Cornel COCA - CONSTANTINESCU - Interviuri - Asigurari - Totul despre asigurari - Piata asigurarilor...

english   


Cauta stiri
HomePiata AsigurarilorProtectia consumatorilorDespre asigurariEvenimentePublicatiiRadiowww.xprimm.com
 ASF 
 Asiguratori 
 Brokeri 
 Date financiare 
 Organizatii 
 Va recomandam 
 Cariere 
 Job 
 PAD-PAID 
 Opinii 
 Dezbateri 



Bucuresti
21
1 EUR = 4.6663 RON
1 USD = 4.0420 RON










RFI

Interviuri

Arhiva

Cornel COCA - CONSTANTINESCU, Vicepresedinte - Sectorul Asigurari - Reasigurari, ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara


Efectele modificarilor legislative asupra industriei de asigurari si asupra consumatorilor, prognozele privind evolutia pietei, cresterea gradului de asigurare, obiectivele Autoritatii de Supraveghere Financiara s-au numarat printre subiectele discutate cu Vicepresedintele ASF.

XPRIMM: La final de an, ne puteti spune care sunt obiectivele pe care si le propune,  pentru 2018,  Autoritatea de Supraveghere Financiara?
Cornel COCA CONSTANTINESCU:
ASF si-a asumat prin strategia pe termen mediu sa mentina stabilitatea si dezvoltarea sustenabila a pietelor financiare nebancare si consolidarea cadrului de supraveghere bazat pe riscuri, in contextul alinierii legislatiei primare si secundare la directivele si standardele europene.

Activitatea de protectie a consumatorilor va continua sa puna accentul pe actiuni cu scop de preventie si informare, cat si pe initiative ce vizeaza imbunatatirea nivelului de educatie financiara. In acest scop se vor urmari indicatorii specifici activitatii de protectie a consumatorilor pentru asigurarea conformitatii activitatii entitatilor supravegheate cu regulile de conduita aplicabile.

Dorim sa consolidam activitatea de supraveghere bazata pe riscuri si sa intarim din aceasta perspectiva functia de supraveghere, ca instrument care permite identificarea timpurie a dezechilibrelor financiare si functionale la nivelul entitatilor supravegheate. Vom dezvolta in continuare metode si indicatori de identificare si monitorizare a riscurilor si vom optimiza abilitatile de aplicare a rationamentelor calificate in concordanta cu reglementarile in vigoare.

XPRIMM: Privind retrospectiv la anul care sta sa se incheie, ne puteti mentiona cele mai importante actiuni ale ASF in vederea stabilitatii si cresterii pietei de asigurari? Si, in completare,  care considerati ca au fost cele mai mari provocari, dar cele mai mari realizari la nivelul anului 2017?
C.C.C.:
Piata asigurarilor este dominata de asigurarea de raspundere civila auto - RCA, caracteristica a pietelor mai putin dezvoltate, care reflecta nivelul modest al educatiei financiare si reticenta de a achizitiona produse mai putin familiare. In aceasta situatie, produsul dominant este asigurarea obligatorie de raspundere civila auto, iar stabilitatea pietei asigurarilor este dependenta de gradul de cuprindere, de tariful de prima si de eficienta activitatii de despagubire.

Anul 2017 a inceput sub imperiul prevederilor OUG nr. 54/2016, care au avut menirea sa echilibreze piata si sa elimine anumite disfunctionalitati care au afectat functia critica pe care o indeplineste aceasta asigurare la nivelul consumatorilor si agentilor economici. Legea nr. 132/2017 a prevazut noi mecanisme, precum tariful de referinta, ca element orientativ, asiguratul cu risc ridicat, decontarea directa, ca mecanism ce favorizeaza fidelizarea clientilor, posibilitatea de rascumparare a daunei si un sistem bonus-malus echitabil, care au contribuit la eliminarea unor distorsiuni manifestate in piata.

Activitatea ASF in domeniul asigurarilor a vizat cu precadere identificarea si propunerea de solutii pentru dezvoltarea sectorului si in acest context se inscrie si initiativa de a forma un grup de lucru care sa elaboreze o analiza diagnostic si sa identifice solutii optime si viabile care sa conduca la cresterea gradului de cuprindere in asigurarea obligatorie PAD a proprietarilor de locuinte.  

XPRIMM: In 2018 piata asigurarilor se pregateste sa faca fata unor noi schimbari legislative - IDD, GDPR. Care estimati ca vor fi efectele, se vor alinia asiguratorii si brokerii la noile cerinte?
C.C.C.:
IDD reprezinta o schimbare de paradigma cu privire la protectia consumatorilor in etapa de ofertare a produselor de asigurare. Accentul se pune pe asigurarea informarii complete si corecte a clientului cu privire la caracteristicile unui anumit produs, pe identificarea conflictului de interese, raportat la modelul de remuneratie. Formarea profesionala continua va fi un "must", in conditiile in care nivelul de cunostinte si competente trebuie raportat la complexitatea  produselor intermediate, diferentiind intre produse de asigurare simple si acordarea de consultanta cu privire la produse de investitii bazate pe asigurari.

