Calin RANGU - Interviuri - Asigurari - Totul despre asigurari - Piata asigurarilor din Romania...

english   


Cauta stiri
HomePiata AsigurarilorProtectia consumatorilorDespre asigurariEvenimentePublicatiiRadiowww.xprimm.com
 ASF 
 Asiguratori 
 Brokeri 
 Date financiare 
 Organizatii 
 Va recomandam 
 Cariere 
 Job 
 PAD-PAID 
 Opinii 
 Dezbateri 


Bucuresti
4
1 EUR = 4.6546 RON
1 USD = 3.9306 RON
















RFI

Interviuri

Arhiva

Calin RANGU, Director, Directia de Protectie a Consumatorului, Autoritatea de Supraveghere Financiara


In zona noastra, a protectiei consumatorilor, riscurile care ii afecteaza pe consumatori sunt cele operationale. Solvency II spune cu cati bani sa vina actionarul de acasa pentru a acoperi potentialele riscuri. Faptul ca vii si pui bani deoparte pentru a acoperi riscurile este un aspect, insa tratarea necorespunzatoare a consumatorului este altul.

XPRIMM: Cum a evoluat numarul de sesizari primite de la asigurati in prima jumatate a acestui an? Care sunt aspectele legaturii asigurat - asigurator cel mai des invocate in cadrul sesizarilor transmise?
Calin RANGU:
O evolutie partiala arata ca numarul de petitii a scazut cu aproximativ 3-4%. Calculele ne arata exact 3,16% (la mijlocul lunii iunie), dar exista petitii in procesare, deci este destul de greu de spus exact o cifra absoluta. Trendurile raman aproximativ aceleasi: cele mai multe se regasesc pe liniile auto RCA si CASCO, fiind invocate plata partiala sau neplata despagubirii. 90% dintre cazuri sunt pe aceste linii, si aici lucram intens in acest moment. Am avut discutii cu asiguratorii, am facut un material destul de amplu cu problemele identificate, unele care se regasesc si dincolo de cadrul legislativ, intr-o zona gri, si este nevoie de solutionarea lor. Speram ca prin dialogul cu partile implicate sa gasim o solutie, astfel incat sa aplicam mai mult un cod de bune practici si o intelegere a nevoii de a sustine consumatorul, prin buna credinta.

XPRIMM: Unul dintre efectele Solvency II ar trebui sa fie o mai buna protectie a consumatorului. Care sunt principalele schimbari si masuri intreprinse care vor avea acest efect?
C.R:
Impactul Solvency II este unul indirect asupra consumatorului. Solvency II se refera mai mult la solvabilitate, la indicatorii financiari, la capitalul pe care actionarii trebuie sa il aiba in cadrul companiei pentru a acoperi anumite riscuri. Solvency II introduce conceptul de "risk based supervision". In zona noastra, a protectiei consumatorilor, riscurile care ii afecteaza pe consumatori sunt cele operationale. Solvency II spune cu cati bani sa vina actionarul de acasa pentru a acoperi potentialele riscuri. Faptul ca vii si pui bani deoparte pentru a acoperi riscurile este un aspect, insa tratarea necorespunzatoare a consumatorului este altul. Noi ne focalizam mai mult pe celelalte directive europene si le asteptam implementarea, care sustin mai mult interesele consumatorilor in mod direct: riscuri operationale, riscurile generate de lipsa proceselor, lipsa educatiei, a formarii profesionale. Pana la urma, lipsa structurilor de gestiune a acestor elemente care au o conotatie incorecta: practici neloiale, practici frauduloase, fraudele in sine, fraudele interne, fraudele externe, fac parte din zona riscurilor operationale. Solvency II e foarte important pentru ca stabileste un cadru de guvernanta corporativa pana la urma, care trebuie respectat si monitorizat. Este foarte legat de riscurile operationale, pentru ca atunci cand numesti intr-o companie un management profesionist, bazat pe o guvernanta profesionista, automat si aceste riscuri operationale se vor diminua.

