Adrian MARIN, Presedintele UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania, a acordat, la final de mandat, un interviu Publicatiilor XPRIMM, in cadrul caruia a vorbit despre realizarile UNSAR in cei 6 ani de activitate.
XPRIMM: Va aflati la final de mandat ca Presedinte UNSAR, dupa 6 ani in care ati reprezentat interesele asiguratorilor romani. Ce se poate spune despre felul in care arata si lucreaza UNSAR in 2022 fata de 2016?
Adrian MARIN: In toata aceasta perioada, am avut marea responsabilitate si onoare de a conduce organizatia in calitate de Presedinte, reprezentand Generali Romania, si de a avea grija de obiectivele strategice ale UNSAR intr-o perioada tulbure, cu doua falimente importante, modificari legislative substantiale si volatilitatea din RCA. De aceea, tin sa le multumesc in primul rand celor care s-au implicat in proiectele asociatiei, membrilor si partenerilor nostri de dialog pentru tot efortul de a construi o industrie a asigurarilor sustenabila. Acum, Generali Romania sustine in ceea ce priveste leadership-ul UNSAR o reprezentare diversa si incluziva a industriei noastre fata de toate partile interesate.
Eforturile depuse de asociatie in acesti 6 ani s-au transpus intr-o comunicare proactiva, in crearea si consolidarea sectiunilor de specialitate din cadrul UNSAR, dar mai ales in proiecte majore si de impact pe principalele linii din piata - auto, locuinte, asigurari de viata, IMM sau sanatate. Este adevarat ca intr-o asociatie cu 20 de membri vor fi intotdeauna discutii si opinii variate, insa sunt convins ca UNSAR este acum, mai mult decat oricand, vocea industriei de asigurari. Cred ca s-au facut multi pasi importanti in vederea consolidarii rolului organizatiei ca formator de opinie in domeniul asigurarilor si al managementului riscului.
Pe de alta parte, UNSAR si-a imbunatatit constant relatiile institutionale atat pe plan extern, cat si pe plan intern. Am reusit sa extindem si sa consolidam colaborarea cu stakeholderii din domeniu, precum EIOPA, ASF, ISF, Insurance Europe, camere de comert, cu alte asociatii (BAAR, PIAR, ARTS, UNSICAR, PRBAR), dar si cu alte institutii si organizatii. Cu siguranta, UNSAR va fi si pe viitor o organizatie extrem de activa, iar membrii vor depune toate eforturile pentru a atinge obiectivele propuse.
XPRIMM: Cum s-au schimbat directiile strategice de actiune si comunicare ale asociatiei in ultimii ani?
A.M.: Sectorul asigurarilor are un rol strategic in circuitul economic al unei tari, atat prin faptul ca ofera instrumentele necesare pentru o protectie financiara optima, dar si ca barometru pentru bunastarea oamenilor. Tinand cont de acest rol si de faptul ca o economie trebuie sa se bazeze pe sectoare puternice de activitate, UNSAR s-a implicat constant in initiative de crestere sustenabila, in campanii dedicate si intr-un dialog constructiv al caror scop a fost dezvoltarea pietei asigurarilor, consolidarea increderii romanilor in aceasta industrie si educatia financiara a oamenilor. In acest sens, trebuie sa mentionez propunerile de imbunatatire a cadrului legislativ pe care le-am facut in acesti ani, demersurile de comunicare si de informare, prin campanii precum #ATENTinTRAFIC, #BusinessSOS, #asiguratACASA, #gatapentruVIATA, lansarea de programe academice, in parteneriat cu ISF, lansarea de ghiduri dedicate clientilor, in parteneriat cu BAAR, sau realizarea de studii si cercetari sociologice.
XPRIMM: UNSAR a derulat in ultimii ani numeroase campanii dedicate diverselor segmente de asigurari. Care este obiectivul acestora? Cum evaluati rezultatele obtinute pana acum si cum va continua aceasta componenta a activitatii asociatiei?
A.M.: Intensificarea comunicarii despre rolul asigurarilor a fost unul dintre obiectivele noastre centrale. Ne-am dorit ca, prin actiunile UNSAR, sa dezvoltam abilitatea oamenilor de a-si gestiona mai bine finantele personale, de a-si planifica mai riguros viitorul, dar si de a evita sau cel putin diminua severitatea momentelor de criza.
