1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

INS: Companiile din Romania sunt tot mai putin inovatoare

Inovatia in intreprinderile din Romania a inregistrat un declin in perioada 2014-2016, comparativ cu perioada 2012-2014, conform rezultatelor provizorii ale cercetarii statistice privind inovatia in industrie si servicii, publicate vineri de Institutul National de Statistica (INS).

Rezultatele provizorii ale cercetarii statistice privind inovatia arata ca, in perioada 2014-2016, in randul intreprinderilor din mediul de afaceri, ponderea intreprinderilor care au introdus sau au implementat produse, procese, metode de organizare sau metode de marketing, noi sau imbunatatite semnificativ a fost de 10,2%, in scadere cu 2,6 puncte procentuale fata de perioada 2012-2014.

Din randul acestora, 4,8% au fost intreprinderi care au aplicat numai metode noi de organizare sau de marketing, in timp ce 2,5% au fost intreprinderi care au introdus sau implementat numai produse si/sau procese noi sau imbunatatite semnificativ. Din numarul total de intreprinderi 2,9% au introdus atat produse si/sau procese noi cat si metode de organizare si/sau de marketing noi sau imbunatatite semnificativ.

In perioada 2014-2016, fata de perioada anterioara analizata, 2012-2014, ponderea inovatorilor a scazut la doua din cele trei categorii de inovatori. Ponderea intreprinderilor care au implementat numai metode de organizare si/sau de marketing noi sau semnificativ imbunatatite a scazut cu 1,5% puncte procentuale. Daca in perioada 2012-2014 ponderea intreprinderilor cu produse si/sau procese inovatoare a fost de 3,5%, in perioada 2014-2016 s-a inregistrat o scadere cu 1,0 puncte procentuale.

Ponderea acelor inovatori care au introdus atat produse si/sau procese cat si metode de organizare si/sau de marketing a ramas aproximativ constanta.

Intreprinderile mari, de 2 ori mai inovatoare decat IMM-urile

In perioada 2014-2016, intreprinderile mari cu 250 salariati si peste, au fost mai inovatoare decat intreprinderile mici si mijlocii (IMM-uri), respectiv cu 10-249 salariati. Din numarul intreprinderilor mari, 17,9% au fost inovatoare, in timp ce din randul intreprinderilor mici si mijlocii numai 9,8% au fost inovatoare.

Fata de perioada anterioara 2012-2014, ponderea intreprinderilor inovatoare mari a inregistrat o scadere cu 9,1 puncte procentuale, de la 27,0% in 2012-2014 la 17,9% in 2014-2016. Aceeasi tendinta de scadere s-a manifestat si in randul IMM-urilor inovatoare, care de la o pondere de 12,2% in perioada 2012-2014 , au ajuns la o pondere de numai 9,8%, inregistrandu-se o scadere cu 2,4 puncte procentuale.

In perioada analizata, in ambele sectoare economice (industrie si servicii) s-a inregistrat o scadere a potentialului inovator al intreprinderilor. In sectorul industriei, s-a inregistrat o scadere cu 2,3 puncte procentuale, de la 12,6% in perioada 2012-2014 la 10,3% in perioada 2014-2016. In sectorul serviciilor, scaderea este mai mica cu 3,1 puncte procentuale, de la 13,1% in perioada 2012-2014 la 10,0% in perioada 2014-2016.

Fata de perioada 2012-2014, a existat o cooperare mai buna intre intreprinderi, ponderea intreprinderilor care au cooperat a crescut cu 2,5 puncte procentuale, de la 15,4% in perioada 2012-2014, la 17,9% in perioada 2014-2016. Cooperarea este mai activa in randul intreprinderilor inovatoare din sectorul industriei, unde s-a inregistrat o pondere de 21,9%, spre deosebire de sectorul serviciilor unde ponderea intreprinderilor care au cooperat in perioada 2014-2016 a fost de 13,8%.

Concepte si definitii

Inovatia reprezinta introducerea in intreprindere a unui produs, proces nou sau semnificativ imbunatatit, a unei metode noi de organizare sau de marketing.

Inovatia trebuie sa aiba caracteristici sau intentii de utilizare noi sau care furnizeaza o imbunatatire semnificativa fata de ceea ce a fost inainte folosit sau vandut de catre intreprindere. Cu toate acestea, o inovatie poate esua sau poate lua timp pentru a putea fi dovedita.

O inovatie are nevoie sa fie noua sau imbunatatita semnificativ numai pentru intreprindere. Ea poate fi dezvoltata initial sau utilizata de alte intreprinderi.

Intreprinderile inovatoare sunt intreprinderile active care au lansat produse (bunuri sau servicii) noi sau semnificativ imbunatatite pe piata sau au introdus procese noi sau semnificativ imbunatatite sau noi metode de organizare sau de marketing.

Termenul se refera la toate tipurile de inovatori: de produs, de proces, de metode de organizare sau de metode de marketing, inclusiv de inovatii nefinalizate sau abandonate.

Intreprinderile non-inovatoare sunt intreprinderile care nu au avut activitate inovatoare in perioada analizata. Aceste intreprinderi au raspuns la un set limitat de intrebari din ancheta statistica, cu privire la absenta activitatii inovatoare.

Cooperarea in domeniul inovatiei, inseamna participare activa la proiecte comune de cercetare-dezvoltare si la alte proiecte referitoare la inovatie, realizate cu alte intreprinderi sau institutii. Din aceasta cooperare nu este neaparat necesar ca ambii parteneri sa aiba beneficii comerciale imediate comune. Contractarea de lucrari, fara o colaborare activa, nu inseamna cooperare.