1asig.ro Printeaza acest articol

Conferinta "Siguranta rutiera - un deziderat realizabil" - Principalele declaratii


Conferinta "Siguranta rutiera - un deziderat realizabil" reuneste luni, 5 martie 2018, reprezentanti ai ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara, ai RAR si ai Politiei Rutiere, dar si ai BAAR, ISF si alti specialisti din industria asigurarilor. 

Leonardo BADEA, Presedintele ASF, si Cornel COCA CONSTANTINESCU, Vicepresedinte, Sectorul Asigurari - Reasigurari, ASF, au deschis dezbaterile conferintei, fiind organizata de Biroul Asiguratorilor Auto din Romania (BAAR) si de Institutul de Studii Financiare (ISF).

Sunt prezenti, in calitate de vorbitori si panelisti, specialisti recunoscuti din piata asigurarilor, reprezentanti ai Politiei Rutiere, ai Registrului Auto Roman (RAR) precum si oaspeti din strainatate. Printre acestia, Babas OLABINRI, cofondator Chat2it Ltd, compania implicata in promovarea noilor tehnologii in domeniul sigurantei rutiere.

"Conferinta face parte dintr-un ciclu de evenimente aflate in calendarul Biroului in acest an, pornind de la misiunea asumata de a contribui la cresterea sigurantei rutiere pe drumurile publice si la educarea conducatorilor auto in spiritul unei conduite prudente si responsabile la volan", a declarat Madalin ROSU, Presedintele Consiliului Director al BAAR.

La randul sau, Calin RANGU, Presedintele Consiliului Director al ISF, a completat: "ISF ca centru de excelenta in identificarea tendintelor pe piata financiara si transpunerea in programe de formare profesionala se bucura a fi partener al evenimentului pentru gasirea celor mai bune competente si solutii in identificarea, prevenirea si acoperirea riscurilor rutiere, inclusiv prin utilizarea de tehnologii inovative."

PRINCIPALELE DECLARATII:

Leonardo BADEA, Presedinte, ASF:

- Siguranta rutiera este un subiect care are legatura directa cu economia si cu supravegherea noastra.
- Poate asigurarile nu vor salva lumea, dar pot fi de mare ajutor.
- Discutam despre o societate moderna, cu multe provocari, cu o dinamica interesanta, o societate in care toata lumea de grabeste, nimeni nu mai are timp. De aceea trebuie sa crestem siguranta in trafic, pornind de la norme, educatia in trafic si dezvoltarea ultimelor tehnologii.
- In ceea ce priveste tarifele de referinta pe segmentul RCA, avem pentru prima data un calcul matematic facut in afara ASF. Aceste tarife trebuie calculate independent. Deloitte a castigat licitatia si le-a calculat.
- Daca a crescut tariful de referinta nu inseamna ca va creste si pretul politei, care este influentata si de alti factori, precum aplicarea sistemului Bonus-Malus. Tarifele calculate de Deloitte sunt niste referinte, nu inseamna ca asiguratorii vor vinde efectiv la aceste tarife.
- S-au luat in calcul o serie de date statistice.
- Au existat multi profeti care ziceau ca nu vom reusi cu aceasta lege RCA, ca nu se poate aplica pe piata locala.... Cu toate acestea, dupa primele 6 luni, legea este aplicabila, piata functioneaza, iar rezultatele noii legislatii sunt foarte bune. Nu avem nici clienti cu risc ridicat.
- Avem o piata stabila, care are un tarif de referinta calculat pe baze statistice. Vor exista, ca pe orice piata, si oscilatii in sus sau jos.
- Aproape 50% dintre soferi beneficiaza de Bonus 8, adica au o reducere de 50% a tarifului RCA.