Scopul Solvency II este, in principal, ca aceste companii de asigurari sa fie solide financiar, astfel incat, in momentul in care ai banii necesari pentru plata daunelor, aceste daune sa fie si platite. Pe de alta parte, sunt si alte elemente care trebuie aplicate prin celelalte directive: IDD, PRIIPs, dar si KID-ul care este foarte important pentru transparenta.

XPRIMM: Se vorbeste mult despre nevoia de transparentizare a comunicarii in domeniul asigurarilor. Cum ati caracteriza acest aspect raportat la piata de asigurari din Romania?
C.R:
Transparenta nu inseamna volum si a vorbi mult si complicat. Transparenta inseamna sa spui lucrurile reale intr-un limbaj simplu, concis si la obiect.

XPRIMM: Si reusim?
C.R:
Lucram la acest lucru, iar unul dintre obiectivele directiei noastre este sa ajutam toate partile. Consumatorii sa fie educati, pentru a putea avea un dialog cu companiile de asigurari, pentru a sti ce sa intrebe, pentru a putea afla din lista lunga de acoperiri care sunt elementele principale, iar asiguratorul sa transmita acele informatii relevante, care sa fie spuse intr-un limbaj simplu, concis, la obiect si sa fie disponibile foarte usor. Nu ajunge sa pui informatiile pe site-uri, sa le ascunzi bine intr-un meniu si sa spui ca tu esti transparent, ca ai publicat rapoarte financiare pe care putini le inteleg, aici vorbind de majoritatea consumatorilor, care nu sunt specialisti in domeniul financiar.

XPRIMM: Am facut sondaje mult mai simple de atat, nu am ajuns la termeni asa de complicati, si am constatat ca exista mari probleme de intelegere a domeniului.
C.R:
Deci, in mod cert, transparenta trebuie imbunatatita. Sunt demersuri, partile implicate incearca, si incercam si noi sa ajutam in acest sens. Am sesizat o dorinta de a imbunatati aceste lucruri.

XPRIMM: Suntem in etapa unor traduceri din limbajul juridic, de lemn, tehnic...
C.R:
Nu este numai limbajul juridic. Daca vorbim despre asigurarile de sanatate, asigurarile de viata, atunci este un limbaj medical care creeaza, de multe ori, probleme destul de serioase oamenilor. Daca, de exemplu, va uitati intr-o asigurare de sanatate, infectiile spitalicesti generate de activitatea din cadrul spitalului respectiv nu sunt acoperite de asigurarea de sanatate. Ca e bine sau nu, omul trebuie sa stie acest lucru cand isi ia o asigurare de sanatate si sa discute cu asiguratorul, pentru ca poate il intereseaza sa fie asigurat exact pe domeniul acela. Deci, iarasi, este vorba de partea aceasta de comunicare, de transparenta, de a transmite informatiile intr-o maniera simpla.

Noi incercam sa avem o abordare proactiva cand vedem ca se deschide o noua tendinta pe piata, sa venim sa propunem anumite elemente, astfel incat aceste produse chiar sa aiba succes din perspectiva intelegerii de catre consumatori. Piata in Romania este foarte scazuta, pe asigurari in general, dar mai ales pe asigurari de viata. Daca ne uitam pe alte statistici, in toate tarile europene, asigurarile de viata si de sanatate sunt preponderente. La noi, cele obligatorii sunt majoritare. Acest balans trebuie sa se schimbe si practic sa se treaca spre intelegerea nevoii de asigurare in sine. Faptul ca aceste produse nu exista pe piata si ele apar acum este un lucru excelent, numai ca trebuie sa apara niste conditii bune, iar impreuna cu asiguratorii lucram pentru a avea conditiile necesare de dezvoltare corecta a pietei, in avantajul consumatorului.

