1asig.ro Printeaza acest articol

Creste sau nu pretul politelor RCA?


Noile tarife de referinta pentru politele auto obligatorii - RCA, anuntate de ASF, sunt in crestere cu 4% la persoanele fizice, insa acest lucru nu inseamna ca pretul pe care consumatorii il vor achita cand isi asigura vehiculele va fi si el mai mare. Aceste tarife reprezinta un ghid, iar ele nu trebuie confundate cu pretul de vanzare al asigurarilor RCA, spun specialistii din piata.

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a publicat joi, 1 noiembrie a.c., noile tarife de referinta pentru politele auto obligatorii (RCA), conform prevederilor Legii nr. 132/2017 si a Normei nr. 22/2017 privind metodologia de calcul a acestora. Astfel, tariful de referinta mediu ponderat, in functie de numarul de expuneri pe fiecare segment pentru persoane fizice, este de 790 lei, in crestere cu 4% fata de cel inregistrat in exercitiul de calcul anterior, iar pentru persoane juridice este de 1.660 lei, in scadere cu 5% fata de cel inregistrat in exercitiul de calcul anterior.

In pretul politelor RCA va conta foarte mult si clasa Bonus-Malus in care se incadreaza soferul. Astfel, soferii prudenti, fara accidente, pot beneficia de un discount de pana la 50% la politele RCA, iar cei care produc daune pot plati cu pana la 180% mai mult.

Conform ultimelor date oficiale, aproape jumatate dintre soferii persoane fizice primesc o reducere de 50% din tariful politei RCA, in conditiile in care acestia nu au produs accidente auto in ultimii ani si sunt incadrati in clasa maxima de Bonus - B8. La data de 31 decembrie 2017, conform datelor disponibile din baza de date CEDAM, aproximativ 83% din politele RCA pentru persoane fizice se afla in clasele de bonus B1-B8, in categoria maxima B8 aflandu-se 48% din polite.

Pentru persoanele juridice, aproximativ 76% din polite se afla in clasele de bonus B1-B8, in categoria maxima B8 aflandu-se 26% din polite.

Amintim ca, in primul semestru din acest an, prima medie RCA a scazut cu 17%, la 604 lei., potrivit datelor publicate de ASF. In acest timp, tariful de referinta pentru persoanele fizice a fost de 756 lei.

Si Leonardo BADEA (foto), Presedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), a atras atentia ca nu exista premise pentru o scumpire a politelor RCA.

"Tarifele de referinta reprezinta un punct de reper pentru piata si nu sunt preturile la care se incheie efectiv contractele de asigurare RCA. Este foarte important sa intelegem acest aspect pentru a nu face confuzie intre tariful de referinta si pretul efectiv al politei RCA pe care o incheie fiecare proprietar de masina. Pe ansamblul intregii piete, prima medie RCA anualizata a scazut cu aproximativ 17% in semestrul I 2018 comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Din datele pe care le avem, nu exista premise pentru o scumpire a politelor auto obligatorii", a explicat BADEA pentru Agerpres.

Presedintele ASF a mentionat ca exista cresteri si scaderi, pe diferite segmente, preturile efective la care sunt incheiate contractele depinzand de clasa Bonus-Malus la care este incadrat clientul.

"Piata RCA este o piata in care tarifele sunt stabilite in mod liber. Exista cresteri si scaderi pe diferite segmente. Este ceva absolut normal. Este important de retinut faptul ca preturile efective la care se incheie contractele sunt influentate de clasa de Bonus-Malus in care este incadrat fiecare client. Dupa cum am mai spus, aproape 90% dintre soferi beneficiaza de bonus, ceea ce inseamna ca primesc o reducere la incheierea politei. Mai mult decat atat, 47% dintre acestia sunt incadrati in clasa de bonus maxim - B8, care le confera o reducere cu 50% a pretului politei RCA pe care o achizitioneaza. As face si o precizare: tariful de referinta este calculat pentru clasa 0 de B/M. Deci, cu atat mai mult, nu putem vorbi despre cresteri generalizate de tarife", a precizat Presedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara.

Conform exemplelor date de Leonardo Badea, pentru un Logan cu un motor de 1,4 detinut de un tanar sub 30 de ani, pretul mediu la care se incheie polita RCA este cu 10% mai mic fata de tariful de referinta anuntat de ASF, iar pentru o masina mai puternica avand un motor de 2.000 de cmc, detinuta de o persoana din categoria 51-60 de ani, tariful mediu la care se incheie polita RCA este cu 22% mai scazut fata de tariful de referinta.

"Tarifele de referinta sunt niste puncte de reper pentru piata, iar ASF le publica ca un exercitiu absolut de transparenta pentru toti stakeholderii de pe piata RCA. Asta nu inseamna ca acestea sunt si preturile la care se incheie contractele de asigurare auto obligatorie. Exemplele pe care vi le-am dat cred ca sunt relevante in acest sens", a mai spus Leonardo BADEA.

In conformitate cu prevederile art. 18 alin. (2) din Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si de tramvaie, "Tariful de referinta se calculeaza semestrial de catre o societate cu expertiza recunoscuta in domeniu, contractata de catre A.S.F., dupa formula prevazuta la art. 2 pct. 24 si se publica de catre A.S.F."

Tarifele de referinta au fost calculate, potrivit prevederilor legale, de o companie independenta - Ernst & Young Assurance Services SRL - in functie de: categoriile de vehicule (autoturisme, autovehicule transport marfa, autovehicule transport persoane etc.), de tipul asiguratului (persoana juridica/persoana fizica), de varsta asiguratilor in cazul persoanelor fizice, precum si de caracteristicile tehnice ale vehiculelor (capacitatea cilindrica sau puterea, masa maxima autorizata, numarul de locuri).

Publicarea tarifelor de referinta reprezinta un demers ce conduce la cresterea transparentei, la informarea si la transmiterea catre consumatori a unor informatii corecte si complete cu privire la politele RCA.

Conform specialistilor din domeniu, piata de asigurari din Romania functioneaza in baza unui cadru legal care are la baza legislatia europeana, ceea ce nu mai permite derapaje cu care piata s-a confruntat in trecut.

Amintim ca noile tarife de referinta sunt acestea:

Vehicule destinate transportului de calatori, SUV-uri si autovehicule mixte cu o masa autorizata maxima de sub 3,5 tone si maxim 9 locuri - persoane fizice





Autovehicule pentru transportul bunurilor - Persoane fizice



Remorci si semiremorci - Persoane fizice



Tractoare rutiere - Persoane fizice



Motociclete, mopede, motociclete electrice hibride si ATV-uri, cu sau fara atas - Persoane fizice



Alte vehicule, precum vehicule cu scop special, utilaje, vehicule electrice, etc. - Persoane fizice



Vehicule destinate transportului de calatori, SUV-uri si autovehicule mixte cu o masa autorizata maxima de sub 3,5 tone si maxim 9 locuri - persoane juridice



Autovehicule pentru transportul bunurilor - Persoane juridice



Remorci si semiremorci - persoane juridice



Tractoare rutiere - Persoane juridice



Motociclete, mopede, motociclete electrice hibride si ATV-uri, cu sau fara atas - Persoane juridice



Alte vehicule, precum vehicule cu scop special, utilaje, vehicule electrice, etc. - Persoane juridice



Autovehicule destinate transportului de calatori cu peste 9 locuri - Persoane fizice si juridice