1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Radu MUSTATEA


"...majoritatea asiguratorilor isi doresc ca portofoliul lor sa fie mai echilibrat in ce priveste ponderea asigurarilor auto, adica sa nu depaseasca 25-30%, dar acest lucru este inca foarte greu de realizat pe piata romaneasca."

XPRIMM: Cei peste 10 ani de activitate in asigurari v-au conferit reputatia unui bun specialist. Povestiti-ne cum ati ajuns sa lucrati in acest domeniu?
Radu MUSTATEA:
Pot spune ca a fost o intamplare. Socrul meu, domnul Costin MOSCOVICI, care conduce, de asemenea, o societate de asigurari, si care are o experienta vasta in domeniu, de peste 25 de ani, mi-a propus in februarie 1994 sa lucram impreuna la Sucursala ARDAF din Bucuresti. Societatea era la inceput de drum si dorea sa se extinda in Bucuresti.
La ARDAF am lucrat, la inceput, ca Inspector de Asigurari. Initial am fost doar noi doi, dupa care, treptat, sucursala s-a dezvoltat si a ajuns la 7 oameni, iar in toamna anului 1997, cand am plecat eu, avea circa 34 de oameni. Practic, am fost cei care am ajutat la asezarea temeliei.
De la ARDAF am plecat la PROVITAS, unde am ocupat functia de Sef Serviciu Asigurari in cadrul centralei. Desi nu am lucrat decat sase luni, am avut ocazia sa analizez si sa vad cam ceea ce se intampla in head-office-ul unei companii, mai ales ca PROVITAS avea si un parteneriat bancassurance cu Banca Internationala a Religiilor. Din acest punct de vedere experienta a fost interesanta.
Dupa aceasta perioada mi s-a ivit oportunitatea de a lucra in cadrul actualei companii, care se numea atunci Asigurarea Populara Romana (APR). Cand am venit eu la APR, echipa tehnica condusa de catre Rares PADURARIU tocmai pleca la Grup AS.
Aici, la Directia de Asigurari a APR, am inceput sa acumulez cunostintele si experienta din head-office-ul companiei. Doream sa invat cat mai multe, oamenii au sesizat asta si am primit din ce in ce mai multe sarcini. Eram responsabil cu coordonarea asigurarilor, a activitatii metodologice si colaborarea directa cu Reasigurarile si Departamentul de Vanzari. Dupa un an, in aprilie 1999, am fost numit Director General-Adjunct. Ulterior, societatea a suferit o schimbare de actionariat si, implicit, o schimbare de nume, devenind AGI Romania. Atunci am inceput sa capatam mai multa greutate, si iata-ne, astazi, ajunsi pe locul 10 in topul societatilor de asigurari generale, bine asezati, cu peste 230 de oameni, cu sucursale si reprezentante in toate judetele.

XPRIMM: Din august 2002 sunteti liderul acestei companii. Echipa condusa de dumneavoastra a generat prima crestere evidenta si primul profit. Mai aveti si alte puncte tari?
R. M.:
Fara o echipa unita, care sa aiba acelasi tel cu tine si compania, nu se poate realiza nimic.
Tin sa mentionez in primul rand ca numai impreuna cu ei am reusit sa aducem compania intre primele 10 societati de asigurari generale, am consolidat reteaua de sucursale din tara si le-am adus in marja rezultatelor pozitive. Adaug, de asemenea, aparitia de noi produse de raspundere civila. Noi am fost asiguratorii Campionatului Mondial de Super Motor, care s-a desfasurat aici in Bucuresti, in septembrie si am incheiat pentru tot lotul Federatiei Romane de Motociclism asigurari de accident si de raspundere civila fata de terti (bunuri, spectatori, etc.).


