Stefan PRIGOREANU, CEO, MILLENIUM Insurance Broker si Vicepresedinte PRBAR
Dupa aparitia Legii RCA, clientii sunt multumiti, in principal, de preturile mai mici, de noul sistem Bonus-Malus, de posibilitatea accesarii decontarii directe, dar si de faptul ca se simte o schimbare in bine in ceea ce priveste abordarea asiguratorilor in caz de dauna.
XPRIMM: Au trecut aproximativ 8 luni de la intrarea in vigoare a Legii RCA. Care sunt, in opinia dumneavoastra, primele rezultate/efecte in piata de brokeraj?
Stefan PRIGOREANU: Piata de brokeraj a fost si este afectata de legislatia RCA, iar efectul vizibil este ca muncim mai mult pentru bani mai putini. Politele pe o luna au ajuns la aproximativ 25% din total, iar pentru acestea costurile logistice si operationale (munca, hartie, toner, comisioane bancare) reprezinta de 12 ori costurile cu o polita anuala! La acelasi efect, contribuie si politele in rate, iar rezultatul este o triplare a costurilor operationale si logistice pentru emiterea RCA. In acelasi timp, veniturile sunt mai mici - si pentru asiguratori (prime la jumatate, fata de 2016), dar mai ales pentru brokeri (comisioane mai mici, aplicate la prime mai mici). Sigur, avem capacitatea de a ne adapta si reinventa si vom trece cu bine si peste acest capitol, insa problema este ca nu prea avem timp de respiro si recuperare, deoarece vin peste noi, in cascada, GDPR si IDD.
XPRIMM: Care sunt cele mai importante efecte (atat pozitive, cat si negative) pentru clienti?
S.P.: Clientii sunt multumiti, in principal, de preturile mai mici, de noul sistem Bonus-Malus, de posibilitatea accesarii decontarii directe, dar si de faptul ca se simte o schimbare in bine in ceea ce priveste abordarea asiguratorilor in caz de dauna. Un mare motiv de nemultumire pentru clienti este dat de notificarea cu 30 zile inainte de expirare, intrucat, pentru marea majoritate, este prea devreme, iar pentru unii este tarziu. Cu totii o interpreteaza ca o "graba" a asiguratorilor si/sau intemediarilor de a le incasa prima de asigurare...
XPRIMM: Recent, au fost anuntate si noile tarife de referinta pentru politele RCA. Cum apreciati nivelul acestora? Am putea vorbi de o stabilitate a pietei?
S.P.: Piata este stabila si echilibrata, in acest moment. Salut cresterea usoara a tarifului de referinta, deoarece si cresterea calitatii asigurarii RCA a fost si este una deosebita. Pentru a putea mentine fata de clienti un serviciu de calitate, este posibil si probabil ca unii asiguratori sa fie nevoiti sa ajusteze usor unele tarife, in sensul cresterii acestora. Nu ne asteptam la cresteri importante ale preturilor, ci doar la usoare corectii pe unele categorii, dar nu la toti asiguratorii.
XPRIMM: Vedem ca se pune accent pe bonusarea soferilor care nu produc accidente. Am putea vedea o crestere a sigurantei rutiere, atat ca urmare a modificarii sistemului Bonus-Malus, cat si a unor campanii de educare a participantilor la trafic?
S.P.: Sigur ca aceste mecanisme contribuie la imbunatatirea sigurantei rutiere, insa nu semnificativ. Avem nevoie de infrastructura rutiera moderna, de autostrazi si sosele nationale modernizate, avem nevoie de un sistem national electronic de verificare a autorismelor neasigurate care circula, avem nevoie de sanctiuni mai dure pentru acei soferi iresponsabili care circula fara asigurare si/sau cu ITP-ul expirat, avem nevoie de cerinte mai drastice pentru conducatorii auto profesionisti, care au pe mana vietile a zeci de pasageri... Si avem nevoie de mai multa responsabilitate.
XPRIMM: Noile tehnologii, precum sistemele telematice, incep sa isi faca simtita prezenta si pe piata din Romania. Ce impact vor avea acestea, in urmatorii 3-5 ani, asupra pietei si a clientilor?