XPRIMM: In luna mai declarati in cadrul FIAR - Forumul International Asigurari-Reasigurari ca ASF desfasoara o analiza a clauzelor contractuale din asigurarile de viata si de sanatate. In ce stadiu se afla acest proiect?
C.R:
Noi analizam in mod continuu clauzele contractuale. Nu neaparat din perspectiva semnarii contractului, ci din perspectiva respectarii unor reguli care sunt mentionate atat in legislatia generala de protectie a consumatorilor privind eliminarea asimetriei intre puterea de vanzare a unui agent economic si puterea de negociere a unui consumator. Cand este vorba de un contract, in general, consumatorul semneaza singur fata de un contract de semnat intre institutii financiare. Consumatorul este singur in fata acestor oameni, asa ca el trebuie sa fie protejat. Acesta este rolul nostru, si de aceea ne uitam in contracte dupa semnarea lor, pentru ca nu putem preveni in faza de negociere a unui contract. Teoretic, contractul este o intelegere intre parti, iar partile ar trebui sa inteleaga foarte clar ce semneaza si sa isi asume ce semneaza. Este foarte greu dupa aceea sa te intorci, sa spui ca nu iti asumi ce ai semnat, pentru ca ai semnat.

Important este ca si asiguratorii sa nu impuna conditii contractuale care sa nu fie negociabile, intelese, discutate cu consumatorul, dar si consumatorul are obligatia de a citi, de a intelege, de a pune intrebari si a nu semna pe banda rulanta. Exista drepturi si obligatii de ambele parti. Noi incercam sa sustinem consumatorii cat mai mult in drepturile lor, dar pe de alta parte, lumea trebuie sa inteleaga ca are niste obligatii pe care trebuie sa si le asume. Asiguratorul nu va mai fi nevoit sa vina cu un produs si sa spere ca lumea il va accepta. Consumatorul trebuie, in final, sa fie generatorul nevoii.

XPRIMM: In ultimii ani am vazut cum a crescut numarul companiilor de asigurari din Romania care au ales sa devina sucursale ale entitatilor mai mari din afara si sa functioneze in Romania in aceasta forma. Putem vorbi despre un fenomen care se dezvolta? Si daca da, care este cauza acestuia?
C.R:
Nu avem semne ca ar fi un fenomen, dar traim intr-o lume globalizata. A avut loc recent o conferinta in care domnul vicepresedinte URSACHE mentiona ca pana in anul 2019 va trebui sa ne integram in piata financiara unica. Este foarte clar, traim intr-o societate globalizata, o Europa care, teoretic, ar trebui sa fie fara bariere: companiile vin, pleaca, vand din orice tara in orice tara. Noi avem in Romania un cadru legal specific, pe langa cadrul european. Elementele de protectie ale autoritatilor trebuie sa ia in calcul directia in care merge piata. Cand piata este pe baze corecte, cadrul de reglementare trebuie sa se reduca, astfel incat piata sa fie libera, si actorii sa se simta bine unii cu altii, sa nu intervina reglementatorul si sa le spuna ce sa faca.

XPRIMM: Putem spune ca un client al unei companii de asigurari din Romania este protejat suplimentar fata de unul din alta tara europeana?
C.R:
In Romania avem doua legi care sunt foarte apreciate la nivel european: legea fondului de garantare si legea rezolutiei. Sunt tari in care legea fondului de garantare nu exista. Daca presupunem ca un asigurator inregistrat in alta tara intra in faliment, practic nu exista un fond de garantare de despagubire, pe cand in Romania exista. Consumatorii romani pot avea o incredere mai mare in sistemul de asigurari pentru ca, in ciuda faptului ca s-a discutat mult acea limita de despagubire de 100.000 de euro, in alte tari nu exista deloc.

