1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Studiu EY: Tinerii antreprenori au nevoie de simplificare administrativa

In contextul in care peste 70 de milioane de tineri de la nivel global sunt, in prezent, fara locuri de munca si cu o rata a somajului in crestere in randul acestora, statele G20 ar trebui sa aiba in vedere acordarea de asistenta specifica pentru tinerii antreprenori in privinta planificarii fiscale si o simplificare administrativa, se arata in raportul EY, "Smart taxation for young entrepreneurs: navigating tax rules and planning for growth".

Raportul EY isi propune sa evidentieze modul in care fiscalitatea inteligenta si, intr-un sens mai larg, reglementarile competitive pot sprijini si nu obstructiona tinerii antreprenori in drumul lor spre crestere.

"Ideea de antreprenoriat si "gig economy" se raspandeste tot mai mult in randul tinerilor romani, din ce in ce mai putin dornici de a intra intr-o relatie pe termen lung cu un angajator sau altul. In acest context, nevoia unui sistem fiscal suplu, eficient si usor de respectat apare ca fiind una stringenta. Un astfel de sistem da posibilitatea tanarului antreprenor sa se concentreze pe afacerea pe care incearca sa o dezvolte, fara riscul de a fi penalizat de fisc pentru nerespectarea unor reguli de existenta carora nu avea cunostinta", a declarat Gabriel SINCU, Partener Asociat si coordonator al sectorului de Family Business in cadrul EY Romania.

Recomandari privind inlaturarea obstacolelor din calea conformitatii fiscale

Raportul include patru recomandari cheie privind inlaturarea obstacolelor din calea conformitatii fiscale, precum si modalitati de a asigura acces la instrumente si educatie pentru o planificare fiscala eficienta:

  1. Introducerea unui prag optional bazat pe cifra de afaceri pentru taxele indirecte, de obicei TVA si impozit pe vanzari, pentru companiile conduse de tineri antreprenori. Atunci cand tinerii antreprenori pornesc la drum, nu exista povara taxelor directe, in cazul in care compania lor nu este inca profitabila, dar exista costuri indirecte si obligatii privind conformitatea - legate de determinarea, colectarea si transferarea sumelor aferente impozitelor pe vanzari, ceea ce poate avea un impact negativ asupra fluxului de numerar al afacerii respective.
  2. Sprijinirea educatiei economice pentru tinerii antreprenori. Statele care nu permit in mod explicit deducerea cheltuielilor cu educatia la calcularea impozitului pe profit ar trebui sa introduca prevederi legale in acest sens. Acest lucru ar permite deducerea unor cheltuieli de valoare rezonabila suportate pentru educatia economica atat a personalului, cat si a colaboratorilor afacerilor conduse de tinerii antreprenori, indiferent daca programele de educatie sau de instruire respective sunt asigurate de institutii de invatamant acreditate sau de consultanti in afaceri persoane fizice.
  3. Simplificarea si digitalizarea procesului de conformitate fiscala si sprijinirea educatiei fiscale. Sa fie acceptata contabilitatea pe baza de numerar in detrimentul contabilitatii pe baza de angajamente atat pentru venituri, cat si pentru cheltuieli, eliminand necesitatea tinerii de evidente fiscale si contabile separate. In plus, emiterea si receptionarea de facturi prin intermediul aplicatiilor certificate sau al instrumentelor digitale, concepute de autoritatile fiscale si puse la dispozitie gratuit. Acestea vor genera automat declaratii fiscale atat pentru taxele directe, cat si pentru cele indirecte, care pot fi depuse electronic prin canale securizate. In privinta educatiei fiscale pentru tinerii antreprenori, statele ar trebui sa utilizeze formate digitale pe site-urile dedicate administrarii fiscale, ca, de exemplu, webcasturi, asistenta telefonica sau asistenta online prin intermediul chatului.
  4. Politici fiscale care sa sprijine castigul din capitalurile proprii. Aceasta initiativa ar scuti persoanele fizice de taxele pe castigurile din capitalurile proprii sau de alte taxe similare pe vanzarea de capital social - daca acesta a fost emis atunci cand compania se afla sub un anumit plafon de venituri, care ar putea fi stabilit de fiecare stat G20. De asemenea, se pot introduce prevederi care sa impuna detinerea capitalului social de catre o persoana, pentru o anumita perioada de timp, pentru a beneficia de o scutire si ca valoarea totala a castigului din capitalul propriu, scutit de impozit, sa nu depaseasca un anumit prag.
"Daca in ceea ce priveste zona de reglementare fiscala (prin sistemul de microintreprindere si noua declaratie unica pentru persoanele fizice care obtin venituri, altele decat salariile), putem spune ca in Romania lucrurile arata incurajator, nu acelasi lucru putem afirma despre zona de administrare fiscala, unde birocratia excesiva si lipsa spiritului pro-activ din partea autoritatilor dau mari batai de cap celor care isi incearca norocul pe cont propriu. Pe langa aceasta, zona de parafiscalitate reprezinta, de asemenea, un obstacol care uneori este greu de trecut de un tanar aflat la inceput de drum. Corectarea acestor sincope ar fi un mare pas inainte in directia incurajarii spiritului antreprenorial in randul tinerilor", a adaugat Gabriel SINCU.