Cornel COCA CONSTANTINESCU, Vicepresedinte, ASF:

- Cand discutam de siguranta rutiera, implicit vorbim despre transport si despre riscuri aferente si despre modalitatea de administrare a acestora.
- Aparitia cailor de comunicare terestra si maritima a facilitat productia de bunuri, comertul si mobilitatea populatiei si totodata a pus in evidenta riscul asociat transportului si necesitatea administrarii acestui risc prin impartirea lui la mai multi, cu scopul de a se ajuta reciproc in cazul materializarii unui risc legat de mijloacele de transport, bunurile transportate si persoanele participante.
- Asigurarea RCA a fost instituia si practicata inca din secolul 19. Acest lucru s-a intamplat in Franta. Initial asigurarea mijloacelor de transport terestru a avut in vedere riscurile induse de cal si caruta, in prezent ne asiguram impotriva evenimentelor datorate "cailor putere".
- Riscul rutier in Romania se mentine inca la un nivel ridicat, chiar daca in ultimii ani autoritatile si societatea civila si-au intensificat eforturile pentru reducerea numarului si consecintelor accidentelor de circulatie. 
- La finalul anului 2015 ne plasam pe locul 2 la nivel european in ceea ce priveste mortalitatea rutiera - 95 de persoane decedate la un milion de locuitori si 97 de persoane decedate la 1 milion de locuitori in 2016 - aproape dublu fata de media UE.
- Accidentele rutiere genereaza, pe langa suferinte incomensurabile, un cost social ridicat, precum si pierderi semnificative pentru asiguratori.
- Asigurarile auto, RCA si CASCO, reprezinta 75% din totalul primelor brute subscrise aferente asigurarilor generale.
- Sunt 5,5 milioane autovehicule asigurate RCA.
- Exista o legatura directa intre cresterea sigurantei in trafic cu rezultat asupra nivelului accidentelor si reducerea primelor.
- Despagubirile au fost in crestere. Si in perioada urmatoare am putea vedea o crestere a daunelor prin cresterea numarului de vehicule, avand aceiasi infrastructura.
-  Astazi constatam ca sunt state care se uita la Romania si remarca cum am gestionat situatia RCA.
-ASF a sustinut instrumente care sa motiveze un comportament preventiv si responsabil in trafic si ma refer la Bonus-Malus. Totodata a promovat instrumente noi precum tehnologiile telematics, care sa contribuie la stabilirea mai preciza  a riscului, la individualizarea acestuia si la scaderea costurilor asigurarii.
- Unul dintre efectele masurilor ASF este sitemul Bonus-Malus - am reusit sa recalibram sitemul in favoarea consumatorului, pe termen scurt, iar pe termen mediu si lung este in favoarea comportamentului adecvat in trafic, a normalitatii.
- 97% din persoanele fizice sunt in zona de Bonus.
- Telematics sustin o conduita preventiva in trafic si reduc hazardul moral, analizeaza profilul de risc al masinii sau al conducatorului si ajuta la determinarea unei prime de asigurare in functie profilului de risc al soferului. 

Madalin ROSU, Presedinte, BAAR:

- 2017 a fost anul transformarilor BAAR: preluare FPVS, adoptarea unui nou statut, un nou consiliu director, noi atributii prin lege, un nou website si au fost demarate mai multe proiecte interne.
-  In ceea ce priveste atributiile, principalele 3 sunt: asiguratii cu risc ridicat, baza de date RCA (CEDAM) si elaborarea de statistici si analize.
- Cea mai importanta realizare a BAAR  in 2017 a fost aceea de a continua activitatea- plata despagubirilor.
- Din istoria BAAR, 2017 a fost anul cu cele mai insemnate plati.
- In 2017, BAAR a achitat despagubiri in valoare de 295 milioane lei. Din total, aproximativ 50 de milioane lei au fost platite pentru autovehicule neasigurate. Trebuie sa imbunatatim gradul de cuprindere in asigurare. 
- Pentru companiile ASTRA si CARPATICA, aflate in faliment, BAAR a platit anul trecut 199 milioane lei (din totalul de 319 milioane lei platit pana acum) - din care 57 milioane lei pentru ASTRA si 142 milioane lei pentru CARPATICA.
- Efectul unui faliment nu se termina dupa 1-2-3 ani. Anul trecut BAAR a platit un dosar pentru Grup AS - peste 9.000 lei.
- Imaginea Biroului este una buna si a gestionat cu brio situatiile de pana.
- Printre obiectivele pentru 2018: Baza de date RCA (CEDAM) - o vedem ca un sistem nou integrat; cooperarea cu autoritatile; digitalizarea interna a BAAR; implicarea in proiecte de siguranta rutiera; prezenta mai activa in social media etc.