XPRIMM: In situatia in care un client strain ar fi pus in fata unui faliment si nu ar avea un fond la care sa apeleze, cum ar proceda?
C.R:
S-ar duce la masa credala ca la orice faliment. Dar astfel de lucruri nu prea se intampla. Nu am prea vazut falimente ale companiilor de asigurari de la nivel european. Ele sunt solide. Ceea ce noi corectam acum pe piata romaneasca, ele au corectat acum zeci de ani, deci probabilitatea sa se intample este foarte mica. Cu toate acestea, fondul reprezinta un sprijin moral pentru consumatorul roman, care stie ca la el in tara este protejat printr-un fond de garantare. Mai este un fond de rezolutie creat tocmai pentru a nu se ajunge la Fondul de Garantare al Asigurarilor, deci sunt mai multe niveluri pentru a proteja consumatorul. Prin legea rezolutiei, chiar daca sunt anumite probleme, se realizeaza o tranzitie usoara, pentru consumatori lucrurile nu mai sunt dramatice, iar in faza de faliment final va ajunge numai o parte din companie, care nu ar mai afecta consumatorii. Legea rezolutiei acum este discutata si la nivel european, iar Romania este un exemplu continuu asupra aplicarii acestei legislatii. Suntem prima tara care are o astfel de lege care protejeaza suplimentar consumatorii.

XPRIMM: Putem spune ca, in ciuda faptului ca nu ne-am dorit, problemele pe care le-a intampinat piata de asigurari ne-au invatat cel putin cum sa protejam mai bine sistemul si sa devenim un exemplu?
C.R:
Daca nu am fi avut probleme, nu ar fi fost nevoie de o astfel de lege. Pana la urma problemele au generat nevoia.

XPRIMM: In viziunea dumneavoastra, din perspectiva protectiei consumatorilor, care ar trebui sa fie masurile luate de asiguratori pentru a castiga/recastiga increderea unor clienti aflati in acest moment sub influenta unor probleme legate de aceasta piata intens mediatizate?
C.R:
Multe companii au masuri si sunt apropiate de consumatori. Este foarte clar, se schimba conceptul. Noi am lansat si ideea de intoarcere a fetei catre consumator. Este foarte clar ca toti vanzatorii, indiferent de ce vand, trebuie sa puna consumatorul pe primul loc, pentru ca el este, de fapt, cel caruia te adresezi. Tu ce vrei de fapt? Sa iei niste bani de la el si sa ii oferi niste servicii in schimb. Serviciile respective trebuie sa fie niste servicii solide, sigure pentru consumator, pentru ca el sa fie multumit si sa revina. Daca ne uitam in istoria financiar-bancara a Romaniei din ultimii de 10 ani, poate ca de multe ori a precumpanit partea de profit a companiei, in detrimentul interesului consumatorului.

XPRIMM: Companiile ar trebui sa se orienteze mai multe pe client?
C.R:
Acum este foarte clar, in orice curs de management va uitati, daca clientul este real si valorile si misiunea si vizunea companiei sunt unele reale, consumatorul fiind inclus, angajatii au o etica profesionala sustinuta de aceasta viziune a companiei, consumatorii si compania vor face impreuna mai multi bani si se vor simti mult mai bine. In momentul in care tu tratezi consumatorul ca o vaca de muls si nu il tratezi corespunzator, nici companiei nu ii va fi bine. Poate sa ii mearga bine pe termen scurt, un an, doi, dar in final va ajunge intr-o zona cu probleme.

Companiile care vor pune consumatorul in mod real pe primul plan - consumatorul corect, cinstit, cel care vrea sa faca business cu tine pe baze corecte - atunci si companiilor le va fi mult mai bine, dar trebuie sa fie o schimbare si de mentalitate. E foarte greu intr-o piata care a fost foarte multi ani afectata de probleme, oamenii sa se scuture de obiceiurile vechi, de probleme vechi, de viciile vechi si sa se repuna pe noi pozitii. Cu toate acestea, constatam un proces destul de activ in acest sens si ne bucuram sa vedem cum consumatorii devin importanti in mod real pentru firmele de asigurari. Vedem si pe partea de campanii, de mesaje publice, ca lucrurile se schimba. Companiile de asigurari doresc sa intre in zona de educatie, o zona in care nu au mai existat companii de asigurari pana acum.

| Publicat pe 06.07.2016 | 1995 vizualizari




Comenteaza acest articol
6 comentarii
Rangu Calin (11.07.2016 16:18)
Rank comentariu (7 comentarii)
Buna ziua Domnule Sorin,

