1asig.ro
1asig.ro

Michaela KOLLER, Director General, Insurance Europe


Speram sa vedem multe companii de asigurari din Romania la Conferinta Anuala a Insurance Europe de anul viitor [organizata la Bucuresti]. Speram la o implicare activa, la un schimb de experiente si cunostinte, pentru a sprijini companiile de asigurari in construirea pietelor. Consideram ca aceasta este o oportunitate de a aseza Romania pe harta.

XPRIMM: Le puteti oferi cititorilor nostri o scurta actualizare privind legislatia europeana pentru aceasta toamna si pentru prima jumatate a anului 2019?
Michaela KOLLER: Este o perioada interesanta pentru ca acesta este ultimul semestru in care institutiile europene pot finaliza orice propuneri legislative in asteptare. Orice propunere care nu este finalizata pana in februarie 2019 va fi, in esenta, amanata pana la urmatorul mandat al Comisiei Europene si al Parlamentului European.

Aceasta amanare poate dura cel putin un an, daca nu mai mult. Si, cand noua Comisie Europeana isi va incepe mandatul, este libera sa decida daca doreste sa duca sau nu mai departe initiativele amanate. Ca atare, exista intotdeauna un semn de intrebare cu privire la tot ce este in asteptare.

Presedintia austriaca a Consiliului UE si viitoarea presedintie romana vor fi insarcinate, in principal, cu inchiderea mandatului legislativ al acestei Comisii, al Parlamentului si al Consiliului.

Latura pozitiva este ca ne vom confrunta cu o perioada interesanta. Aspectul negativ este presiunea exercitata asupra legiuitorilor pentru a inchide mai repede dosarele. Acest lucru inseamna ca accentul principal nu poate fi pus mereu pe calitate ci, mai degraba pe finalizarea actiunilor. Prin urmare, in aceasta perioada, trebuie sa colaboram cu factorii de decizie politica, pentru a sublinia importanta calitatii textelor legislative.

De asemenea, trebuie sa ne asiguram ca initiativele legislative discutate la nivel european sunt si implementabile la nivel national si, totodata, ca toate companiile pot respecta normele intr-o maniera simpla. Astfel, se evita problemele de conformitate si se asigura ca, in cele din urma, consumatorul poate beneficia de ceea ce se dezvolta la nivel European.

In asigurari, avem cateva probleme deschise. Printre acestea, se numara produsul pan-european de pensii private (PEPP), revizuirea in curs a Solvency II si o serie de masuri de nivel 3 pentru regulamentul privind pachetele de produse de asigurari de viata cu componenta investitionala (PRIIPs). Nu in ultimul rand, am vazut lansata o revizuire a Motor Insurance Directive (MID), care, cel mai probabil, nu va fi finalizata in timpul acestui mandat al Comisiei Europene.

XPRIMM: Ne puteti oferi o actualizare cu privire la revizuirea MID?
M.K.: MID s-a dovedit, de-a lungul timpului, a fi un instrument eficient pentru protectia utilizatorilor de drumuri si a contribuit la transformarea in realitate a libertatii de circulatie in Europa.

Prin urmare, salutam eforturile Comisiei Europene in incercarea de a se asigura ca MID va continua sa joace acest rol prin oferirea unei protectii adecvate pentru victimele accidentelor rutiere si, totodata, ca toti asiguratii auto vor fi tratati corect si fara discriminare.

De asemenea, suntem de acord cu evaluarea Comisiei Europene ca MID, ca si cadru legislativ, este potrivit si pentru masinile autonome care, in urmatorii ani, vor fi din ce in ce mai prezente pe drumurile europene.

Pe de alta parte, suntem putin ingrijorati in ceea ce priveste noua arie de cuprindere propusa pentru MID. In mod concret, consideram ca accidentele rezultate din activitati agricole, de constructie, industriale, sportive, activitati care implica sporturi cu motor sau targuri nu ar trebui incluse in asigurarea obligatorie RCA, iar factorul definitoriu pentru domeniul de aplicare ar trebui sa fie utilizarea unui vehicul in trafic. De asemenea, ne preocupa si propunerea Comisiei de a standardiza declaratiile privind istoricul cererilor de despagubire. Acest lucru ar implica eforturi de conformitate pentru asiguratori fara a aduce o valoare adaugata clara in practica, totul pentru rezolvarea unei probleme a carei relevanta este certificata de prea putine dovezi.

