O piata unica a serviciilor financiare europene - Tendinte - Asigurari - Totul despre asigurari...

english   


Cauta stiri
HomePiata AsigurarilorProtectia consumatorilorDespre asigurariEvenimentePublicatiiRadiowww.xprimm.com
 Ghid Asig 
 Dictionar 
 Lex 
 Sondaje 
 Tendinte 


Bucuresti
-1
1 EUR = 4.5244 RON
1 USD = 4.2591 RON
















RFI

Tendinte

Full screen Print E-mail Font | Inapoi | Arhiva

O piata unica a serviciilor financiare europene


Comisia Europeana a desfasurat, in perioada decembrie 2015 - martie 2016, o consultare publica privind posibilitatea crearii unei piete unice a serviciilor financiare din zona retail la nivel european, incercand sa analizeze ce se poate face pentru a aduce imbunatatiri concrete in viata cetatenilor din UE. Consultarile, la care a participat si APPA - Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor, au avut la baza un document intitulat "Green Paper on retail financial services" (n.red., Cartea Verde privind serviciile financiare cu amanuntul), publicat de catre Comisie pe site-ul propriu, in care au fost incluse o serie de propuneri si solutii pentru situatia actuala. O serie de rezultate preliminarii ale consultarii au fost aduse la cunostinta publicului si analizate cu prilejul unei audieri publice organizate de Comisie pe 2 martie a.c.

Cum sa-ti asiguri masina sau viata in alta tara: Cartea Verde a Serviciilor Financiare, un prim pas catre o piata unica

Deocamdata, la nivel european nu exista cu adevarat piete ale serviciilor financiare cu amanuntul, atrage, in primul rand, atentia Comisia. Exista numeroase produse disponibile pe pietele nationale, dar accesul consumatorilor dintr-un stat membru al UE la produsele furnizate intr-un alt stat membru este dificil. Acest lucru nu afecteaza doar optiunile consumatorilor, ci exista dovezi care arata ca si preturile variaza foarte mult la nivelul UE: de exemplu, o asigurare auto pentru acelasi client poate fi de doua ori mai scumpa in unele state membre decat in altele.

Digitalizarea faciliteaza astazi accesul la informatii al potentialilor consumatori. Ca urmare, amplasarea fizica a partilor la o tranzactie a devenit mai putin importanta. Digitalizarea poate contribui la reducerea preturilor si la imbunatatirea comparabilitatii produselor, oferind consumatorilor mai multa putere in ceea ce priveste deciziile lor financiare. Pe termen lung, digitalizarea ar trebui sa permita societatilor sa isi ofere produsele oriunde in UE.

In acest context, documentul constituie o ocazie de a dezbate in ce mod s-ar putea deschide si mai mult piata europeana a serviciilor financiare cu amanuntul (asigurarile, imprumuturile, platile, conturile curente si conturile de economii), astfel incat sa se obtina rezultate mai bune pentru consumatori si firme, mentinandu-se un nivel adecvat de protectie a consumatorilor si a investitorilor, se arata in deschiderea documentului.

In momentul de fata, la nivel european, pietele serviciilor financiare cu amanuntul sunt caracterizate de un grad mare de fragmentare, o concurenta insuficienta (si utilizarea minima de catre consumatori a posibilitatii de a trece la alte produse), activitate transfrontaliera scazuta, precum si de diferente mari in ceea ce priveste optiunile si pretul.

In opinia Comisiei Europene, cresterea tendintei de cumparare online ofera din ce in ce mai mult firmelor posibilitatea de a servi de la distanta clienti din alte state membre. Exista, de asemenea, o piata potentiala importanta in randul consumatorilor mobili in cadrul Uniunii: 13,6 milioane de cetateni ai UE traiesc intr-un alt stat membru al UE decat cel propriu si este posibil ca si mai multi sa faca acest lucru la un moment dat in timpul vietii lor, arata datele raportului Eurostat, "Statistici privind cetatenia UE, activitatile transfrontaliere", publicat in aprilie 2013. In plus, 35% dintre cetatenii europeni traiesc in regiuni invecinate cu alte state membre, multi efectuand deja o parte din cumparaturi in zonele transfrontaliere "locale". Acest lucru ar trebui sa fie posibil si pentru serviciile financiare cu amanuntul, insa adesea nu e cazul, se arata in Cartea Verde.

