1asig.ro

Cum va fi influentata industria asigurarilor de Inteligenta Artificiala?

Inteligenta artificiala va influenta semnificativ competitivitatea companiilor de asigurari in urmatorii 3-5 ani, jucatorii din Uniunea Europeana considerand subiectul de importanta strategica, potrivit unui studiu Roland Berger, care mai arata ca 1 din 3 societati a implementat deja cel putin o aplicatie bazata pe Inteligenta Artificiala (AI).

PROMO


Si pe piata locala observam ca tot mai multe companii de asigurari profita de evolutia tehnologica si AI si si-au simplicat activitatea operationala, au dezvoltat diverse aplicatii sau ofera clientilor posibilitatea sa cumpere polite online, sa faca inspectia de risc prin telefon sau notificarea daunelor online s.a.

Despre implementarea solutiilor bazate pe inteligenta artificiala pentru imbunatatirea performantei business-ului se vorbeste cu entuziasm de cativa ani, insa, pentru majoritatea industriilor, impactul acestora este inca limitat. Companiile din sectorul serviciilor financiare, si cu precadere, cele din segmentul asigurarilor, sunt printre principalii utilizatori ai acestor tehnologii conform unui nou studiu Roland Berger.

2 din 3 companii de asigurari din Uniunea Europeana considera ca investitiile in solutiile bazate pe inteligenta artificiala vor deveni o prioritate strategica pentru industrie pe termen mediu.

Diferentele de competivitate se vor accentua in urma implementarii inteligentei artificiale

Axel BOHLKE, Partener in cadrul biroului din Bruxelles al Roland Berger si specialist in domeniul asigurarilor, considera ca "inteligenta artificiala are deja un impact major asupra industriei si va fi unul dintre motoarele transformarii acesteia in urmatorii 3-5 ani", subliniind importanta adoptarii rapide si eficiente a acestei tehnologii de catre marile companii pentru a isi imbunatati nivelul de competitivitate.

Managementul daunelor este procesul vizat cu precadere

Pe termen scurt, aplicatiile cu rol in imbunatatirea procesului de management al daunelor (de ex. avizarea daunelor, estimarea si despagubirea prejudiciilor sau identificarea potentialelor fraude), a eficientei operationale si a relatiei cu clientii (de ex. chatbot) pot avea cel mai mare impact, conducand la reduceri semnificative de costuri si intarind relatia cu clientii existenti.

Dragos FUNDULEA, Senior Project Manager in cadrul echipei Roland Berger din Bucuresti, este de parere ca, desi la inceput, aceste trend-uri sunt vizibile si pe piata locala: "Principalii jucatori activi in zona de servicii financiare din Romania au inceput deja sa investeasca in proiecte complexe de digitalizare, implementand atat aplicatii bazate pe inteligenta artificiala in front office, cat si solutii de tip RPA in special in cadrul proceselor suport."

Planificarea integrata este esentiala

Succesul unor astfel de proiecte depinde in mare masura de strategiile pe care companiile le definesc inaintea implementarii. Acestea trebuie sa identifice si sa prioritizeze zonele in care beneficiile inteligentei artificiale pot fi maximizate, stabilind obiective clare pe parcursul etapelor de implementare. Ulterior, companiile trebuie sa investeasca in dezvoltarea competentelor tehnice proprii sau sa identifice parteneri capabili si flexibili pentru implementarea solutiilor.

Pe tot parcursul procesului, este nevoie si de adaptarea strategiei de comunicare in interiorul si in exteriorul organizatiei, cu scopul de a pregati atat angajatii, cat si clientii si partenerii de afaceri (de ex. brokeri) pentru schimbarile planificate. Odata lansate primele initiative si avand la dispozitie evaluari preliminare de impact, metodologia de prioritizare a viitoarelor dezvoltari poate fi calibrata si adaptata nevoilor in schimbare ale firmei.

Szabolcs NEMES, Partener Roland Berger si Managing Director al biroului din Bucuresti, semnaleaza importanta etapei de conceptualizare pentru obtinerea unor rezultate sustenabile. "Din ce in ce mai des, clientii nostri isi manifesta interesul pentru utilizarea aplicatiilor bazate pe inteligenta artificiala. Cu toate acestea, multe proiecte risca sa nu isi atinga obiectivele intrucat sunt vazute ca solutii imediate la probleme operationale majore ale organizatiilor si, prin urmare, se dedica prea putin timp definirii conceptului de implementare si alinierii necesitatilor business-ului cu posibilitatile de implementare ale departamentelor IT."

713 accesari