1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Ce se intampla cu clientii ASTRA Asigurari?

Dupa intrarea in faliment, clientii ASTRA vor fi despagubiti prin intermediul Fondului de Garantare a Asiguratilor (FGA), fondurile disponibile fiind de circa un miliard de lei, a declarat, miercuri, Misu NEGRITOIU, Presedintele ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara.

"Fondul are capacitatea si resursele pentru a acoperi cererile de despagubire ale asiguratilor conform legislatiei", a subliniat Misu NEGRITOIU. "Nu avem in vedere o crestere a contributiilor asiguratorilor la Fondul de Garantare. Cand Consiliul Fondului va constata ca va fi nevoie de fonduri suplimentare va face o propunere, dar nu este necesar acum", a adaugat el.

ASTRA Asigurari are 1,8 milioane de asigurati, cu 2,5 milioane de polite valabile, potrivit ASF.

In prezent, clientii ASTRA pot sa denunte politele si pot primi de la companie o cota parte din prime, iar dupa ce instanta de judecata se va pronunta asupra falimentului, asiguratii pot cere de la Fondul de Garantare a Asiguratilor primele platite in avans, proportional cu perioada ramasa pana la expirarea valabilitatii contractului de asigurare.

Asigurarea incheiata la ASTRA Asigurari este valabila in continuare, pana la momentul expirarii acesteia, chiar daca firma a intrat in faliment, doar ca in cazul in care are loc un accident, asiguratul va depune dosarul de dauna la Fondul de Garantare.

Si in caz de daune, pana cand Fondul va prelua dosarele ASTRA, clientii vor continua sa se adreseze ASTRA. In termen de 30 de zile de la declararea falimentului de catre instanta de judecata, dosarele de despagubire se vor transfera de la ASTRA la FGA, au spus oficialii ASF.

"Politele care sunt acum in vigoare, din momentul in care s-a luat decizia ASF (de retragere a autorizatiei de functionare a ASTRA Asigurari si intrarea in faliment a societatii - n.red.) si pana la momentul la care decizia de intrare in faliment va fi inregistrata la un judecator, chiar daca s-a ridicat licenta de functionare, asiguratorul primeste dosare de dauna si le gestioneaza. Insa nu mai are voie sa vanda niciun contract nou. Pana cand Fondul de Garantare va prelua propriu-zis dosarele de dauna, in continuare clientii se vor adresa societatii ASTRA, fie prin sediul central sau filialele din tara", a declarat Carmen RADU, Presedintele FGA.

"Dupa ce avem o decizie judecatoreasca finala, noi (FGA - n.red.) trebuie sa preluam in 30 de zile dosarele si dupa aceea toti cei care au dreptul sa primeasca o despagubire sau o indemnizatie din acele dosare se vor adresa Fondului. Vom incerca sa ne facem datoria si sa ne protejam asiguratii", a adaugat ea.

Autoritatea de Supraveghere Financiara a estimat ca falimentul ASTRA va avea un impact de circa 700 milioane de lei pentru Fondul de Garantare, care detine fonduri de circa un miliard de lei.

Fondul de Garantare a Asiguratilor furnizeaza protectie de ultima instanta pentru asigurati, beneficiarii asigurarii, precum si terte persoane pagubite, in cazul in care o societate de asigurare este declarata in stare de insolvabilitate si nu mai este in masura sa isi indeplineasca angajamentele asumate prin contractele de asigurare incheiate.

Ce pasi urmeaza pagubitul?

In caz de daune, creditorul de asigurari trebuie sa depuna o cerere de plata insotita de declaratia persoanei pagubite, insotita de documente doveditoare ale creantei si copie a cartii de identitate.

Cererea - in original, impreuna cu documentele anexate se depune la sediul Fondului de Garantare, personal sau prin intermediul serviciilor de posta, recomandat, cu confirmare de primire.

Pasii sunt:
  • inregistrarea cererii de plata insotita de documentele justificative;
  • intocmirea dosarului de dauna si verificarea cererii si a tuturor documentelor si inscrisurilor justificative cu privire la creanta solicitata;
  • propunerea de plata si avizarea dosarului de dauna de catre toate departamentele din cadru Fondului de Garantare (daune, juridic, economic);
  • aprobarea dosarului de dauna de catre Comisia speciala constituita conform Legii 503/2004;
  • plata dosarului de dauna catre creditorul de asigurari;

Plata catre credirorul de asigurari se face prin posta la domiciliul creditorului, doar in cazul persoanelor fizice; in contul de card al creditorului, in cazul persoanelor fizice; in contul creditorului persoana fizica sau juridica; prin unitatile CEC BANK, conform datelor de pe site-ul FGA.

Legea nr. 213/2015 privind Fondul de garantare a asiguratilor a intrat in vigoare la data de 27 iulie 2015. Noua lege reglementeaza un plafon de garantare pentru plata indemnizatiilor/despagubirilor din disponibilitatile Fondului in cuantum de 450.000 lei per creditor de asigurare al asiguratorului in faliment si contine dispozitii privitoare la procedura si conditiile de efectuare a platilor din disponibilitatile Fondului de garantare a asiguratilor.

Misu NEGRITOIU a declarat ca majoritatea clientilor se vor incadra in plafonul de 450.000 de lei de la FGA.

De asemenea, conform noului act normativ, fondul poate desfasura si activitatea de administrator special in procedura de redresare financiara a asiguratorilor ori de lichidator in procedura de lichidare voluntara, in conditiile prevazute de Legea nr. 503/2004 privind redresarea financiara, falimentul, dizolvarea si lichidarea voluntara in activitatea de asigurari.

Fondul de Garantare a Asiguratilor (FGA) inregistra, la 31 decembrie 2014, capitaluri proprii in valoare de 938,75 milioane de lei, cu aproximativ 10% mai mult fata de anul precedent (853,09 milioane de lei). La aceeasi data, disponibilitatile Fondului se ridicau la 909,11 milioane de lei, in crestere cu 7,6% fata de sfarsitul anului 2013.