O piata unica a serviciilor financiare europene - Protectia consumatorilor - Asigurari - Totul despre...

english   


Cauta stiri
HomePiata AsigurarilorProtectia consumatorilorDespre asigurariEvenimentePublicatiiRadiowww.xprimm.com
 


Bucuresti
21
1 EUR = 4.5915 RON
1 USD = 4.1096 RON
















RFI

Protectia consumatorilor

Full screen Print E-mail Font | Inapoi | Arhiva

O piata unica a serviciilor financiare europene


La sfarsitul anului trecut, Comisia Europeana a lansat o consultare publica privind dezvoltarea pietei serviciilor in Europa si crearea unei piete unice a serviciilor financiare la nivel european. Rezultatele preliminarii ale consultarii au fost dezbatute in cadrul unei audieri publice organizate la inceputul lunii martie, iar rezultatele ridica cateva semne de intrebare.

Comisia Europeana a desfasurat, in perioada decembrie 2015 - martie 2016, o consultare publica privind posibilitatea crearii unei piete unice a serviciilor financiare din zona retail la nivel european, incercand sa analizeze ce se poate face pentru a aduce imbunatatiri concrete in viata cetatenilor din UE. Consultarile, la care a participat si APPA - Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor, au avut la baza un document intitulat "Green Paper on retail financial services" (n.red., Cartea Verde privind serviciile financiare cu amanuntul), publicat de catre Comisie pe site-ul propriu, in care au fost incluse propuneri si solutii pentru situatia actuala. O serie de rezultate preliminarii ale consultarii au fost aduse la cunostința publicului si analizate cu prilejul unei audieri publice organizate de Comisie pe 2 martie a.c.

Cum sa-ti asiguri masina sau viata in alta tara: Cartea Verde a Serviciilor Financiare, un prim pas catre o piata unica

Deocamdata, la nivel european nu exista cu adevarat piețe ale serviciilor financiare cu amanuntul, atrage, in primul rand, atentia Comisia. Exista numeroase produse disponibile pe piețele naționale, dar accesul consumatorilor dintr-un stat membru al UE la produsele furnizate intr-un alt stat membru este dificil. Acest lucru nu afecteaza doar opțiunile consumatorilor, ci exista dovezi care arata ca si prețurile variaza foarte mult la nivelul UE: de exemplu, o asigurare auto pentru acelasi client poate fi de doua ori mai scumpa in unele state membre decat in altele.

13,6 mil. de cetațeni ai UE traiesc intr-un alt stat membru al UE decat cel propriu

Digitalizarea faciliteaza astazi accesul la informații al potențialilor consumatori. Ca urmare, amplasarea fizica a parților la o tranzacție a devenit mai puțin importanta. Digitalizarea poate contribui la reducerea prețurilor si la imbunatațirea comparabilitații produselor, oferind consumatorilor mai multa putere in ceea ce priveste deciziile lor financiare. Pe termen lung, digitalizarea ar trebui sa permita societaților sa isi ofere produsele oriunde in UE.

In acest context, documentul constituie o ocazie de a dezbate in ce mod s-ar putea deschide si mai mult piața europeana a serviciilor financiare cu amanuntul (asigurarile, imprumuturile, plațile, conturile curente si conturile de economii), astfel incat sa se obțina rezultate mai bune pentru consumatori si firme, menținandu-se un nivel adecvat de protecție a consumatorilor si a investitorilor, se arata in deschiderea documentului.

In momentul de fata, la nivel european, piețele serviciilor financiare cu amanuntul sunt caracterizate de un grad mare de fragmentare, o concurenta insuficienta (si utilizarea minima de catre consumatori a posibilitații de a trece la alte produse), activitate transfrontaliera scazuta, precum si de diferente mari in ceea ce priveste optiunile si pretul.

