1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Piata auto a crescut cu 13,5% in februarie. Ce masini au cumparat romanii?

Anul 2019 continua promitator, cu un volum de vanzari in luna februarie semnificativ superior celui din inregistrat in luna similara a anului trecut (+13,5%), conform informatiilor publicate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Pe plan european insa, consemnam dupa primele doua luni din 2019, o scadere a inmatricularilor de autoturisme noi de 2,9% comparativ cu 2018. Relevant pentru acest punct al analizei este faptul ca Februarie 2019 este a sasea luna consecutiva de scadere a pietei europene, comparativ cu luna similara a anului anterior.

In continuare, vin Romania, vanzarile sunt sustinute, in principal, de catre persoanele juridice, care acopera 69% din totalul achizitiilor de autoturisme realizate in primele doua luni ale lui 2019. Este insa de remarcat faptul ca numarul de autoturisme achizitionate de catre persoanele fizice in aceste prime doua luni (5.983 unitati) este cu 49% superior celui din perioada similara a anului trecut (4.026 unitati); ca urmare si ponderea lor a crescut de la 24% in 2018 la 31% in 2019.

Acesta este inca un semnal pozitiv in ceea ce priveste apetenta persoanelor fizice de a achizitiona autoturisme noi in afara programului Rabla, evolutia fiind probabil sustinuta, atat de cresterea veniturilor, cat si de oferta constructorilor de autovehicule si reprezentantilor acestora din Romania, noteaza APIA.

In ceea ce priveste autoturismele rulate (in marea lor majoritate nefiscalizate), in primele doua luni ale anului 2019 au fost inmatriculate 72.933 unitati, cu 7,8% mai putine decat in 2018, dar si pe structura de varsta imbunatatita (cele cu varsta mai mare de 12 ani inregistrand, pe un volum important, o scadere de 15,3%).

Vanzarile de autovehicule noi

In primele doua luni ale anului au fost vandute 24.065 unitati (+17,1%), din care 19.531 autoturisme (+ 18,1%) si 4.534 vehicule comerciale (+ 12,9%).

Top-ul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de catre Dacia, cu 5.769 unitati, urmata de catre Ford, cu 2.393 unitati si Volkswagen 2.243 unitati.

La autoturisme, top-ul pe marci are pe primul loc Dacia, cu 5.309 unitati (27,2% cota de piata, pe un volum in crestere cu 16,6% fata de 2018), urmata de Volkswagen cu 1.964 unitati (10,1% cota de piata, volume in crestere cu 10,1% fata de 2018); Ford 1.772 unitati (9,1% din total piata, volume in crestere cu 39,3%); Skoda 1.670 unitati (8,6% din total piata, volume in crestere cu 2,5%) si Renault 1.577 unitati (8,1% cota de piata, volume mai mari cu 55,1%).

Pe modele, cu cele 1.596 unitati vandute, Dacia Duster este cel mai bine vandut model in primele doua luni ale lui 2019, urmat de Dacia Logan cu 1.503 unitati, Dacia Sandero 1.163 unitati, Renault Clio 981 unitati si Skoda Octavia 718 unitati.

Analizand segmentarea pe clase, remarcam pentru primele doua luni ale anului 2019 o evolutie mixta, astfel: cresteri pe segmentele MPV (+51,4%), B (+37,6%), SUV (+30,4%), Sport (+14,3%), C (+5,8%) si scaderi pe F (-64,7%), D (-15,4%), A si E (-15,3%).

In functie de tipul de combustibil, primele doua luni ale lui 2019 consemneaza un raport favorabil autoturismelor cu motoare pe benzina, care detin un procent de 64,6% din total, semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau in primele doua luni ale lui 2018 (52,4%). Dintre primele 10 marci / modele cele mai vandute, 7 marci si respectiv 7 modele au o pondere a vanzarilor cu motorizari pe benzina peste aceasta medie (64,6%).

In ceea ce priveste autoturismele "verzi" (electrice si hibride), ponderea acestora continua sa creasca, ajungand sa detina, in primele doua luni ale lui 2019, o cota de piata realtiv importanta, respectiv 3,3%. Pe categorii, consemnam o crestere de 2,8% la autoturismele electrice 100% si o scadere de 71,6% la cele plug-in. Pe de alta parte, autoturismele hibride inregistreaza o crestere de 139,6%.

"Acesta evolutie constant pozitiva din ultimii ani - in 2015 se vindeau doar 46 de autoturisme electrice si plug-in, in timp ce anul trecut de 21 ori mai multe, respectiv 987 unitati) demonstreaza faptul ca stimulentele de care autoturismele "verzi" beneficiaza prin Programul Rabla Plus, ajuta la o mai rapida penetrare pe piata a acestora. Ca atare, in masura in care stimulentele se vor mentine in aceiasi parametrii, iar bugetul acestui program va continua sa creasca, este de asteptat ca si interesul pentru Romania al constructorilor globali de astfel de autovehicule sa fie unul pe masura", spun oficialii APIA.

In functie de culoarea preferata, alb si gri domina in continuare cererea, acestea inregistrand in primele doua luni ale lui 2019, 28,0% si respectiv, 25,6% din totalul preferintelor. Urmeaza albastru cu 16,3% si negru cu 10,3%.

O alta analiza de interes este si evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4x4). Acestea reprezinta 21,7% din totalul livrarilor realizate in primele doua luni ale lui 2019, pe un volum total de 4.247 unitati, in crestere cu 3,5% fata de 2018 (mult sub cresterea medie a pietei, care a fost +18,1%).

In functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel: 27,1% sunt fabricate in Romania, 22,3% sunt fabricate in Germania, 11,2% in Cehia; 9,9% in Turcia si 6,7% in Spania.

In acest context, vanzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut in aceaste prime doua luni din 2019 cu 20,8% comparativ cu perioada similara din 2018, in timp ce vanzarile de autoturisme din import au inregistrat o crestere mai redusa, de 17,1%.