1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Riscul si urmarile lui

"Everything that can fail, shall fail. " (Daca ceva se poate strica, sigur se va strica.)
Legea lui MURPHY

Abordarea unei astfel de teme, de identificare si de diminuare a riscului, este de mare actualitate in contextul economiei prezente - in care sunt rasunatoare falimentele ASTRA, CARPATICA si situatia incerta a altor asiguratori.

Putem oare sa ne ferim din calea unor astfel de dezastre? Eu zic ca da, conditia fiind sa ne "inarmam" din timp cu actiuni de preventie. Toate aceste actiuni sa fie prevazute si implementate coerent pe baza unui plan de actiuni cu responsabili si termene clare.

Astfel, ne sta la dispozitie un instrument pe cat de simplu, pe atat de eficient, din metodologia Lean Six Sigma: FMEA (Failure Modes Effect Analysis), care ne ajuta sa analizam modurile de esuare (defectare) a efectelor rezultate si cat de critica este situatia in care ne aflam daca acest eveniment negativ s-a produs.

Legea lui MURPHY si motivul principal care sta la baza metodei FMEA: "Everything that can fail, shall fail" (Daca ceva se poate strica, sigur se va strica), dar si legea lui MURPHY completata: "Daca ceva se poate strica, sigur se va strica in cel mai prost moment posibil", ne aduce inca un argument in plus, in a fi vigilenti.

Acest instrument incearca sa raspunda la intrebarile:
  • Ce poate merge rau intr-un sistem sau proces?
  • Care este cel mai rau lucru ce se poate intampla?
  • Ce trebuie facut pentru a preveni evenimentele negative/ defectele?
Altfel spus: FMEA = "A imagina efectele negative si probabile".

Diminuarea riscurilor poate fi realizata prin aceasta tehnica de analiza cantitativa a fiabilitatii previzionale a unui sistem, prin determinarea potentialelor sale moduri de esuare, a efectelor acestora si prin evaluarea - pentru fiecare mod de defectare identificat - a gravitatii/severitatii consecintelor posibile, a probabilitatii de aparitie si a probabilitatii de nedetectare, cu evaluarea criticitatii defectelor. Analiza include si actiunile/masurile preventive si corective necesare pentru reducerea si contracararea evenimentelor negative/defectelor si a efectelor lor. Se recurge la prioritizarea actiunilor care trebuie intreprinse pentru a imbunatati si controla procesele.

Putem vorbi de o analiza de risc a modelului de business, iar aici se observa ca ASTRA Asigurari si CARPATICA aveau asigurarile auto ca axa principala de business, o zona cu risc mare pe care este necesara realizarea periodica a unor analize de trend si impact.

Analizele nu se opresc doar la procesele rulate in cadrul companiei, trebuie analizate si tehnologia utilizata si nu in ultimul rand oamenii (resursa umana). Pentru ca atunci cand citesti (potrivit organismelor de supraveghere), ca principalele cauze ale falimentelor au fost: managementul defectuos al activitatii companiei, raportarea distorsionata atat a pozitiei si a performantei financiare, cat si a indicatorilor de prudentialitate, este clar: e vorba de resursa umana din pozitiile de management.

Uitandu-ne putin in istorie, vedem ca acest tip de analiza a fost utilizata pentru prima data in anii 1960 in industria aerospatiala (misiunile Apollo), apoi in 1974 in marina americana.

La sfarsitul anilor 1970, industria de automobile, determinata de constrangerile legale, a inceput sa incorporeze FMEA in managementul proceselor lor, culminand cu standardul Automotive Industry Action Group (AIAG).

In prezent, FMEA este utilizata in multe alte industrii.

Se impune o intrebare: De ce o astfel de analiza?

Putem anticipa?

Raspunsul este: Ca mijloc de a micsora RISCUL!


Ion TEOHARI
International Certified Six Sigma Master Black Belt, IASSC Accredited Training Associate
Aurelian Dorin IUSCU
International Certified Six Sigma Black Belt, Managing Partner Business Future Solutions