Ce spuneti este foarte corect. La ASF incercam sa sustinem aceasta activitate pe doua
paliere care se completeaza reciproc, formarea profesionala a specialistilor pietei, cei
care vand cumparatorilor si educatia financiara a consumatorilor. Ambii trebuie sa fie
pregatiti corespunzator, chiarr daca perspectivele sunt diferite, pentru a putea
comunica coorect si fiecare sa fie multumit, vanzatorul sa vanda iar cumparatorul sa fie
satisfacut cu ce a cumparat.
În perioada ianuarie 2015 – 01 aprilie 2016, ASF a avut următoarele acțiuni de educare
și informare a consumatorilor:
- A înființat pagina de Facebook prin intermediul căreia a transmis mesaje cu
caracter educațional și de informare către consumatori
- A actualizat secțiunea Consumatori a paginii web a ASF, adăugând informații utile
și cu caracter educațional destinate consumatorilor
- Pentru cazul special al Astra s-au realizat 2 ghiduri utile consumatorilor, 2 flyere
de informare, numeroase anunțuri și alerte prin intermediul paginii web a ASF și a celei
Facebook, persoanelor ce aveau depuse la ASF o reclamație li s-a răspuns extensiv,
transmițându-se detalii și explicații cu caracter educațional specifice situației ș.a.
- A înființat pagina de educație financiară – www.asfromania.ro/edu
- A demarat programul de educație destinat învățământului preuniversitar, în
parteneriat cu Ministerul Educației și inspectoratele școlare ale Municipiului București,
Județului iași și Județului Cluj. În anul școlar 2015-2016 au participat la acest program
un număr de 17 unități școlare cu un total de 29 de clase (clase a 7-a, a 8-a și a 11-a)
din București, Iași și Cluj, având în total peste 2500 de copii și tineri care au beneficiat
de 4 ore/an de educație financiară. Acest program continuă și se extinde în anul școlar
2016-2017.
- A organizat în cadrul programului mai sus menționat activități de educație
financiară destinate creșterii capabilitățăților financiare pentru unele dintre clasele
participante (cele care au solicitat astfel de activități: vizite de învățare/practică la
diferite entități).
- Au avut loc două ediții ale evenimentului de educație financiară Fii deștept!
Organizat de ASF și ISF la sediul ASF pentru copii cu vârsta cuprinsă între 10 și 15 ani.
Acest eveniment a fost destinat învățării planificării financiare, gestionării riscului și
învățării utilizării unor instrumente financiare.
- ASF a organizat în cadrul Global Money Week o serie de evenimente sub egida
GMW, înscriind educația financiară nebancară din România în calendarul internațional
de profil (www.globalmoneyweek.org)
- S-a inițiat programul de educație financiară destinat mediului universitar
(Laboratorul Academic), în cadrul căruia s-au organizat evenimente specifice
(conferințe și workshop-uri) la Universitatea A.I. Cuza din Iași, Universitatea Babeș-
Bolyai Cluj, Universitatea de Vest Timișoara, Universitatea Creștină Dimitrie Cantemir
București. La acestea se adaugă cele două conferințe publice internaționale anuale
organizate de ASF în parteneriat cu ASE București. Acest program se extinde și
continuă.
- S-au organizat pentru studenți din București și Cluj, la solicitarea acestora,
vizitarea sediului ASF și susținerea unor sesiuni de educație financiară.
- S-au semnat acorduri (parteneriate) de colaborare pentru educație financiară cu
universități, inspectorate școlare, MECS, CAFR, asociațiile piețelor reglementate și
asociații de protecție a consumatorilor, în baza cărora s-au realizat o parte din acțiunile
descrise și se vor realiza proiecte viitoare de educare și informare a consumatorilor.
- Au fost tipărite și distribuite public o serie de 6 ghiduri și 3 broșuri trifold,
destinate educației financiare și informării consumatorilor.
- La seria ghidurilor se adaugă cele 2 ghiduri electronice distribuite public pe
canalele de comunicare destinate consumatorilor de produse de asigurare Astra.
- Cu sprijinul InfoCons, au fost tipărite și ulterior distribuite public un afiș de
informare și conștinetizare a consumatorilor, precum și o serie de 3 flyere cu conținut
informațional.