35% dintre cetațenii europeni traiesc in regiuni invecinate cu alte state membre

In opinia Comisiei Europene, cresterea tendinței de cumparare online ofera din ce in ce mai mult firmelor posibilitatea de a servi de la distanța clienți din alte state membre. Exista, de asemenea, o piața potențiala importanta in randul consumatorilor mobili in cadrul Uniunii: 13,6 milioane de cetațeni ai UE traiesc intr-un alt stat membru al UE decat cel propriu si este posibil ca si mai mulți sa faca acest lucru la un moment dat in timpul vieții lor, arata datele raportului Eurostat, "Statistici privind cetațenia UE, activitațile transfrontaliere", publicat in aprilie 2013. In plus, 35% dintre cetațenii europeni traiesc in regiuni invecinate cu alte state membre, mulți efectuand deja o parte din cumparaturi in zonele transfrontaliere "locale". Acest lucru ar trebui sa fie posibil si pentru serviciile financiare cu amanuntul, insa adesea nu e cazul, se arata in Cartea Verde.

In momentul de fata, nivelul actual al tranzacțiilor transfrontaliere directe in sectorul serviciilor financiare cu amanuntul este limitat: consumatorii cumpara astfel de produse din piata lor, iar firmele isi ofera produsele in mod preponderent pe piețele "de origine" in care sunt stabilite fizic. De exemplu, studii recente indica faptul ca procentul de consumatori care au achiziționat deja produse bancare dintr-un alt stat membru este mai mic de 3% pentru cardurile de credit, conturile curente si ipoteci. In domeniul asigurarilor, furnizarea transfrontaliera de servicii a reprezentat doar aproximativ 3% din totalul primelor brute subscrise in 2011 si 2012.

Dincolo de acest aspect, astazi exista dovezi privind diferențele de prețuri pentru produsele identice sau similare care sunt disponibile pe diferite piețe naționale, inclusiv de la acelasi furnizor. De pilda, in cazul in care isi inființeaza sucursale pe alte piețe, firmele au tendința de a-si adapta prețurile in funcție de condițiile locale si, in general, nu exporta prețuri mai competitive catre alte piețe, arata Comisia Europeana.

De exemplu, in sectorul asigurarilor, un titular al unei polițe de asigurare poate plati de doua ori mai mult pentru o polița similara, cu un profil de risc similar, in funcție de locul sau de resedința. Informațiile colectate la nivel european indica faptul ca primele lunare pentru produse de asigurare de viața comparabile, fara componenta investiționala, cu o scadența de 25 de ani, variaza de la 10 euro pe luna in Slovacia si 12,40 euro pe luna in Spania la circa 85 euro pe luna in Marea Britanie. In cazul asigurarii auto, de exemplu, cotatiile de prima variaza chiar si pentru acelasi model de autoturism.

3% din totalul primelor brute subscrise in 2011 si 2012 au fost incheiate transfrontalier

Diferențele de prețuri pot fi atribuite unor factori precum: condițiile variabile din economiile naționale, nivelurile inegale ale puterii de cumparare, structurile financiare sau instituționale (de exemplu, fiscale, de reglementare sau de supraveghere) sau structurile prețurilor de pe piețele locale. In ceea ce priveste asigurarile (in special asigurarile auto), pot exista diferențe substanțiale intre diferitele state membre in ceea ce priveste costurile si riscurile de asigurare, care pot justifica anumite diferențe de preț, se arata in document.

Cu toate acestea, nu exista aparent nicio justificare obiectiva pentru scara diferențelor de prețuri la produsele care sunt mai puțin legate de localizarea geografica sau de caracteristicile de risc locale, cum este cazul asigurarilor de viața (chiar daca speranța de viața nu este neaparat identica in toate statele membre). Acesti factori nu explica intotdeauna in mod suficient gradul de fragmentare a prețurilor pe teritoriul UE, atrage atentia Comisia, in "Cartea Verde a serviciilor financiare".

Chiar si acolo unde furnizorii sunt pregatiti si dispusi sa ofere servicii financiare transfrontaliere, acestia se lovesc de diverse bariere, de obicei de natura legislativa.

Rezultate preliminarii ale consultarii publice


La inceputul lunii martie a.c., Comisia Europeana a organizat o audiere publica in cadrul careia au fost analizate principalele probleme si solutii identificate in "Cartea Verde a serviciilor financiare". Cu acest prilej, au fost facute publice atat o serie de rezultate provizorii ale consultarii pe acest subiect, cat si detalii despre campania desfasurata pe Twitter sub hashtag-ul "#MyMoneyEU".

