IDD - O noua viziune asupra intermedierii in asigurari - Tendinte - Asigurari - Totul despre asigurari - Piata asigurarilor din Romania - 1asig.ro

IDD - O noua viziune asupra intermedierii in asigurari - Tendinte - Asigurari - Totul...

english   


Cauta stiri
HomePiata AsigurarilorProtectia consumatorilorDespre asigurariEvenimentePublicatiiRadiowww.xprimm.com
 Ghid Asig 
 Dictionar 
 Lex 
 Tendinte 
 Timp liber 



Bucuresti
26
1 EUR = 4.6569 RON
1 USD = 4.0889 RON










RFI

Tendinte

Full screen Print E-mail Font | Inapoi | Arhiva

IDD - O noua viziune asupra intermedierii in asigurari


Revizuirea Directivei privind Intermedierea in Asigurari (IMD1), operatiune declansata in vara anului 2010 la nivelul Uniunii Europene, si-a propus obtinerea unui mediu de afaceri mai echitabil pentru intermedierea si distributia asigurarilor, intr-o piata mai bine integrata si cu un nivel optim de protectie a consumatorului.

In vara anului 2012, dupa o larga consultare cu numeroasele entitati interesate, a fost publicata o prima versiune a textului Directivei. Procesul legislativ a durat mai bine de trei ani, comportand diverse modificari ale textului original ca rezultat al negocierilor tripartite si al observatiilor si sugestiilor promovate de autoritatile nationale de supraveghere din domeniul asigurarilor.

Documentul adoptat de plenul PE a amendat propunerile Comisiei Europene in legatura cu cateva puncte cheie, dupa cum urmeaza:

Sfera de actiune: Directiva stabileste regulile privind initierea si derularea activitatilor de distributie in asigurari si reasigurari pe teritoriul UE. In intentia legiuitorului, Directiva are drept scop armonizarea minima si, ca atare, ea nu trebuie sa impiedice statele membre sa mentina sau sa introduca dispozitii mai stricte in scopul de a proteja clientii.

Exceptii: Directiva nu se aplica entitatilor pentru care distributia de asigurari este o activitate auxiliara, atunci cand produsul de asigurare este complementar unui bun sau serviciu care face obiectul principal de activitate al operatorului, daca valoarea primei platite pentru produsul de asigurare nu depaseste 600 euro calculata pro-rata, pe o baza anuala.

Inregistrare: Intermediarii de asigurari si reasigurari, inclusiv entitatile auxiliare, trebuie sa fie inregistrate la autoritatea de supraveghere competenta din tara UE de origine. Registrul intermediarilor trebuie sa precizeze cel putin: (1) numele persoanelor care compun managementul companiei, raspunzatoare de distributia produselor de re/asigurare; (2) statele UE in care operatorul desfasoara afaceri in baza dreptului de libera stabilire sau a principiului libertatii serviciilor.

Libertatea de a furniza servicii si libertatea de stabilire: PE a introdus noi masuri privind incalcarea obligatiilor legate de exercitarea dreptului la libera circulatie a serviciilor. Astfel, daca autoritatea competenta din statul gazda constata ca un intermediar aflat sub incidenta Directivei isi incalca obligatiile legate de exercitarea dreptului la libera circulatie a serviciilor, ea va informa autoritatea statului de domiciliu, care este obligata sa ia masurile cuvenite. In cazul in care autoritatea statului de domiciliu nu intervine corespunzator, atunci autoritatea statului gazda va fi indreptatita sa intervina direct. De asemenea, autoritatea statului gazda este indreptatita sa refuze unui operator exercitarea dreptului de libera stabilire sau a celui de a furniza liber servicii daca are informatii pertinente potrivit carora operatorul in cauza a ales aceasta solutie cu scopul de a evita indeplinirea unor obligatii care i-ar fi incumbat daca isi stabilea domiciliul sau inregistra o sucursala in tara gazda.

Obligatii profesionale si de organizare: Intra in competenta autoritatii din statul de domiciliu sa se asigure ca personalul entitatilor de intermediere direct implicat in distribuirea produselor de re/asigurari dispune de cunostintele si de competentele necesare tinand cont de natura produselor vandute, rolul specific pe care il au de indeplinit etc. In acest scop, autoritatile nationale pot impune certificarea competentelor dobandite in procesul de instruire prin promovarea unui test.