Desigur, polita auto este un produs cheie pentru asiguratorii si soferii din Europa, asa ca dorim sa ne asiguram ca, prin aceasta revizuire, obtinem cel mai bun rezultat posibil.

XPRIMM: Cum ati descrie rolul pe care il joaca Insurance Europe la nivel european? Care este relatia cu asociatiile nationale?
M.K.: Avem o relatie robusta si constructiva cu membrii nostri. In primul rand, suntem priviti ca un organism european care ofera informatii si actualizari privind evolutiile in materie de reglementare. In al doilea rand, le oferim membrilor o platforma unde pot face schimb de opinii si, pe baza acestei experiente de piata, putem dezvolta o pozitie comuna pentru industrie. In ultimii ani, am colaborat excelent cu membrii nostri, care au avut contributii si feedback-uri excelente.

Structura noastra de guvernanta functioneaza bine acum, pentru a aduce cele mai bune contributii de pe diferite piete. De exemplu, in cazul revizuirii MID, am avut 24 de piete pe deplin implicate, care au oferit o contributie importanta pozitiei noastre cu privire la acest subiect important. Datorita acestui nivel de implicare, putem aduce o viziune de fond si chiar putem spune ca vorbim pentru intreaga piata europeana de asigurari.

Cred ca membrii nostri considera ca Insurance Europe face tot posibilul pentru a le prezenta argumentele in procesul legislativ, precum si in discutiile cu organisme precum EIOPA, dar si in dezbateri mai informale.

XPRIMM: Insurance Europe a anuntat ca Bucurestiul va gazdui Conferinta din 19 mai 2018. Care a fost motivul din spatele acestei decizii si ce asteptari aveti pentru a 11-a conferinta anuala?
M.K.: Locul de desfasurare a conferintei se decide la nivel foarte inalt, in Comitetul Executiv. Intregul proces incepe in momentul in care membrii se angajeaza voluntar sa gazduiasca evenimentul, apoi isi prezinta propunerile in cadrul Comitetului Executiv. Aceste propuneri includ si nivelul de sprijin pe care il pot oferi pietele respective, dar si motivele pentru care vizitarea pietelor respective ar putea fi considerata importanta. Cand UNSAR, membrul nostru din Romania, si-a prezentat oferta, a subliniat ca, daca va fi ales, va deveni primul stat din Europa Centrala si de Est (ECE) care va gazdui aceasta conferinta anuala. In plus, s-a mai subliniat ca, in 2019, UNSAR sarbatoreste cea de-a 25-a aniversare, iar in aceasta perioada Romania va detine presedintia Consiliului UE.

Avand in vedere aceste elemente, a fost o decizie aproape unanima ca evenimentul sa fie organizat la Bucuresti. De asemenea, a existat si o dorinta din partea altor membri de a manifesta solidaritate cu pietele din Europa Centrala si de Est in general si de a analiza mai atent cum functioneaza lucrurile in regiune. Acest lucru se datoreaza faptului ca, de cele mai multe ori, pietele gazda folosesc conferinta noastra pentru a prezenta atat provocarile cu care se confrunta, cat si punctele forte pe care le-au dezvoltat pietele lor.

XPRIMM: Din perspectiva activitatii asociatiei, cum vedeti peisajul european al asigurarilor? Exista diferente notabile intre pietele mature de asigurari si cele care au aderat la UE intr-o etapa ulterioara?
M.K.: In Comitetul Executiv, avem o participare deosebit de buna din pietele din Europa Centrala si de Est. Cand asculti dezbaterile de la acest nivel, nu poti sesiza o diferenta intre pietele mature si altele, cum ar fi cele din ECE, care s-au alaturat destul de recent.

Uneori, poate fi observata o usoara diferenta la nivel mai tehnic. Acest lucru poate fi explicat prin faptul ca cele mai multe din pietele ECE au asociatii ale asiguratorilor mai mici, care, la randul lor, dispun de resurse limitate si, prin urmare, de o capacitate mai limitata de a se implica in anumite subiecte. Drept urmare, nu pot avea intotdeauna reprezentanti la toate discutiile pe care le purtam. La nivel de Comitet Executiv, exista intotdeauna o reprezentare puternica din partea ECE.

XPRIMM: Care sunt, in opinia dumneavoastra, oportunitatile si provocarile cu care se vor confrunta asiguratorii europeni in anii urmatori?
M.K.: Dincolo de cadrul de reglementare, oportunitatile si provocarile se refera la digitalizare, presiunea concurentiala, evolutia unor noi clase de riscuri, cum ar fi cele cibernetice si provocarile aduse de catastrofele naturale.

