Valoarea adaugata si risipa - conceptele fundamentale Lean - Tendinte - Asigurari - Totul despre...

english   


Cauta stiri
HomePiata AsigurarilorProtectia consumatorilorDespre asigurariEvenimentePublicatiiRadiowww.xprimm.com
 Ghid Asig 
 Dictionar 
 Lex 
 Sondaje 
 Tendinte 


Bucuresti
28
1 EUR = 4.5673 RON
1 USD = 4.0905 RON
















RFI

Tendinte

Full screen Print E-mail Font | Inapoi | Arhiva

Valoarea adaugata si risipa - conceptele fundamentale Lean


Un studiu recent al National Institute of Standards and Technology - Manufacturing Extension Partnership din Statele Unite a concluzionat ca o implementare corecta a tehnicilor si metodelor Lean Manufacturing poate genera beneficii importante:
  • reducerea productiei neterminate cu pana la 90%;
  • reducerea duratei ciclurilor proceselor cu pana la 95%;
  • cresterea productivitatii cu 10-40%;
  • cresterea calitatii cu 25-75%.
Cum se pot obtine rezultate atat de spectaculoase fara investitii majore, care este "secretul" din spatele acestor imbunatatiri remarcabile? Metodologia Lean, care a evoluat de-a lungul timpului de la un set de principii de organizare a proceselor de productie la o adevarata cultura organizationala, si care urmareste crearea de valoare pentru client, simultan cu reducerea costurilor, scurtarea ciclurilor proceselor si imbunatatirea calitatii.

O definitie care descrie corect si complet aceasta metodologie este urmatoarea: "Lean este o abordare integrata de utilizare a resurselor umane, materiale si financiare pentru a produce exact ceea ce se cere, cand se cere si in cantitatea solicitata, utilizand minimul de materiale, echipamente, munca si spatiu".

Aceasta metodologie introduce cateva elemente fundamentale, dintre care distingem, ca esentiale, conceptele de valoare adaugata si opusul sau, risipa. Tot ceea ce se intampla intr-o organizatie, indiferent de marime, domeniu, tip de structura organizatorica, natura a produselor sau serviciilor oferite, toate se intampla sub forma de procese, fie ca suntem sau nu constienti de acest lucru.

Clientul - elementul din centrul oricarui proces

Edward DEMING (1900-1993), unul dintre fondatorii managementului calitatii, spunea: "Daca nu poti descrie ceea ce faci sub forma unui proces, inseamna ca nu stii ce faci". In majoritatea covarsitoare a cazurilor, la intrebarea: "Ce este un proces?" sunt identificate corect elementele normale, adica un sir de activitati, care folosesc niste resurse, ca sa transforme o intrare intr-o iesire, cu toate nuantele aferente, de gen masurare, scop, cicluri etc.

In aceeasi majoritate covarsitoare insa este ignorat cu nonsalanta elementul fundamental al oricarui proces, si anume CLIENTUL. Nu exista proces fara un client care sa genereze declansarea procesului, iar ceea ce se intampla in respectivul proces este (sau ar trebui sa fie) dictat exclusiv de ceea ce vrea sa obtina clientul respectiv, de valoarea pe care o asteapta la iesirea din proces.

Primul pas in calatoria Lean este tocmai identificarea acestei valori, ce inseamna valoare din perspectiva clientului, care sunt asteptarile sale, ce este dispus sa plateasca si ce nu, pentru ca, in ultima instanta, este vorba despre bani.

In terminologia Lean, activitatile dintr-un proces se impart in trei mari categorii:
  • activitati care adauga valoare din perspectiva clientului, cele efectuate pentru a transforma un produs sau un serviciu, din forma initiala intr-o forma finala, ceruta de client, efectuate corect de prima data si pentru care clientul este dispus sa plateasca. Putem exemplifica procesarea comenzii, aprovizionarea, procesarea materialelor, ambalarea, livrarea, facturarea etc.;
  • activitati care nu adauga valoare din perspectiva clientului, dar sunt necesare organizatiei. Cu alte cuvinte, activitati pe care organizatia le efectueaza fie pentru ca exista reglementari, fie pentru propriul interes, precum raportarile catre autoritatile fiscale, evidentele documentelor legale sau masurile de protectie a muncii;
  • activitati care nu adauga valoare. Asteptari, refaceri, controale, inventare, reparatii, obtinerea de semnaturi, sedinte, raportari reprezinta activitati care nu sunt nici impuse si nici dorite de catre client, cu alte cuvinte, risipe.
Odata identificata clar cerinta clientului, trebuie reprezentat intregul lant de activitati care conduc la realizarea produsului sau serviciului cerut de client, adica acel flux initiat de cererea acestuia si care se incheie odata cu incasarea banilor, procesul integral.