Acțiunile sunt ample şi le extindem continuu. Chiar daca lista de mai sus pare lunga,
suntem la început. Până acum am folosit doar personal propriu ASF în aceste acţiuni,
dar pentru extindere avem nevoie de parteneriate cu entitățile pieței sau cu terti pentru
a avea mai mulți lectori. Sunt cerințe de a ne deplasa si a vorbi de educație financiară,
suntem deosebit de impresionați că avem din ce în ce mai mutle cerințe. Ne-am propus
să mergem în tot mai multe locuri să vorbim cu oamenii. Este o mare nevoie de
programe de educaţe fianciară. Pentru populația adultă, pe lângă canalele on-line,
definitivăm parteneriate pentru a merge in marile companii, cu mii de angajaţi, cărora
să ne adresăm pentru a le explica ce înseamnă produsele financiare nebancare, ce
beneficii le aduc și cum să le abordeze pentru a le fi bine si a-şi atinge scopurile de
asigurare a bunăstării. Si nu in ultimul rand sa paota comunica la egalaitate
cumparator-vanzator.

sorin (Anonim) (08.07.2016 12:12)
Buna ziua domnule Rangu,
Apreciez comentariile dvs. ca fiind o imagine actuala si
pertinenta a pietei de asigurari din Romania cu toate
plusurile si minusurile ei. Din pacate, decizia
consumatorului de solutii de asigurari si financiare in
general, este direct influentata de pregatirea,
profesionalismul si etica agentului/consultantului. Observ
ca directiva IDD accentueaza acest aspect si sunt foarte
nerabdator sa o vad si in practica. Este previzibil ca va fi
o provocare pentru toate companiile si brokerii din piata,
deoarece inevitabil acest proces ca presupune investitii
majore pe termen lung in forta de vanzare, dar cel mai greu,
cred eu, cu oamenii noi intrati in industrie si care au
nevoie de un termen lung de a deveni profesionistul care ni-
l dorim cu totii din fata clientului. Intrebarea care se
pune este : vor avea rabdare si resurse financiare toti
actorii din piata, sa-l pregateasca pe noul venit ? Un
ajutor extraordinar, ar putea veni din partea statului, in
directia educarii financiare a cetatenilor, care vad in
industria asigurarilor doar aspectele nefavorabile, nu si o
solutie la riscurile la care se expun in viata de zi cu zi.

Rangu Calin (07.07.2016 16:32)
Rank comentariu (7 comentarii)
Buna ziua doamna Tomescu,
Cred ca putem vorbi de protectia consumatorilor in
asigurari, in fiecare zi facem pasi suplimentari. Lucrurile
nu se pot schimba radical peste noapte deoarece este un
ecosistem complex, inclusiv legislativ, dar incarcam sa
mergem inainte.
Legat de Solvency II este in plina aplicare, s-au transmis
primele raportari, acestea sunt verificate de catre
directia de specialitate din ASF. Asiguratorii au adus
banii, altii trebuie sa mai aduca, atat companiile care au
constatat singure pentru a opera corespunzator si legal,
cat si la solicitarea ASF pt companiile in plan de
redresare, reorganizare etc.
Orientarea spre client, sistemele de etica vor trebui
predate mult mai intens , aveti perfecta dreptate. Deja
demaram astfel de actiuni la nivelul formarii profesionale
pentru a identifica competentele (mai ales abilitatile pe
aceste subiecte) care sunt absolut necesare si fiecare
meserie sa aiba un profil ocupational cu competente minime
obligatorii, care sa fie certificate. Printre aceste
competente se vor regasi clar orientarea spre client/etica.
Inclusiv RTS-urile (deteliile tehnice de aplicare) pe care
le va emite EIOPA (Autoritatea europeana) in implementarea
directivei IDD (intermedierea in asigurari) vor aduce multe
lucruri noi pe acest subiect, care este unul european,
probleme sunt peste tot.
Din ce facem la protectia consumatorilor in ASF avem
detalii care le putem da. De exemplu demersurile noastre au
avut roade la un mare asigurator care si-a modificat modul
de a face vanzari la distanta si prin companiile de
utilitati, pentru a acomoda cerintele legale de protectie a
consumatorilor, dar si dincolo de aspectele legale, pentru
a fi mai client-oriented in sine. Si chiar au fost
interesati real si nu formal de a se imbunatati. A fost un
semn bun. Dar e doar un exemplu, mai avem. Daca sunt zone
unde considerati ca ar trebui sa ne uitam prioritar va rog
a ne contacta direct.