In momentul de fata, nivelul actual al tranzactiilor transfrontaliere directe in sectorul serviciilor financiare cu amanuntul este limitat: consumatorii cumpara astfel de produse din piata lor, iar firmele isi ofera produsele in mod preponderent pe pietele "de origine" in care sunt stabilite fizic. De exemplu, studii recente indica faptul ca procentul de consumatori care au achizitionat deja produse bancare dintr-un alt stat membru este mai mic de 3% pentru cardurile de credit, conturile curente si ipoteci. In domeniul asigurarilor, furnizarea transfrontaliera de servicii a reprezentat doar aproximativ 3% din totalul primelor brute subscrise in 2011 si 2012.

Dincolo de acest aspect, astazi exista dovezi privind diferentele de preturi pentru produsele identice sau similare care sunt disponibile pe diferite piete nationale, inclusiv de la acelasi furnizor. De pilda, in cazul in care isi infiinteaza sucursale pe alte piete, firmele au tendinta de a-si adapta preturile in functie de conditiile locale si, in general, nu exporta preturi mai competitive catre alte piete, arata Comisia Europeana.

De exemplu, in sectorul asigurarilor, un titular al unei polite de asigurare poate plati de doua ori mai mult pentru o polita similara, cu un profil de risc similar, in functie de locul sau de resedinta. Informatiile colectate la nivel european indica faptul ca primele lunare pentru produse de asigurare de viata comparabile, fara componenta investitionala, cu o scadenta de 25 de ani, variaza de la 10 euro pe luna in Slovacia si 12,40 euro pe luna in Spania la circa 85 euro pe luna in Marea Britanie. In cazul asigurarii auto, de exemplu, cotatiile de prima variaza chiar si pentru acelasi model de autoturism.

Diferentele de preturi pot fi atribuite unor factori precum: conditiile variabile din economiile nationale, nivelurile inegale ale puterii de cumparare, structurile financiare sau institutionale (de exemplu, fiscale, de reglementare sau de supraveghere) sau structurile preturilor de pe pietele locale. In ceea ce priveste asigurarile (in special asigurarile auto), pot exista diferente substantiale intre diferitele state membre in ceea ce priveste costurile si riscurile de asigurare, care pot justifica anumite diferente de pret, se arata in document.

Cu toate acestea, nu exista aparent nicio justificare obiectiva pentru scara diferentelor de preturi la produsele care sunt mai putin legate de localizarea geografica sau de caracteristicile de risc locale, cum este cazul asigurarilor de viata (chiar daca speranta de viata nu este neaparat identica in toate statele membre). Acesti factori nu explica intotdeauna in mod suficient gradul de fragmentare a preturilor pe teritoriul UE, atrage atentia Comisia, in Cartea Verde a serviciilor financiare.

Rezultate preliminarii ale consultarii publice

La inceputul lunii martie, Comisia Europeana a organizat o audiere publica in cadrul careia au fost analizate principalele probleme si solutii identificate in Cartea Verde a serviciilor financiare. Cu acest prilej, au fost facute publice atat o serie de rezultate provizorii ale consultarii pe acest subiect, cat si detalii despre campania desfasurata pe Twitter sub hashtag-ul "#MyMoneyEU".

"Am organizat pe Twitter o campanie de comunicare si de crestere a constientizarii in ceea ce priveste piata servicilor financiare. Astfel, am rugat consumatorii sa isi impartaseasca experientele financiare transfrontaliere pe Twitter, prin scurte inregistrari video, iar campania a fost un succes. Pana in acest moment (n.red., 2 martie 2016, data audierii publice) am avut peste 87.000 de vizualizari ale video-urilor lansate in campanie", a declarat Olivier SALLES, Head of Unit, Retail Financial Services and Payments, Comisia Europeana, cu prilejul audierii publice.

In ceea ce priveste consultarea publica, "am primit pana acum 180 de contributii - in cea mai mare parte de la cetateni si consumatori, avand deocamdata foarte putine raspunsuri de la autoritati, asociatii financiare sau entitati publice. Ne asteptam insa sa primim cea mai mare parte a contributiilor in ultimele 2 saptamani (n.red., consultarea publica a fost deschisa pana pe 18 martie 2016)", a precizat acesta.

