1asig.ro

Ce masini s-au vandut cel mai bine in primele 9 luni din 2019?

In luna septembrie, consemnam in Romania o crestere a pietei auto de 15,7% comparativ cu luna similara a anului anterior. Astfel, dupa primele noua luni din 2019, se inregistreaza o crestere generala de 9,7% comparativ cu aceeasi perioada din 2018, conform datelor publicate de APIA - Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme.

PROMO


In continuare, in Romania, vanzarile sunt sustinute, in principal, de catre persoanele juridice, care realizeaza 57% din totalul achizitiilor de autoturisme din primele noua luni ale lui 2019. Este insa de remarcat faptul ca numarul de autoturisme achizitionate de catre persoanele fizice in aceste prime noua luni (54.558 unitati) este cu 29,5% superior celui din perioada similara a anului trecut (cand se inregistrau doar 42.127 unitati). Ca urmare, si ponderea achizitiilor realizate de catre persoanele fizice a crescut pe ansamblul perioadei analizate, de la 37% in 2018 la 43% in 2019.

In ceea ce priveste autoturismele rulate (in marea lor majoritate nefiscalizate), in primele noua luni ale anului 2019 au fost inmatriculate 329.231 unitati, cu 5,1% mai putine decat in 2018, avand si o structura de varsta imbunatatita (cu scaderi importante pe segmentul celor mai vechi de 12 ani).

Vanzarile de autovehicule noi


Luna septembrie 2019 consemneaza un volum al vanzarilor in crestere (+15,7%) comparativ cu luna similara a anului trecut. Ca urmare, in primele noua luni ale anului 2019, se inregistreaza o crestere generala a pietei cu 9,7%, pe un volum total de 147.966 unitati. Din acestea, 127.251 sunt autoturisme care, pe ansamblului perioadei, inregistreaza o crestere de 11,9% si 20.715 vehicule comerciale, acestea avand o scadere de 1,8%.

Top-ul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de catre Dacia, cu 40.893 unitati, urmata de catre Volkswagen, cu 13.043 unitati si Renault 11.978 unitati. Dacia, cu 38.797 unitati, conduce top-ul la categoria autoturisme, iar Ford (2.751 unitati) pe cel de la vehicule comerciale usoare.

Autoturisme - top marci: Dupa Dacia, cu cele 38.797 unitati (30,5% cota de piata, realizata pe volum in crestere cu 8,4% fata de 2018), urmeaza Volkswagen cu 11.499 unitati (9,0% cota de piata si un volum in crestere cu 2,8% fata de 2018); Renault 10.470 unitati (8,2% din total piata si un volum in crestere cu 20,6%), Skoda 10.370 unitati (8,1% cota de piata si un volum mai mare cu 4,5%) si Ford 8.330 unitati (6,5% cota de piata si un volum in crestere cu 19,9%).

Pe modele, cu cele 15.781 unitati vandute, Dacia Logan este cel mai bine vandut model in primele noua luni din 2019, urmat de Dacia Duster cu 9.150 unitati, Dacia Sandero 8.560 unitati, Renault Clio 4.451 unitati si Skoda Octavia 3.909 unitati.



Analizand segmentarea pe clase, dupa primele 9 luni ale anului, consemnam o evolutie mixta, astfel: cresteri pe segmentele Sport (+44,6%), SUV(+23,8%), clasa B (+11,6%), clasa C (+8,2%), si scaderi pe F (-42,0%), D (-16,4%), A (-15,8%), MPV (-10,6%) si E (-7,4%). Este insa de remarcat faptul ca, daca Clasa SUV isi continua evolutia crescatoare (ceea ce este foarte posibil), aceasta va ocupa, in scurt timp, primul loc in preferintele clientilor, in detrimentul Clasei C, care multi ani a dominat acest top

In functie de tipul de combustibil al achizitiilor de autoturisme, o prima remarca ar fi cea ca in luna septembrie, atat autoturismele cu motoare pe benzina cat si cele diesel au cedat procente celor cu combustibili alternativi. Cu toate acestea, dupa 9 luni, autoturismele pe benzina continua sa detina un procent de 71,0% din total, semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau in aceeasi perioada din 2018 (60,6%). Dintre primele 10 marci / modele cele mai vandute, 7 marci si respectiv 9 modele au o pondere in vanzari cu motorizari pe benzina peste aceasta medie.

