1asig.ro

Maria RANGELOVA, CEO, CertAsig


Maria RANGELOVA a primit recent avizul ASF pentru functia de Director General al CertAsig - Societate de Asigurare si Reasigurare. Ea ne-a vorbit despre dezvoltarea companiei, obiectivele pentru perioada urmatoare, dar si despre diferentele dintre piata locala de asigurari si alte piete din Europa Centrala si de Est.

XPRIMM: Faceti parte din echipa CertAsig din 2014, cum vedeti dezvoltarea companiei pentru aceasta perioada?
Maria RANGELOVA: Intr-adevar, am inceput aceasta calatorie minunata alaturi de CertAsig in urma cu cinci ani si, privind in urma, cred ca am facut o treaba buna. De-a lungul timpului, am mentinut focusul pe zona de corporate, in ciuda faptului ca aceasta piata nu se dezvolta chiar atat de repede, si am mentinut si modelul de business al companiei. De asemenea, am reusit sa ne pozitionam foarte bine si pe alte piete, nu doar in Romania, si cred ca ne-am descurcat de minune si acolo. Consider ca am consolidat reputatia companiei, aceea de partener inovativ al pietei, aducand si dezvoltand noi produse si servicii in Romania. Totodata, cred ca am reusit sa construim si sa consolidam o echipa internationala extrem de experimentata, formata din profesionisti in domeniul asigurarilor, motivati sa munceasca si sa sustina o viitoare crestere a companiei. Nu in ultimul rand, in cei cinci ani petrecuti in companie, am demonstrat ca noi si shareholderii nostri ne-am luat angajamentul unei dezvoltari pe termen lung si, de asemenea, am demonstrat ca suntem in continuare devotati pietei din Europa Centrala si de Est si liniilor de business care ne caracterizeaza.

XPRIMM: Sunteti un expert in piata din Bulgaria si ati venit in Romania din acea piata. Daca ar fi sa comparati cele doua piete, care ar fi, pentru CertAsig, principalele asemanari si diferente?
M.R.: Cand am intrat in echipa CertAsig, a fost emotionant sa ma intorc pe piata din Bulgaria. A fost ceva extrem de revigorant, as putea spune, deoarece, dupa cativa ani petrecuti in alte tari din Europa Centrala si de Est, m-am intors si am inceput sa construiesc ceva cu totul nou. In Bulgaria, anul 2018 nu a fost atat despre conformitate, asa cum s-a intamplat in Romania, cat despre business in sine. Cele doua piete se aseamana prin prisma faptului ca au un accent corporate si isi concentreaza atentia pe a oferi solutii personalizate pe aceasta nisa de asigurari. De asemenea, vorbim de aceeasi relatie apropiata, transparenta si directa intre brokeri (cei care reprezinta clientii) si factorii de decizie, in ceea ce priveste acceptarea riscului. Nivelul serviciilor pe care le oferim este la fel in ambele piete. Functionand pe un segment extrem de nisat, in toate tarile, incercam sa maximizam experienta consumatorului si beneficiile pe care acesta le are atunci cand alege serviciile noastre.

Pe de alta parte, sunt si diferente intre Romania si tari precum Bulgaria sau Cehia. In alte tari, am lucrat, inca de la bun inceput, cu cele mai bune produse si acoperiri valabile pentru pietele internationale. In Bulgaria si Cehia, vorbim de acoperiri personalizate, care, in majoritatea cazurilor, asigura servicii mai bune decat media din piata in ceea ce priveste acoperirile oferite clientilor. In Romania, insa, putem spune ca exista o directie dubla: avem acoperiri tipice pentru Romania, dar avem si acoperiri internationale, ceea ce complica putin lucrurile, deoarece, inca de la inceput, ne-am pozitionat pe anumite segmente in Bulgaria, in vreme ce aici, in Romania, incercam in continuare sa ne pozitionam pe doua segmente diferite pentru doua categorii diferite de clienti, ceea ce reprezinta o provocare.

XPRIMM: Prin urmare, se poate spune ca piata din Romania este mult mai complexa decat cea din Bulgaria?
M.R.: Cred ca, de fapt, este vorba doar despre dezvoltarea istorica a CertAsig. E, daca vreti, un fel de mostenire. A inceput cu achizitionarea companiei de catre shareholderi si a continuat cu dezvoltarea pietei si dezvoltarea noastra odata cu piata. Asa ca, atunci cand a intrat pe pietele din Bulgaria si Cehia, compania avea deja o strategie si stia unde isi doreste sa ajunga. Cand esti nou, e mai usor sa ajungi acolo unde iti doresti, in vreme ce, atunci cand ai deja o experienta in piata, trebuie sa faci anumite schimbari ca sa ajungi in directia in care iti doresti sa mergi. Tocmai de aceea, cred ca a fost mai usor, mai clar si mai rapid sa ne pozitionam corespunzator pe piata din Bulgaria, in comparatie cu Romania, acolo unde ne-am intalnit cu portofolii, relatii si presupuneri deja existente.