Asigurarea raspunderii civile profesionale: Intermediarii de re/asigurari trebuie sa detina o asigurare de raspundere civila profesionala valabila pe intreg teritoriul UE sau alte garantii comparabile care sa acopere eventualele daune produse clientilor ca urmare a neglijentei profesionale, pentru o valoare de cel putin 1,25 milioane euro per eveniment si un volum anual agregat de 1,85 milioane euro.

Pentru a proteja clientii in cazul incapacitatii intermediarului de a transfera primele de asigurare catre asigurator, sau a indemnizatiilor sau primelor returnate catre client, intermediarii de re/asigurari au obligatie de a dispune de un fond permanent egal cu 4% din volumul anual de prime incasate, dar nu mai mic de 18.750 euro.

Caile de atac nelitigioase: Statele membre trebuie sa se asigure ca intermediarii si clientii lor au la dispozitie instrumente de rezolvare nelitigioasa a disputelor privind drepturile si obligatiile partilor, asa cum sunt descrise in Directiva; acestea instrumente trebuie sa corespunda legislatiei europene in materie, sa fie adecvate si eficiente, impartiale si independente; acolo unde este posibil aceasta sarcina poate fi atribuita unor organisme pre-existente, daca ele corespund cerintelor.

Conflictele de interese si transparenta: Distribuitorii de re/asigurari trebuie sa dezvolte, sa adopte si sa actualizeze periodic politici si proceduri cu privire la conflictul de interese prin care sa se asigure ca realizeaza o informare corecta a clientilor cu privire la comisioane si beneficii. Acolo unde comisionul este achitat direct de catre consumator, intermediarul trebuie sa furnizeze informatii despre cuantumul acestuia sau, in cazurile in care este posibil, chiar asupra metodei de calcul a comisionului.

Consultanta: Inainte de incheierea unui contract, intermediarul de asigurari trebuie sa precizeze, pe baza informatiilor obtinute din discutiile cu consumatorul, care sunt intrebarile si nevoile acestuia si trebuie, de asemenea, sa furnizeze informatii obiective despre produs, intr-o forma inteligibila, astfel incat clientul sa faca o alegere informata.

Inainte de incheierea contractului, intermediarul trebuie sa furnizeze clientului un formular de recomandari personalizate, din care sa rezulte argumentele pentru care un anumit produs este cel recomandabil. In asigurarile non-life, informatiile vor fi furnizate prin intermediul unor formulare standardizate clare si usor de citit, continand o descriere concisa a acoperirii, inclusiv lista riscurilor principale, suma asigurata, o lista concisa a excluderilor, modalitatile si calendarul de plata a primelor de asigurare.

Cross-selling: Atunci cand un produs de asigurari este oferit impreuna cu un produs sau serviciu de alt tip, ca parte a unui pachet complex, intermediarul de asigurari are obligatia de a informa cumparatorul daca este posibila cumpararea diverselor componente ale pachetului si individual si, in caz afirmativ, trebuie sa furnizeze detalii complete privind fiecare componenta a pachetului, inclusiv cu privire la costuri si comisioane.

Controlul produselor si cerinte de guvernanta
: Pentru a se asigura ca produsele de asigurari corespund nevoilor pietei tinta, asiguratorii si, in jurisdictiile vizate, intermediarii de asigurari care prelucreaza produse de asigurari pentru a le oferi clientilor trebuie sa mentina, sa deruleze si sa revizuiasca proceduri de aprobare pentru fiecare produs.

Informatii pentru clienti cu privire la distributia de produse de asigurari cu componenta investitionala: Informatii adecvate trebuie furnizate in timp util, inainte de incheierea unui contract, pentru clienti sau potentialii clienti cu privire la distribuirea de produse de asigurare cu componenta investitionala, precum si cu privire la toate costurile si cheltuielile aferente.

Informatiile trebuie furnizate intr-o forma usor de inteles, in asa fel incat clientii sau potentialii clienti sa fie in mod rezonabil in masura sa inteleaga natura si riscurile cu privire la produsul de asigurari cu componenta investitionala oferit si, prin urmare, sa ia decizii in cunostinta de cauza.

