1asig.ro

Ministrul Muncii: 200.000 de contracte de munca suspendate au fost inregistrate in aceasta saptamana

5 min. / 1.540 cuvinte
Aproximativ 200.000 de contracte de munca sunt suspendate in acest moment, in conditiile in care multe companii din Romania si-au oprit activitatea. Numarul lor s-ar putea dubla, a spus la Digi24 ministrul Muncii, Violeta ALEXANDRU. Ea a adaugat ca guvernul are banii necesari pentru a plati somajul tehnic pentru angajatii cu contracte suspendate.

PROMO


Ordonanta de urgenta care reglementeaza somajul tehnic e in procedura de publicare in Monitorul Oficial, a spus ea.

"Aceasta masura este gandita de Guvern ca raspuns la situatia delicata a angajatorilor si angajatilor care se prefigureaza a fi fara surse de venit, sunt firme care s-au inchis - restaurante, cafenele, saloane de infrumusetare, toate inchise ca masura de preventie prin decizie CNSSU. Aceste companii vor obtine de la Ministerul Economiei un certificat. Masurile vor fi simple, nu este momentul sa faca nenumarate hartii. Pe baza certificatului obtinut se vor prezenta la agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca in vederea accesarii fondurilor - 75% din salariul fiecarei persoane, pana la 75% din salariul mediu brut", a precizat ministrul la Digi24.

O a doua categorie este cea a companiilor care incaseaza mai putin cu 25% fata de media lunilor ianuarie si februarie. Acestea vor merge cu lista angajatilor cu contractele suspendate tot la AJOFM, pentru accesarea formei de sprijin puse la dispozitie de Guvern.

Care este procedura de obtinere a certificatelor de stare de urgenta?

Cristina Samboli, Senior Associate

Societatile a caror activitate economica a fost puternic afectata de starea de urgenta declarata in contextul pandemiei SARS - CoV-2 vor putea obtine un certificat de situatie de urgenta (CSU), care sa ateste acest fapt, in cadrul unei proceduri exceptionale, scutite de taxele obisnuite, spun specialistii firmei de avocatura Noerr.

Certificatele se acorda in aceste conditii speciale doar in perioada in care starea de urgenta este inca activa in Romania si vor fi valabile pe toata durata anului in care au fost emise.

"Dupa aceasta perioada, operatorii economici interesati vor putea apela la certificatele constatatoare ale cazurilor de forta majora, emise de catre Camera de Comert si Industrie a Romaniei, respectiv de catre Camerele judetene, in urma unei cereri scrise conform unei proceduri standard", sustine Cristina Samboli, Senior Associate, firma de avocatura Noerr.

Aceasta din urma procedura ramane deschisa pe termen nedeterminat oricarui operator economic care intampina dificultati direct corelate cu o cauza de forta majora, indiferent de aria sa de activitate, cu conditia respectarii documentatiei impuse si a achitarii unei taxe in valoare de 500 euro plus T.V.A., platibila in lei la cursul B.N.R. din ziua emiterii facturii.

Beneficiarii Certificatelor de Situatie de Urgenta (CSU)

Certificatul poate fi solicitat doar de catre operatorii economici care isi desfasoara activitatea principala intr-unul dintre urmatoarele sectoare:

- Transport;
- Turism;
- Horeca;
- Organizari de evenimente;
- Publicitate;
- Invatamant privat si activitati adiacente;
- Industria confectiilor, incaltamintei si pielariei;
- Servicii destinate populatiei.

Cazurile de emitere

  1. Societatea a avut incasari cu minim 40% mai mici fata de aceeasi perioada a anului trecut, dovedite cu o balanta contabila justificativa.
  2. Societatea se afla in dificultate, insa incasarile au avut o scadere mai mica de 40% fata de aceeasi perioada a anului precedent, caz in care aceasta va furniza suplimentar si alte documente justificative in acest sens.
Procedura de eliberare si documentatia necesara

Cererea de eliberare a CSU are un format standard si se va formula exclusiv prin intermediul mijloacelor electronice, respectiv prin platforma http://prevenire.gov.ro/, care va avea o sectiune special dedicata. Solicitantul va completa informatii referitoare la:

-Datele de identificare ale operatorului economic;
-Datele de contact;
-Motivul solicitarii Certificatului de Situatie de Urgenta;
-Justificarea nevoii acestuia;
-Date referitoare la situatiile financiare. 

Documentele justificative vor fi si ele incarcate online si vor consta in:

-Certificatul unic de inregistrare;
-C.I. administrator(i)/ reprezentant legal;
-Balanta contabila certificata pentru luna in care s-a observat scaderea semnificativa a incasarilor;
-Balanta contabila aferenta aceleiasi perioade din anul anterior;
-Declaratie pe propria raspundere prin care solicitantul isi asuma pe deplin ca atat cele declarate, cat si documentele incarcate sunt veridice, iar scaderea a fost cauzata in mod direct de aparitia situatiei de urgenta, detaliind in concret;

-Certificatul constatator eliberat de catre Registrul Comertului;
-Imputernicirea deponentului, daca este cazul.

Denisa Moldovan, Junior Associate, firma de avocatura Noerr, a declarat: "Toate documentele incarcate in aplicatia electronica vor fi semnate electronic de catre reprezentantul legal al operatorului sau de catre imputernicitul acestuia (caz in care se va incarca in aplicatie si imputernicirea)."

Certificatul de Situatie de Urgenta se elibereaza de catre Comisiile de Analiza a cererilor de eliberare, aflate in subordinea Ministerului Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri.

Termenul de emitere a certificatului in format electronic, dupa intinderea prejudiciului, va fi:
  1. 5 zile lucratoare - scadere cu cel putin 40% a incasarilor;
  2. 20 zile lucratoare - scadere sub pragul de 40%.
Certificatul de situatie de urgenta va fi util operatorilor economici pentru a putea beneficia de facilitatile de natura fiscala oferite de catre institutiile administratiei publice in acest context exceptional si, totodata, va facilita renegocierea unor contracte aflate in curs de executare (ex. credite bancare, leasing, contracte de furnizare), sau va justifica alte eventuale beneficii oferite din partea Guvernului (cum ar fi creditele garantate de stat cu dobanda subventionata).

390 accesari