Fii treaz la volan! - Tendinte - Asigurari - Totul despre asigurari - Piata asigurarilor...

english   


Cauta stiri
HomePiata AsigurarilorProtectia consumatorilorDespre asigurariEvenimentePublicatiiRadiowww.xprimm.com
 Ghid Asig 
 Dictionar 
 Lex 
 Sondaje 
 Tendinte 


Bucuresti
-1
1 EUR = 4.5244 RON
1 USD = 4.2591 RON
















RFI

Tendinte

Full screen Print E-mail Font | Inapoi | Arhiva

Fii treaz la volan!


Anual, peste 1,2 milioane de persoane mor pe drumurile din intreaga lume, aceasta cifra mentinandu-se constanta din 2007, conform datelor publicate de Organizatia Mondiala a Sanatatii (WHO). De altfel, conform celui mai recent raport pe aceasta tema publicat de WHO, in anul 2013 au murit in accidente rutiere 1,25 milioane de persoane la nivel global, alte 50 de milioane fiind ranite. De asemenea, la nivel global, accidentele rutiere sunt principala cauza a mortii pentru persoanele cu varste cuprinse intre 15 si 29 de ani si a noua cauza a mortii printre toate grupurile de varsta.

Mai mult decat atat, acelasi "Global status report on road safety", realizat de WHO, indica faptul ca pietonii, biciclistii si motociclistii reprezinta in medie 49% dintre persoanele care mor in accidente rutiere in fiecare an in lume.

Romania, tara cu a doua cea mai ridicata rata de mortalitate in accidente rutiere din UE, in 2014


Accidentele rutiere reprezinta o problema si pentru Europa si pentru tara noastra. Conform datelor publicate in Buletinul sigurantei rutiere - Raport Anual 2014, realizat de Inspectoratul General al Politiei Romane - Directia Rutiera, in cele 28 de tari ale Uniunii Europene au fost ucise 25.845 de persoane ca urmare a coliziunilor rutiere in anul 2014.

In ceea ce priveste situatia la nivel de tara, desi in scadere cu 1% fata de 2013, rata mortalitatii in accidente rutiere inregistrata in Romania, de 91 persoane decedate la 1 milion de locuitori, este printre cele mai ridicate din Europa. Astfel, in 2014, Romania a fost tara cu a doua cea mai ridicata rata de mortalitate in accidente rutiere din Uniunea Europeana, dupa Letonia, fiind urmata de Bulgaria, Lituania si Polonia.

Concret, in anul 2014, pe drumurile publice si rutiere din Romania s-au produs 25.355 accidente rutiere care au avut drept urmari vatamari corporale ale participantilor, 33,3% dintre acestea (8.447 evenimente) fiind accidente rutiere grave (n.red., accidentele grave sunt definite drept accidente soldate cu decesul victimelor sau ranirea grava a acestora, necesitand pentru vindecare spitalizarea celor raniti), restul de 16.908 fiind soldate cu vatamari usoare.

Cu alte cuvinte, in 2014, s-au produs zilnic, in medie, 69 de accidente rutiere care s-au soldat cu vatamarea persoanelor, 23 dintre ele fiind accidente rutiere grave. Din accidentele grave au rezultat, in medie, 36 de victime in fiecare zi, dintre care 5 persoane si-au pierdut viata, 22 de persoane au fost ranite grav, iar 9 au suferit rani usoare, se arata in Buletinul sigurantei rutiere.

76,4% dintre cele peste 8.447 de accidente rutiere grave inregistrate in tara noastra in 2014 au fost cauzate de un conducator de vehicul (in timp ce 23,4% au fost cauzate de alti participanti la trafic, iar 0,2%, de infrastructura). Viteza excesiva, indisciplina pietonilor, neacordarea prioritatii (pietoni, vehicule), abaterile biciclistilor si depasirea neregulamentara se numara printre cauzele principale ale accidentelor rutiere grave, insa o parte importanta dintre acestea sunt produse si de nerespectarea distantei intre vehicule, avand adesea drept cauza neatentia, precum si conducerea sub influenta alcoolului. Astfel, in 2014, 304 accidente grave au fost provocate de nerespectarea distantei intre vehicule, 261 de alte preocupari care au distras atentia, 139 de adormire la volan, respectiv 234 de conducere sub influenta alcoolului.

