1asig.ro
1asig.ro

Romania se mentine pe primul loc in UE la rata mortalitatii pe fondul accidentelor

5 min. / 1.540 cuvinte
Romania ocupa prima pozitie in clasamentul european privind rata deceselor pe sosele si in anul 2019, cu 96 de morti la un milion de locuitori, la acelasi nivel ca in anul precedent si cu mult peste media UE care a fost de 51 de decese la un milion de locuitori.

PROMO


Fata de anii precedenti, mai putine persoane si-au pierdut viata pe drumurile UE in 2019, potrivit cifrelor preliminare publicate de Comisia Europeana. Se estimeaza ca 22.800 de persoane au murit, in UE, in urma accidentelor rutiere de anul trecut, cu aproape 7.000 de victime mai putin decat in 2010 - o scadere cu 23%. Totusi, fata de 2018, numarul a scazut cu doar 2%. Cu o medie de 51 de decese rutiere la 1 milion de locuitori, Europa ramane de departe cea mai sigura regiune din lume cand vine vorba de siguranta rutiera, precizeaza CE.

Comisarul european pentru transporturi, Adina VALEAN, a declarat: "Fara morti si rani grave pe drumurile europene pana in 2050. Acesta este obiectivul nostru. Vizam 50% mai putine decese si 50% mai putine rani grave pana in 2030 si stim ca tinta noastra este realizabila. In trecut, UE a inregistrat o scadere substantiala a deceselor rutiere, dar cifre sunt stagnante in ultimii ani. In plus, disparitatile dintre tari raman uriase. Ne vom atinge scopul doar printr-o combinatie de masuri legislative, finantare adecvata, standarde pentru vehicule si infrastructura, digitalizare si schimb de bune practici".

Tendinta de baza ramane in scadere. Opt state membre au inregistrat cele mai scazute bilanturi ale victimelor accidentelor rutiere in 2019: Croatia, Finlanda Franta, Germania, Grecia, Letonia, Luxemburg si Suedia. Cu toate acestea, progresele au incetinit in majoritatea tarilor. Drept urmare, obiectivul UE de a reduce la jumatate numarul de decese rutiere intre 2010 si sfarsitul anului 2020 nu va fi indeplinit. Desi este probabil sa existe semnificativ mai putine victime rutiere in 2020 in urma masurilor luate pentru combaterea coronavirusului, acest lucru nu va fi suficient pentru indeplinirea obiectivului, noteaza Comisia Europeana.

In timp ce performanta statelor membre in ceea ce priveste siguranta rutiera este convergenta, exista inca de patru ori mai multi morti in accidente rutiere in tarile cu cele mai slabe performante decat in cele cu performante mai bune. Cele mai sigure drumuri au fost in Suedia (22 de morti / milionul de locuitori) si Irlanda (29 / milion), in timp ce Romania (96 / milion), Bulgaria (89 / milion) si Polonia (77 / milion) au raportat cele mai mari rate de fatalitate in 2019.

Unele tari au inregistrat progrese enorme: Grecia, Spania, Portugalia, Irlanda, cele trei tari baltice (Letonia, Lituania si Estonia) si Croatia au inregistrat reduceri mai mari decat media (intre 30 si 40%) deceselor rutiere.

Pentru urmatorul deceniu, UE a stabilit in cadrul politicii de securitate rutiera a UE 2021-2030 un nou obiectiv de reducere cu 50% a numarului deceslor si, pentru prima data, a ranilor grave pana in 2030. Declaratia de la Stockholm din februarie 2020 deschide calea pentru continuarea angajamentului politic global pentru urmatorul deceniu.

Se estimeaza ca, pentru fiecare viata pierduta, inca cinci persoane sufera vatamari grave cu consecinte pe termn lung (aproximativ 120.000 de persoane in 2019). Costul extern al accidentelor rutiere a fost estimat la aproximativ 280 de miliarde de euro, sau aproximativ 2% din PIB-ul UE.

Planul strategic de actiune al Comisiei privind securitatea rutiera si cadrul politic al UE privind siguranta rutiera 2021-2030 a stabilit, de asemenea, planuri ambitioase de siguranta rutiera pentru a ajunge la zero decese rutiere pana in 2050 ("Vision Zero"). Pentru a ajunge la "Vision Zero", Comisia implementeaza Sistemul Sigur in UE. Acest sistem sigur necesita vehicule mai sigure, infrastructura mai sigura, utilizarea mai buna a echipamentelor de protectie, viteze mai mici si o mai buna ingrijire post-accident. In plus, UE va actiona pentru a asigura o mai buna aplicare transfrontaliera a ipedepselor pentru infractiuni in trafic, pentru a digitaliza permisele de conducere si pentru a dezvolta noi modalitati de a ajuta statele membre cu recorduri relativ slabe de siguranta rutiera.

FII TREAZ LA VOLAN! - Editia a V-a

Cresterea sigurantei rutiere trebuie sa fie o prioritate pentru Romania, iar necesitatea initiativelor care vizeaza cresterea sigurantei rutiere ramane la fel de importanta ca oricand. Printre acestea se numara si campania "FII TREAZ LA VOLAN!".

Cea de-a V-a editie a acesteia se lanseaza in luna iulie, fiind initiata de APPA - Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor. Tema principala a campaniei din acest an este Fenomenul "Road rage": cat de periculoasa este agresivitatea la volan, precum si cat de periculoase pot fi comportamentele care deriva din aceasta (ex: depasirea vitezei, bruscarea manevrelor, neatentia generata de starea emotionala puternic negativa etc.).

Brosura campaniei devine, in acest an, "Codul Bunelor Maniere in trafic". Aceasta va include, printre altele, ilustrarea regulilor nescrise de politete din trafic, neprecizate in legislatie, dar care contribuie la o atmosfera mai calma si la un trafic fluidizat, dar si elemente de baza privind pericolul agresivitatii la volan si cum poate fi evitata.

Mai multe detalii despre proiect sunt disponibile pe treazlavolan.ro, Facebook.com/treazlavolan si Instagram.com/treazlavolan.

Accidentele auto se numara printre principalele riscuri care ii preocupa pe romani (alaturi de incendii si imbolnavire), arata Barometrul UNSAR-IRES privind "Perceptia riscului si cultura asigurarilor in Romania", realizat in luna mai 2020. "Incidenta ridicata a accidentelor rutiere, care plaseaza Romania pe primele locuri in randul statelor europene din perspectiva numarului de victime, ramane o preocupare continua", a declarat Adrian MARIN, Presedintele UNSAR.

CITITI PE ACEEASI TEMA:
STUDIU: Romania are piata de asigurari auto cu cea mai mare rata a daunei din Europa Centrala si de Est

1.424 accesari
Sondaj

Cat de des te enervezi atunci cand esti la volan?

- Aproape de fiecare data cand circul cu masina
- Din cand in cand, in functie de conditiile de trafic
- Destul de rar
- Nu ma enervez niciodata cand conduc


PROMO