Mihai TECAU, Membru Consiliu Director, UNSAR:

- Digitalizarea a devenit o prioritate pentru toate industriile, ducand la crearea de noi produse, servicii si chiar la schimbarea modelelor de business.
- Industria de asigurari trebuie sa tina pasul cu evolutiile tehnologice continue.
- Consumatorii de tip digital isi doresc produse mai bune, mai eficiente, mai ieftine, servicii de calitate, transparenta. De asemenea, si actionarii companiilor de asigurari isi doresc cresterea eficientei activitatii, profitabilitate, astfel ca ei trebuie sa investeasca semnificativ in noi capabilitati si tehnologii.
- Telmatics nu inseamna doar un aparat, ci o tehnologie. Inseamna transmiterea datelor in timp real, stocarea datelor si analizarea datelor. 
- Beneficii pentru titularii de polite: Scaderea pretului primelor de asigurare, cresterea sigurantei rutiere, reducerea timpilor in procesul de solutionare a daunelor, acces 24/7 la servicii de monitorizare a autovehiculului.
- Beneficii pentru asiguratori: Precizie mai mare in calculul primelor, fidelizarea clientilor, reducerea costurilor, .
- Telematics conduce la efientizarea procesului de despagubire prin: reducerea frecventei daunelor; reducerea valorii daunei medii; reducerea timpului mediu de solutionare a daunelor; reducerea numarului de reclamatii; reducerea fraudelor.
- Este adevarat ca va mai trece mult timp sa facem din telematics o solutie generala in piata. Cine va fi eficient in aceasta zona va avea de castigat. Acestea sunt cerintele pe care le au clientii nostri.
- Asteptarile consumatorul de tip digital - sunt din ce in  ce mai ridicate: doreste sa economiseasca timp, bani si sa castige siguranta si calitate.
- Industria de asigurari trebuie sa se adapteze evolutiilor tehnologice si sa se ridice la nivelul asteptarilor consumatorilor, astfel utilizarea tehnologiilor telematice reprezinta una dintre cele mai populare tendinte din ultimii ani in piata asigurarilor auto din Europa.
- Sistemul telematics poate avea o contributie semnificativa la cresterea nivelului sigurantei rutiere, o nevoie stringenta in Romania, avand in vedere ca suntem pe loc doi in UE in ceea ce priveste numarul de persoane decedate in accidente rutiere.
- Anul acesta, OMNIASIG si-a propus sa atraga circa 3.000 de clienti prin telematics, in principal persoane juridice.
- Toate masinile vandute prin leasing au telematics.

Mihaela CIRCU, Project Manager, APPA:

