1asig.ro

Piata auto din Romania: Crestere de 9,5% in primele 7 luni din 2019. Ce masini s-au cumparat?

In luna iulie, consemnam o crestere a pietei auto totale de 3,1% comparativ cu luna similara a anului anterior. Astfel, dupa primele sapte luni din 2019, se inregistreaza o majorare generala de 9,5% comparativ cu aceeasi perioada din 2018, potrivit datelor publicate de APIA - Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme.

PROMO


In acest context, este de retinut faptul ca, spre deosebire de majoritatea Statelor Membre UE, Romania inregistreaza o crestere continua a pietei in ultimele 12 luni (o singura luna fiind in scadere - martie 2019).



In ceea ce priveste vanzarile de autoturisme noi din UE, este de remarcat faptul ca grupul celor 5 tari (FR, D, IT, ES, si UK) care, impreuna, totalizeaza cca.75% din piata auto a UE, inregistreaza in primele sapte luni din 2019, o scadere generala de 2,1% comparativ cu aceeasi perioada din 2018, astfel: Franta -1,8%, Germania +1,2%, Italia -3,1%, Spania -6,5% si UK -3,5%.

In continuare, in Romania, vanzarile sunt sustinute, in principal, de catre persoanele juridice care acopera 57% din totalul achizitiilor de autoturisme realizate in primele sapte luni ale lui 2019. Este insa de remarcat faptul ca numarul de autoturisme achizitionate de catre persoanele fizice in aceste prime sapte luni (42.465 unitati) este cu 28,6% superior celui din perioada similara a anului trecut (cand se inregistrau doar 33.013 unitati). Ca urmare, si ponderea achizitiilor realizate de catre persoane fizice a crescut, pe ansamblul perioadei analizate, de la 37% in 2018 la 43% in 2019.

In ceea ce priveste autoturismele rulate (in marea lor majoritate nefiscalizate), in primele sapte luni ale anului 2019 au fost inmatriculate 258.005 unitati, cu 5,9% mai putine decat in 2018, dar si pe structura de varsta imbunatatita (cu scaderi importante pe segmentul celor mai vechi de 12 ani).

Vanzarile de autovehicule noi

Luna iulie 2019 consemneaza un volum al vanzarilor in crestere (+3,1%) comparativ cu luna similara a anului trecut. Ca urmare, in primele sapte luni ale anului 2019, se inregistreaza o crestere generala a pietei cu 9,5%, pe un volum total de 115.744 unitati. Din acestea, 99.350 sunt autoturisme care, pe ansamblului perioadei, inregistreaza o crestere de 11,0% si 16.394 vehicule comerciale, acestea avand o crestere de doar 1,1%.

Top-ul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de catre Dacia, cu 31.777 unitati, urmata de catre Renault, cu 10.178 unitati si Volkswagen 10.170 unitati, Dacia, cu 30.164 unitati, conducand top-ul la categoria autoturisme, iar Ford (2.142 unitati) la cea de vehicule comerciale usoare.

Top marci autoturisme: Dupa Dacia, cu cele 30.164 unitati (30,4% cota de piata, realizata pe volum in crestere cu 5,9% fata de 2018), urmeaza Renault cu 8.990 unitati (9,0% cota de piata si un volum in crestere cu 33,9% fata de 2018); Volkswagen 8.952 unitati (9,0% din total piata si un volum in scadere cu 4,3%), Skoda 8.213 unitati (8,3% cota de piata si un volum mai mare cu 1,4%) si Ford 6.526 unitati (6,6% cota de piata si un volum in crestere cu 19,2%).

Pe modele, cu cele 12.110 unitati vandute, Dacia Logan este cel mai bine vandut model in primele sapte luni din 2019, urmat de Dacia Duster cu 7.115 unitati, Dacia Sandero 6.514 unitati, Renault Clio 4.196 unitati si Skoda Octavia 2.988 unitati.



Analizand segmentarea pe clase, dupa primele 7 ale anului, consemnam o evolutie mixta, astfel: cresteri pe segmentele Sport (+35,8%), SUV(+19,6%), clasa B (+17,7%), clasa C (+4,7%), si scaderi pe F (-41,5%), D (-14,0%), MPV (-7,1%), A (-3,3%) si E (-3,0%).

In functie de tipul de combustibil, autoturismele pe benzina detin un procent de 71,3% din total, semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau in primele sapte luni ale lui 2018 (59,4%). Dintre primele 10 marci / modele cele mai vandute, 6 marci si respectiv 9 modele au o pondere in vanzari cu motorizari pe benzina peste aceasta medie. Pe de alta parte, in luna iulie, a crescut cu 3,7pp ponderea motorizarilor diesel, fata de cota avuta in luna iunie (26,5% fata de 22,8%). In acest context, ponderea la care ajung autoturismele cu motoare diesel dupa 7 luni din 2019 este 25,1%, 8 marci si respectiv, 8 modele avand o pondere a vanzarilor de autoturisme peste acest procent. In schimb, la categoria vehicule comerciale usoare, ponderea motorizarilor diesel reprezinta 96,0% din total.

Autoturismele "verzi" (electrice si hibride)

Dupa ce, in luna iulie, acestea au inregistrat o cota de 3,7% din total, ponderea acestora dupa 7 luni din 2019 este superioara celei din anul trecut (3,6% in 2019 fata de doar 2,5% in 2018). Pe subcategorii, consemnam o crestere de 134,1% (2,3 ori) la autoturismele full electrice si o scadere de 16,5% la cele plug-in. Pe de alta parte, autoturismele hibride inregistreaza o crestere de 55,3%.

In acest context, trebuie remarcata si in acest an evolutia foarte buna a Programului Rabla Plus, numarul persoanelor fizice care au achizitionat o masina electrica (full sau plug-in) fiind de cca. 4 ori (!) mai mare decat cel consemnat la sfarsitul lunii iulie a anului trecut.

Aceasta evolutie constant pozitiva din ultimii ani impune, din ratiuni de mediu, continuarea si in anii viitori a acestui Program (ex: pana in 2025), dar cu un buget superior, in concordanta cu cererea tot mai ridicata de autovehicule "verzi", dar si cu cerintele in domeniu stabilite pentru Romania in Directiva UE nr. 1161/2019 (achizitiile publice de autovehicule cu emisii zero sau scazute trebuie sa ajunga la o pondere minima de 18,7% in perioada de referinta august 2021 - dec.2025).



O alta analiza de interes este si evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4x4). Acestea reprezinta 18,6% din totalul livrarilor realizate in primele sapte luni ale lui 2019, pe un volum total de 18.517 unitati, in scadere cu 2,3% fata de 2018.

In functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia dupa 7 luni din 2019 se prezinta astfel: Romania, o pondere de 30,4%, Germania 17,8%, Cehia 10,7%, Turcia 10,0% si Spania 8,4%. In acest context, vanzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut in aceste prime sapte luni din 2019 cu 8,8% comparativ cu perioada similara din 2018, in timp ce cele din import au inregistrat o crestere de 12,0%.

2.004 accesari
Intrebarea saptamanii

Ai o asigurare medicala privata (produs care iti acopera o varietate de servicii medicale, la o multitudine de furnizori)?

- Da, de la serviciu
- Da, mi-am cumparat-o eu
- Nu, dar doresc sa imi fac una in urmatoarele 6 luni
- Nu, si nu doresc sa imi fac una in urmatoarele 6 luni


PROMO