Sanctiuni: Fara a aduce atingere competentelor de supraveghere ale autoritatilor in domeniu si dreptului statelor membre de a prevedea si de a impune sanctiuni penale, statele membre trebuie sa se asigure ca autoritatile lor competente pot impune sanctiuni administrative si alte masuri aplicabile tuturor pentru incalcarea dispozitiilor nationale de transpunere a prezentei Directive, si trebuie sa adopte toate masurile necesare pentru a se asigura ca acestea sunt aplicate.

Raportarea infractiunilor
: Deciziile autoritatii competente cu privire la incalcarea prevederilor Directivei trebuie publicate imediat dupa expirarea perioadei de apel, daca o actiune de apel nu a fost depusa, singura exceptie admisa de la aceasta regula fiind constituita de situatia in care publicarea deciziei ar putea afecta stabilitatea pietei de re/asigurari.

Totusi, daca se considera ca publicarea deciziei de sanctionare poate produce prejudicii disproportionate tuturor partilor implicate, autoritatea competenta poate hotari sa nu publice decizia de sanctionare sau sa o publice, omitand numele entitatilor vizate.

***

In dezbaterile parlamentare, ca si in comentariile diverselor entitati interesate, i se recunosc textului adoptat al Directivei o serie de merite clare: largirea sferei de actiune care raspunde realitatilor actuale din pietele europene de asigurari; imbunatatirea nivelului de informare a clientilor, cu privire la caracteristicile produselor, intr-o maniera echilibrata; imbunatatirea generala a nivelului de transparenta; impunerea unor cerinte rezonabile privind pregatirea profesionala a intermediarilor etc.

Raman totusi si un numar de aspecte din perspectiva carora textul Directivei nu este considerat satisfacator, in principal pentru ca lasa la latitudinea autoritatilor nationale reglementarea unor "chestiuni sensibile", cum ar fi definirea entitatilor "producatoare" de produse de asigurari, nivelul de transparenta cu privire la comisioanele incasate sau la beneficiile suplimentare primite de intermediari, precum si procedurile cu ajutorul carora intermediarii ar trebui sa decida care produs de asigurari raspunde cel mai bine nevoilor clientului sau - o sarcina in mod special dificila pe segmentul asigurarilor de viata cu componenta investitionala etc.

In perioada urmatoare, o parte dintre aspectele mentionate mai sus urmeaza sa fie reglementate prin legislatia secundara si prin instructiunile de aplicare elaborate de EIOPA. Pana atunci, vom reveni cu precizari privind diversele prevederi ale Directivei si potentialele lor efecte asupra pietei romanesti de specialitate.

Articol publicat in Nr. 2/2016 al revistei PRIMM Asigurari & Pensii.


Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (IDD - O noua viziune asupra intermedierii in asigurari).




Share |


Autor: Daniela GHETU | Publicat pe 02.03.2016 | 3024 vizualizari


TOP Stiri


Comenteaza acest articol
0 comentarii

DISCLAIMER: Dupa trimiterea comentariului, acesta va fi aprobat de un moderator. Vor fi publicate doar comentariile pertinente, la obiect, legate de continutul prezentat in material. Nu vor fi publicate comentariile care includ cuvinte obscene, atacuri la persoane/ institutii, atacuri si jigniri aduse autorului materialului, injurii aduse celorlalti cititori care au postat un comentariu, anunturi publicitare. Ne rezervam dreptul de a edita sau de a elimina complet orice comentariu care nu corespunde acestor principii. Site-ul 1asig.ro si Media XPRIMM nu-si asuma responsabilitatea juridica pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Atentie! Campurile "Comentariu" si "E-mail" sunt obligatorii
Nume:
Daca nu sunteti logat, numele dumneavoastra va aparea cu sufixul '(Anonim)'. Pentru a va autentifica, click aici
Daca sunteti logat si nu completati campul nume, va aparea automat numele dumneavoastra cu care v-ati inregistrat pe site
E-mail:

Comentariu:
< 10.000 car.

  Cod de securitate
Introduceti codul din imagine:




PAID

OMNIASIG




























Copyright 2018-2017 (c) 1asig.ro
powered by Media XPRIMM