- Dezvoltarea tehnologiei, fie ca vorbim de solutii telematice (sistem utilizat cu succes in multe tari) sau folosirea pe scara larga a masinilor autonome si semi-autonome (de care ne mai desparte ceva timp) ar putea rezolva o parte din problemele actuale in ceea ce priveste siguranta rutiera... 
- Mixul de solutii este, cel putin in teorie, cunoscut - imbunatatirea sistemelor de siguranta ale vehiculelor, dezvoltarea infrastructurii rutiere si cresterea gradului de educatie al participantilor la trafic.
- Una dintre solutiile care s-au dovedit cele mai eficente s-a bazat pe campanii de constientizare si de educare a soferilor, a pietonilor, a biciclistilor - si putem prezenta numeroase exemple in acest sens.
- "TREAZ LA VOLAN" este o Campania de siguranta si preventive rutiera organizata de APPA cu sprijinul Politiei Romane, ASF si BAAR, sustinuta de principalele companii din piata de asigurari, brokeraj si nu numai.
- Romania se afla intre primele state din Europa in ceea ce priveste numarul de decese produse ca urmare a accidentelor rutiere.
- In acest context, este evident ca proiectele si campaniile de siguranta rutiera raman mai importante ca niciodata, iar orice efort in directia reducerii numarului de accidente rutiere este - Editia a II-a a proiectului "TREAZ LA VOLAN" s-a desfasurat in perioada iulie - septembrie 2017. Campania isi propune cresterea sigurantei rutiere in Romania si cresterea gradului de informare a tuturor participantilor la trafic cu privire la riscurile la care se expun prin incalcarea regulilor de circulatie, indisciplina sau atitudini si actiuni ce le pot pune viata in pericol.
- Un alt element al campaniei online a fost Sondajul-concurs "Cat de treaz esti in trafic?". Printre concluzii remarcam ca: 60% dintre soferii romani vorbesc la telefonul mobil atunci cand conduc, fara a folosi un handsfree; 1 din 5 soferi a condus sub influenta alcoolului cel putin o data; Peste 70% dintre pietoni traverseaza neregulamentar cel putin ocazional, iar mai mult de jumatate dintre acestia sunt atenti la telefonul mobil atunci cand merg pe strada; 77% dintre biciclisti nu folosesc niciun fel de echipament de protectie atunci cand circula cu bicicleta; 1 din 5 motociclisti se strecoara de cele mai multe ori printre masini, in trafic.
- Pentru ca demersurile educative isi fac efectul in timp, si doar prin eforturi concentrate putem ajunge la atingerea obiectivelor propuse - de crestere a sigurantei rutiere pentru noi toti, va asteptam alaturi de noi la cea de-a treia editie a campaniei Treaz la Volan - in perioada iulie - septembrie 2018.

Alexandru GRIGORESCU, Coordonator al Sectiunii de Asigurari Auto, UNSAR:

- UNSAR a realizat un chestionar privind siguranta rutiera. Studiul a fost initiat in decembrie 2017 pe website-ul asiguropedia.ro si pe pagina de Facebook Asiguropedia.
- Chestionarul online, la care au raspuns in mod voluntar 3785 de persoane, a vizat identificarea opiniilor fata de: nivelului de siguranta perceput in traficul rutier, conceptele de educatie, risc si responsabilitate, principalele elemente care contribuie la siguranta rutiera, lege si respectarea ei, celelalte categorii de participanti la trafic si propria contributie la imbunatatirea climatului de siguranta rutiera.
- Initiativa a starnit interesul tinerilor din mediul urban intr-o proportie de 74,9%. Potrivit celor declarate de acestia, 30,8% au fost implicati in accidente de circulatie rutiera (dintre care doua treimi in calitate de victime), iar 49% au fost sanctionati in calitate de participanti la trafic.
- Potrivit opiniei respondentilor, profilul general al participantului la traficul din Romania este influentat de slaba educatie rutiera primita in scoli (53,4%), superficialitatea pregatirii in scolile de soferi (52,7%) si exemplul primit in familie (51%). 
- Potrivit statisticilor, la nivel national, zilnic, in medie, isi pierd viata cate 5 persoane, 22 sunt ranite grav, 87 sunt ranite usor si au loc circa 275 accidente soldate numai cu pagube materiale. 
- Aceste cifre confirma gravitatea situatiei care ne plaseaza pe penultimul loc la nivel european (inaintea Bulgariei), in privinta sigurantei rutiere. 
- Evaluarea efectuata de respondenti arata ca acestia considera ca pot sa-si aduca, intr-o proportie de 52%, propria contributie la imbunatatirea climatului de siguranta rutiera.

Calin RANGU, Director al Directiei Supraveghere Intermediari si Monitorizarea Regulilor de Conduita, ASF:

- Din ce in ce mai mult, asigurarile trec in zona de preventie.
- Este o transformare radicala a asigurarilor dintr-un principiu al asigurarii pe baza unor reguli general valabile, la niste lucruri individualizate foarte strict.
- Tehnologiile ajuta la preventie.
- In viitor toti vor avea acces sau vor fi obligati sa aiba sisteme telematics.
- La nivel european, la EIOPA, in grupul de lucru pe InsurTech in care sunt, se discuta ca acum se acorda discounturi pentru a-ti pune telematics, dar in 5 ani ti se va majora polita daca nu vei avea telematics.


[galerie|Siguranta-rutiera-2018]