1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Saxo Bank: Banca viitorului trebuie sa imite Lego

Transformarea digitala din industria financiara este deseori asociata cu tehnologia blockchain. Pe termen lung, potentialul perturbator al blockchain va fi impresionant. Cu toate acestea, tehnologia din viitorul previzibil va fi plina de lanturi pe baza de API (Application Programming Interface) de caramizi IT, este de parere Pavel DRAHOTSKY, Director regiunea ECE, Saxo Bank.

"Cuvantul 'Lego' vine din cuvintele daneze 'leg godt' si inseamna 'a te juca bine'. Exista cateva paralele interesante intre Lego si discutia actuala despre viitorul ecosistem financiar digital. Atribute precum modularizare, standardizare si inovatie caracterizeaza atat construirea cu piese Lego, cat si cladirea unei industrii financiare digitale", adauga Pavel DRAHOTSKY.

Intrebarea care se naste pentru institutiile financiare si banci este: cum pot sa 'joc bine' intr-o lume digitala?

Instructiuni de constructie - Punctul de inceput este modelul de business sau, pentru Lego, instructiunile de constructie. Problema cu "instructiunile de constructie" ale serviciilor financiare este linearitatea lor istorica. Obsedata de conceptele de independenta si control, industria bancara a scos la iveala inainte de toate "banci clona ce detin un intreg lant de valori".

In epoca transformarii digitale, aceasta lipsa de amploare a modelelor de business si costul detinerii infrastructurilor IT "inchise" a dus la faptul ca furnizorii de servicii financiare traditionale de top s-au confruntat cu crize de identitate si de performanta. Profesionistii din domeniul tehnologiei financiare, dar si jucatorii pe piata, apropiati sau nu de ecosisteme financiare de tipul PayPal, Apple, Amazon si Facebook, folosesc slabiciunea structurala din sistemul financiar pentru a intra pe piata sau pentru a extinde limitele sistemului. Ei sunt sustinuti de entitati de reglementare care modifica regulamentul pentru piata financiara in favoarea Fintech, instaurand licente speciale Fintech, promovand standardizarea prin intermediul noilor reglementari (ex. PSD2) si permitand aparitia noilor modele de business (precum agregatoarele de date), a explicat oficialul Saxo Bank.

Strategia de transformare: deschiderea

A presupune "disparitia digitala" a institutiilor financiare traditionale pe baza structurii lor organizationale istorice este, totusi, disproportionat. Pentru a capitaliza punctele pozitive ale transformarii digitale, trebuie, indiferent de punctul de pornire, sa se inteleaga factorii ce determina schimbarea ce actioneaza in acest moment, arata Pavel DRAHOTSKY.

Conform acestuia, in afara convergentei industriilor, puterea de negociere in schimbare a clientilor si transparenta tot mai mare a pietei ce rezulta din standardizare, trecerile comportamentale catre cooperare, co-creare si ajustare in functie de populatia tinta sunt cheile catre succes. Asadar, intermediarul financiar trebuie sa-si doreasca un grad mai mare de specializare, sa se asigure ca serviciile sale sunt extrem de clare si integrate in propriile instructiuni de constructie si apoi sa se deschida catre lumea din jur cu ajutorul tehnologiei si al conexiunilor de platforma. In consecinta, elementele lantului valoric, a caror caracter interschimbabil nu creeaza valoare adaugata, pot fi externalizate catre ecosistem unde pot fi facilitate intr-un mod mai eficient din punct de vedere al costului si de catre partenerii de retea, in special profesionisti din domeniul tehnologiei financiare.

Open (API) Banking

Conceptul de Open Banking abordeaza aceasta strategie de transformare pentru banci. Ideea de baza este ca o banca furnizeaza interfete (API-uri) mai degraba decat aplicatii greoaie si astfel permite ca componentele sistemului, administrate de diferite parti, sa se interconecteze. Cu alte cuvinte, API-urile ofera conectivitate cu IT al tertilor si infrastructuri de servicii de business (cum sunt platformele de tranzactionare multi-active si de investitii ale Saxo Bank) si deci ofera acces la solutii de ultima generatie la cheie.

API ajuta bancile sa integreze platforma necesara, produsul si inovatia serviciilor cu flexibilitate si eficient din punct de vedere al costului in propriul lant de valori si in infrastructura IT "mostenita". Ajuta, de asemenea, la externalizarea proceselor cu valoare mica drept produse substituibile, sa realizeze o mai mare distributie, sa creasca agilitatea serviciilor, sa imbunatateasca experienta clientilor, sa demonstreze flexibilitate comportamentala si sa reduca riscurile IT.

In final, API Banking da posibilitatea abordarii procesului de transformare intr-un mod jucaus (adica pe baza de caramizi), dar si alinierea organizatiei cu parteneri cu experienta, fara a limita optiunile companiei pe termen scurt. Posibilitatile sunt variate, de la integrarea unui produs unic (de exemplu, date de cercetare) si solutii white label cu integrarea platformei (de exemplu, pentru tranzactionare si investitii), la externalizarea a cat mai multe servicii cu privire la infrastructura, produse si servicii, si astfel crearea unor noi model de business (unde 'banci API' ex. conectare, alegere si gestionare a serviciilor tertilor), a explicat Pavel DRAHOTSKY.

El a mentionat ca este necesara o schimbare de mentalitate a Consiliului Director si a managementului. Transformarea digitala presupune si ca dezvoltarea clasica a strategiei trebuie pusa sub semnul intrebarii. Strategiile trebuie sa fie adaptabile. Furnizorii de servicii financiare trebuie sa poata sa-si abandoneze ideile cu privire la "identitatea istorica a serviciului" fara emotie si sa se (re)pozitioneze continuu in ecosistemul financiar folosind, de exemplu, sprinturi de inovare ca metoda de a crea o "cultura digitala".

"Nesiguranta managementului" a crescut cu transformarea digitala, iar managerii seniori trebuie sa invete sa recunoasca faptul ca "nu stiu ceea ce nu stiu". Consiliul director si managementul trebuie sa se concentreze pe a urmari valoarea viitoare si de a permite prototiparea unor reactii strategice.

"Oferta unei companii este determinata de pozitionarea sa in ecosistem. Pozitionarea reactiva sau marginalizarea vor fi soarta multor furnizori de servicii financiare daca nu-si deschid infrastructura, cautand activ sa creeze retele tehnologice si sa ajunga la o agilitate a ofertei. 'A juca bine' depinde de cat de inovator poate fi propriul tau "flux de valoare" legat de lumea de afara - la Lego, unul dintre cei mai de succes producatori de jucarii, toate piesele pot fi combinate", a adaugat Pavel DRAHOTSKY.