In urma contributiilor primite pana la acel moment, reprezentantii Comisiei Europene au putut deja sa identifice cateva tendinte si mesaje cheie.

"Unul dintre mesajele puternice desprinse din contributiile primite pana acum este ca ar trebui sa fie mai usor sa faci cumparaturi la nivelul Uniunii Europene si ar trebui sa avem mai multe piete deschise", a explicat Olivier SALLES.

"O a doua concluzie importanta este ca ar fi bine sa existe o piata unica unde toti jucatorii respecta aceleasi reguli si aceeasi legislatie - lucru subliniat, de altfel, si de noi in Cartea Verde. Iar al treilea mesaj puternic desprins din consultari vizeaza transparenta: trebuie sa asiguram o transparenta mai mare, in special in zona tarifelor de schimb valutar si a tranzactiilor transfrontaliere", a adaugat Olivier SALLES.

Reprezentantul Comisiei Europene a prezentat si cateva exemple concrete, primite in cadrul consultarii sau prin intermediul campaniei de pe Twitter. Un client din Spania, de pilda, a platiti un comision de 2 euro la un ATM atunci cand a extras 5 euro. De asemenea, un cetatean belgian, care avea un cont de economii la o banca din Belgia, a descoperit pe Internet ca aceeasi banca oferea, in Olanda, o dobanda dubla. Incercand sa isi faca un cont la subsidiara din Olanda a bancii, a fost refuzat, pentru ca nu locuia in Olanda.

"Conform feedback-ului pe care l-am primit pana acum de la clienti in cadrul consultarii, acestia isi doresc sa aiba acces mai simplu la serviciile financiare pe teritoriul Uniunii Europene, similar cu modul in care pot cumpara, astazi, bunuri si produse fizice. Mai mult, chiar si acolo unde furnizorii sunt pregatiti si dispusi sa ofere servicii financiare transfrontaliere, acestia se lovesc de diverse bariere, de obicei de natura legislativa", a declarat, in cadrul audierii publice, Olivier GUERSENT, Director General, Directorate-General for Financial Stability, Financial Services and Capital Markets Union, Comisia Europeana.

"O alta provocare pe care trebuie sa o rezolvam are in vedere identificarea digitala a consumatorilor, care le-ar permite acestora sa acceseze servicii financiare de la distanta. Desigur, trebuie sa ne asiguram, pe de o parte, ca sistemele de realizare a identificarii de la distanta sunt suficient de sigure atat pentru client, cat si pentru furnizor, si, pe de alta parte, ca respecta toate prevederile legale care vizeaza actiuni precum spalarea banilor. Avand in vedere gradul actual de digitalizare, trebuie sa ne asiguram ca oamenii pot fi identificati digital intr-un mod cat mai sigur", a adaugat Olivier GUERSENT.


Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (O piata unica a serviciilor financiare europene).




Share |


Autor: Adina TUDOR, Alexandru CIUNCAN | Publicat pe 27.04.2016 | 1344 vizualizari


TOP Stiri


Comenteaza acest articol
0 comentarii

DISCLAIMER: Dupa trimiterea comentariului, acesta va fi aprobat de un moderator. Vor fi publicate doar comentariile pertinente, la obiect, legate de continutul prezentat in material. Nu vor fi publicate comentariile care includ cuvinte obscene, atacuri la persoane/ institutii, atacuri si jigniri aduse autorului materialului, injurii aduse celorlalti cititori care au postat un comentariu, anunturi publicitare. Ne rezervam dreptul de a edita sau de a elimina complet orice comentariu care nu corespunde acestor principii. Site-ul 1asig.ro si Media XPRIMM nu-si asuma responsabilitatea juridica pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Atentie! Campurile "Comentariu" si "E-mail" sunt obligatorii
Nume:
Daca nu sunteti logat, numele dumneavoastra va aparea cu sufixul '(Anonim)'. Pentru a va autentifica, click aici
Daca sunteti logat si nu completati campul nume, va aparea automat numele dumneavoastra cu care v-ati inregistrat pe site
E-mail:

Comentariu:
< 10.000 car.

  Cod de securitate
Introduceti codul din imagine:




PAID

OMNIASIG



























Copyright 2017-2017 (c) 1asig.ro
powered by Media XPRIMM