Un apel la responsabilitate

Tweet
Remi VRIGNAUD
CEO
ALLIANZ Austria

La un an si trei luni de la plecarea mea din Romania, timp in care am ramas aproape de oamenii si de evolutiile economice ale tarii, simt nevoia sa reactionez la acest articol ce contine stiri putin ingrijoratoare pentru mine.

Tinand cont de faptul ca am facut parte din asociatia UNSAR, chiar ca Presedinte, timp de mai bine de patru ani - in calitate de reprezentant al companiei ALLIANZ-TIRIAC, simt nevoia sa punctez cateva aspecte, dar mai degraba sa apelez la jucatorii de pe piata de asigurari.

Dupa patru ani de conducere a acestei Uniuni, stiu ce inseamna sa aduni toti participantii, toate opiniile separate, si sa consolidezi o voce unanima; apoi, sa functionezi ca partener de discutie si, mai mult decat atat, sa te pui la o masa comuna cu autoritatile si sa cauti sa dezvolti si sa modernizezi piata.

Vreau sa cred ca totusi, cu bune si cu rele, am reusit per total sa dezvoltam sistemul si am contribuit la a trece impreuna peste momente foarte grele in cei patru ani pe care i-am petrecut in Romania.

Vocea asiguratorilor devine mai puternica cu cat fiecare dintre acestia contribuie la buna functionare a sistemului - UNSAR exista de 22 de ani si a activat intotdeauna cu profesionalism si cu un management care a reprezentat opinia unanima a pietei. Asociatia trebuie sa ramana un partener de discutie cu autoritatile, cu legiuitorii si cu toate partile interesate din acest sistem.

Uniunea functioneaza in echipe de specialisti compuse din reprezentantii membrilor sai - 20 de companii care momentan reprezinta 80% din piata. Nu este oare suficient pentru a consolida o voce puternica?

Desigur, mai este nevoie si ca acesti reprezentanti - si mai ales managementul -sa fie competenti, sa detina know-how-ul necesar, apoi sa aiba o abordare de ansamblu - sa puna interesele particulare pe plan secund. Eu am sustinut intotdeauna si continui sa sutin ca daca o companie membra nu participa la luarea unor anumite decizii, este incorect sa critice rezultatul ulterior. Raman astazi la parerea ca aceasa regula de bun simt este valabila pentru oricare dintre jucatorii din piata.

Participarea si coordonarea membrilor in executarea lucrarilor si participarea lor in grupuri de discutie este indispensabila. Tentatiile, pentru companiile care nu se simteau bine reprezentate, de a crea organizatii paralele au existat intotdeuna, dar nu s-au materializat niciodata pentru ca era clar pentru toata lumea ca divizunea si atomizarea ar fi diminuat impactul de grup.

Apropo, acesta este unul dintre principiile esentiale in asigurari. O participare mai activa si mai puternica a unui organizatii care reprezinta profesional 80% din piata este intotdeauna de preferat - cu conditia ca aceasta organizatie sa priveasca intotdeauna piata ca ansamblu si sa puna, asa cum am mai spus, interesele particulare pe planul secund.

Banuiesc ca si pentru partenerii de dialog este mai eficient sa lucreze cu o singura asociatie bine reprezentata si puternica. Totusi, daca in interiorul acestei Uniuni apar nemultumiri, este nevoie de maturitate, profesionalism si verticalitate pentru a discuta in mod critic si constructiv.

De aceea cred ca este nevoie de putina reflectie la modul in care s-au luat deciziile in trecut. Asociatia avea profesionisti care lucrau atat in ansamblu, cat si in grupuri de lucru. Sa schimbi ceva doar de dragul de a schimba nu aduce niciodata rezultate bune. UNSAR este o institutie care face parte dintr-un ansamblu european, iar asiguratorii din Romania fac parte dintr-o piata cu foarte mult potential, dar si cu cateva probleme care trebuie rezolvate impreuna cu autoritatile. Oare este atat de greu?

Responsabilitatea si profesionalismul, competenta si intelegerea pietei asigurarilor si, cel mai important, implicarea in dezvoltarea de ansamblu a sistemului sunt preconditiile pentru o buna functionare a pietei. Companiile membre detin aceste abilitati necesare. Asa a fost in trecut si trebuie sa ne asiguram ca asa va fi si in viitor.

Constat ca sunt cateva companii de asigurari care tipa acum, dar nu si-au asumat responsabilitatea de a face parte din conducerea UNSAR - ma intreb daca nu este prea usor sa critici fara sa te implici efectiv in a schimba lucrurile in bine. Sunt de parere ca cine nu doreste sa participe in mod constructiv la dialog este de preferat sa se retraga din Uniune. Istoria ne arata ca acest gen de membri diminueaza puterea asociatiei. Conducerea trebuie sa actioneze responsabil, fara sa tina prea mult cont de vocile agresive.

Aveti in mainile voastre tot ce va trebuie pentru a imbunatati performantele Uniunii si pentru a asigura o voce consistenta. Este nevoie, repet, doar de responsabilitate si viziune de ansamblu, pe termen lung, in locul intereselor particulare sau al celor pe termen scurt. UNSAR trebuie sa se intareasca si sa colaboreze permanent impreuna cu ASF si cu restul partilor interesate, pentru a asigura o dezvoltare sanatoasa a pietei.

Acum a ramas in mainile voastre sarcina de a lupta pentru piata de asigurari din Romania. Sfatul meu este: Be responsible!

Stay close, be safe, and trust each other.