1asig.ro

Dorel DUTA, Presedinte, UNSICAR


Despre evolutia pietei de brokeraj din Romania, impactul celor mai recente schimbari legislative asupra intermediarilor si consumatorilor, importanta pregatirii profesionale, si nu numai, am discutat cu Presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania.

XPRIMM: Industria de asigurari trece printr-o serie importanta de schimbari legislative. Care considerati ca este impactul lor asupra consumatorilor si brokerilor?
Dorel DUTA: Suntem o piata europeana de asigurari si trebuie sa actionam conform regulilor europene. Directiva privind distribuirea asigurarilor (IDD) si Regulamentul general privind protectia datelor cu caracter personal (GDPR) au adus schimbari pentru brokeri si asiguratori, dar si pentru consumatori.

GDPR a creat noi obligatii legale, in ceea ce priveste colectarea si distribuirea datelor, pentru o protectie mai buna a drepturilor consumatorilor si ale datelor acestora.

Directiva privind distributia asigurarilor - IDD - vine cu un mare plus fata de directiva privind intermedierea asigurarilor - IMD, si anume acoperirea nu doar a intermediarilor de asigurari, ci si a asiguratorilor, a angajatilor acestora, a distributiei online de asigurari si a intermediarilor auxiliari. Intreaga legislatie privind distributia asigurarilor are in centrul ei interesul consumatorilor.

Daca vorbim despre GDPR, printre efectele pozitive putem considera imbunatatirea securitatii cibernetice, standardizarea protectiei datelor si fidelizarea clientilor. Aspectele mai putin pozitive sunt legate de valorile mari ale conformarii si ale penalitatilor in caz de neconformare. Pentru consumatori, regulamentul aduce o serie de drepturi - sa fie informati, datele sa le fie prelucrate in siguranta, sa isi acceseze, in orice moment, datele personale pe care o companie le detine despre ei, sa solicite stergerea datelor in cateva situatii specifice.

In ceea ce priveste IDD, aceasta directiva are in centrul ei consumatorul. Toate prevederile acestui act vin sa intareasca protectia intereselor si sa creasca increderea acestuia in piata de asigurari.

XPRIMM: In mai s-a implinit un an de la punerea in practica a GDPR. Cum apreciati alinierea brokerilor din piata la noile cerinte europene?
D.D: Conformarea la GDPR reprezinta un proces continuu. Nu cred ca putem trage linie acum si sa spunem "gata, am terminat". Cred ca toti brokerii din piata fac eforturi ca activitatea lor sa fie in conformitate cu legislatia in vigoare.

XPRIMM: Care au fost principalele probleme intampinate de piata de brokeraj in aplicarea Regulamentului? La cat se ridica costurile pentru aceasta aliniere legislativa?
D.D: Principalele probleme, din punctul nostru de vedere, au fost cele legate de operationalizarea proceselor interne si de calitatea pe care o au partile implicate in procesul de distributie a asigurarilor - operator independent, operatori asociati sau imputerniciti.

Costurile la nivelul intregii piete de brokeraj nu pot fi apreciate, pentru ca, asa cum v-am spus, vorbim despre un proces continuu. Consider insa ca valoarea acestora este una suportabila pentru brokerii care vor sa ramana in aceasta piata.

XPRIMM: Anul acesta brokerii pun in aplicare Directiva privind distributia in asigurari - IDD. Care sunt principalele prevederi cu impact deosebit in activitatea de brokeraj?
D.D: Legislatia prin care s-a implementat directiva privind distributia in asigurari a fost intens dezbatutata de catre Autoritate, impreuna cu actorii pietei. Rezultatul a fost o implementare echilibrata a regulilor europene, atat in legislatia primara, cat si in cea secundara.

Au fost introduse o serie de noi cerinte privind raporturile juridice ale asiguratorilor si intermediarilor principali cu canalele de distributie, privind conditiile de colaborare dintre intermediarii principali, reguli pentru creatorii de produse si privind transparenta, activitatea transfrontaliera, guvernanta produselor, pregatirea si conduita profesionala.

XPRIMM: Considerati ca sunt necesare anumite rectificari la lege si normele IDD?
D.D: Din punctul nostru de vedere, ar mai fi cateva aspecte de clarificat in legislatia secundara, cu privire la activitatea transfrontaliera, la pregatirea profesionala, precum si la interpretarea anumitor prevederi specifice. Ca asociatie profesionala, suntem in dialog permanent cu Autoritatea si speram sa ajungem la un numitor comun privind cerintele despre care noi consideram ca ar putea fi mai bine adaptate realitatii din piata locala de asigurari.

XPRIMM: Totodata, anul acesta se va pune accent pe pregatirea profesionala. Care considerati ca va fi impactul acestei norme in piata si pentru consumatori?
D.D: Profesionalizarea continua a intermediarilor de asigurari este un plus castigat si de piata, si de consumatori. Legislatia privind implementarea IDD se adreseaza tuturor persoanelor implicate in activitatea de distributie. Se pune accent pe pregatirea continua a acestor persoane, spre exemplu, parcurgerea in mod obligatoriu a 15 ore de pregatire profesionala anuala, pe modernizarea canalelor de dobandire a cunostintelor, precum si modalitatea de verificare a acestora.

In urmatoarea perioada, avem in vedere, prin Casa de Editura UNSICAR, organizarea de cursuri de pregatire pentru membrii asociatiei noastre si nu numai.

XPRIMM: Cum anticipati ca va evolua piata de brokeraj in acest an si care sunt factorii care influenteaza cel mai mult dezvoltarea ei actuala?
D.D: Eu sper ca asigurarile sa fie incluse pe lista de prioritati a cat mai multor romani. Lucrul acesta se va intampla treptat, dar este necesar ca piata sa isi uneasca eforturile, astfel incat gradul de penetrare al asigurarilor sa creasca in fiecare an. Ma astept la o evolutie pozitiva a asigurarilor de proprietate, a asigurarilor de sanatate, precum si a asigurarilor agricole.

Totodata, estimez ca primele intermediate de brokeri sa inregistreze, in acest an, o usoara crestere. Este vizibila nevoia clientilor de consiliere si cred ca serviciile furnizate de brokeri conteaza foarte mult pentru acestia atunci cand cauta un produs de asigurare. Factorii care influenteaza dezvoltarea pietei nu tin doar de eforturile noastre si ale Autoritatii, vorbim despre un intreg complex de factori macroeconomici, care speram ca vor avea o evolutie pozitiva, astfel incat sa resimtim si noi influenta lor.

Interviul a fost publicat si in numarul special al Revistei PRIMM Asigurai & Pensii din luna mai 2019.

Editor: Andreea RADU | Publicat pe 05.06.2019 | 1908 vizualizari
Share |