Vanzarile online, viitorul pietei de asigurari? - Tendinte - Asigurari - Totul despre asigurari -...

english   


Cauta stiri
HomePiata AsigurarilorProtectia consumatorilorDespre asigurariEvenimentePublicatiiRadiowww.xprimm.com
 Ghid Asig 
 Dictionar 
 Lex 
 Sondaje 
 Tendinte 


Bucuresti
4
1 EUR = 4.5441 RON
1 USD = 4.2456 RON
















RFI

Tendinte

Full screen Print E-mail Font | Inapoi | Arhiva

Vanzarile online, viitorul pietei de asigurari?


In ultimii ani, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a constatat anumite probleme si nevoi specifice vanzarilor online de asigurari si acest lucru a condus la aparitia primei norme in acest domeniu, care presupune respectarea unor cerinte mai stricte cu privire la informarea corecta si transparenta a asiguratilor.

Desi vanzarile online sunt inca la un nivel foarte scazut in Romania comparativ cu alte tari europene, acest tip de vanzare are un potential foarte mare de dezvoltare, tot mai multi asiguratori si brokeri investind in acest segment. Este adevarat, totodata, ca apetitul romanilor nu este unul foarte ridicat, in prezent, in ceea ce priveste achizitia online a produselor de asigurare.

Cele mai vandute polite online sunt cele RCA si de calatorie, in timp ce asigurarile de viata necesita o consiliere din partea agentilor de vanzari, fiind achizitionate prin metodele traditionale. Astfel, jucatorii din domeniu nu considera ca noile reglementari privind vanzarile online vor genera efecte imediate in comportamentul de consum, insa vor spori nivelul de incredere al consumatorilor in acest mediu de tranzactionare.

Online vs Offline

"In ultimii ani mai toti brokerii care erau interesati de online au devenit activi in acest mediu, drept urmare nu ne asteptam la cresterea numarului de brokeri care sa vanda online, desi poate vor aparea cateva noi site-uri ale unor francize sau ale unor agenti. In ceea ce priveste asiguratorii, trebuie mentionat ca acestia sunt deja activi si au platforme de calcul online", a precizat Razvan PAVEL, Business Development Manager Online, SAFETY Broker.

Intrebat daca online-ul este viitorul asigurarilor, Razvan PAVEL a spus: "Pentru asigurarile de retail si asigurarile obligatorii, clar viitorul este piata online. Daca ne referim la toate celelalte asigurari, atunci raspunsul este clar nu - viitorul lor nu este in online, ci este in offline. Pentru toate aceste asigurari este nevoie de factorul uman, este nevoie sa intelegem clientul si dupa aceea sa propunem o solutie. Un formular online, oricat de bun ar fi, nu poate inlocui o intalnire cu clientul".

"Reglementarile privind vanzarile online nu vor produce efecte imediate si nu vom vedea o crestere exponentiala a volumului de asigurari distribuite prin acest sistem. Desi utilizatorii de internet au inceput sa aiba mai multa incredere in comertul electronic, produsele financiare vor continua sa fie achizitionate, in majoritatea lor, prin sistemele de distributie traditionale. Este greu de crezut ca o asigurare de viata sau o asigurare facultativa pentru locuinta ar putea fi achizitionate online. Consumatorul are nevoie sa inteleaga conditiile care stau in spatele unor astfel de produse, sa cunoasca toate informatiile necesare pentru a alege acoperirea ce i se potriveste cel mai bine", a declarat Bogdan ANDRIESCU, Presedintele UNSICAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari.

In opinia acestuia, consultanta va ramane multi ani de acum incolo o componenta importanta in procesul de distributie, mai ales in cazul produselor facultative si a celor destinate clientilor corporate. "In plus, sa nu uitam ca, la CASCO, de exemplu, este necesara inspectia de risc, astfel ca vanzarea acestui produs se poate face efectiv numai fata in fata cu clientul", a adaugat Bogdan ANDRIESCU.

