Cornel COCA - CONSTANTINESCU - Interviuri - Asigurari - Totul despre asigurari - Piata asigurarilor...

english   


Cauta stiri
HomePiata AsigurarilorProtectia consumatorilorDespre asigurariEvenimentePublicatiiRadiowww.xprimm.com
 ASF 
 Asiguratori 
 Brokeri 
 Date financiare 
 Organizatii 
 Va recomandam 
 Cariere 
 Job 
 PAD-PAID 
 Opinii 
 Dezbateri 



Bucuresti
24
1 EUR = 4.6519 RON
1 USD = 3.9743 RON










RFI

Interviuri

Arhiva

Cornel COCA - CONSTANTINESCU, Vicepresedinte - Sectorul Asigurari - Reasigurari, ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara


Principalele provocari ale pietei asigurarilor din Romania sunt legate de structura acesteia, care este inca dependenta de asigurarile obligatorii, si ma refer la faptul ca asigurarea RCA a reprezentat 50% din totalul PBS pe segmentul asigurari generale.

XPRIMM: Care considerati ca sunt principalele provocari pentru piata asigurarilor din Romania in acest an?
Cornel COCA CONSTANTINESCU: Principalele provocari ale pietei asigurarilor sunt legate de structura acesteia, care este inca dependenta de asigurarile obligatorii,  si ma refer la faptul ca asigurarea RCA a reprezentat 50% din totalul PBS pe segmentul asigurari generale. In acelasi timp, asigurarile auto, cumulate pe clasa 3 si clasa 10 au condus cu 59% din totalul PBS subscrise anul trecut. Concluzia care reiese din aceasta statistica este dezvoltarea modesta a segmentului asigurari de viata, cu toata cresterea semnificativa de 20% in anul 2017, comparativ cu anul 2016. Din aceste considerente, proiectele ASF in domeniul educatiei financiare vizeaza cresterea gradului de intelegere a diferitelor produse de asigurare care ofera o protectie financiara asiguratului si/sau membrilor familiei in diferite situatii nefavorabile si evidentierea beneficiilor acestora, inclusiv cu privire la aspecte ce tin de deductibilitati fiscale oferite de stat.

In acest sens, implementarea noii directive IDD ar trebui sa aduca un plus de calitate in procesul de ofertare, prin informarea mai cuprinzatoare si sistematica a clientilor, cu efect pozitiv asupra pietei in ansamblu.  

Suntem preocupati de nivelul scazut de cuprindere in asigurare in cazul asigurarilor obligatorii de locuinte. Romania are un numar foarte mare de proprietari de locuinte, dar, paradoxal, foarte putini incheie polita de asigurare obligatorie a locuintei, cu toate ca recomandabila si utila ar fi achizitionarea inclusiv a unei asigurari facultative. Ne straduim sa identificam solutii pentru cresterea gradului de cuprindere in asigurare, prin liberalizarea canalelor de distributie, diversificarea actionariatului PAID si oferirea posibilitatii de incheiere de contracte multianuale.

Totodata, gradul ridicat de concentrare la nivelul  pietei, rezultat din faptul ca primele cinci societati de asigurare realizeaza cumulat 70,03% din total,    pe segmentul asigurarilor generale poate deveni in timp o vulnerabilitate.

XPRIMM: Noile tehnologii, precum sistemele telematice, isi fac aparitia si pe piata din Romania. Ce impact anticipati ca vor avea acestea, in urmatorii ani, asupra pietei si, deopotriva, asupra clientilor?
C.C.C.: Noile tehnologii vor revolutiona multe sectoare economice in diverse moduri, cu siguranta si sectorul asigurarilor, iar efectele vor fi ample, inclusiv la nivelul comportamentului asiguratilor. Consider ca modelele de business ale societatilor de asigurare se vor modifica in urmatorii ani, incepand cu introducerea sistemelor telematice si culminand cu asigurarea autovehiculelor autonome. Inovatia tehnologica in asigurari va facilita personalizarea mai mare a asigurarii, prin identificarea riscului la nivel individual si va impulsiona responsabilizarea asiguratilor.

Totodata, vor fi necesare investitii deloc de neglijat in noile tehnologii, in cresterea capacitatii de prelucrare a informatiilor, pentru a face fata marilor platforme tehnologice, care sunt avansate din aceasta perspectiva si vor putea concura la un moment dat cu succes asiguratorii clasici. In final, vor castiga cei care se vor adapta cat mai repede si vor investi in mod inteligent, pentru ca inovatia tehnologica va deveni un avantaj competitiv.

XPRIMM: Ce proiecte deruleaza ASF in vederea sustinerii inovatiei tehnologice in domeniul asigurarilor?
C.C.C.: Noile tehnologii, care deja isi fac simtita prezenta pe unele piete de asigurare, vor reprezenta o provocare si pentru autoritate, motiv pentru care s-a hotarat infiintarea la nivelul ASF a unui grup de lucru InsurTech pentru colectarea informatiilor, dezvoltarea competentelor si expertizei cu scopul de a incuraja inovatia financiara.

