1asig.ro
1asig.ro

Ora de Risc: Ce clarificari legislative sunt necesare pe piata asigurarilor?

5 min. / 1.540 cuvinte
Necesitatea unor clarificari legislative in domeniul asigurarilor, digitalizare, evolutia pietei de asigurari inainte si dupa aparitia pandemiei de COVID-19 sunt cateva dintre subiectele dezbatute de Cristian ROSU - Vicepresedinte ASF (Autoritatea de Supraveghere Financiara) -, Iulius Marian FIRCZAK - Deputat in Parlamentul Romaniei - si Sergiu COSTACHE - Revista PRIMM Asigurari & Pensii - in cadrul emisiunii Ora de Risc, difuzate marti, 16 iunie, de RFI Romania.

PROMO


AUDIO:




Unele initiative aparute in piata in aceasta perioada de pandemie au inca nevoie de clarificarri legislative. De ex. posibilitatea de a face constatul amiabil online. V-ati gandit la clarificarea legislativa?

"Este un lucru bun sa se intample o digitalizare in orice domeniu, inclusiv in sectorul asigurarilor. Si aici, punctul pe ceea ce inseamna constatarea amiabila, nu stiu daca neaparat prin lege trebuie facute toate aceste modificari, eu sunt adeptul unei libertati mai mari lasate ASF-ului si sa nu intervenim noi cu lege chiar atat de punctual pe asigurari. In fond este o idee buna de digitalizare a constatarii amiabile, cred ca ar scurta mult timpii si ar putea fi un lucru benefic pentru piata de RCA", a raspuns Iulius Marian FIRCZAK.

Acesta mai lanseaza in dezbatere o idee legata de crearea unui call-center unic pentru daunele RCA. "Este o idee care a mai circulat prin piata - un telefon unic care sa fie folosit de toti clientii RCA, indiferent de asigurator, pentru avizarea daunei".

E nevoie de clarificari legislative, d-le Rosu, pentru a face constatarea cu ajutorul telefonului mobil?

"Este foarte usor sa anuntam ca se poate, trebuie sa cream si infrastructura care sa permita lucrul acesta. Dar ce spune dl deputat este foarte adevarat si noi avem in analiza acum un sistem care sa fie unul automat. (...) Este in lucru asa ceva si nu este nevoie de o modificare legislativa, ci este nevoie doar de o prevedere de norma - tine doar de puterea legislativa secundara pe care o are ASF", a precizat Cristian ROSU.

"Iar ce spunea dl deputat despre constatul amiabil, si eu ma gandesc la el ca suntem putin anacronici sa mai umblam cu hartiile dupa noi. Nu e problema de soft, ci cred ca e necesara o modificare a legii 236 a IDD, care implica anumite solicitari venite din partea directivei - asa cum au fost ele preluate fara a ne gandi la acel moment ca in timp se vor schimba si hartiile si vom ajunge sa lucram in alte medii", a mai spus Vicepresedintele ASF.

Mai exista o discutie referitoare la o interconectare bazelor de date privind verificarea RCA. Care este stadiul?

"Este o tema ridicata de cativa ani in Parlament si dl Rosu s-a declarat un sustinator al ideii, dar nu depinde doar de noi, intervin si alte institutii care trebuie convinse ca sa putem realiza acest lucru, sa facem o interconectare intre AIDA, baza CNAIR si baza de la Ministerul de Interne si sa putem sa aplicam amenzile pentru cei care circula fara RCA, asa cum vin cele pentru rovinieta. Daca circuli fara rovinieta te trezesti acasa cu hartia cu amenda. Cred ca si la RCA ar trebui sa se intample acelasi lucru. Infrastructura fizica este deja realizata, trebuie doar putina negociere, putina intelegere intre institutii si s-ar putea aplica acest model si pentru RCA, la fel ca pentru roviniete", a explicat Iulius Marian FIRCZAK.

La randul sau, Cristian ROSU a zis: "Nu mi-am schimbat parerile, dar sunt mai putin entuziasmat pentru ca am inceput niste discutii la inceputul anului 2019 pe acest subiect

Dicutant cu factori care sunt detinatori de astfel de baze nu au nicio reticenta sa le puna in aplicare, sa le puna in comun. Exista deja o baza comuna intre BAAR si DRPCIV, se poate face si cu CNAIR - ei au zis ca ar insemna o investitie mica intr-o modificare de soft - si cu ajutorul STS. Este nevoie si de niste modificari legislative pentru a se putea face constatarea, individualizarea si apoi amendarea. E putin mai complex decat pare".