Pe de alta parte, in septembrie, ponderea motorizarilor diesel a crescut cu 1pp fata de cota avuta in luna august, iar trendul pe care il remarcam in acest an (incepand cu luna aprilie), este unul crescator, ceea ce arata o posibila consolidare in lunile urmatoare. In acest context, ponderea la care ajung autoturismele cu motoare diesel dupa 9 luni din 2019 este 25,3% din total, 8 marci si respectiv, 8 modele avand o pondere a vanzarilor de autoturisme peste acest procent. In schimb, la categoria vehicule comerciale usoare, ponderea motorizarilor diesel reprezinta 96,6% din total.

La acest subiect (evolutie diesel), APIA mentioneaza ca motoarele diesel de ultima generatie au emisii poluante comparabile cu cele pe benzina, avand, in plus, emisii de CO2 mai mici (deci, consum mai redus) decat acestea la modele cu echipari similare (cca. -15%-20%). In plus, respectarea obiectivelor stabilite pentru urmatorii ani in ceea ce priveste reducerea emisiilor de CO2 (atat de catre constructorii de automobile, cat si de catre Statele semnatare ale acordului de la Paris-COP21), depinde, cel putin pe termen mediu, in mare masura, de o mai mare penetrare pe piata a autoturismelor dotate cu motoare diesel de ultima generatie.

Autoturismele "verzi" (electrice si hibride): in luna septembrie, acestea au inregistrat o cota de 4,0% din total, inferioara celei din luna precedenta, dar pe ansamblul celor 9 luni din 2019, aceasta categorie de autoturisme inregistreaza o crestere semnficativa de volum (4.734 fata de doar 2.927 in 2018), fapt ce face ca ponderea sa in ansamblul pietei sa fie una sa fie una semnificativ mai mare celei din anul trecut (3,7% in 2019 fata de doar 2,6% in 2018).

Pe subcategorii, consemnam o crestere de 138,6% (2,4 ori) la autoturismele full electrice si o crestere de 7,0% la cele plug-in. Pe de alta parte si autoturismele hibride inregistreaza o crestere consistenta, de 52,8%. In acest context, trebuie remarcata si in acest an evolutia foarte buna a Programului Rabla Plus, numarul persoanelor fizice care au achizitionat o masina electrica (full sau plug-in) fiind de cca. 3 ori (!) mai mare decat cel consemnat la sfarsitul lunii septembrie a anului trecut.

Un alt aspect important de semnalat este faptul ca in primele 9 luni ale acestui an au fost achizitionate cu cca. 30% mai multe autoturisme cu incarcare electrica decat in intreg anul trecut (9M2019 = 1.267 unitati vs. 12M2018 = 987).

Aceasta evolutie constant pozitiva din ultimii ani (x15 ori in 3 ani) impune, din ratiuni de mediu, continuarea, si in anii viitori, a acestui Program (ex: 2020-2025), dar cu un buget in crestere, in concordanta cu cererea tot mai ridicata de autovehicule "verzi", dar si cu tintele de mediu stabilite pentru Romania in Directiva UE nr. 1161/2019 (achizitiile publice de autovehicule cu emisii zero sau scazute trebuie sa ajunga la o pondere minima de 18,7% in perioada de referinta august 2021 - dec.2025), transmite APIA.

O alta analiza de interes este si evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4x4). Acestea reprezinta 18,7% din totalul achizitiilor realizate in primele 9 luni ale lui 2019, pe un volum total de 23.845 unitati, usor superior (+3.7%) celui consemnat in 2018.

In functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia dupa 9 luni din 2019 se prezinta astfel: Romania, o pondere de 30,5%, Germania 17,8%, Cehia 10,5%, Turcia 9,7% si Spania 8,3%. In acest context, comparativ cu perioada similara din 2018, vanzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut cu 10,8%, iar cele din import cu 12,4%.

587 accesari