1asig.ro

Modificarea legislatiei RCA: Tarifele de referinta la reparatii, mai aproape de a fi aplicate

5 min. / 1.540 cuvinte
Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie - RCA, care prevede introducerea unui pret de referinta pentru manopera, piese si materiale, a primit avize favorabile de la inca doua Comisii din Senat. Cititi declaratiile initiatorului!

PROMO


Astfel, Comisia economica, industrii si servicii si Comisia pentru buget, finante, activitate bancara si piata de capital au dat, marti, avize favorabile propunerii. Anterior, si Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si validari a transmis avizul pozitiv.

Contactat de 1asig.ro, Deputatul Marius BOTA, initiatorul acestui proiect de modificare legislativa, a precizat ca propunerea a venit dupa ce au fost observare derapaje si abuzuri in piata in ceea ce priveste tarifele practicate de service-urile auto.

"Dupa cum puteti observa, si colegii senatori din trei Comisii au considerat importanta (propunerea legislativa - n. red.) si au votat in unanimitate, pentru ca exista derapaje, abuzuri ale unora care au inteles ca legea nu prevede anumite restristii sau calcule de referinta si pot sa faca ce vor in detrimentul tuturor celor care platesc polite RCA - ale caror tarife se majoreaza din cauza costurilor", a spus BOTA. El a aratat ca textul de lege a aparut dupa aceste abuzuri pentru ca pe cale amiabila nu se poate rezolva situatia.

De asemenea, el a subliniat ca "nu s-au pus asemenea probleme in cazul companiilor mari sau a reprezentantelor care au totul transparent si nu lucreaza cu tarife duble in functie de cine plateste sau cine deconteaza factura".

In ceea ce priveste pasii urmatori pana la aplicarea prevederilor propuse, urmeaza dezbaterea si votul in plenul Senatului, iar apoi ajunge in Camera Deputatilor - for decizional. Dupa aceea merge la Presedinte pentru promulgare.

O estimare optimista a senatorului arata ca noile prevederi ar putea intra in vigoare la vara.

Propunerea legislativa are ca obiect de reglementare modificarea si completarea Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie - RCA. Initiativa are in vedere introducerea unor sisteme de evaluare specializate, "aplicatie informatica, avizata de ASF, care se bazeaza pe un ansamblu de date, metode si algoritmi de calcul care este utilizat ca suport in stabilirea costurilor de reparatie a vehiculelor si bunurilor avariate

Recent, deputatul Marius Sorin BOTA a declarat ca "despagubirea trebuie sa se raporteze la un nivel al preturilor de piata practicate pe pietele de profil pentru existenta unui echilibru si a unei echivalente intre despagubirea ce se acorda de asiguratorii RCA (ca suma de bani) si costurile cu reparatiile".

"Acest haos existent in prezent, deschide larg usa unor abuzuri. Tocmai de aceea am venit cu aceste propuneri, pentru a face ordine, pentru a oferi niste piloni orientativi clari, in ceea ce priveste utilizarea corecta a banului. Intr-o tara cu nivel scazut de predictibilitate, despagubirea trebuie sa se raporteze la un nivel al preturilor de piata practicate pe pietele de profil pentru existenta unui echilibru si a unei echivalente intre despagubirea ce se acorda de asiguratorii RCA (ca suma de bani) si costurile cu reparatiile. Ideea de co-plata este doar o speculatie, acuzatiile ce mi-au fost aduse cu privire la incalcarea regulilor concurentei cat si cele ale legislatiei internationale sunt nefondate, vorbim despre stabilirea unor costuri corecte, care sa reflecte realitatea", precizeaza Marius Sorin BOTA.

El subliniaza ca "acest proiect legislativ nu numai ca nu afecteaza interesele transportatorilor, ci ofera sprijin direct Federatiei Operatorilor Romani de Transport - F.O.R.T., care in repetate randuri au solicitat in regim de urgenta interventia autoritatii legislative si de control pentru oprirea practicilor ilegale din acest domeniu". "Nu dorim abuzuri nici din partea celor care efectueaza reparatii, nici din partea firmelor de asigurari si nici abuzuri la buzunarul cetateanului care datorita haosului existent in prezent, ajunge sa plateasca tarife RCA mult mai mari", a adaugat deputatul.

UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania a explicat faptul ca industria de asigurari nu a sustinut si nu sustine impunerea unei plafonari a tarifelor aferente reparatiilor auto, ci sustine conceptul unui tarif de referinta, cu titlu informativ. "O astfel de masura ar veni in sprijinul consumatorilor romani, oferindu-le repere acestora si permitandu-le sa fie mai bine informati cu privire la costurile implicate de reparatiile auto", au transmis oficialii UNSAR.

Conceptul unui tarif de referinta la reparatiile auto este sustinut de rezultatele studiului IRES privind perceptia romanilor fata de asigurarile auto, studiu din care a reiesit ca 94% dintre romanii care conduc un autovehicul considera ca publicarea de catre o autoritate competenta, cu titlu informativ, a unor tarife de referinta pentru reparatiile autovehiculelor ar fi binevenita. Un astfel de demers ar putea sustine si proteja consumatorii romani.

Studiul IRES mai arata si ca 93% dintre romani isi doresc sa stie care este valoarea despagubirii platite de asiguratorul RCA in cazul unei daune, iar 71% dintre romani ar fi deranjati daca valoarea platita ar fi considerabil mai mare pentru reparatia unui autovehicul in cazul unei despagubiri acoperite de polita RCA fata de reparatia efectuata fara asigurare.

O analiza a BAAR - Biroul Asiguratorilor de Autovehicule arata ca pe o perioada de cinci ani (2013 - 2018) afacerile, dar si profitul unitatilor reparatoare auto au avansat considerabil, mai ales in cazul service-urilor independente, in timp ce in domeniul conex al asigurarilor auto - RCA - subscrierile se mentin la un nivel scazut, iar rata combinata a daunei este la un nivel supraunitar, stiind faptul ca preturile asigurarilor RCA sunt strans legate de evolutia costurilor cu reparatiile auto.

Piata RCA a atins valoarea de aproximativ 2,82 miliarde de lei in primele 9 luni ale anului 2019. Comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, valoarea primelor brute subscrise a crescut cu circa 5% (de la 2,69 miliarde de lei), conform ASF. Indemnizatiile brute platite de societatile de asigurare pe clasa A10, RCA + CMR - Raspundere civila pentru utilizarea vehiculelor auto terestre - au insumat 2,33 miliarde de lei, mai mari cu aproximativ 17% fata de perioada similara a anului 2018.

429 accesari
Sondaj

Cum vi se par masurile luate pana acum de asiguratori si brokeri in contextul COVID-19?

- Foarte eficiente
- Eficiente, insa mai pot fi imbunatatite
- Insuficiente, este nevoie de mai mult


PROMO