Avand in vedere ca ECON a recomandat Comisiei Europene amanarea aplicarii prevederilor Directivei pana pe 1 octombrie 2018, intermediarii au mai mult timp la dispozitie pentru a implementa modificarile organizationale si tehnice necesare in activitatea cu clientii, in conformitate cu viitoarea lege ce va transpune aceasta reglementare.  

O provocare majora pentru toate entitatile supravegheate, si nu numai, va fi aplicarea regulamentului GDPR si respectarea principiilor legate de prelucrarea datelor cu caracter personal, precum si drepturile persoanei vizate de prelucrare, in conditiile obligatiei de a asigura securitatea datelor. Consider ca respectarea prevederilor regulamentului GDPR va avea un impact mare la nivelul asiguratorilor si intermediarilor din punct de vedere al conformarii si al amenzilor administrative.    

XPRIMM: Segmentul RCA a suferit o schimbare majora, in aceasta vara, in ceea ce priveste legislatia. Care este feedback-ul din piata in raport cu aceste noi reglementari?
C.C.C.:
Modificarea modului de aplicare a sistemului bonus/malus a reprezentat una dintre principalele elemente cu efecte benefice pentru asigurati. Majorarea reducerii maxime a tarifului de prima  pana la 50% conform noului sistem bonus/malus, in cazul inexistentei unei daune, a fost resimtita de asigurati prin nivelul tarifului de prima platit.

Aplicarea aceleiasi clase de bonus/malus pentru toate masinile detinute de o persoana fizica a avut de asemenea un impact pozitiv asupra asiguratilor, noua clasa bonus/malus aplicata fiind "cea mai favorabila" pentru toate masinile pe care le detine. Aceasta abordare este menita sa stimuleze comportamentul preventiv si responsabil la volan. Societatile de asigurare vor avea insa nevoie de o recalibrare a tarifelor astfel incat acestea sa ia in considerare noile modificari ale sistemului bonus-malus. Consideram ca aceste modificari nu vor avea un impact semnificativ asupra primelor de asigurare viitoare.
 
In ceea ce priveste noile reglementari privind modalitatea de constatare, evaluare, stabilire si plata a despagubirilor, acestea au avut rolul de a clarifica anumite prevederi, de a oferi o informare completa si corecta a pagubitului cu privire la drepturile pe care acesta le are in baza unei polite de asigurare RCA, precum posibilitatea efectuarii reparatiei in orice unitate reparatoare si efectuarea constatarii in termen de trei zile lucratoare. In cazul sesizarilor privind deficiente cu privire la informarea clientului, la optiunile sale sau la activitatea de constatare a daunelor, autoritatea a intervenit prompt in verificarea si corectarea deficientelor sesizate.
 
In ceea ce priveste asiguratul cu risc ridicat, respectiv asiguratul sau potentialul asigurat care a primit trei oferte a caror prima de asigurare anualizata este mai mare decat ,,N" inmultit cu tariful de referinta publicat de catre ASF, se constata ca pana la acest moment BAAR - institutia desemnata pentru gestionarea acestora - nu a primit nicio solicitare.

Apreciem ca acest lucru reprezinta un semnal clar privind stabilizarea si normalizarea pietei asigurarilor auto obligatorii.

XPRIMM: Decontarea directa este un instrument important pentru consumatori. Au incheiat toate companiile de asigurari RCA protocolul de recuperare a daunelor? Ce presupune acest protocol?
C.C.C.:
Asiguratorii RCA au incheiat in termenul de 60 de zile prevazut in reglementari un protocol de colaborare pentru gestionarea decontarii directe, care prevede modalitatile concrete de desfasurare a activitatii din punct de vedere organizatoric si financiar atat in cazul decontarii directe,  cat si in cazul regreselor administrative.

Protocolul stabileste in principal aspecte ce vizeaza decontarea simplificata intre societati si solutionarea pe cale amiabila a regreselor. ASF va urmari modul de desfasurare a activitatii in baza acestui protocol pentru a identifica eventuale blocaje in derularea acestuia si va interveni, daca va fi cazul, pentru a se asigura ca mecanismul de decontare directa functioneaza in parametri normali.

XPRIMM: In continuarea acestor idei,  am dori sa ne spuneti daca ASF evalueaza in vreun fel nivelul tarifului pentru serviciul de decontare directa.  
C.C.C.:
Decontarea directa este un element de noutate benefic atat pentru asigurat, cat si pentru asigurator, crescand interesul asiguratorului in a-si mentine asiguratii in portofoliu si in a promova ulterior si produse facultative. Acest interes ar trebui sa se reflecte prin ofertarea unui tarif echilibrat.

Asiguratorii au obligatia de a comunica ASF tarifele aferente decontarii directe, cat si orice intentie de modificare a acestora. Cu toate ca ASF nu poate interveni asupra nivelului acestor tarife, o verificare a modului de determinare a acestora este efectuata de specialisti.

XPRIMM: Considerati ca introducerea preturilor de referinta este benefica pentru industrie si consumatori?
C.C.C.:
Tarifele de referinta reprezinta un reper ce poate fi utilizat de catre asigurati, in compararea ofertelor societatilor de asigurare cu o medie la nivelul intregii piete. De asemenea, acestea reprezinta un instrument util si pentru asiguratori, atunci cand doresc sa analizeze cat de competitive sunt ofertele lor in piata.

