1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Ora de Risc: Riscul ...

Ora de Risc: Riscul comportamentului agresiv in trafic. Fii #calmintrafic!

Lansarea campaniei FII TREAZ LA VOLAN!, comportamentul agresiv in trafic, situatia accidentelor rutiere si solutii de reducere a acestora au fost subiectele principale dezbatute de Costin TATUC - Consultant si specialist in siguranta rutiera -, Mihaela CIRCU - Secretar General, APPA (Asociatia pentru Promovarea Asigurarilor) - si Sergiu COSTACHE in cadrul emisiunii Ora de Risc by XPRIMM, difuzate marti la RFI Romania.

AUDIO:




"Lansam a cincea editie a campaniei FII TREAZ LA VOLAN!, care se va desfasura sub egida FII CALM LA VOLAN! Tema principala se refera la agresivitatea la volan si comportamentul care deriva din aceasta, Celelalte patru editii de pana acum au adunat milioane de vizualizari, iar milioane de participanti in trafic au vazut mesajele campaniei noastre, care au variat de la o editie la alta. Am avut mesaje care s-au axat pe comportamentul pietonilor, biciclistilor si motociclistilor, am avut editii care s-au axat pe pericolul reprezentat de distragerea atentiei folosind diverse dispozitive de catre conducatorul auto. Si anul acesta avem multe surprize", a adeclarat Mihaela CIRCU

Cum a evoluat numarul accidentelor auto din Romania in ultimul an?

"Daca ne gandim la statistica anului 2019, au avut loc 8.642 de accidente grave, soldate cu 1.864 de persoane decedate si 8.125 de raniti grav. Daca vom compara aceste cifre cu ce s-a intamplat in 2018 vom vedea ca este o crestere usoara a accidentelor grave de circulatie de 0,85% si scaderi insesizabile la persoane decedate si raniti. Cu alte cuvinte, am putea spune ca in ceea ce inseamna consecintele accidentelor grave de circulatie am stagnat", a spus Costin TATUC.

"As vrea sa mai subliniez un aspect si anume faptul ca, in ceea ce priveste persoanele ranite grav, cam 25% dintre ele raman cu sechele post traumatice pentru tor restul vietii. Nu este vorba doar de o perioada indelungata de spitalizare, de tratamente complexe si recuperare dificila, ci de foarte multe ori ese vorba de pierderea unor organe, a unor membre sau invaliditati permanente", a adaugat el.

Care ar fi masurile legislative care ar merita sa fie luate ca sa duca la reducerea numarului de accidente si de victime?

"Legislatia e perfectibila pentru ca societatea evolueaza continuu. Conditiile concrete in care se desfasoara traficul rutier se schimba de la un an la altul. Sa stiti ca nu legislatia est esingura in masura sa imbunatateasca lucrurile. Sa nu uitam ca legislatia ar trebui sa ii determine pe cei care utilizeaza drumul public sa o accepte si sa se conformeze voluntar. Lumea spune ca trebuie o legislatie mai ferma, mai dura, cu niste sanctiuni mai aspre. Frica trebuie sa fie nu de cuantumul amenzilor, ci sa fie frica de consecintele care pot sa rezulte dintr-un anumit comportament inadecvat pe drumul public. Noi nu avem un cod rutier, dar pe masa Parlamentului se afla inca din 2008 un proiect de cod rutier, care a fost dezbatut, dar care nu a ajuns sa fie inca adoptat, finalizat", a raspuns Costin TATUC.

Specialistul a precizat ca, in proiectul de cod rutier este o zona in care se doreste definirea agresivitatii din punct de vedere legal. "Legiuitorul a gandit ca aceasta agresivitate in trafic se manifesta de regula sub forma savarsirii succesive a unor manevre care pun in pericol siguranta traficului rutier. Si avem aici de la flash-uri, trecerea de pe o banda pe alta in mod succesiv facand slalom printre masini pentru a ajunge cat mai repede in fata coloanei, folosirea necorespunzatoare a benzilor de circulatie precum banda de urgenta si altele. Acestea duc la o situatie de risc deosebit".

Ati observat modificari in comportamentul romanilor in trafic?

"Modificari nu neaparat in bine. In perioada cu restrictia traficului rutier, ca urmare a masurilor de combatere a pandemiei, s-au inregistrat in continuare accidente de circulatie, ceea ce este surprinzator daca ne gandim ca traficul a fost rarefiat. Foarte multi s-au relaxat intr-o maniera surprinzatoare - au fost mai neatenti, au apasat mai mult pedala de acceleratie pe ideea ca drumul este liber. Toate astea au condus la un numar de accidente care este comparabil cu valorile de trafic, ceea ce arata, din pacate, ca tot comportamentul uman este cel care guverneaza, care determina riscul rutier", a afirmat Costin TATUC.

"Noi am observat in ultimii ani o tendinta a participantilor la trafic de a deveni din ce in ce mai mai agresivi, mai nervosi. In ceea ce priveste comportamentele care deriva din agresivitatea la volan, ne putem referi la depasirea vitezei, la bruscarea manevrelor, la o neatentie generata de starea emotionala puternic negativa. De altfel, chiar in pregatirea campaniei noi am derulat pe social media un sondaj prin care am vrut sa aflam cat de calmi sunt soferii romani in trafic. Tendintele remarcate: peste 50% dintre participantii la sondaj au recunoscut ca se enerveaza des sau foarte des cand sunt la volan. foarte multi considera ca se enerveaza din cauza conditiilor de trafic aglomerat, drumuri intr-o stare necorespunzatoare. Cei mai multi isi manifesta furia prin folosirea de cuvinte si gesturi obscene, insa, din ce in ce mai mult observam si o agresivitate ce depaseste aceste injurii, de aceea peste jumatate dintre participantii la trafic s-au simtit in pericol fizic din cauza celorlalti actori din trafic", a precizat Mihaela CIRCU, care i-a indembat pe participantii la trafic "sa fie calmi in trafic si treji la volan!"

"Siguranta trebuie sa fie inainte de orice!" - a incheiat Costin TATUC.

Mai multe detalii despre proiect sunt disponibile pe treazlavolan.ro, Facebook.com/treazlavolan si Instagram.com/treazlavolan.

Va invitam sa nu pierdeti niciuna dintre editiile emisiunii "Ora de Risc", difuzata in fiecare marti, de la 17.30, si sambata, de la ora 10.10, la RFI Romania. Puteti asculta programele RFI pe urmatoarele frecvente: 93.5 FM (Bucuresti), 94 FM (Craiova), 91.7 FM (Cluj), 97.9 FM (Iasi), 89 FM (Sibiu), 96,9 FM (Timisoara) si 107.3 FM (Chisinau) sau online, accesand site-ul www.rfi.ro.

Inregistrarea AUDIO a emisiunii Ora de Risc poate fi ascultata si AICI.

Ne puteti urmari si pe pagina de Facebook "Ora de Risc".