De altfel, se observa o crestere a numarului de accidente rutiere grave provocate de nerespectarea distantei intre vehicule, ca urmare a neatentiei, dupa cum se arata in Buletinul sigurantei rutiere, analizandu-se evolutia acestor incidente din perioada 2010-2014.

"In ultimii ani se constata o sporire a numarului accidentelor grave de circulatie produse de nerespectarea distantei intre vehicule. Ca si pondere, aceasta cauza este responsabila pentru producerea a 3,1% din accidentele grave in 2010 si 3,5% in 2014. Accidentele produse din aceasta cauza sunt favorizate de neatentia conducatorilor auto, iar utilizarea telefoanelor mobile fara hands free sau transmiterea de mesaje in timpul conducerii, fenomene destul de frecvent intalnite in ultimii ani, pot contribui la mentinerea unei incidente importante a acestui tip de evenimente rutiere", se precizeaza in document.

2015 - risc crescut pe soselele Romaniei

Conform unui studiu realizat de INS - Institutul National de Statistica, in anul 2015, se constata o crestere a riscului rutier pe drumurile din Romania comparativ cu anul 2014, respectiv cresteri atat ale numarului accidentelor de circulatie cauzatoare de vatamari corporale, cat si ale numarului persoanelor accidentate.

Astfel, in cursul anului trecut s-au inregistrat 28.944 de accidente cu vatamari corporale, rezultand un numar de 38.700 de persoane accidentate, din care 4,9% persoane accidentate mortal, celelalte persoane fiind ranite. Fata de anul 2014, numarul acestor accidente a crescut cu 14,2%, cel al persoanelor ranite cu 13,8%, iar cel al persoanelor accidentate mortal a crescut cu 4,1%.

Desi studiul INS nu ofera o analiza detaliata a cauzelor care au condus la accidentele rutiere inregistrate, in cadrul acestuia se precizeaza ca "in anul 2015, 3.607 pietoni si conducatori de vehicule rutiere aflati sub influenta alcoolului au fost implicati in accidente de circulatie cu vatamari", atragandu-se inca o data atentia asupra pericolului adus de consumul de alcool in calitate de participant la trafic.

Studii privind cauzele neatentiei la volan


Este evident faptul ca neatentia la volan si consumul de bauturi alcoolice reprezinta cauze importante care conduc la accidente rutiere semnificative pe drumurile din intreaga lume, inclusiv in Romania, iar numarul acestora nu reprezinta singura "dovada" a acestui fapt.

La nivel international, multiple studii si cercetari au masurat si continua sa masoare riscul pe care il genereaza neatentia, somnolenta, consumul de alcool sau de droguri la volan. Desi rezultatele nu reprezinta certitudini (gradul de risc variind de la individ la individ in functie de o multitudine de alti factori), dovezile de pana acum indica o crestere clara a riscului de accident in cazul soferilor aflati intr-una din situatiile mentionate anterior.

Oboseala si somnolenta la volan, de exemplu, reprezinta probleme serioase. Efectele oboselii sunt comparate foarte des cu cele ale conducerii sub influenta alcoolului: la fel ca alcoolul, somnolenta incetineste timpul de reactie, scade gradul de constientizare a mediului inconjurator, provoaca deficiente in judecata si creste riscul de a fi implicat intr-un accident auto. Cu toate acestea, este aproape imposibil sa se determine cu certitudine daca un accident a fost provocat de oboseala soferului, din cauza faptului ca nu exista teste obiective sau dovezi care sa ateste cat de obosit a fost soferul vinovat. Exista insa statistici care estimeaza, de exemplu, ca unul din cinci accidente cu morti de pe drumurile americane implica un sofer somnoros, conform unui raport publicat de AAA Foundation for Traffic Safety, citat in 2015. Un studiu realizat de NHTSA indica faptul ca daca soferul conduce atunci cand este obosit/ somnoros, riscul unui accident de masina sau al unui accident evitat in ultima secunda creste de 4 pana la 6 ori.