Lipsa asiguratilor cu risc ridicat este un element ce indica faptul ca societatile de asigurare au urmarit in stabilirea propriilor tarife si nivelul tarifului de referinta, utilizand astfel in principal principiul mutualitatii la nivelul intregului parc auto, ceea ce evident a venit in sprijinul stabilitatii pietei.

XPRIMM: Piata asigurarilor a crescut cu 8% in S1 2017. Care considerati ca sunt factorii care sustin acest avans? Va asteptati sa se mentina acest trend pana la final de an?
C.C.C.:
Mizam pe o crestere de pana la 10% a pietei asigurarilor in anul 2017, aceasta urmand sa vina din zona asigurarilor de viata.

XPRIMM: Cum apreciati ca va evolua piata asigurarilor in anul 2018? Care sunt clasele cu cel mai mare potential?
C.C.C.:
Speram ca trendul de crestere din anul 2017 sa se mentina si in anul 2018, potentialul este dat de asigurarile facultative, de asigurarile de viata cu componenta investitionala si de cele privind imobilele si bunurile. In mod paradoxal, desi Romania se afla pe primul loc in topul statelor din UE in ceea ce priveste ponderea populatiei care locuieste in imobile proprietate personala, atingand 96% in 2014, iar achizitia unei locuinte reprezinta un obiectiv al oricarei familii, constatam cu suprindere ca protejarea investitiei nu este o prioritate.  Campaniile de informare a populatiei si strategiile de educatie financiara raman instrumentele de succes ale rezolvarii acestei situatii de fapt.

XPRIMM: Anul acesta am observat si faptul ca schimbarile climatice nu ocolesc Romania. Ce ar trebui facut pentru cresterea numarului de locuinte asigurate (obligatoriu si facultativ)?
C.C.C.:
Cresterea gradului de cuprindere in asigurare pentru asigurarea riscurilor de catastrofa incluse in polita obligatorie PAD este foarte importanta pentru economia acestui tip de asigurare, atat din punct de vedere al sustenabilitatii primei, cat si pentru scopul pentru care a fost creata legea.

Din acesta cauza s-a infiintat un grup de lucru format din reprezentanti ai Autoritatii de Supraveghere Financiara, PAID, Ministerului Dezvoltarii Regionale, Administratiei Publice si Fondurilor Europene si asociatii profesionale: UNSAR, UNSICAR, PRBAR, CPBR,  pentru realizarea unei analize diagnostic si  identificarea solutiilor optime si viabile pe termen lung, care sa conduca la cresterea gradului de cuprindere in asigurare.

XPRIMM: In Romania, asigurarile facultative au o pondere mai mica fata de cele obligatorii, comparativ cu alte tari europene. Considerati ca microasigurarile reprezinta o solutie pentru Romania?
C.C.C.:
Microasigurarile pot fi un produs adaptat pietei din Romania prin larga lor adresabilitate, in conditiile structurarii produsului astfel incat sa acopere riscuri specifice si sa fie accesibile unui segment mare de populatie.  

XPRIMM: Cum caracterizati gradul de penetrare al asigurarilor in PIB si densitatea asigurarilor din Romania comparativ cu alte tari europene?
C.C.C.:
Gradul de penetrare de 1,23% din PIB in 2016 si densitatea asigurarilor 475 lei/locuitor reflecta stadiul de dezvoltare al pietei, dar prin raportare la nivelurile din alte tari din UE, devin un indicator al potentialului de dezvoltare al pietei, in conditiile cresterii venitului mediu si al venitului disponibil.   


Editor: Mihaela CIRCU, Andreea RADU | Publicat pe 19.12.2017 | 2111 vizualizari




Comenteaza acest articol
0 comentarii

DISCLAIMER: Dupa trimiterea comentariului, acesta va fi aprobat de un moderator. Vor fi publicate doar comentariile pertinente, la obiect, legate de continutul prezentat in material. Nu vor fi publicate comentariile care includ cuvinte obscene, atacuri la persoane/ institutii, atacuri si jigniri aduse autorului materialului, injurii aduse celorlalti cititori care au postat un comentariu, anunturi publicitare. Ne rezervam dreptul de a edita sau de a elimina complet orice comentariu care nu corespunde acestor principii. Site-ul 1asig.ro si Media XPRIMM nu-si asuma responsabilitatea juridica pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Atentie! Campurile "Comentariu" si "E-mail" sunt obligatorii
Nume:
Daca nu sunteti logat, numele dumneavoastra va aparea cu sufixul '(Anonim)'. Pentru a va autentifica, click aici
Daca sunteti logat si nu completati campul nume, va aparea automat numele dumneavoastra cu care v-ati inregistrat pe site
E-mail:

Comentariu:
< 10.000 car.

  Cod de securitate
Introduceti codul din imagine:




PAID

OMNIASIG




























Copyright 2018-2017 (c) 1asig.ro
powered by Media XPRIMM