De aceeasi parere este si Victor SRAER, Managing Partner, OTTO Broker de Asigurare. In opinia acestuia, noile reglementari aduc clarificari cu privire la modul in care se poate realiza o vanzare corecta in mediul online, inclusiv in termeni ce asigura conditii echitabile de concurenta si de transparenta pentru clienti. "Cred insa ca 2016 va fi un an de testare si de adaptare a platformelor de vanzari online, de tatonari cu privire la apetitul consumatorilor pentru achizitia produselor de asigurari prin acest canal de distributie. Nu ma astept ca noile reglementari sa genereze efecte imediate in comportamentul de consum".

"Canalul de vanzare online are ritmuri de dezvoltare diferite, de la o piata la alta, de la o tara la alta si nu as spune ca viitorul asigurarilor va fi unul exclusiv online. Sunt o serie de factori obiectivi care favorizeaza interactiunea umana, dintre care cel mai important este legat de complexitatea unor produse de asigurari, care necesita, la cumparare, consultanta specializata. Acest tip de produse se regasesc si in segmentul de retail, dar mai cu seama in cel de corporate", a adaugat Victor SRAER.

Si asiguratorii sunt increzatori in evolutia vanzarilor online. "Credem ca noua norma care vizeaza vanzarea politelor de asigurare online reglementeaza destul de bine perspectiva clientului companiilor de asigurari si de brokeri in general, ceea ce este un lucru foarte bun. Posibilul client trebuie sa fie foarte informat cand vine vorba de un produs de asigurare. Din pacate, exista si o parte negativa care consta in faptul ca aceasta norma presupune si adaugarea unor pasi in plus pentru utilizator", a declarat Vlad POPA, Online Manager in cadrul UNIQA Asigurari. "Credem ca online-ul este viitorul pentru orice tip de business, dar in speta, in asigurari, tendinta este ca totul sa fie din ce in ce mai automatizat si digitalizat, iar clientii incep sa se obisnuiasca din ce in ce mai mult cu emiterea unei polite prin intermediul unei platforme web, la distanta", a adaugat Vlad POPA subliind faptul ca UNIQA Asigurari vine in intampinarea acestui trend, iar UNIQA Insurance Group a programat investitii in valoare de 500 milioane euro in digitalizarea companiei, in urmatoarea perioada.

In acelasi timp, Georgiana MIRON, Director Marketing si Comunicare la GROUPAMA Asigurari, este de parere ca aceasta reglementare ordoneaza zona relativ "gri", de la confluenta dintre legislatia specifica din asigurari si cea consacrata comertului electronic si nu modifica principiile fundamentale ale vanzarii asigurarilor. "Factorul determinant, atat pentru dezvoltarea segmentului online in asigurari, cat si pentru reglementarea lui il constituie tendinta naturala a cumparatorilor de a achizitiona din ce in ce mai mult online, indiferent de natura produsului sau a serviciului. Tendinta dezvoltarii asigurarilor pe segmentul online este vizibila deja, iar pietele mai mature si celelalte trenduri din online-ul autohton ne dau motive sa anticipam accelerarea ei in Romania", a adaugat Georgiana MIRON, precizand ca GROUPAMA isi va consolida prezenta online.

RCA si travel, cele mai vandute polite

Georgiana MIRON a aratat ca, in mediul online, cel mai bine se vand asigurarile de calatorie si asigurarile RCA. Simplitatea si relativa standardizare a acestor produse, necesitatea perceputa si costul mic (in cazul asigurarii de calatorie), obligativitatea (in cazul RCA) - sunt doar cateva motive care le favorizeaza vanzarea", a explicat ea.

La randul sau, Vlad POPA precizeaza ca polita de asigurare de calatorie se vinde cel mai bine online in acest moment, deoarece acest produs este unul accesibil din punct de vedere financiar, iar natura datelor pe care clientul le completeaza pentru obtinerea unei oferte si in final pentru cumpararea unei polite sunt date uzuale si la indemana fiecarei persoane.

"In mediul online se vand toate asigurarile comercializate in retail si aici ma refer la RCA, travel, locuinte sau CASCO. Asigurarile de volum sunt deocamdata asigurarile RCA si cele de travel, dar nu pentru ca piata nu ar cere asta, ci pentru ca asiguratorii inca nu sunt capabili sa ofere solutii adaptate realitatilor din piata. Este de apreciat efortul jucatorilor mici care au inteles importanta online-ului si au dezvoltat solutii dedicate. In acelasi timp, asiguratorii mari evita sa evolueze, evita sa prezinte solutii dedicate, dar credem ca este doar o problema de timp", a spus Razvan PAVEL.