Atila (Anonim) (07.07.2016 15:36)
Si totusi... Este clar ca este foarte-foarte mult de lucru la protectia consumatorilor pe parte de asigurari in general si asigurari de viata in particular. Am asistat la o discutie purtata de un domn director intr-o companie de asigurari cu un potential client. La o intrebare absolut legitima a clientului, pozitia celui ce reprezenta asiguratorul a fost extreme de aproape de ceva de genul: "asta e produsul, daca nu-ti convine poti sa pleci". Aici sunt clientii foarte expusi, iar pe partea de control din partea institutiilor destinate protectiei sunt foarte multe lururi de facut. De functionari in birouri geme tara! Mai multe mistery-shoppinguri pot face ceva lumina! Ca regula, ca si in cazul bancilor, discutiile sunt purtate dintre furnici si elefanti!

Atila (Anonim) (07.07.2016 15:20)
Si totusi... Este clar ca este foarte-foarte mult de lucru la protectia consumatorilor pe parte de asigurari in general si asigurari de viata in particular. Am asistat la o discutie purtata de un domn director intr-o companie de asigurari cu un potential client. La o intrebare absolut legitima a clientului, pozitia celui ce reprezenta asiguratorul a fost extreme de aproape de ceva de genul: "asta e produsul, daca nu-ti convine poti sa pleci". Aici sunt clientii foarte expusi, iar pe partea de control din partea institutiilor destinate protectiei sunt foarte multe lururi de facut. De functionari in birouri geme tara! Mai multe mistery-shoppinguri pot face ceva lumina! Ca regula, ca si in cazul bancilor, discutiile sunt purtate dintre furnici si elefanti!

Tomescu Florica (Anonim) (06.07.2016 19:06)
Buna ziua domnule Rangu,
credeti ca se poate vorbi de protectia consumatorului in piata asigurarilor ?
Solvency II de catre cine a fost lecturat ? sau prezentat la vericari ?!!! Cine ? Cum ? Cand ?
Bani de acasa ? s-au dus bani ?!!!
Orinentare spre client ? unde s-a predat asta ? Nu am auzit nimic de 20 ani. Dati-ne detalii serioase.
Eu am auzit de cumul de functii si deprofesionalizare continua.


DISCLAIMER: Dupa trimiterea comentariului, acesta va fi aprobat de un moderator. Vor fi publicate doar comentariile pertinente, la obiect, legate de continutul prezentat in material. Nu vor fi publicate comentariile care includ cuvinte obscene, atacuri la persoane/ institutii, atacuri si jigniri aduse autorului materialului, injurii aduse celorlalti cititori care au postat un comentariu, anunturi publicitare. Ne rezervam dreptul de a edita sau de a elimina complet orice comentariu care nu corespunde acestor principii. Site-ul 1asig.ro si Media XPRIMM nu-si asuma responsabilitatea juridica pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Atentie! Campurile "Comentariu" si "E-mail" sunt obligatorii
Nume:
Daca nu sunteti logat, numele dumneavoastra va aparea cu sufixul '(Anonim)'. Pentru a va autentifica, click aici
Daca sunteti logat si nu completati campul nume, va aparea automat numele dumneavoastra cu care v-ati inregistrat pe site
E-mail:

Comentariu:
< 10.000 car.

  Cod de securitate
Introduceti codul din imagine:




PAID

OMNIASIG



























Copyright 2017-2017 (c) 1asig.ro
powered by Media XPRIMM