1asig.ro

Dezbatere online XPRIMM: Daunele auto - impuls spre digitalizare

5 min. / 1.540 cuvinte
Dezbaterea online organizata de XPRIMM, denumita "Daunele auto - impuls spre digitalizare", s-a desfasurat miercuri, 20 mai 2020, reunind o parte din specialistii pietei locale de asigurari. Urmariti principalele declaratii!

PROMO


Evenimentul a inceput cu prezentarea unui studiu XPRIMM, cu tema "Daunele auto in Europa Centrala si de Est", sustinuta de Daniela GHETU - Director Editorial.

Principalele declaratii:

Daniela GHETU, Director Editorial, Publicatiile XPRIMM
- Segmentul auto ramane cea mai importanta linie de afaceri pentru asiguratorii din Europa Centrala si de Est, reprezentand - la nivel regional -, o cota de peste 53% din primele brute subscrise. 
- In 2019, volumul subscrierilor pe clasele auto din ECE s-a ridicat la 14,21 miliarde euro, in crestere cu 5,76% fata de 2018. Ritmul de crestere a incetinit putin fata de anii precedenti.
- Segmentul auto este, insa, responsabil si pentru 62% din cheltuielile cu daunele pe segmentul asigurarilor generale in regiune.
- CASCO a inregistrat o dinamica mai buna de crestere comparativ cu RCA, in ECE.
- Romania a consemnat, in 2019, cea mai puternica deteriorare a raportului daune platite/prime brute subscrise din ECE (crestere cu peste 5 puncte procentuale), inregistrand cele mai nefavorabile valori ale ratei daunei pe segmentul auto.
- Datele raportate pentru Q1 2020 arata o accentuare a dezechilibrului dintre evolutia subscrierilor si a cheltuielilor cu daunele, anticipand - pe fondul efectelor crizei COVID -, o inrautatire a indicatorilor de eficienta pentru segmentul auto pana la jumatatea anului.
- Efectele COVID-19 asupra daunelor: traficul redus a determinat scaderea numarului de accidente, dar nu a redus gravitatea acestora. Odata cu reluarea activitatii, este de asteptat o intensificare a traficului rutier cu autoturisme personale, in special in mediul urban, si cresterea daunalitatii. Relaxarea unor reguli de siguranta pentru transportatori in unele tari ar putea duce la cresterea daunelor Carte Verde.
- Costurile de reparatii inregistreaza o potentiala tendinta de accelerare a cresterii.

Cristian ROSU, Vicepresedinte, ASF
- Zona daunelor este una foarte sensibila, ea putand crea presiune pe preturi. Totul se rasfrange in preturi si activitate. 
- Mai sunt 2 subiecte de actualitate:  1. Vorbeati de modificarile legislative - mi-e teama sa ma gandesc la niste modificari daca nu aduc o valoare adaugata certa. 2 Digitalizare - anterior, societatile de asigurari au implementat, intr-o masura mica, digitalizarea operatiunilor in activitatea de zi cu zi, insa a venit aceasta criza si ne-a fortat sa adoptam niste masuri de urgenta, care au fost luate intr-un timp foarte scurt.
- Eu sunt foarte multumit de modul in care societatile si-au implementat sistemele digitale, urmand ca, dupa aceasta criza, sa-si rafineze aceste sisteme, pentru a fi viabile in timp.
- Nu cred ca, pe termen scurt, aceste sisteme care au foost pune in practica in acest timp vor lua locul interactiunii umane. 
- Nu cred ca aceste sisteme, pe termen scurt si mediu, vor inlocui in totalitale interactiunile umane, insa vor da directia.