Am organizat pe Twitter o campanie de comunicare si de crestere a constientizarii in ceea ce priveste piata servicilor financiare. Astfel, am rugat consumatorii sa isi impartaseasca experientele financiare transfrontaliere pe Twitter, prin scurte inregistrari video, iar campania a fost un succes. Pana in acest moment (n.red., 2 martie 2016, data audierii publice) am avut peste 87.000 de vizualizari ale video-urilor lansate in campanie, a declarat Olivier SALLES, Head of Unit, Retail Financial Services and Payments, Comisia Europeana, cu prilejul audierii publice.

In ceea ce priveste consultarea publica, am primit pana acum 180 de contributii - in cea mai mare parte de la cetateni si consumatori, avand deocamdata foarte putine raspunsuri de la autoritati, asociatii financiare sau entitati publice. Ne asteptam, insa, sa primim cea mai mare parte a contributiilor in ultimele 2 saptamani (n.red., consultarea publica a fost deschisa pana pe 18 martie 2016), a precizat acesta.

In urma contributiilor primite pana la acel moment, reprezentantii Comisiei Europene au putut deja sa identifice cateva tendinte si mesaje cheie.

Unul dintre mesajele puternice desprinse din contributiile primite pana acum este ca ar trebui sa fie mai usor sa faci cumparaturi la nivelul Uniunii Europene si ar trebui sa avem mai multe piete deschise, a explicat Olivier SALLES.

O a doua concluzie importanta este ca ar fi bine sa existe o piata unica unde toti jucatorii respecta aceleasi reguli si aceeasi legislatie - lucru subliniat, de altfel, si de noi in Cartea Verde. Iar al treilea mesaj puternic desprins din consultari vizeaza transparenta: trebuie sa asiguram o transparenta mai mare, in special in zona tarifelor de schimb valutar si a tranzactiilor transfrontaliere, a adaugat Olivier SALLES.

Consumatorii isi doresc sa faca mai usor achizitii la nivelul Uniunii Europene si sa existe mai multe piete deschise.


Reprezentantul Comisiei Europene a prezentat si cateva exemple concrete, primite in cadrul consultarii sau prin intermediul campaniei de pe Twitter. Un client din Spania, de pilda, a platit un comision de 2 euro la un ATM atunci cand a extras 5 euro. De asemenea, un cetatean belgian, care avea un cont de economii la o banca din Belgia, a descoperit pe Internet ca aceeasi banca oferea, in Olanda, o dobanda dubla. Incercand sa isi faca un cont la subsidiara din Olanda a bancii, a fost refuzat, pentru ca nu locuia in Olanda.

Conform feedback-ului pe care l-am primit pana acum de la clienti in cadrul consultarii, acestia isi doresc sa aiba acces mai simplu la serviciile financiare pe teritoriul Uniunii Europene, similar cu modul in care pot cumpara, astazi, bunuri si produse fizice. Mai mult, chiar si acolo unde furnizorii sunt pregatiti si dispusi sa ofere servicii financiare transfrontaliere, acestia se lovesc de diverse bariere, de obicei de natura legislativa, a declarat, in cadrul audierii publice, Olivier GUERSENT, Director General, Directorate-General for Financial Stability, Financial Services and Capital Markets Union, Comisia Europeana.

O alta provocare pe care trebuie sa o rezolvam are in vedere identificarea digitala a consumatorilor, care le-ar permite acestora sa acceseze servicii financiare de la distanta. Desigur, trebuie sa ne asiguram, pe de o parte, ca sistemele de realizare a identificarii de la distanta sunt suficient de sigure atat pentru client, cat si pentru furnizor, si, pe de alta parte, ca respecta toate prevederile legale care vizeaza actiuni precum spalarea banilor. Avand in vedere gradul actual de digitalizare, trebuie sa ne asiguram ca oamenii pot fi identificati digital intr-un mod cat mai sigur, a adaugat Olivier GUERSENT.







Share |


Autor: Adina TUDOR, Alexandru CIUNCAN | Publicat pe 11.08.2016 | 1310 vizualizari


TOP Stiri




PAID

OMNIASIG



























Copyright 2017-2017 (c) 1asig.ro
powered by Media XPRIMM