Si Victor SRAER a mentionat ca produsul cel mai tranzactionat in online este RCA-ul, pentru ca este o asigurare cu conditii standard, stabilite prin lege si, prin urmare, nu exista diferente semnificative intre ofertele disponibile. "Intr-o oarecare masura, se vand si polite de calatorie, pentru ca si acestea sunt produse destul de simple, din punct de vedere al conditiilor contractuale. Pentru toate celelalte tipuri de asigurari, elementul de interactiune umana si componenta consultativa raman valoroase pentru client, avand in vedere complexitatea acestora", a adaugat el.

Romanii sunt tot mai atrasi de mediu digital

Chiar daca vanzarile online de asigurari au inca un nivel foarte mic, ele sunt in continua crestere in ultimii ani. Acest lucru se datoreaza si utilizarii tot mai des a internetului, care a condus la o majorare a retailului online in general. Astfel, lipsa timpului, rapiditatea si simplitatea prin care pot achizitiona unele polite i-a facut pe unii romani sa se orienteze catre mediul digital atunci cand vor o asigurare. Cu toate acestea, exista mult spatiu de dezvoltare in online pentru jucatorii din piata.

"Este posibil ca apetitul pentru cumpararea online a asigurarilor sa creasca in linie cu apetitul pentru diverse alte tipuri de cumparaturi online, poate chiar mai putin datorita complexitatii produselor de asigurare. Este mult mai usor sa cumperi un bilet online decat sa achizitionezi, in cunostinta de cauza, o asigurare CASCO sau o asigurare pentru locuinta", a declarat Victor SRAER.

Si Razvan PAVEL spune ca exista apetit pentru achizitii online, dar din pacate de multe ori ofertele asiguratorilor nu sunt la nivelul asteptarilor, iar asta duce la o resemnare a cumparatorului clasic de online. El a explicat ca nu exista un portret robot al cumparatorului din online, existand solicitari de la toate categoriile de persoane.

In acelasi timp, Bogdan ANDRIESCU considera ca apetitul romanilor pentru achizitia online a produselor de asigurare nu este unul ridicat. "Si este de inteles acest lucru, avand in vedere factorii ce determina acest comportament. Pe de o parte, vorbim despre complexitatea produselor, iar pe de alta parte, despre factorii psihologici care influenteaza comportamentul de consum in cazul asigurarilor", a adaugat el.

"Romanii incep sa foloseasca mediul online din ce in ce mai mult, insa multi dintre utilizatori sunt inca reticenti cand vine vorba de tranzactii in mediul online, in speta cand vine vorba de plati. Ne asteptam ca in urmatorii 3-4 ani cifrele sa creasca si utilizatorii sa se obisnuiasca din ce in ce mai mult cu tranzactiile efectuate in mediul online. Cand vorbim de profilul general al clientului din online, vorbim de un om care vrea sa isi optimizeze timpul liber cat mai mult, care este deschis catre ultimele trenduri si tehnologii", a spus Vlad POPA.

De aceeasi parere este si Georgiana MIRON: "Tendinta de a achizitiona asigurari online este una de crestere dar informarea online, de cotare si chiar de furnizare a lead-ului inregistreaza in mod vizibil o crestere accelerata. Romanii sunt inca precauti cand vine vorba de cheltuirea banilor online. Din fericire insa, segmentul socio-demografic cel mai deschis la ideea de asigurare este si cel care utilizeaza online-ul intensiv: cei care au varsta intre 30-50 de ani, cu studii medii si superioare, din mediul urban, cu viata activa, deficit de timp si in cautarea solutiilor care le simplifica viata".

Online-ul castiga teren

In prezent, nu exista date centralizate oficiale privind valoarea vanzarilor online de asigurari, dar specialistii spun ca este in crestere si reprezinta maxim 3% din totalul pietei asigurarilor. Probabil ca, odata cu implementarea noii legislatii din domeniu, Autoritatea de Supraveghere Financiara va oferi si aceste informatii.