Adrian MARIN, Presedinte, UNSAR
- Asigurarile RCA reprezinta circa 36% din totalul subscrierilor pietei de asigurari, in timp ce CASCO detine 21% din totalul subscrierilor. Ambele reprezinta peste jumatate din piata.
- Pe RCA, la finalul lui 2019, subscrierile s-au majorat cu 5%, in timp ce daunele platite au crescut cu 14%. Pe CASCO, subscrierile s-au majorat cu 11,7%, iar daunele - cu 20%.
- Probabil ca subscrierile vor avea de suferit in acest an, vor scadea, dar, probabil, si daunele ar putea scadea, insa estimarea mea este ca o vor face mai lent decat primele.
- Per ansamblu, segmentul RCA a ramas constant in ultimii 2 ani ca si PBS, in jurul valorii de 3,6 - 3,7 miliarde lei, insa volumul despagubirilor a avut un trend crescator. Prima medie RCA e la acelasi nivel ca in urma cu 5 ani, iar despagubirea medie a urcat cu 21%.
- Industria a platit despagubiri cu peste 70 milioane EUR mai mari pentru polițele RCA in 2019 fața de 2018, in timp ce primele brute subscrise au crescut cu doar 39 milioane EUR in aceeasi perioada. Despagubirile totale au ajuns la 657 milioane EUR in 2019 - care inseamna aproape 55 milioane EUR platiti in fiecare luna pentru despagubiri RCA. Anul trecut, s-au platit pe RCA despagubiri de peste 1.250 EUR pe minut. 
- Pe CASCO, subscrierile au crescut in 2019 pana la valoarea de 2,3 miliarde lei (fata de 2 mld. lei in 2018), insa cresterea despagubirilor in ultimii 3 ani pune presiune pe industrie. Nu mai putin de 1,7 mld. lei s-au platit in 2019 doar pe aceasta linie.
- Am platit cu 56 milioane EUR mai mult pentru CASCO in 2019 fata de 2018, in timp ce PBS au crescut cu aproape 43 de milioane EUR. Despagubirile totale au ajuns la 361 milioane EUR in 2019 - care inseamna peste 30 milioane EUR in fiecare luna (fata de circa 25 milioane EUR in 2018. In 2019, s-au platit pe CASCO despagubiri de peste 680 EUR pe minut.
- In ceea ce priveste influenta segmentului auto, profitabilitatea apasa pe intregul business. 79% din toata piata reprezinta asigurari non-life, iar profitabilitatea este data de rata combinata, care s-a mutat din pacate de la 102,2, la 108,2.
- Daca ne uitam la parcul auto, in 2019 - 8,75 mil. de masini inmatriculate, 50% din parc are peste 15 ani; 79% dintre autoturime au deja peste 11 ani. Asta inseamna mai putine masini de asigurat pe CASCO, iar cele vechi prezinta riscuri de siguranta in trafic.
- In ceea ce priveste digitalizarea, in perioada de pandemie industria de asigurari s-a adaptat rapid. Unul din principalele obiective este dezvoltarea accelerata a instrumentelor online.

Madalin ROSU, Presedinte, BAAR
- Nu avem o statistica oficiala a numarului de service-uri din Romania, service-uri autorizate de RAR.
- O parte din autoritati dau dovada de pasivitate.
- Observam o incalcare a directivei IDD din partea service-urilor, care ofera consiliere pe partea de daune.

Florin GOLOVATIC, Director, ASF
- Sunt date evidente legate de daunalitate - ceea ce trebuie sa facem cu totii este sa ne gandim la o serie de solutii pentru ca lucrurile sa fie intelese, iar acest domeniu al asigurarilor sa isi recapete acea imagine de incredere, fara de care ii este greu sa se dezvolte.
- Asigurarile auto au o pondere mare in piata. Incercam sa gasim solutii pentru dezvoltarea altor linii de produs, dar e greu sa facem pasi in aceasta directie daca increderea nu se restabileste si ajunge la cote care sa permita ceea ce fiecare actor al pietei isi propune.
- Din punct de vedere al digitalizarii in domeniul asigurarilor auto, mentionez ca, in aceasta perioada, in care interactiunea directa cu consumatrul a fost greoaie sau imposibila, societatile de asigurari au reusit sa gaseasca masurile si metodele necesare care sa permina continuitatea activitatii. Nu stiu cazuri prin care au fost refuzate platile fizice. Au fost lansate solutii noi pentru desfasurarea activitatii in conditii bune.
- Cred ca dialogul si explicarea unor mecanisme pe baza carora functioneaza piata sunt esentiale pentru modul in care va evolua.
- In 2019, numai pe RCA au fost platite 360.000 de dosare de daune - un numar semnificativ. 
- Vedem ca atat RCA, cat si CASCO au o rata combinata a daunei de peste 100%, asta inseamna pierderi pe aceste produse.