XPRIMM: In ceea ce priveste rezultatele concrete, cum a incheiat CertAsig anul 2018 in Romania si celelalte tari unde activeaza?
M.R.: Suntem multumiti cu rezultatele pe care le-am obtinut in 2018. Anul 2018 nu a fost doar un an al conformarii, ci si, cel putin pentru noi, un an de reconfirmare si de reajustare a strategiei noastre si a angajamentului nostru pentru o crestere pe termen lung. Tot in 2018, am avut de luat si de pus in practica si decizii care nu au fost deloc usoare. Ani buni, am fost prezenti si pe segmentul de aviatie, dar, la un moment dat, am considerat ca acest segment nu ne mai reprezinta, nu mai poate face parte din strategie noastra de crestere pe termen lung, asa ca a trebuit sa abandonam aceasta pista. Ne-am pastrat reputatia de a fi inovatori si vom fi inovatori si pe viitor.

Daca vorbim despre folosirea dronelor in asigurari, am folosit acest element exclusiv in Romania, iar acum il vom folosi si in alte tari. La randul sau, industria maritima a dat batai de cap intregii piete, cu multe schimbari resimtite de toti jucatorii, asa ca am considerat ca e momentul sa ne ragandim pozitia. Am ramas dedicati pietei din Turcia si segmentului maritim aferent, dar am iesit, partial, de pe segmentul P&I, ceea ce a reprezentat o noua restructurare. Cel mai important aspect este ca am reusit sa ne pastram pozitia in piata.

XPRIMM: Am intrat de ceva vreme in 2019, care sunt asteptarile CertAsig in ceea ce priveste piata din Romania?
M.R.: De cand am intrat in CertAsig, am spus ca intotdeauna compania va livra profitabilitate sustenabila, printr-o combinatie de factori: subscriere disciplinata si modernizarea constanta a modului in care facem business. Ma astept sa continuam pe aceeasi directie. Costurile operationale, reglementarile mai aspre si conformarea la acestea sunt provocari pentru toti actorii din piata. Mai ales pentru noi, pentru ca suntem axati pe un segment extrem de nisat. Nu ne putem schimba peste noapte intreaga strategie, dar putem schimba modul in care facem afaceri. Si doar asa putem merge mai departe: imbunatatind constant modul in care facem afaceri.

XPRIMM: Avand in vedere rolul pe care il ocupati in CertAsig, ce obiectiv v-ati propus pentru 2019?
M.R.: In acest rol, am cateva prioritati pentru anii urmatori. Astfel, una dintre ele este aceea de a continua sa ne mentinem reputatia de asigurator inovativ pe piata, facand asta prin dezvoltarea de noi produse si servicii pe piata. O alta prioritate este aceea de a consolida rolul de lider pe care il ocupam pe mai multe piete, pe segmente precum: obligatiuni, raspunderi, asigurari cyber. O alta prioritate este reprezentata de lansarea cu succes a filialei din Cehia. Suntem multumimi de rezultatele pe care le-am obtinut anul trecut, in baza libertatii serviciilor, reusind, totodata, sa ajungem lider de piata pe segmentul asigurarilor cibernetice, acesta fiind si obiectivul nostru.

O alta prioritate este aceea de a creste segmentul de asigurari property, pentru ca, dupa asigurarile auto, segmentul property este cel mai dezvoltat. Nu ne vom extinde catre asigurari auto sau asigurari de sanatate, dar vom continua sa ne dezvoltam pe segmentele de obligatiuni, raspunderi si asigurari cyber.

XPRIMM: Recent, CertAsig a beneficiat de o majorare de capital. Care a fost motivul care a stat la baza acestei decizii?
M.R.: Este vorba despre un singur motiv: sustinerea cresterii viitoare si a planurilor strategice. Astazi, pietele de asigurari sunt foarte dinamice si foarte solicitante. Pana acum, ne-am respectat promisiunile si ne dorim sa continuam pe aceeasi directie, sa fim in continuare un partener corect si de incredere.

XPRIMM: Ati invatat, in ultima vreme, destul de multe despre piata de asigurari din Romania. Cum credeti ca va evolua aceasta in 2019?
M.R.: Pentru toti jucatorii din piata, vor exista schimbari si provocari la nivel operational, la nivelul lucrurilor pe care le-am facut pana acum, a celor pe care le-am anticipat anul trecut, dar si la nivelul schimbarilor pe care le-am operat pana acum. Vor fi, cu siguranta, suisuri si coborasuri. De asemenea, cred ca, dupa ce a experimentat o crestere rapida, piata din Romania va incetini putin, pentru ca, de fapt, industria de asigurari este o oglinda a mediului de afaceri. Am vazut deja ca scad investitiile in Romania, iar acest lucru se va reflecta, mai devreme sau mai tarziu, si in asigurari. Nu am asteptari mari, mai ales in ceea ce priveste dezvoltarea pe zona corporate. Ma astept, insa, la o dezvoltare pe zona de retail, mai ales in asigurarile de sanatate.

Asigurarile private de sanatate vor juca un rol important, mai ales daca autoritatile vor demonstra ca vor sa reduca deficitul dintre asiguratori si spitale. Segmentul auto se dezvolta peste tot si, desi e insotit de provocari si de problemele sale, continua sa reprezinta o parte importanta a pietei, mai ales segmentul RCA. Desi noi nu suntem pe piata de retail, pot spune ca admir dinamica acestei piete.

In ceea ce priveste linia de business corporate, ma astept la o crestere pe segmentul asigurarilor de raspunderi, poate nu chiar in 2019, dar, la modul in care evolueaza zona de corporate, ma astept la o crestere continua pe viitor. Sper ca anul viitor voi putea avea mai multe concluzii, dar si mai multe cunostinte despre piata de asigurari din Romania.

Editor: Cristian SUCA | Publicat pe 06.02.2019 | 1942 vizualizari
Share |