Ce se intampla cu Proiectul de Lege privind consolidarea monedei nationale ca moneda unica de plata pe teritoriul Romaniei?

"S-a dorit o incercare de control asupra preturilor artificiale - asa a dorit initiatorul. Initiatorul spunea ca daca noi, cetatenii Romaniei, castigam salariul in lei, sa platim tot ceea ce avem de platit in lei. El se gandea, cand a initiat acest proiect, la facturile de utilitati - gaz, energie termica, telecom, internet si altele. Nu a facut o analiza de ansamblu, nu cred ca a avut prea multe cifre macro la dispozitie in momentul in care a lansat acest proiect. El s-a gandit la cursul de schimb leu/euro si cum sa fie mai bine pentru oameni sa nu plateasca prea mult pe utilitati si sa nu fie facturile crescute", a afirmat Iulius Marian FIRCZAK.

Conform acestuia, politele de asigurari nu au fost vizate in mod direct, dar au fost incluse. "Marea problema cand faci o lege e ca pleci de la cateva idei, dar nu iti dai seama ca de fapt poti sa impactezi in mai multe locuri unde nu te-ai fi gandit ca poti sa ajungi cu acel proiect de lege. Si asta s-a intamplat si cu acest proiect. Este complicat sa obligi orice tip de contract, orice tip de factura din Romania, sa se emita si sa se calculeze doar in lei", a adaugat deputatul.

"Am fost solicitati sa ne expunem un punct de vedere si am aratat si vom arata cu fiecare ocazie care sunt tipurile de contracte care nu pot fi emise in lei. Sunt operatiuni transfrontaliere pe care nu le putem emite intr-o tara si sa le platim in moneda altei tari. Ar fi foarte multe dificultati.

Inteleg initiativa legislativa respectiva, ca se dorea o protectie la deprecierea cursului de schimb, dar trebuie sa avem grija vizavi de tot impactul. Este de dezbatut, de analizat si evident ca se vor lua cele mai bune decizii. Trebuie sa pornim de la ce a vrut bun initiatorul si sa aducem acele corectii tehnice ca sa poata sa faca sens propunerea si sa se poata aplica", a completat Cristian ROSU.

Ce alte modificari legislative vedeti a fi necesare in piata?

"Cred ca este foarte important ca legea RCA care se afla de ceva timp intr-o dezbatere publica si se analizeaza toate problemele generate de ea din anii de cand este in vigoare, sa fie corectata. Sa corectam toate problemele, sa facem o lege care sa functioneze asa cum ne dorim cu totii, 7-8 milioane de consumatori de pozite si sute de mii de pagubiti. Si daca vom reusi sa facem acest lucru, eu zic ca si increderea consumatorilor in asigurari, in general, va creste. Si odata ce va creste increderea, eu zic ca toata piata va creste. Primul pas si cel mai important este ca increderea in RCA, in acest produs si mai apoi extins la intreaga piata de asigurari, trebuie recastigata si asta putem realiza facand o lege bune", a spus Iulius Marian FIRCZAK.

Si Cristian ROSU a afirmat ca un comportament civilizat fata de consumatori va creste increderea in produsele de asigurare

Vicepresedintele ASF a mai aratat ca piata asigurarilor a avut o evolutie peste asteptari in primele trei luni din 2020, depasind pragul de 3 miliarde de lei, insa pandemia a adus o scadere de 20% in luna aprilie

Va invitam sa nu pierdeti niciuna dintre editiile emisiunii "Ora de Risc", difuzata in fiecare marti, de la 17.30, si sambata, de la ora 10.10, la RFI Romania. Puteti asculta programele RFI pe urmatoarele frecvente: 93.5 FM (Bucuresti), 94 FM (Craiova), 91.7 FM (Cluj), 97.9 FM (Iasi), 89 FM (Sibiu), 96,9 FM (Timisoara) si 107.3 FM (Chisinau) sau online, accesand site-ul www.rfi.ro.

Inregistrarea AUDIO a emisiunii Ora de Risc poate fi ascultata si AICI.

Ne puteti urmari si pe pagina de Facebook "Ora de Risc".

De asemenea, pentru a urmari toate emisiunile si interviurile video pe care le realizam, vainvitamsavaabonati la canalul de YouTube al XPRIMM.

400 accesari
Sondaj

Cat de des te enervezi atunci cand esti la volan?

- Aproape de fiecare data cand circul cu masina
- Din cand in cand, in functie de conditiile de trafic
- Destul de rar
- Nu ma enervez niciodata cand conduc


PROMO