1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Legea IDD a fost adoptata de Camera Deputatilor. Care este impactul asupra pietei?

Legea privind distributia de asigurari (IDD - Insurance Distribution Directive) a fost adoptata miercuri, 12 septembrie a.c., in plenul Camerei Deputatilor, in calitate de for decizional, cu 259 voturi "pentru", un vot impotriva si doua abtineri. Afla opiniile reprezentantilor asiguratorilor si brokerilor!

Aceasta urmeaza sa fie trimisa pentru promulgare la Presedintele tarii, iar ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara va emite normele de aplicare a legii pe piata locala.

Astfel, se realizeaza transpunerea integrala a Directivei (UE) 2016/97 a Parlamentului European si a Consiliului din 20 ianuarie 2016 privind distributia de asigurari - IDD, in scopul reglementarii activitatii de distributie a produselor de asigurare si reasigurare, organizarea si functionarea distribuitorilor de asigurari si reasigurari, supravegherea activitatii de distributie si a altor activitati conexe acesteia, inregistrarea intermediarilor, inclusiv autorizarea sau avizarea acestora la Autoritatea de Supraveghere Financiara (A.S.F.), in vederea asigurarii unui nivel ridicat de protectie si informare de care sa beneficieze consumatorii in ceea ce priveste posibilitatea de a achizitiona separat diferitele componente ale unui pachet oferit (vanzarea combinata - cross-selling) etc.

Care este impactul asupra pietei?

"Atat pe plan european, cat si in Romania, industria asigurarilor trece printr-o etapa de maturizare, in care clientul si interesul acestuia se situeaza intr-un rol central. Spre exemplu, ultimii ani au fost marcati de dezvoltarea continua a cadrului legislativ in care operam. Acesta este contextul macro in care IDD - Directiva privind Distributia in Asigurari se va aplica, incepand cu 1 octombrie 2018", a explicat, pentru 1asig.ro, Adrian MARIN, Presedinte, UNSAR (Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania).

El a precizat ca directiva este vazuta ca fiind o piatra de hotar in ceea ce priveste protectia consumatorului de asigurari. "Desigur, implementarea masurilor incluse in aceasta Directiva aduce o serie de provocari tuturor jucatorilor de pe piata". 

"UNSAR saluta adoptarea de catre Parlament a Legii privind distributia in asigurari. La nivelul Uniunii se lucreaza intens pe acest subiect, mai ales in ceea ce priveste pregatirea legislatiei secundare. Avem un Grup de Lucru dedicat IDD si nu mai putin de 3 Subgrupuri dedicate - pe Produse, Distributie si Pregatire Profesionala - in care activeaza printre cei mai buni specialisti din piata pe acest domeniu. In acest context, ne aflam intr-un dialog continuu cu ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara si apreciem in mod deosebit eforturile Autoritatii si deschiderea pentru dezbateri constructive", a adaugat Adrian MARIN.

Din punctul de vedere al UNSICAR, textul legii de transpunere a Directivei privind Distributia Asigurarilor este unul echilibrat. "Acest lucru se datoreaza, in principal, faptului ca proiectul a fost intens dezbatut, iar autoritatile au manifestat o deschidere deosebita pentru dialogul cu reprezentantii pietei de asigurari, si nu numai", a declarat, pentru 1asig.ro, Dorel DUTA, Presedintele UNSICAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari.

Conform acestuia, "urmeaza discutii pe tema normelor de aplicare si apreciem ca ASF va face toate eforturile si demersurile necesare pentru ca legislatia secundara sa fie pregatita pana la data de 1 octombrie 2018. De altfel, autoritatea a initiat discutii de principiu cu reprezentantii tuturor partilor interesate in legatura cu viziunea acestora in ceea ce priveste normele de aplicare ale acestei legi".

"Este un pic prea devreme sa vorbim despre modul in care noua legislatie privind distributia asigurarilor va impacta piata de brokeraj, dar cu siguranta aceasta va remodela intreaga arhitectura a pietei de distributie a asigurarilor pe o perioada indelungata de timp. Sunt convins ca toate asociatiile din piata vor ramane in permanent dialog cu Autoritatea, astfel incat sa putem ajusta anumite aspecte, care pot aparea dupa implementarea efectiva a noii legislatii", a afirmat Dorel DUTA.

El a mentionat ca UNSICAR s-a implicat constant in dezbaterile privind legislatia de transpunere a IDD, prin intermediului grupului de lucru permanent constituit in acest sens.

Istoric

Pe 4 iulie a.c., proiectul de Lege primise avizul pozitiv si de la Comisia pentru Buget, Finante si Banci din Camera Deputatilor. Anterior, proiectul a primit avizul de la Comisia pentru politica economica, reforma si privatizare. Acesta a ajuns in Camera Deputatilor pe 25 iunie, dupa ce a fost adoptat de Senat in sedinta din data de 20 iunie 2018.

