsitul lunii martie pe Facebook si Instagram, cu mesaje inedite despre situatiile cand ai nevoie de o asigurare de viata. Mesajele campaniei au avut aproape 2 milioane de vizualizari, ceea ce inseamna ca au ajuns la aproximativ 20% dintre utilizatorii romani ai Facebook. Suntem foarte incantati de aceste rezultate, care ne inspira sa continuam eforturile in ceea ce priveste educatia financiara.

XPRIMM: UNSAR este membra a Insurance Europe din 2007. De ce este importanta aceasta asociere pentru Uniune si pentru piata din Romania?
A.C.: Calitatea de membru al Insurance Europe inseamna ca putem invata de la cei mai buni. Ca asociatie, suntem intotdeauna receptivi la cele mai bune practici din pietele mature de asigurari. Din acest punct de vedere, Insurance Europe reprezinta o inspiratie, datorita faptului ca membrii sai reprezinta 95% din piata europeana de asigurari. Suntem intotdeauna mandri sa lucram impreuna cu Insurance Europe si sa beneficiem de know-how-ul membrilor sai.

XPRIMM: Bucurestiul gazduieste cea de-a 11-a editie a Conferintei Insurance Europe. Care sunt principalele puncte de atractivitate pentru Romania din punct de vedere al afacerilor?
A.C.: Este o onoare pentru noi sa fim gazda celei de-a 11-a Editii a Conferintei Insurance Europe si sa contribuim astfel la promovarea pietei romanesti de asigurari. Din punctul de vedere al afacerilor, piata locala de asigurari are un important potential de crestere. Este inca dominata de asigurarile auto, in timp ce asigurarile de viata reprezinta aproximativ 20% - desi suntem increzatori ca acest lucru se va schimba odata cu cresterea nivelului de educatie financiara. In acest sens, UNSAR are o responsabilitate semnificativa de a determina publicul sa inteleaga ca nu putem vorbi de stabilitate financiara fara asigurari.

Datorita potentialului de crestere, piata romaneasca este foarte atragatoare pentru investitorii straini si beneficiaza de know-how-ul adus de importante grupuri financiare europene care au investit aici.

XPRIMM: Conferinta se va numi "Fast Forward - The future of the insurance". Care considerati ca sunt tendintele care vor afecta viitorul industriei de asigurari?
A.C.: In primul rand, cerintele legale sunt in schimbare - GDPR, IDD, Solvency II - si este important sa ne adaptam rapid si avand mereu in minte protectia consumatorului final. O alta tendinta importanta este digitalizarea, iar companiile de asigurari incearca sa creeze solutii inovatoare in acest sens. Piata, politica si societatea sunt in schimbare, la fel ca si industria de profil.

Totusi, cea mai importanta tendinta este cresterea nivelului de educatie financiara. Doar cu un anumit nivel de educatie financiara putem vorbi despre o piata de asigurari matura si despre stabilitate financiara la nivel individual. In acest sens, avem un plan concret de actiuni si monitorizam permanent rezultatele, educatia financiara fiind unul dintre cele mai importante obiective ale UNSAR.

Editor: Mihaela CIRCU | Publicat pe 15.05.2019 | 4419 vizualizari
Share |