XPRIMM: Spuneti-ne care sunt tipurile de asigurari care domina in portofoliul dumneavoastra?
R. M.:
Portofoliul nostru e constituit, in special, din asigurarile auto, care reprezinta circa 70%. O situatie similara se intalneste, de altfel, la majoritatea companiilor din topul primelor 10 sau chiar 15 societati de asigurari generale. Sigur ca majoritatea asiguratorilor isi doresc ca portofoliul lor sa fie mai echilibrat in ce priveste ponderea asigurarilor auto, adica sa nu depaseasca 25-30%, dar acest lucru este inca foarte greu de realizat pe piata romaneasca.


XPRIMM: Majoritatea societatilor de asigurari au avut campanii promotionale agresive pentru RCA 2004. In ce masura credeti ca influenteaza acestea publicul?
R. M.:
Campaniile publicitare sunt o sabie cu doua taisuri. Ele in sine nu pot fi decat bune, insa daca sunt urmate de promovarea unor concursuri sau loterii pot transforma ideea de asigurare in cu totul altceva. Asigurarea are de fapt un aspect social.
Devine frustrant, pentru noi asiguratorii, cand vin oamenii si ne intreaba: "Ce-mi dai, ca sa-mi inchei asigurarea RCA la tine?". Asigurarea se incheie pentru a cumpara protectie, nu pentru a obtine un castig personal, cu atat mai mult cand e vorba de asigurarea obligatorie care are un scop clar si pregnant definit: protectia tertului pagubit, in cazul RCA, sau a victimei, cand e vorba de Carte Verde.


XPRIMM: Cum credeti ca va influenta piata unificarea politelor RCA si Carte Verde si, de asemenea, incheierea asigurarii RCA ca orice alt tip de asigurare (pe un an de zile de la momentul incheierii politei)?
R. M.:
In prima etapa, e clar ca unificarea va aduce o crestere de costuri. Urmarile, insa, vor fi benefice pentru toata lumea. In primul rand transportatorii internationali nu vor mai fi nevoiti sa-si incheie asigurarea Carte Verde separat si sa aiba grija de a-si plati prima la timp si, totodata, se vor diminua si fraudele, care acum se fac, in special, pe Carte Verde. Realizandu-se aceasta unificare a politelor si facandu-se plata pe an de asigurare si nu pe an calendaristic se vor decongestiona lunile decembrie si ianuarie, cand toata lumea e innebunita sa-si incheie asigurarea RCA.
Optimismul meu in ce priveste aceasta schimbare se bazeaza pe faptul ca in tarile Uniunii Europene acest sistem functioneaza foarte bine.


XPRIMM: Cum apreciati stadiul actual al dezvoltarii pietei asigurarilor din Romania?
R. M.:
Este o piata intr-o continua dezvoltare, dinamica, cu jucatori consacrati, cu nou-veniti dinamici, iar revelatia anului 2003 cred ca va fi BCR Asigurari. Potentialul pietei este inca mare fata de ceea ce se intampla ca volum de prime brute incasate. In ceea ce priveste asigurarile de viata si cele de persoane, cred ca vor inregistra o curba ascendenta, daca e sa luam in calcul deductibilitatea prevazuta. Acelasi lucru l-as spune si despre asigurarile de locuinta, care, sper eu, anul acesta vor fi mult mai multe.


XPRIMM: In final, pentru ca ne-ati ajutat sa creionam o imagine de ansamblu a pietei asigurarilor, dorim sa aflam daca mai aveti si alte pasiuni, cu exceptia asigurarilor?
R. M.:
Imi place foarte mult sa joc tenis de camp si incerc, in mod constant, sa practic acest sport. Snowboard-ul si motociclismul sunt pasiuni mai noi. Din pacate, nu mai am timp sa citesc atat cat mi-as dori. Tatal meu a fost profesor de limba si literatura romana si era recunoscut pentru faptul ca avea cea mai mare biblioteca privata din Ramnicu Valcea.


Interviu realizat de Cristina ALBU

| 3896 vizualizari
Share |