Din perspectiva reglementarii, am identificat mai multe provocari importante. Un domeniu major de atentie este reprezentat de tratamentul prudential al produselor pe termen lung in contextul Solvency II, care face ca, in prezent, investitiile pe termen lung menite sa sustina produsele de asigurare cu un ciclu lung de viata sa devina inutil de scumpe pentru asiguratori. Speram ca, in urmatorul mandat al Comisiei Europene si odata cu revizuirea Solvency II din 2020, sa putem aborda aceasta problema.

Trecand la probleme de conduita in afaceri, comisiile Juncker si Barosso au elaborat o serie de texte legislative menite sa ajute consumatorii. Din pacate, in opinia noastra, in anumite cazuri acest obiectiv nu a fost pe deplin realizat. Principalul motiv este acela ca multe texte nu sunt clare, unele fiind redundante sau, dimpotriva, contradictorii. Acest lucru duce la aparitia problemelor de conformitate, consumatorii fiind supra-incarcati cu documente care nu credem ca nu-i vor ajuta sa ia decizii in cunostinta de cauza si nici nu vor face ca produsele sa devina mai transparente. Prin urmare, vom depune eforturi serioase intr-o abordare cat mai riguroasa a incosecventelor si a problemelor de supra-incarcare si, in acelasi timp, in abordarea tuturor riscurilor de conformitate care rezulta din aceste initiative si afecteaza companiile.

XPRIMM: Subasigurarea este un subiect de actualitate in majoritatea societatilor. Cum este privit acest lucru din perspectiva Insurance Europe si ce actiuni a intreprins Insurance Europe in acest sens?
M.K.: Aceasta este o problema de o importanta vitala. De exemplu, cand compari, de regula, numarul total de persoane care sufera din cauza efectelor devastatoare ale catastrofelor naturale cu numarul celor care au cumparat o protectie adecvata prin asigurare, procentajul celor suficient asigurati este foarte scazut. Rolul nostru este de a sustine necontenit eforturile la nivel national.

Subasigurarea este un subiect care trebuie adus cat mai aproape de consumatori. Prin urmare, sustinem eforturile depuse atat de asiguratori, cat si de asociatiile nationale de asigurari. Desi nu suntem destul de apropiati de consumatori pentru a ne implica in mod direct in imbunatatirea cuprinderii in asigurare impotriva dezastrelor naturale, de exemplu, cu siguranta putem colabora cu legiuitorii, pentru a creste gradul de constientizare a acestor pericole si a necesitatii unei protectii adecvate pentru cetateni impotriva acestor fenomene.

XPRIMM: Ce interactiuni au loc intre asociatiile nationale de asigurari din Europa si Insurance Europe pentru a depasi subasigurarea si pentru a spori gradul de cuprindere in asigurare?
M.K.: Asigurarea este un sistem bazat pe solidaritate, astfel incat elemental cheie este increderea. Pentru acest lucru, este nevoie de sprijinul guvernelor. De exemplu, dupa aderarea la UE a unor tari din Europa Centrala si de Est, mai multe companii de asigurari au lansat in aceste piete produse de asigurare de tipul pensiilor de Pilon II.

Aceasta a fost o abordare buna, pentru ca oamenii aveau incredere in branduri. Dar, in cativa ani, guvernele din unele tari au incercat - si, uneori, au si reusit -, sa nationalizeze aceste sisteme. Acest lucru dauneaza grav increderii pe care trebuie sa o dezvolti in sistemele bazate pe solidaritate. Acestea sunt lucruri pe care, in mod evident, le abordam impreuna cu legiuitorii si prin sprijinul pietelor nationale de asigurari.

XPRIMM: Un mesaj pentru asiguratorii din Romania, pentru guvernul din Romania si pentru societate in general?
M.K.: Speram sa vedem multe companii de asigurari din Romania la conferinta noastra de anul viitor. Speram la o implicare activa, la un schimb de experiente si cunostinte, pentru a sprijini companiile de asigurari in construirea pietelor.

Consideram ca aceasta este o oportunitate de a aseza Romania pe harta. Ar fi minunat ca acest lucru sa fie privit ca atare in Romania - si, de asemenea, in pietele ECE -, ca o oportunitate de a face ca vocile pietelor sa se faca auzite.


Interviu realizat cu sprijinul UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania.

Editor: Redactia | Publicat pe 24.10.2018 | 1903 vizualizari
Share |