Utilizarea telefonului mobil in timpul condusului reprezinta una dintre principalele cauze ale neatentiei la volan in momentul de fata, vorbitul la telefon si trimiterea de mesaje text fiind cele mai problematice activitati. Spre deosebire de oboseala, in cazul folosirii telefonului mobil exista mai multe studii care ofera cifre ingrijoratoare. De exemplu, conform unei cercetari realizate de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), vorbitul la telefonul mobil creste de cel putin 1,3 ori riscul unui accident de masina sau al unui accident evitat in ultima secunda. Alte surse sustin ca riscul de a avea un accident creste de pana la 4 ori in acest caz. Scrierea unui mesaj text la volan creste riscul de accident de peste 20 de ori, arata o cercetare a Virginia Tech Transportation Institute (VTTI). Indiferent de cifra, un lucru este clar: distragerea atentiei creata de vorbitul la telefonul mobil afecteaza sofatul in mai multe feluri, precum timpi mai mari de reactie (in special timpi mai mari de franare) si probleme in mentinerea benzii corecte, se atrage atentia in "Global Road Safety Raport 2015" realizat de Organizatia Mondiala a Sanatatii.

Mai multe studii au mers pana la a compara folosirea unui telefon la volan cu sofatul sub influenta alcoolului atunci cand vine vorba de afectarea abilitatilor de sofer. De exemplu, un studiu realizat in 2006, citat in British Columbia Medical Journal, a indicat faptul ca participantii care au folosit un telefon mobil in timp ce conduceau franau cu intarziere si erau implicati in mai multe accidente decat cei care nu vorbeau la telefon. Prin comparatie, soferii aflati sub influenta alcoolului aveau un stil mai agresiv de a conduce, stand mai aproape de vehiculul din fata lor si franand cu mai multa forta.

De altfel, consumul de bauturi alcoolice incetineste activitatea sistemului nervos central, inclusiv a creierului. Consumul de alcool afecteaza condusul autovehiculului prin faptul ca acesta cauzeaza: deficiente de vedere, incetinirea reflexelor, reducerea concentrarii si a vigilentei, crearea unei stari de relaxare si somnolenta, dificultati in interpretarea informatiilor senzoriale, dificultati in desfasurarea mai multor activitati in acelasi timp (ex.: pastrarea benzii si a directiei, in timp ce te concentrezi la traficul din jur), supraestimarea propriilor abilitati, ceea ce poate determina soferii sa isi asume riscuri, esecul in a respecta regulile de circulatie.

Mai mult decat atat, nu exista o "alcoolemie sigura": orice cantitate de alcool, oricat de mica, poate afecta abilitatea de a conduce. Conform unui studiu realizat de cercetatorii de la Universitatea din California, care au analizat 570.000 de accidente rutiere soldate cu victime, intamplate intre 1994-2011, nu exista o concentratie sigura de alcool in sange pentru soferi. Studiul a aratat ca soferii care au chiar si o concentratie de alcool in sange de 0,01% erau cu 46% mai probabil sa fie responsabili pentru un accident decat un sofer treaz (fara alcool in sange).

Acestor factori li se adauga, de asemenea, si consumul de droguri, dar si de medicamentele nerecomandate in timpul condusului.

Campania FII TREAZ LA VOLAN!

In acest context, se desfasoara, in perioada iulie - august 2016, campania nationala de siguranta si preventie rutiera realizata de APPA - Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor in parteneriat cu IGPR - Directia Rutiera si FPVS - Fondul de Protectie a Victimelor Strazii.

Campania se axeaza pe mesaje-cheie menite sa creasca nivelul de constientizare a riscurilor la care se expune oricine se urca la volan obosit, sau care se lasa distras de smartphone in timp ce conduce. Un alt tip de mesaj promovat de campanie vizeaza riscul conducerii sub influenta bauturilor alcoolice sau a anumitor tipuri de medicamente.

Astfel, in cadrul Campaniei, sunt distribuite brosuri informative gratuite, continand sfaturi de care orice sofer ar trebui sa tina cont atunci cand pleaca la drum. Brosura FII TREAZ LA VOLAN! este distribuita in trafic, dar si in principalele centre comerciale din Bucuresti si din 20 de municipii din tara. Distributia se face atat prin promoteri dedicati, cat si cu sprijinul retelelor partenerilor din piata de asigurari si a Politiei Rutiere. In plus, o atentie speciala este acordata in aceasta vara litoralului, unde zeci de soferi merg in week-end-uri si pleaca spre casa duminica, dupa doua zile obositoare si "animate" cu sticle de bere rece. Traficul aglomerat de pe Autostrada Soarelui, precum si numarul mare de accidente care au loc pe drumul de dus catre sau de intors de la mare nu mai sunt de mult noutati pentru nimeni.

