1asig.ro

Aproape jumatate din parcul de autoturisme din Romania are o vechime de peste 15 ani

Recentele date referitoare la evolutia parcului auto din Romania, publicate de catre autoritatile din Romania, arata o deteriorare constanta a varstei medii a acestuia, dar mai important, cresterea numarului de autoturisme vechi si foarte vechi care continua sa-l alimenteze din plin, mai ales in ultimii doi ani (de cand a fost eliminat Timbrul de mediu).

PROMO


In baza datelor disponibile in spatiul public (DRPCIV) privind parcul auto din Romania la 31 decembrie 2018, APIA a actualizat analiza evolutiei acestuia in perioada 2007-2018, cu elemente de interes teritorial (regional sau judetean). Din datele disponibile reiese evolutia nefavorabila a principalelor caracteristici ale parcului auto din Romania (varsta medie, pondere pe grupe de varsta, evolutie diesel/ benzina), cu efecte negative implicite asupra cresterii nivelului de poluare, se arata in "Analiza evolutiei parcului de autoturisme din Romania - vechimea parcului auto, factor determinant de crestere a poluarii ".

Remarcam faptul ca autoturismele a caror norma de poluare este una foarte ridicata, respectiv o vechime de peste 15 ani - varsta la care se califica cu succes pentru programul Rabla - aveau, la sfarsitul anului 2018, o pondere de cca. 47%.

Avand in vedere evolutia in timp a nivelulului maxim admis al emisiilor poluante pentru omologarea autovehiculelor (dar si nivelul acestora in trafic), aceasta situatie reflecta potentialul extrem de ridicat de deteriorare a calitatii aerului din orase (o vechime de peste 15 ani corespunde unor norme de poluare, in cel mai fericit caz, Euro3), noteaza APIA.



In acest context, este de remarcat cresterea ponderii autoturismelor cu motorizare diesel existente in parcul auto din Romania, care, in perioada analizata, aproape si-a dublat ponderea (de la 24,8% la 44,6%). Este de remarcat cresterea mai mare inregistrata in ultimii doi ani (2017 si 2018), dupa eliminarea Timbrului de mediu. Aceasta evolutie are, de asemenea, un impact nefavorabil asupra mediului din perspectiva emisiei de CO2, gaz de sera, cu efect negativ asupra schimbarilor climatice.

In ceea ce priveste repartizarea parcului de autoturisme intre regiunile de dezvoltare ale Romaniei (fig. 3), aceasta releva o distributie relativ echilibrata (10%-13%), exceptie facand Bucuresti-Ilfov (unde sunt inmatriculate si un numar superior de vehicule cu varsta mai mica de 10 ani).



Vechimea medie a parcului de autoturisme si gradul de motorizare din Romania in context european: Din informatiile publicate de catre autoritatea de inmatriculare (DRPCIV) rezulta faptul ca vechimea medie a autoturismelor din Romania a fost in 2018 de cca 15,4 ani, in timp ce, conform ACEA, pe ansamblul UE (date 2016), ea a fost de 11 ani.

Un alt indicator relevant pentru dimensiunea parcului auto national si potentialul sau de crestere (sigur, in raport cu o serie de factori economici si sociali), este gradul de motorizare (autotursime / 1000 loc.). Din acest punct de vedere, Romania, cu cele 328 unitati / 1.000 loc. este pe ultimul loc in UE (care, pe ansamblul tarilor care o compun a consemnat in anul 2016 o medie de 587 autoturisme / 1.000 loc.)

Analiza teritoriala a vechimii medii a parcului auto si gradul de motorizare din judetele Romaniei, reflecta doua categorii de situatii, niciuna de natura incurajatoare.

- Cele in care varsta medie ridicata a autoturismelor inmatriculate in parcul judetean este dublata de un grad de motorizare scazut, deci putine masini si in mare parte, vechi (ex : BT, VS, TR, IS).

- Cele in care varsta medie ridicata este dublata de un grad de motorizare ridicat (ex : AR, AB, CS, HD, SM) - > multe masini vechi.





2.006 accesari
Sondaj

Ai o asigurare medicala privata (produs care iti acopera o varietate de servicii medicale, la o multitudine de furnizori)?

- Da, de la serviciu
- Da, mi-am cumparat-o eu
- Nu, dar doresc sa imi fac una in urmatoarele 6 luni
- Nu, si nu doresc sa imi fac una in urmatoarele 6 luni


PROMO