1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Ce cred asiguratorii romani despre controversata aplicatie UBER?

Dupa ce a fost lansata in 2010 peste ocean si a starnit mai multe critici in randul asiguratorilor si taximetristilor de la nivel global, aplicatia pentru smartphone UBER s-a lasat, in acest an, si in Romania, Bucurestiul fiind primul oras in care functioneaza aceasta platforma de transport al pasagerilor.

In esenta, UBER este o aplicatie pentru telefoanele inteligente care face legatura intre clienti si soferii unor masini care ofera servicii de transport contra cost, asemanatoare celor de taximetrie.

Totusi, aplicatia a intampinat numeroase dificultati si chiar a fost interzisa in mai multe tari din lume ca urmare a criticilor atrase din partea companiilor de asigurari si de taximetrie, in conditiile in care nu exista legislatie specifica acestui tip de activitate. Mai mult decat atat, asiguratorul vehiculului in cauza este expus unui risc mai mare atat fata de pasagerii transportati, cat si fata de alti participanti la trafic, deoarece autoturismul nu mai este folosit doar pentru uz personal, ci si pentru transportul de persoane in scop comercial.

Asadar, am solicitat opinia catorva companii de asigurari din Romania pentru a vedea daca va exista vreun impact asupra asigurarilor platite de soferii care utilizeaza aplicatia. Conform reprezentantilor EUROINS Romania, in acest moment, cadrul legal nu contine nicio referire la aceasta categorie de autovehicule. "In absenta unei reglementari care sa adreseze acestei categorii de autovehicule, asiguratorul nu poate trata in mod special autovehiculele ale caror proprietari sau utilizatori preiau clienti prin intermediul aplicatiei UBER", au specificat acestia.

Pe de alta parte, oficialii companiei UNIQA Asigurari au precizat ca activitatea desfasurata de catre UBER este cea de taximetrie, numai modalitatea este una diferita, "deci, riscul la care este expus un asigurator este acelasi, fapt pentru care tratamentul va fi acelasi, egal pentru toata lumea, respectiv activitatea de taximetrie va influenta aparte expunerea la risc a asiguratorului".

La randul lor, oficialii companiei ASIROM au subliniat ca prima de asigurare trebuie calculata in mod corespunzator cu riscul asigurat. "Pentru a putea activa in cadrul acestui sistem, un autoturism trebuie sa aiba incheiata o polita de asigurare de raspundere auto obligatorie (RCA). Ca si in cazul autovehiculelor folosite ca TAXI, unul dintre criteriile de tarifare tine cont de modul de folosinta al vehiculului, respectiv transport sau TAXI, deci prima este calculata in mod corespunzator cu riscul asigurat", explica acestia.

"Pentru politele facultative CASCO, aplicatia UBER nu cere soferilor incheierea unei astfel de asigurari. Oricum, in cazul in care un asigurat doreste o polita CASCO, in cadrul procesului de ofertare se completeaza un formular (Cerere de Asigurare) in care specifica si modul de utilizare al vehicului. De asemenea, ca si la RCA, un criteriu de tarifare il reprezinta acest criteriu, fiind prevazute prime specifice riscului asigurat. Acest criteriu de tarifare se aplica atat persoanelor fizice, cat si persoanelor juridice ce activeaza ca TAXI. De asemenea, in cadul conditiilor de asigurare sunt trecute clauze ce se aplica in cazul in care un asigurat a 'omis' sa declare modul real de utilizare al vehiculului, existand cazuri in care in urma unei daune sa primeasca doar o parte din despagubire", au adaugat reprezentantii companiei ASIROM.

Aplicatia UBER a fost lansata in anul 2009 de antreprenorii americani Garrett CAMP si Travis KALANICK si a ajuns sa fie prezenta in peste 200 de orase din peste 50 de tari la nivel global.

Cititi mai multe detalii despre acest subiect intr-un material mai amplu in Revista PRIMM Asigurari & Pensii din luna martie.