Intrata in vigoare la finalul lunii februarie 2016, Directiva privind Distributia in Asigurari ar fi trebuit sa fie aplicata incepand cu data de 23 debruarie 2018, iar toate statele membre erau obligate ca pana la aceasta data sa transpuna Directiva in legislatiile nationale. Cu toate acestea, pe baza unei propuneri din partea Comisiei Europene, s-a convenit sa se amane termenul de transpunere pana la 1 iulie 2018 si data aplicarii pana la 1 octombrie 2018.

Potrivit proiectului de lege, Distribuitorii si angajatii societatilor care desfasoara activitati de distributie indeplinesc cerintele de competenta profesionala necesare pentru a-si indeplini atributiile si responsabilitatile in mod adecvat.

Accesul la activitatea de distributie pentru intermediari se realizeaza prin indeplinirea criteriilor si respectarea cerintelor de calificare profesionala initiala, instituite prin reglementarile emise, in conditiile legii, de ASF; intermediarii, angajatii acestora si angajatii societatilor indeplinesc cerintele de dezvoltare si pregatire profesionala continua pentru mentinerea unui nivel adecvat de performanta, corespunzator atat rolului pe care il indeplinesc cat si pietei relevante.

Cerintele prevazute mai sus, privind mentinerea nivelului de performanta, se considera a fi indeplinite pe baza a cel putin 15 ore de dezvoltare sau pregatire profesionala anuala, potrivit reglementarilor emise de ASF.

De asemenea, persoanele fizice din structura de conducere, trebuie sa indeplineasca, printre altele, urmatoarele cerinte privind probitatea morala: absenta antecedentelor penale sau a echivalentului la nivel national in ceea ce priveste infractiuni contra patrimoniului sau alte infractiuni specifice domeniului economic/financiar, spalarea banilor si finantarea terorismului, infractiuni prevazute de legislatia fiscala, alte infractiuni prevazute de legislatia privind societatile, falimentul, insolventa.

Totodata, conform Art. 11 (alin.1), intermediarii detin asigurare de raspundere civila profesionala valabila pe teritoriul Uniunii Europene sau alta garantie echivalenta pentru raspunderea care decurge din neglijenta profesionala, in conformitate cu prevederile legale, a carei valoare sa reprezinte cel putin echivalentul in lei al sumei de 1.250.000 euro pentru fiecare solicitare de despagubire si cel putin echivalentul in lei al sumei 1.850.000 euro pe an, agregat, pentru totalitatea cererilor de despagubire.

"Distribuitorii de asigurari actioneaza intotdeauna onest, corect si profesionist, astfel incat sa corespunda cel mai bine intereselor clientilor", se mai spune in lege (Art.12).

Printre cele mai importante modificari aduse de proiectul de lege se numara:
  • Nivelul de protectie ridicat de care beneficiaza consumatorii, indiferent de canalul de vanzare prin care cumpara produsele de asigurare;
  • Introducerea principiului general al conditiilor de concurenta echitabile intre canalele de distributie;
  • Standardele pentru vanzarea de produse de asigurare de viata cu componenta investitionala (tip unit-linked) sunt aliniate cu standardele in materie de produse de investitii reglementate de Directiva 2014/65/UE privind pietele instrumentelor financiare (MiFiDII) si trebuie supuse normelor privind standardele de vanzare si conflictele de interese;
  • Intermediarii in asigurari si asiguratorii trebuie sa adopte toate masurile adecvate pentru a detecta conflictele de interese care ar putea aparea in procesul de distributie a produselor de asigurare si sa informeze clientii in acest sens;
  • Atat intermediarii de asigurari, cat si angajatii asiguratorilor care desfasoara activitati de distributie de asigurari trebuie sa-si actualizeze in permanenta cunostintele si competentele profesionale; toti intermediarii de asigurari sunt obligati sa prezinte dovada formarii lor profesionale (calificare si pregatire profesionala continua), iar societatile de asigurare trebuie sa instituie politici proprii privind formarea profesionala continua a fortei proprii de distributie;
  • Responsabilitatea angajatorilor sa asigure angajatilor accesul la actiuni de formare, astfel incat acestia sa-si indeplineasca sarcinile in mod eficient;
  • Drepturile si responsabilitatile de supraveghere care ii revin statului membru de origine si gazda sunt detaliate si clarificate;
  • Distribuitorii trebuie sa informeze clientii asupra posibilitatii de a cumpara separat diferitele componente ale unui pachet oferit (vanzarea combinata - cross-selling);
  • Distribuitorii trebuie sa informeze clientii daca este oferita consultanta privind produsele de asigurare prezentate, iar informatiile, inclusiv cele referitoare la comercializare, trebuie sa fie clare si sa nu induca in eroare clientii;
  • Nerespectarea cerintelor impuse de prevederile legale este sanctionata mai sever, pentru a contracara potentialele profituri.
Descarca aici Proiectul de Lege privind distributia de asigurari, in forma adoptata de Senat.

Directiva privind Distributia in Asigurari (IDD - Insurance Distribution Directive) aduce schimbari semnificative la nivelul pietei de profil din Uniunea Europeana si fireste si din Romania. IDD vine sa inlocuiasca si sa completeze Directiva privind Medierea in Asigurari - IMD.