Intelegerea acestui flux, care ar trebui sa creeze valoarea ceruta de client, este cruciala, pentru ca va permite sa analizati ce este necesar pentru a produce valoare, care sunt activitatile realmente necesare si care sunt cele care, neaducand valoare, trebuie eliminate.

Cele sapte "muda"

O prima lista a risipelor clasice ne-a fost transmisa de japonezi, cele 7 "muda" (muda = risipa), lista pe care acum ne tot straduim sa o extindem. Cele sapte risipe clasice, identificate de initiatorii metodologiei Lean, sunt:

Supraproductia: Probabil cea mai rea dintre toate, aceasta generand apoi, in serie, celelalte tipuri de risipa. Supraproductie inseamna sa produci mai multe produse, mai repede decat este necesar. De regula, supraproductia este in mod deliberat folosita pentru a masca problemele de calitate, avariile echipamentelor, lipsa de calificare, alocarea nebalansata a resurselor.

Stocurile: Orice stoc, fie de produse finite, fie productie neterminata, costa bani. Ca o aproximare bruta, putem considera costul stocului pe un an circa 25% din valoare.

Defecte: O sursa majora de risipa, nu doar de materiale, ci si de manopera, ore masina, inspectii, sortare, reprocesare etc. Pot fi cauzate de specificatii incomplete, lipsa de instruire, slab control al procesului, mentenanta necorespunzatoare a echipamentelor.

Supraprocesare: Incercarea de a adauga valoare mai mult decat cere clientul, valoare suplimentara pentru care clientul nu este dispus sa plateasca.

Transport: Caratul materialelor sau produselor dintr-un loc in altul, in procesul de productie, nu adauga valoare, dar adauga costuri. In plus, mareste considerabil procentul de defectari, timpii de procesare si riscul producerii de accidente.

Asteptarea: Include toti timpii morti, cum ar fi asteptarea dupa componente, asteptarea pentru reglaje, asteptarea pentru instructiuni, asteptarea pentru o semnatura etc. Uneori, asteptarea inseamna si masini care merg in gol.

Miscarea: Orice activitate - om sau masina - care nu adauga valoare produsului este considerata risipa. Simptomele sunt: cautarea instrumentelor sau documentelor, plimbatul dupa materiale, miscarea inutila catre si de la diverse echipamente. In cele mai multe cazuri, oamenii si echipamentele s-au asezat dupa afinitati sau preferinte, fara a avea in vedere optimizarea spatiului sau aspectele ergonomice.

Oameni: Fata de cele sapte risipe clasice, in ultima vreme este evidentiata suplimentar, ca foarte importanta, risipa de talente si abilitati: oameni care nu sunt pusi in valoare, care efectueaza activitati mult sub potentialul lor.

***

Daca acum, avand in vedere cele de mai sus, analizati in detaliu tot ce se intampla intr-un proces, din perspectiva valorii adaugate si privind cu strictete la tot ce inseamna activitati care nu adauga valoare, si risipe de orice fel, va fi mai usor sa intelegeti ce inseamna Lean si ce avantaje colosale poate aduce.

Pur si simplu, eliminati tot ceea ce nu adauga valoare si toate formele de risipa! Trebuie doar sa vreti!

Ion TEOHARI - International Certified Six Sigma Master Black Belt, IASSC Accredited Training Associate
Aurelian Dorin IUSCU - International Certified Six Sigma Black Belt, Managing Partner Business Future Solutions


Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Valoarea adaugata si risipa - conceptele fundamentale Lean).




Share |


Publicat pe 17.08.2016 | 1564 vizualizari


TOP Stiri


Comenteaza acest articol
0 comentarii

DISCLAIMER: Dupa trimiterea comentariului, acesta va fi aprobat de un moderator. Vor fi publicate doar comentariile pertinente, la obiect, legate de continutul prezentat in material. Nu vor fi publicate comentariile care includ cuvinte obscene, atacuri la persoane/ institutii, atacuri si jigniri aduse autorului materialului, injurii aduse celorlalti cititori care au postat un comentariu, anunturi publicitare. Ne rezervam dreptul de a edita sau de a elimina complet orice comentariu care nu corespunde acestor principii. Site-ul 1asig.ro si Media XPRIMM nu-si asuma responsabilitatea juridica pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Atentie! Campurile "Comentariu" si "E-mail" sunt obligatorii
Nume:
Daca nu sunteti logat, numele dumneavoastra va aparea cu sufixul '(Anonim)'. Pentru a va autentifica, click aici
Daca sunteti logat si nu completati campul nume, va aparea automat numele dumneavoastra cu care v-ati inregistrat pe site
E-mail:

Comentariu:
< 10.000 car.

  Cod de securitate
Introduceti codul din imagine:




PAID

OMNIASIG



























Copyright 2017-2017 (c) 1asig.ro
powered by Media XPRIMM