Dorel DUTA, Presedinte, UNSICAR
- Avem multi clienti care au solicitat optimizarea acoperirilor si, implicit, diminuarea preturilor asigurarilor pentru acele autovehicule care nu au circulat in aceasta perioada.
- O provocare va fi gestionarea politelor de leasing: clientii au considerat ca ar trebui sa se amane si rata la CASCO, daca cele bancare s-au amanat. Insa, cu siguranta, lucrurile se vor aseza in perioada urmatoare.
- Am demarat un sondaj intern in UNSICAR si inca suntem in plin proces de culegere a informatiilor - incercam sa ne dam seama cum stam si cum vom sta in viitorul apropiat, ca urmare a situatiei actuale.
- Prevederile legislative ar trebui sa elimine excesele: insa, ce inseamna exces trebuie definit.
- In aceasta perioada, am incercat sa ne digitalizam cu totii (asiguratori si brokeri deopotriva).

Alexandru CIUNCAN, Director General, UNSAR 
- E clar ca pandemia a cristalizat ceea ce inseamna beneficiile digitalizarii si partea de inovatie financiara pentru tot ecosistemul - si aici ma refer la companii de asigurari, la intermediari, la clienti si la societate in general. Dar cred ca, astfel, clientii sunt cei mai castigati. 
- Cred ca online-ul s-a dovedit a fi un canal de informare potrivit pentru vremurile acestea complicate si cred ca, da, vorbim despre un new normal. E greu de crezut ca o sa ne intoarcem la modul in care functionau lucrurile inainte. Foarte multe servicii au fost mutate in zona online pentru protejarea clientilor si angajatilor - de la achizitionare de polite, la notificare si la constatare de daune.
- Noi ne pregatim ca, in scurt timp, sa lansam a doua editie a Barometrului UNSAR-IRES privind perceptia romanilor la riscuri si, in premiera, am comparat 2 cifre legate de zona online. Anul trecut, doar 6% dintre romani declarau ca ar incheia o asigurare online, fata de 34% la nivel international. Anul acesta, sunt 18% dintre romani care spun ca au si folosit canalul online pentru a achizitia si gestionarea unei polite de asigurare. Partea unde avem de imbunatatit: 59% dintre romani spun ca au folosit online-ul pentru alte servicii decat de asigurare. Aici, trebuie sa lucram si sa umplem acest gol.

Ion MOISE, Director General, eClaims
- Aplicatia eClaims ofera posibilitatea deschiderii unui dosar de dauna 100% online.
- In ceea ce priveste avizarea online a daunei de catre client, de multe ori ne lovim de reticenta tehnica a clientului, care nu poate parcurge toate etapele deoarece nu are pregatirea tehnica suficienta pentru utilizarea aplicatiei
- Uneori, reticenta tehnica este dublata de o reticenta sociala: deoarece unii clienti nu sunt obisnuiti sa faca o avizare de dauna online si prefera modul clasic de realizare a unei daune (care presupune interactiunea sociala).

Georgi MARKOV, Director General Adjunct, EUROINS
- In momentul de fata, toti stakeholderii din domeniul asigurarilor inteleg problemele din piata. Pentru a rezolva aceste probleme, este nevoie de un efort comun din partea noastra, de o strategie si de cooperare din partea tertelor parti. Digitalizarea este, cu siguranta, un pas important in aceasta directie. 
- In acest moment, digitalizarea ne ajuta sa ne mentinem business-urile operationale, dar contribuie si la mentinerea satisfactiei clientilor si la mentinerea nivelului necesar de siguranta impus de noua situatie.
- Pana in momentul de fata, toate solutiile de digitalizare realizate au reprezentat o digitalizare treptata - nu putem vorbi de solutii cu adevarat revolutionare.
- Este foarte important ca solutiile digitale lansate de asiguratori sa aiba in spate proceduri clare, o infrastructura care sa le sustina, dar si oameni pregatiti - pentru ca aceste solutii sa functioneze bine.
- Trebuie sa luam in considerare si faptul ca piata din Romania nu pare sa fie inca pregatita pentru o digitalizare pe scara larga. De exemplu, imediat dupa lansarea solutiei de constatare online a EUROINS, am observat ca doar 7-8% din totalul daunelor facute au fost realizate prin aceasta solutie. Cel mai mare procent de constatari online facute prin aceasta aplicatie a fost de 22% din total si a ramas la circa 18% pana in prezent. Ne asteptam ca mai multi clienti sa foloseasca aceasta aplicatie, avand in vedere simplitatea utilizarii sale. Este clar ca clientii si piata nu sunt inca pregatiti pentru o revolutie digitala majora. Noi, asiguratorii, trebuie sa promovam toate solutiile digitale pe care le lansam in aceasta perioada si pe care le folosim.
- Un alt aspect care trebuie luat in considerare este ca, daca ai un cadru legislativ rigid, nu poti folosi astfel de solutii digitale. Chiar daca aici, in Romania, nu avem un cadru legislativ rigid, acesta este cu siguranta plin de neclaritati, astfel ca devine greu sa implementezi anumite solutii digitale.
- Trebuie sa ne concentram pe solutii adaptate pietei, care pot fi lansate rapid.