De asemenea, brosura este distribuita si impreuna cu un cotidian cu raspandire larga, accentul fiind pus si de aceasta data atat pe Bucuresti, cat si pe zona litoralului.

Asa cum campaniile APPA v-au obisnuit deja, demersul este sustinut de o solida componenta online axata pe social media, fiind dublat, in premiera, de o campanie online de VIP endorsement. Nicu ALIFANTIS, Alexandru PETROVICI, Dan FINTESCU sau Laurentiu GURAN (ASHA Band) sunt numai cateva dintre numele cunoscute in showbiz-ul romanesc care sustin obiectivul campaniei FII TREAZ LA VOLAN!

Platforma treazlavolan.ro prezinta intr-o forma structurata principalele elemente de care un sofer responsabil ar trebui sa tina cont, precum si statistici si studii din intreaga lume, care atesta importanta ce trebuie acordata acestor aspecte.

Contentul site-ului este promovat prin Social Media, obiectivul fiind implicarea a cat mai multi endorseri ai mesajelor din cadrul campaniei - de la persoane publice la soferi obisnuiti care pur si simplu vor sa incurajeze condusul responsabil. Vocea oricui conteaza intr-un asemenea demers! Si, mai mult decat atat, conteaza vocea comuna care se formeaza si obiectivul atins.

Nu lipsesc "mascote" ale campaniei, sondaje si concursuri, toate avand drept principal scop sa transmita mesajul campaniei la un numar cat mai mare de soferi, prin cat mai multe canale.

Campania este sustinuta de principalele companii de asigurari si de brokeraj in asigurari: OMNIASIG VIG, BCR Asigurari de Viata, GENERALI Romania, Gothaer Asigurari Reasigurari, CREDIT EUROPE Asigurari, EUROINS Romania, SAFETY Broker, MARSH, FABRICA de Asigurari, DAUNE Expert, INTER Broker, DESTINE Broker, OTTO Broker.

Lor li se adauga insa si companii care sprijina distributia brosurii aferente campaniei, astfel incat aceasta sa ajunga in cele mai diverse colturi ale tarii.

Spoturile difuzate de Radio Romania Actualitati si Radio Antena Satelor, precum si materialele publicate de Partenerii Media contribuie, de asemenea, la diseminarea informatiilor.

FII TREAZ LA VOLAN! - Asadar, acesta este mesajul pe care il auziti des in aceasta vara!


Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Fii treaz la volan!).




Share |


Autor: Adina TUDOR, Oana RADU | Publicat pe 03.08.2016 | 988 vizualizari


TOP Stiri


Comenteaza acest articol
0 comentarii

DISCLAIMER: Dupa trimiterea comentariului, acesta va fi aprobat de un moderator. Vor fi publicate doar comentariile pertinente, la obiect, legate de continutul prezentat in material. Nu vor fi publicate comentariile care includ cuvinte obscene, atacuri la persoane/ institutii, atacuri si jigniri aduse autorului materialului, injurii aduse celorlalti cititori care au postat un comentariu, anunturi publicitare. Ne rezervam dreptul de a edita sau de a elimina complet orice comentariu care nu corespunde acestor principii. Site-ul 1asig.ro si Media XPRIMM nu-si asuma responsabilitatea juridica pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Atentie! Campurile "Comentariu" si "E-mail" sunt obligatorii
Nume:
Daca nu sunteti logat, numele dumneavoastra va aparea cu sufixul '(Anonim)'. Pentru a va autentifica, click aici
Daca sunteti logat si nu completati campul nume, va aparea automat numele dumneavoastra cu care v-ati inregistrat pe site
E-mail:

Comentariu:
< 10.000 car.

  Cod de securitate
Introduceti codul din imagine:




PAID

OMNIASIG



























Copyright 2017-2017 (c) 1asig.ro
powered by Media XPRIMM