UNSAR atrage public atentia asupra presiunilor repetate facute asupra Guvernului si Parlamentului Romaniei in ceea ce priveste modificarea Legii RCA nr. 132/2017 prin Pl-x 216/2024 de catre o asociatie care nu are competente pe zona de asigurari si care pare a urmari doar propriile interese.
Continuand seria de dezinformari si fake news, aceasta asociatie actioneaza impotriva interesului soferilor si pagubitilor din Romania si arunca in spatiul public mesaje care nu reflecta realitatea – inclusiv privind incheierea de contracte intre asiguratori si unitatile reparatoare pentru reparatiile decontate pe RCA, asa cum exista in acest moment la peste 1 milion de contracte CASCO.
In realitate, adevarul este diametral opus: asa cum arata studiile de piata realizate de IRES, 8 din 10 soferi pagubiti (79%) ar apela la un service care are contract cu asiguratorii, in cazul in care ar avea nevoie sa isi repare masina in baza politei RCA in urma unui accident rutier produs din vina altui conducator. In acelasi timp, doar 11% dintre romanii pagubiti ar apela la un service care nu are contract cu asiguratorii. Cifrele au drept sursa Barometrul privind “Perceptia riscului si cultura asigurarilor din Romania”. Aceasta cercetare sociologica a fost realizata in luna mai a acestui an pe un esantion reprezentativ format din 1.010 respondenti, cu varsta cuprinsa intre 18 si 50 de ani, folosind metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing).
Subliniem ca pretul politei RCA, platit de toti cei care detin autovehicule, este influentat semnificativ si de costul cu despagubirile platite. Astfel, contractele cu unitatile reparatoare, care ar putea fi introduse in Legea RCA, aflata acum in dezbaterea Camerei Deputatilor, ar putea simplifica si grabi procesul de despagubire – la preturi corecte de piata si reparatii de calitate, in interesul atat al platitorilor de prime de asigurare, cat si al persoanelor prejudiciate.
Asa cum deja se stie foarte bine, pe piata de reparatii auto exista diferente destul de mari intre preturile practicate de diferitele categorii de unitati reparatoare in raport cu companiile de asigurare RCA. Astfel, o analiza a datelor aferente perioadei 2018-2022 transmise de companiile Membre UNSAR pentru dosarele cu daune materiale care s-au inchis si s-au platit (fara a lua in calcul dosarele care sunt inca in rezerva – adica cele care urmeaza sa fie inchise), a relevat unele discrepante considerabile.
Concret, pentru service-urile independente care nu au un contract de decontare a platilor de reparatie cu asiguratorii, despagubirea medie platita pentru fiecare dauna este cu aproximativ 30% mai mare fata de despagubirea platita pentru reparatii catre service-urile reprezentantelor auto (9.604 lei vs. 7.580 lei), si de doua ori mai mare decat suma platita catre service-urile care au un contract cu asiguratorii, altele decat reprezentantele (4.921 lei).
Infiintata in 1994, UNSAR – Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania reprezinta 21 de companii de profil. Acestea detin o pondere de peste 90% din piata locala de asigurari. Activitatea UNSAR are drept obiectiv apararea si reprezentarea intereselor asiguratorilor si reasiguratorilor din Romania, participarea la imbunatatirea cadrului legislativ in domeniul asigurarilor, promovarea activitatii de asigurari in Romania si a dezvoltarii durabile a industriei de profil pe plan intern si international. Din anul 2007, UNSAR este membru cu drepturi depline al Federatiei Asiguratorilor si Reasiguratorilor Europeni – Insurance Europe.
Asigurarile reprezinta un sector – cheie al economiei romanesti, contribuind la dezvoltarea acesteia. Asiguratorii din Romania platesc despagubiri de 5,2 milioane EUR in fiecare zi calendaristica.