Una din initiativele adoptate este dezvoltarea unui mediu de tip Sandbox pentru testarea inovatiilor financiare in cadrul de reglementare existent, asigurand in acelasi timp faptul ca partile implicate sunt protejate in mod corespunzator. In cazul in care, dupa testarea Sandbox, societatea doreste sa ofere produsul rezultat pe scara larga, aceasta trebuie sa respecte cadrul de reglementare existent. De asemenea, s-au organizat intalniri atat cu reprezentantii Asociatiei Patronale a Industriei de Software si Servicii si reprezentanti ai firmelor IT cu experienta relevanta in domeniu, cat si cu reprezentanti ai pietei de asigurari, care s-au aratat interesati de procesele si transformarile digitale, inovatie in interfata cu clientii si noi tipuri de produse de asigurare.   

XPRIMM: GDPR si IDD sunt doua reglementari cu impact profund pentru asiguratori, brokeri si clienti. Considerati ca industria de asigurari va fi pregatita sa se supuna noilor reguli incepand cu 25 mai, respectiv 1 octombrie?
C.C.C.: Am convingerea ca intermediarii si asiguratorii vor fi pregatiti sa aplice prevederile directivei IDD, ce va fi in curand transpusa in legislatia nationala, luand in considerare faptul ca aplicarea ei a fost amanata cu aproape sapte luni. Trebuie sa avem in vedere ca elementele de noutate aduse de directiva contribuie la protectia consumatorilor prin informarea mai eficace a acestora, prin crearea de conditii de concurenta echitabila intre toate categoriile de distribuitori, prin transparentizarea activitatii. Ma refer in special la informatiile ce vor fi prezentate clientilor cu privire la remuneratie si stimulente, la standardele de vanzare a produselor cu componenta investitionala, la cerintele de transparenta in cazul vanzarilor incrucisate. Toate acestea isi dau concursul pentru o mai buna intelegere a produselor de catre asigurati, cu efect pozitiv pe termen lung asupra dezvoltarii industriei. Cu toate acestea, impactul asupra intermediarilor nu va fi atat de mare ca in alte tari, in conditiile in care piata din Romania este inca dependenta de produsele obligatorii, iar penetrarea produselor de asigurare cu componenta investitionala este redusa.

Riscurile mari pot fi induse de intrarea in vigoare a Regulamentului GDPR, care va impune modificari majore la nivel operational, cu privire la acordul de stocare si utilizare a datelor personale de la persoana vizata, la notificarea cazurilor de  incalcare a securitatii datelor cu caracter personal catre ANSPDCP si persoana vizata, consecintele in acest caz putand fi atat financiare, cat si reputationale. Vor trebui definite noi reguli corporatiste obligatorii, analizate relatiile dintre intermediari si asiguratori din perspectiva relatiei operatorilor asociati. Procesul este complex si va necesita un efort considerabil de conformare din partea societatilor.  

XPRIMM: Care considerati ca este adevaratul potential al pietei? Cum vedeti evolutia acesteia pana la finalul anului?
C.C.C.: In aprecierea nivelului de dezvoltare al pietei asigurarilor se utilizeaza cativa indicatori de referinta, precum gradul de penetrare al asigurarilor in PIB care reflecta importanta sectorului asigurari in cadrul economiei nationale si densitatea asigurarilor.

In tarile cu piete de asigurari dezvoltate, gradul de penetrare se situeaza intre 6% si 2% (incluzand sistemele de pensii facultative), in timp ce in Romania indicatorul a reprezentat, in 2017, 1,13% din PIB. Daca comparam densitatea asigurarilor din tari precum Elvetia (aproximativ 6.400 euro), Olanda (4.000 euro), Austria (700 euro) si Grecia (340 euro) cu nivelul din Romania,  de 108 euro (494 lei), nu poate rezulta decat un potential consistent de crestere ca urmare a ridicarii nivelului de trai si imbunatatirii educatiei financiare.  

Asigurarile de viata, incluzand pensiile private si asigurarile private de sanatate reprezinta in tarile cu o industrie de asigurare matura undeva intre 45% - 50% din piata asigurarilor, in termeni de PBS. Si piata romaneasca va trebui sa tinda catre aceste tinte care sunt realizabile, dar evolutia nu va fi una rapida. Ne-a bucurat cresterea de anul trecut de 21% a segmentului de asigurari de viata, comparativ cu anul precedent,  si speram ca trendul de crestere se va consolida.

O piata stabila si matura se caracterizeaza prin echilibrul intre produsele obligatorii si facultative, intre produsele de asigurare de bunuri si de asigurare de viata, diversificand liniile de business pentru administrarea mai buna a riscului.  