S.P.: Noile tehnologii vor avea un impact semnificativ in viitor. Problema cu telematics-ul este ca, pana sa se implementeze si sa devina cu adevarat util, a aparut Waze. OK, este altceva, nu este un dispozitiv, ci un soft, prin care, fara sa montez nicio cutiuta pe masina, un server ma monitorizeaza si stie tot despre comportamentul meu ca sofer - si cand trec pe rosu, si cand depasesc pe linie continua, si cand merg mai repede decat media si peste viteza legala, si chiar exact cu cat... Mai mult, cutiuta din masina (telematics-ul) nu stie cine conduce - eu, sotia sau, poate, copilul cel mare -, dar Waze stie, pentru ca impartim masina, dar nu si telefonul. Waze este atat de destept, incat contribuie activ la fluidizarea traficului in marile aglomerari urbane si reduce stresul si riscul de accident in ambuteiaj. Acesta este doar inceputul pentru tehnologia care va sa vina...
XPRIMM: Provocarea anului 2018 am putea spune ca este Regulamentul General pentru Protectia Datelor Personale - GDPR, cu efect asupra tuturor companiilor. Ce presupune adaptarea brokerilor la noile cerinte si care sunt cele mai importante efecte in activitatea acestora, inclusiv a MILLENIUM Insurance Broker, dar si pentru clienti?
S.P.: Cred ca este o mare greseala sa vorbim separat de GDPR si de IDD. Cele doua reglementari impacteaza profund asiguratorii, intermediarii si clientii, deoarece presupun schimbarea fluxurilor operationale de ofertare, emitere si relationare cu clientul, fluxuri cu care suntem obisnuiti si noi, si clientii. Mai mult, si costurile sunt semnificative pentru entitatile din industrie, precum si efortul pentru adaptarea operatiunilor, a proceselor si procedurilor, update-urile de soft, precum si capacitatea hardware si/sau de stocare. Faptul ca pe GDPR apare o noua autoritate (ANSPDCP) - care ne poate amenda drastic si care ne poate suspenda operatiunile pana la remedierea problemelor -, este chiar inspaimantator...
MILLENIUM Insurance Broker se va conforma GDPR, am demarat deja procesele specifice pe juridic si IT, si vom fi gata la timp, insa ne simtim coplesiti de multitudinea de implicatii, precum si de ingreunarea relationarii cu clientii.
XPRIMM: Tot in acest an, urmeaza sa se aplice si IDD - Directiva privind Distributia in Asigurari. Vor fi pregatiti brokerii? Care sunt cele mai importante schimbari pe care IDD le aduce pentru brokeri si consumatori?
S.P.: IDD este cea mai importanta schimbare pe care am trait-o pana acum in industria de asigurari. Schimba tot fluxul operational cunoscut si pentru clienti, si pentru entitatile din industrie. Apar canale noi de distributie, noi cerinte, noi documente de procesat, acorduri si semnaturi de obtinut de la client. Presupune prea multe schimbari pentru a le enumera aici... Oricum, specialistii in asigurari stiu la ce ma refer, iar pe nespecialisti nu prea ii intereseaza. Intrebarea care se ridica precum o haltera de 2 Kg in mana unui campion mondial (ca sa citez din "Enigma lui Quetzalquatl", scrisa acum 25 ani, de Doru ANTONESEI) este urmatoarea: cum vom putea folosi tehnologiile moderne, daca pentru un amarat de RCA sau PAD va trebui sa stresam clientii cu hartii si semnaturi inutile, in numele unei protectii de care poate ca nu au cu adevarat nevoie?
LEMONADE si TROV fac polite pentru milioane de clienti direct de pe telefonul mobil - si tot atat de simplu platesc daune, in zeci de secunde -, iar noi oprim business-ul si motorul de crestere doar pentru a ne conforma? Si, oare, este cu adevarat in interesul clientului toata aceasta nebunie a transparentei si a informarii excesive? Ramane ca viitorul sa ne raspunda la aceste intrebari si, impreuna cu autoritatile si cu specialistii din domeniu, sa gasim calea ratiunii si a echilibrului.
XPRIMM: Care sunt obiectivele MILLENIUM Insurance Broker pentru 2018?
S.P.: MILLENIUM Insurance Broker va creste mult anul acesta, cu o cifra situata intre 15-60%, in functie de cateva proiecte ambitioase si spectaculoase pe care nu le pot devoala inca. Desi va fi greu, vom fi 100% conformi cu GDPR si IDD. 2018 este un an aniversar pentru MILLENIUM Insurance Broker si pregatim de zor cateva inovatii de care se va vorbi mult in piata - asa cum s-a vorbit atunci cand, in urma cu 10 ani, am lansat dezvoltarea in sistem franciza, proiect cu care am fost trendsetteri. Despre inovatiile pregatite de MILLENIUM Insurance Broker, intr-un interviu viitor.
Editor: Andreea RADU | Publicat pe 14.03.2018 | 6891 vizualizari