Sorin IACOB, Country Manager, GT Motive
- Vorbim de eficientizarea procesului de constatare a daunei. Noi am lansat aplicatia online "CarFix" - in acest caz, constatatorul trebuie sa valideze fotografiile masini sau inspectia video si, ulterior, se genereaza calculatia automat. Daca ne referim la o polita RCA, putem sa facem inclusiv propunere de "cash in hand" in timp real.
- Daca un constatator face acum, probabil, 10 dosare de dauna pe zi, il putem duce la cel putin dublu. Avem eficientizarea costului administrativ al daunei cu minum 50%.
- Ii putem oferi clientului si platforma, daca masina este nedeplasabila, si masina la schimb, si reteaua de parteneri sa-si aleaga rapid unitatea reparatoare pe care o doreste - in momentul acela, ai eliminat deja costuri speculative si avem un cost real pentru acea dauna.
- Raportandu-ne la valorile actuale ale daunei medii pe CASCO sau RCA, cred ca am putea lua in calcul o reducere cu 20% in ambele cazuri.

George COJOCARU, Country Manager Romania, DAS - Dellen Ausbeulservice GmbH
- Pentru prima data, intentinam sa aducem in Romania o noua tehnologie tip "tunel scanner". Exista un fel de computer tomograf, care realizeaza circa 3.000-3.500 de fotografii ale masinii, dupa care iese cu un raport - o situatie exacta a loviturilor existente.
- Aceasta tehnologie o folosim doar pe zona de calamitati pe grindina. Acest tunel scanner iti da o imagine corecta si clara a pagubei. Tunelul poate realiza cate 300-400 de constari pe zi.
- In Germania, asiguratorii au apelat la acest sistem de tunel si in vederea inspectiilor de risc. Acest tunel vine sa faca aceste inspectii in 3-4 minute.
- Aceasta situatie de urgenta ne-a ridicat cateva probleme, dar un tunel este deja pregatit in Germania ca sa vina in Romania.

Iulius Marian FIRCZAK, Deputat in Parlamentul Romaniei
- Am avut pe ordinea de zi  legea de aprobare a Ordonantei in ceea ce priveste modul de functionare a programului IMM Invest si pot sa spun ca am reusit sa includem in aria de cuprindere a acestui program si brokerii de asigurare, agentii de asigurare, brokerii de credite si agentiile imobiliare. Acestia sunt eligibili pentru programul IMM Invest odata cu intrarea in vigoare a legii.
- Sper sa ajute piata de brokeraj sa se consolideze si sa se dezvolte.
- de asemenea, sper sa duc succesul mai departe si in modificarea si imbunatatirea legii RCA, pentru ca tensiunea este destul de mare in piata, problemele sunt acute. In 2017 am scos Legea RCA tot intr-un moment de tensiune maxima. Iata ca dupa 3 ani de zile, legea a produs o serie de probleme. Este important sa ascultam toti actorii din piata. Pentru noi este important sa vedem toate punctele de vedere si sa luam ce e bun din fiecare punct de vedere. Sper sa reusim acest lucru. Un proiect a fost respins, mai sunt 2 propuneri pe rol. Sper ca in 3-4 saptamani sa aducem modificarile necesare si piata sa functioneze la parametri normali.




1.025 accesari