XPRIMM: Ce solutii ar putea fi utilizate in viitorul apropiat pentru o dezvoltare mai accentuata a pietei de asigurari?
C.C.C.: Ar trebui inceput cu identificarea nevoilor clientilor si adaptarea produselor la aceste nevoi. O analiza in acest sens ar fi binevenita atat pentru societatile de asigurare, cat si pentru potentialii clienti, pentru ca nu intotdeauna produsele consacrate pe alte piete sunt cerute si in Romania. Microasigurarile pot constitui o solutie pentru segmentul de populatie cu venituri reduse, reprezentand o protectie financiara limitata, dar care sa functioneze bine si contribuie la promovarea mai extinsa a produselor de asigurare.

Reglementarea infiintarii societatilor mutuale de asigurare reprezinta un pas inainte pentru piata de profil din Romania. Societatea mutuala de asigurare constituie o forma juridica consacrata in alte tari din Uniunea Europeana, acest tip de societati reprezentand circa un sfert din pietele unde aceasta forma este uzitata.

Totodata, nu trebuie neglijat rolul societatilor mutuale in economia sociala, rol recunoscut si de rezolutia Parlamentului European 2012/2038. Societatile mutuale au dovedit faptul ca pot contribui la crearea de locuri de munca si sunt un factor de coeziune sociala. In acelasi timp, promoveaza valorile cheie ale statului social activ: solidaritatea, nediscriminarea, accesul egal si functionarea in beneficiul membrilor. In contextul ultimei crize financiare, aceste societati au dovedit rezilienta prin faptul ca nu sunt orientate direct catre profit.

XPRIMM: Cand si-ar putea face aparitia prima societate mutuala de asigurari?
C.C.C.: Proiectul de lege privind societatile mutuale de asigurare se afla in stadiul de avizare interministeriala, urmeaza sa parcurga procedura legislativa si, ulterior, vom vedea pentru prima data modul in care se va materializa convergenta intereselor asiguratilor si asiguratorilor in cadrul societatii mutuale.

XPRIMM: Au trecut peste noua luni de la intrarea in vigoare a Legii RCA. Care sunt, in opinia dumneavoastra, primele efecte pentru piata de asigurari si pentru consumatori?
C.C.C.: Piata asigurarilor RCA a cunoscut o stabilizare, ca efect al mecanismelor introduse de noua lege RCA, precum tariful de referinta, asiguratul cu risc ridicat, decontarea directa, care au contribuit la transparentizarea modului de formare a tarifului si la echilibrarea pietei. Cu toate acestea,  nu trebuie sa pierdem din vedere faptul ca tariful de prima pentru asigurarea RCA se stabileste, in principal,  in functie de riscurile asumate de asigurator, provenite inclusiv din comportamentul asiguratilor. Constatam ca piata s-a echilibrat din punct de vedere al nivelului primei, devenind totodata mai predictibila.  

XPRIMM: Cum au primit consumatorii aparitia decontarii directe? Cate polite RCA au fost vandute in piata cu decontare directa si care este ponderea acestora in total polite de raspundere civila auto?
C.C.C.: In scurta perioada de la introducerea decontarii directe, aproximativ 100.000 de asigurati au optat pentru acest mecanism, ceea ce este imbucurator prin efectele pe care speram ca le va avea, cu privire la fidelizarea clientilor si selectarea asiguratorului in functie de nivelul serviciilor primite de asigurat, in calitatea lui de tert pagubit. De asemenea, decontarea directa conduce la cresterea increderii si la consolidarea reputatiei acelor asiguratori care sunt determinati sa ofere servicii de calitate clientilor proprii.

XPRIMM: Sunt interesati alti investitori straini de piata locala? Care ar fi acestia?
C.C.C.: Piata romaneasca isi pastreaza atractivitatea pe termen mediu, pe masura ce se va dezvolta si va depasi etapa asigurarilor obligatorii. In contextul existentei unui cadru de reglementare comun in spatiul Uniunii Europene si a convergentei activitatii de supraveghere, posibilitatea societatilor din tari din cadrul Uniunii Europene de a activa in intreg spatiul european prin intermediul unei sucursale sau in baza libertatii de a presta servicii poate fi realizata fara un efort mare. Piata europeana a ajuns la un nivel de maturitate si de diversificare care nu mai poate asigura o crestere consistenta pe o perioada lunga de timp si este firesc ca dezvoltarea societatilor sa continue in acele tari unde practica supravegherii este similara si unde avem reglementarile comune. In acelasi timp, odata cu transpunerea si implementarea directivei IDD va creste gradul de armonizare cu privire la activitatea de intermediere si, in special, cu privire la regulile de conduita pentru o mai mare protectie a consumatorilor, care este un aspect important al activitatii de asigurare.

Editor: Mihaela CIRCU | Publicat pe 09.05.2018 | 1433 vizualizari








PAID

OMNIASIG




























Copyright 2018-2017 (c) 1asig.ro
powered by Media XPRIMM