"In acest moment, nu exista statistici clare cu privire la volumul vanzarilor de asigurari in mediul online. Cu toate acestea, as estima ca acestea reprezinta circa 2-3% din totalul subscrierilor pietei de asigurari (8,75 miliarde lei - n.red.), volum care se va pastra si in 2016", a declarat Bogdan ANDRIESCU.

In acelasi timp, Victor SRAER este de parere ca volumul asigurarilor tranzactionate online este undeva sub 1% din totalul primelor brute subscrise de piata de asigurari. "Cred ca, in 2016, ritmul de crestere al vanzarilor online va fi unul similar cu cel ce va fi inregistrat de piata de asigurari, pentru ca politele tranzactionate prin acest canal de distributie sunt preponderent cele RCA", a adaugat acesta.

La randul sau, Razvan PAVEL estimeaza ca vanzarile online vor creste si in acest an, probabil cu circa 30% fata de anul trecut. El a adaugat ca SAFETY Broker si-a propus sa continue sa sustina dezvoltarea online a francizelor si sa atraga noi parteneri care vor sa fie activi in domeniul online.

"Stim cu totii ca mediul online castiga teren in fata altor canale de vanzare, tocmai pentru ca ne ajuta sa castigam timp", a subliniat Vlad POPA, care a amintit ca UNIQA a lansat, anul trecut, noul e-shop de asigurari, iar pentru 2016 compania si-a propus sa devina lider pe piata de asigurari online.

Si GROUPAMA Asigurari a introdus inca de la inceputul anului trecut posibilitatea de achizitie online a politelor de asigurare, iar anul acesta clientii au la dispozitie si functionalitatea platii online, recent lansata.

In ceea ce priveste investitiile intr-un site performant si stabil de vanzari online de asigurari, spercialistii spun ca se ridica la mii de euro, posibil chiar si peste 10.000 euro, la care se adauga intretinerea lunara.

Asadar, jucatorii din domeniu se asteapta ca vanzarile online sa se bucure de o incredere mai mare din partea clientilor in urma aplicarii noilor reglementari, ceea ce va creste si subscrierile. Norma privind comercializarea prin mijloace electronice a contractelor de asigurare a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei din 24 august 2015. Aceasta norma vine la pachet cu mai multe cerinte si responsabilitati atat pentru jucatorii din piata, cat si pentru consumatori. In ceea ce priveste entitatile care pot derula aceasta activitate, actul normativ include asiguratorii si brokerii autorizati de ASF, dar si pe cei autorizati in alte state membre UE care isi desfasoara activitatea in Romania in temeiul dreptului de stabilire sau a libertatii de a presta servicii, precum si agentii de asigurare subordonati.


Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Vanzarile online, viitorul pietei de asigurari?).




Share |


Autor: Andreea RADU | Publicat pe 11.05.2016 | 1451 vizualizari


TOP Stiri


Comenteaza acest articol
0 comentarii

DISCLAIMER: Dupa trimiterea comentariului, acesta va fi aprobat de un moderator. Vor fi publicate doar comentariile pertinente, la obiect, legate de continutul prezentat in material. Nu vor fi publicate comentariile care includ cuvinte obscene, atacuri la persoane/ institutii, atacuri si jigniri aduse autorului materialului, injurii aduse celorlalti cititori care au postat un comentariu, anunturi publicitare. Ne rezervam dreptul de a edita sau de a elimina complet orice comentariu care nu corespunde acestor principii. Site-ul 1asig.ro si Media XPRIMM nu-si asuma responsabilitatea juridica pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Atentie! Campurile "Comentariu" si "E-mail" sunt obligatorii
Nume:
Daca nu sunteti logat, numele dumneavoastra va aparea cu sufixul '(Anonim)'. Pentru a va autentifica, click aici
Daca sunteti logat si nu completati campul nume, va aparea automat numele dumneavoastra cu care v-ati inregistrat pe site
E-mail:

Comentariu:
< 10.000 car.

  Cod de securitate
Introduceti codul din imagine:




PAID

OMNIASIG



























Copyright 2017-2017 (c) 1asig.ro
powered by Media XPRIMM