1asig.ro Printeaza acest articol

Ce masini au cumparat romanii in primele 10 luni?


Cu un volum al vanzarilor in luna octombrie a acestui an mai mare cu 9,7% decat luna similara de anul trecut, consemnam, dupa zece luni din 2016, o crestere a vanzarilor de 17,5% comparativ cu 2015. La aceasta crestere autoturismele contribuie cu un plus de 17,1%, arata datele publicate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Si in octombrie, la fel ca in toate cele anterioare, vanzarile sunt sustinute, in principal, de catre persoanele juridice. Acestea ajung sa detina, pe ansamblul primelor 10 luni, o pondere de 69%. Pe de alta parte, este de remarcat faptul ca vanzarile catre persoanele fizice au crescut cu 32,3% fata de perioada similara a anului anterior, desi vanzarile realizate prin Programul Rabla (in care persoanelor fizice le revine cea mai mare parte) au fost cu 0,7% mai mici decat in anul 2015.

Cu toate acestea, un factor de distorsiune al pietei auto si cu impact negativ asupra acesteia, continua sa il reprezinte afluxul de autovehicule rulate, marea lor majoritate nefiscalizate, ceea ce face ca, anual, bugetul de stat sa piarda sute de milioane de euro, apreciaza APIA. In acest context, in primele zece luni din 2016, inmatricularile de autoturisme rulate provenite din import au inregistrat volume importante, circa 255.000 unitati, ceea ce insemana o crestere de 24,6% comparativ cu anul 2015. Pe de alta parte, remarcam faptul ca aceasta crestere s-a accentuat in ultimele trei luni (august-octombrie), dupa ce Ministerul Mediului a anuntat ca va modifica Timbrul de Mediu (media importurilor de autoturisme rulate din ultimele 3 luni fiind de circa 30.000 unitati / luna, fata de o medie lunara de 23.000 in primele 7 luni).

Productia nationala


In luna octombrie 2016 au fost fabricate 29.142 autovehicule, cu 10% mai putin decat in luna precedenta a acestui an. Se ajunge astfel, dupa zece luni, la o productie totala de 301.538, cifra care corespunde unei scaderi totale de 8,3%, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2015.

Dintre acestea, 266.590 au fost produse de catre DACIA si 34.948 de catre FORD. Volumele cele mai mari le-a inregistrat modelul DACIA Duster, din care au fost fabricate 158.069 unitati (cu 11,9% mai mult decat in primele zece luni din 2015), urmat de DACIA Sandero (42.903 unitati, -11,4%), FORD B-MAX (34.948 unitati, -16,8%), DACIA Logan MCV (33.508 unitati, -3,7%), si DACIA Logan (32.110 unitati, -48,4%).

Exportul

Cu cele 273.220 unitati exportate in primele zece luni din acest an, consemnam o scadere de 9,4%, comparativ cu perioada similara din anul 2015, aceasta fiind rezultatul scaderilor inregistrate in 9 din cele 10 luni ale acestui an, in raport cu lunile similare din 2015.

Cel mai exportat model in primele zece luni din 2016 a fost DACIA Duster (152.776 unitati), in crestere cu 13% fata de 2015, urmat de DACIA Sandero (36.547 unitati, in scadere cu 16,5%), FORD B-MAX (34.789 unitati, -16,8%), Logan MCV (30.433 unitati, -6,8%) si DACIA Logan (18.675 unitati, -61,2%).

Ar mai fi de remarcat faptul ca 90,6% din productia nationala realizata in primele 10 luni din 2016 a fost exportata, fata de 91,7% cat se inregistra in aceeasi perioada din anul 2015.

Vanzarile de autovehicule noi

Cu un volum total de 13.492 unitati vandute in luna octombrie, din care 11.233 autoturisme (83,3%) si 2.259 vehicule comerciale (16,7%), inregistram, dupa primele 10 luni din 2016, un volum total de 114.960 unitati, cu 17,5% mai mult decat in primele 10 luni din 2015.

Cu aceste cifre, dupa 10 luni, piata consemneaza un numar de 93.380 autoturisme vandute, in crestere cu 17,1% comparativ cu 2015 si 21.580 vehiculele comerciale (marfa si persoane), in crestere cu 19,3% fata de 2015.

La autoturisme, top-ul pe marci dupa primle 10 luni ale anului 2016 este condus de catre DACIA, cu 28.837 unitati (30,9% cota de piata, pe un volum in crestere cu 3% fata de perioada similara din 2015), urmata de VOLKSWAGEN cu 9.884 unitati (10,6% cota de piata, +24,2%); SKODA 8.481 unitati (9,1% din total piata, +17,1%); RENAULT 6.720 unitati (7,2% cota de piata, +39,1%); FORD 5.600 unitati (6% din total piata, +12,2%) si OPEL 4.325 unitati (4,6% din total piata, volume mai mari cu 46,5%).

Pe modele, cu cele 12.945 unitati (-3,2% comparativ cu 2015), livrate pe piata autohtona in primele 10 luni ale acestui an, DACIA Logan este cel mai bine vandut model, urmat de DACIA Sandero cu 5.630 unitati (+14,3%), DACIA Duster 5.413 unitati (+0,9%), SKODA Octavia 3.628 unitati (+10,0%), si DACIA Logan MCV 2.832 unitati (+8,4%).



Analizand segmentarea pe clase, observam faptul ca la finele primelor zece luni, pentru a doua oara consecutiv in acest an, toate segmentele sunt in crestere comparativ cu anul 2015. Cele mai mari cresteri le inregistreaza segmentele Sport (+101,1%), SUV (+28,7%) si MPV (+28,3%). Si segmentele de volum, B si C (care impreuna cumuleaza 64% din totalul pietei), inregistreaza cresteri importante, de 16,4% si respectiv 10,1%.

In functie de tipul de combustibil, remarcam faptul ca ponderea autoturismelor diesel a scazut in acest an, ajungand ca, dupa 10 luni din 2016, ele sa mai reprezinte doar 48,2% din piata, comparativ cu anul 2015, cand, dupa aceeasi perioada, ponderea acestora era de 53,1%. Din primele 10 marci / modele cele mai vandute, 8 marci si respectiv 7 modele au o pondere a vanzarilor cu motorizari diesel peste aceasta medie (48,2%).

In ceea ce priveste autoturismele "verzi" (electrice si hibride), remarcam o dublare a volumelor totale vandute la zece luni. Se detaseaza insa faptul ca segmentul autoturismelor hibride reprezinta 87,5%, precum si cresterea cu 160% a celor electrice comparativ cu aceeasi perioada a anului tecut.

In functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel: 28,8% sunt de provenienta autohtona, 21,6% sunt fabricate in Germania, 11,2% sunt din Cehia; 9,0% din Spania si 6,8% din Franta. In acest context, vanzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut in primele zece luni din 2016 cu 1,9% fata de aceeasi perioada din 2015, in timp ce vanzarile de autoturisme din import au inregistrat o crestere consistenta, de 24,6%.