1asig.ro Printeaza acest articol

Noile tehnologii, revolutie in domeniul sanatatii


Este clar ca, in momentul de fata, inovatiile tehnologice isi fac treptat loc si la nivelul asigurarilor, concomitent cu multe alte industrii. De exemplu, sistemele telematice nu mai reprezinta de mult o noutate pentru segmentul asigurarilor auto. Prin intermediul lor, asiguratorii pot sa monitorizeze activitatea si stilul de condus al soferilor si pot, astfel, sa calculeze prima de asigurare in functie de stilul de sofat al asiguratului.

Nici domeniul sanatatii nu face exceptie de la regula. De exemplu, gadget-uri tip "wearables" (n.red. care se pot purta ca accesorii), precum Apple Watch, pot fi utilizate pe segmentul asigurarilor de sanatate pentru a monitoriza clientii si a calcula pretul primelor in functie de comportamentul acestora. Un astfel de smartwatch poate monitoriza caloriile consumate de utilizator, cat exercitiu fizic face acesta in timpul zilei sau cat timp petrece in activitati non-sendentare. Prin urmare, ceasurile inteligente vor fi utilizate de companiile de asigurare, dar si de furnizorii de servicii medicale, pentru a analiza activitatea utilizatorului si a permite chiar scaderea primei de asigurare in unele cazuri.

Smartphone-urile nu sunt singurele inovatii care pot aduce schimbari semnificative pe segmentul de healthcare. De exemplu, intr-un articol publicat recent pe site-ul companiei, asiguratorul AXA atrage atentia asupra unor tehnologii prezentate in cadrul CES 2018 - Consumer Electronic Show din Las Vegas, cel mai mare salon anual de tehnologie din lume destinat marelui public -, care incep deja sa aiba un impact semnificativ asupra domeniului sanatatii in viitorul apropiat.

De exemplu, una dintre zonele in care noile tehnologii isi fac simtita prezenta este cea de "wellbeing" si "self-care", oamenii fiind incurajati din ce in ce mai mult sa aiba grija de sanatatea si bunastarea lor. Mai mult decat atat, companiile din domeniu dezvolta gadget-uri care monitorizeaza si evalueaza sanatatea utilizatorilor.

L'Oreal a prezentat, cu prilejul CES 2018, un senzor UV "wearable", numit "UV Sense", care functioneaza fara baterie si este mai mic "decat unghia de la degetul mare". Senzorul este gandit pentru a fi purtat pe degetul mare de la mana (zona cu expunere optima razelor soarelui, conform expertilor L'Oreal) si monitorizeaza expunerea la soare, permitandu-le oamenilor sa fie mai atenti la acest aspect si reducand, astfel, riscul cancerului de piele.

Un alt punct de interes pentru companiile prezente in acest an la CES a fost reprezentat de gadget-uri si sisteme destinate tratarii sau ameliorarii efectelor tulburarilor de somn. Lipsa somnului reprezinta o problema care poate genera, la randul sau, alte disfunctii de sanatate, precum obezitate, boli de inima si nu numai.

Bandana Philips SmartSleep, de exemplu, foloseste senzori built-in pentru a detecta activitatea cerebrala a utilizatorului care o poarta. In momentul in care detecteaza ca acesta a intrat intr-un stadiu de somn profund, bozele incorporate in bandana incep sa emita tonuri audio specializate care cresc durata si calitatea somnului profund. De asemenea, Nokia a lansat, tot cu prilejul CES 2018, Nokia Sleep, un senzor avansat incorporat intr-o saltea.

O alta categorie importanta de gadget-uri este cea adresata persoanelor in varsta, o categorie demografica importanta, avand in vedere ca, in momentul de fata, circa 8,5% din populatia lumii (617 milioane de persoane) are peste 65 de ani, procent estimat sa ajunga la 17 pana in anul 2050. Multe din inovatiile tehnologice care vizeaza acest segmrnt incearca, de exemplu, sa reduca riscul de accidentare.

De exemplu, start-up-ul E-Vone dezvolta un pantof inteligent, cu GPS, care ar urma sa identifice caderea utilizatorului si sa transmita alerte. Pantoful poate identifica miscari anormale sau caderea persoanei, iar sistemul transmite automat un mesaj de alerta familiei, cunostintelor sau chiar serviciilor medicale, folosind pozitionare geografica.

Un alt start-up lucreaza la un produs numit Hip'Air, format din doua air bag-uri atasate unei centuri. Gadget-ul detecteaza in 0,2 secunde daca o persoana cade si ambele air bag-uri se umfla in 0,08 secunde deasupra soldurilor, protejand persoana in cauza de o fractura de sold, care reprezinta o problema grava. De exemplu, doar in Franta circa 65.000 de persoane anual isi fractureaza soldul, conform datelor publicate pe site-ul Hip'Air, 23% din persoanele de peste 55 de ani mor la mai putin de 1 an dupa ce au suferit o fractura de sold, iar 50% isi pierd autonomia.

Nu in ultimul rand, masinile "smart" pot contribui, la randul lor, la imbunatatirea sanatatii personale, intr-o prima etapa prin monitorizarea starii de sanatate a soferilor si pasagerilor lor. Ford a inceput deja, de exemplu, sa echipeze automobile de test cu senzori si camnere de luat vederi care monitorizeaza semnele vitale (pentru a vedea, de exemplu, daca persoana adoarme la volan sau nu), iar compania Faurecia, in parteneriat cu Accenture, implementeaza senzori care masoara elemente precum tensiunea arteriala sau temperatura corpului, urmand ca, pe baza analizarii datelor, masina sa modifice automat pozitia scaunului, sa schimbe muzica sau sa programeze un masaj pentru sofer.

Surse: axa.com, Insurance Business America