Consider ca toate aceste campanii derulate la nivelul asociatiei - #ATENTinTRAFIC, #BusinessSOS, #gatapentruVIATA - dar si intensificarea comunicarii prin prezenta activa la emisiuni radio si TV sau numeroasele informatii prezentate public prin intermediul mass-media si-au atins obiectivele propuse: de a constientiza mai bine riscurile zilnice si de a cunoaste solutiile de protectie existente in acest moment.
Sunt bucuros ca am ajuns sa atingem in campaniile noastre de informare din ce in ce mai multi romani, cel mai recent efort de acest tip, campania #gatapentruVIATA, avand un reach de circa 9 milioane.
XPRIMM: Cum va fi asigurata continuitatea proiectelor UNSAR? Odata cu schimbarea rolului de Presedinte se mai schimba ceva important?
A.M.: Dupa cei 6 ani in functia de presedinte UNSAR, am certitudinea ca tot ceea ce am invatat impreuna va constitui un fundament puternic si va consolida rolul organizatiei de promotor al asigurarilor. Indiferent de componenta noului Board, asociatia va continua sa fie activa atat institutional, cat si prin noi parteneriate pentru proiectele UNSAR.
Mai sunt multe lucruri de facut. De exemplu, vom continua sa sustinem introducerea stimulentelor fiscale pentru asigurarile de viata cu componenta de protectie, asa cum se intampla in alte tari din Europa, dar si implicarea industriei in siguranta si preventia rutiera.
XPRIMM: Care este, in opinia Dvs., cea mai importanta realizare a UNSAR in perioada in care ati condus asociatia? Care este, totodata, prioritatea no.1 pe lista obiectivelor inca neatinse de UNSAR?
A.M.: Din punctul meu de vedere, una dintre principalele realizari este cresterea vizibilitatii industriei de asigurari atat in spatiul public, cat si in mass-media. Consider ca un rol important in acest sens l-au avut toti membrii UNSAR si partenerii asociatiei - carora doresc sa le multumesc pentru sprijin in acesti ani marcati de pandemie, de razboiul din Ucraina, dar si de urmarile falimentului fostului lider al pietei de asigurari RCA - care nu a fost niciodata parte din UNSAR.
In acelasi timp, una dintre prioritatile perioadei urmatoare este cadrul RCA, astfel incat toti stakeholderii sa gestioneze corespunzator relatia cu clientii pe tot lantul de interactiune.
XPRIMM: Cum ati comenta evolutia pietei de asigurari romanesti, in general, in acesti ultimi ani turbulenti, marcati de o aproape continua criza economica, de pandemie, de falimente, de multiple schimbari legislative?
A.M.: Piata de asigurari a crescut constant in aceasta perioada, in ciuda provocarilor cu care ne-am confruntat. Vazand recent datele puse la dispozitie de ASF privind evolutia industriei in semestrul 1/2022, vedem o crestere de circa 37% a primelor brute subscrise la nivel de piata (+ 44% asigurari generale si 11% asigurari de viata). De asemenea, interesul romanilor pentru asigurarile de sanatate a crescut foarte mult, realitate evidentiata de cifrele pietei, dar si de studiile noastre care au aratat ca 4 din 10 romani (39%) sunt mai interesati de asigurarile voluntare de sanatate, acestea fiind urmate de asigurarile de locuinte si de cele de calatorie in strainatate.
Este imbucurator sa asistam la un interes in crestere al romanilor pentru asigurarile non-RCA, iar asta demonstreaza ca romanii vor sa se protejeze. Este adevarat si ca deficitul de protectie ramane in continuare accentuat in Romania si ca sunt necesare eforturi continue pentru cresterea gradului de protectie.
XPRIMM: In cadrul UNSAR ati realizat repetate sondaje de opinie privind perceptia riscului in randul romanilor si intentia de asigurare. Considerati ca s-a inregistrat o evolutie in ceea priveste nivelul de informare despre asigurari si apetitul pentru cumparare?
A.M.: Da, toate aceste studii au demonstrat o schimbare a perceptiei romanilor legata de risc si de intentia de asigurare. Este adevarat ca, in Romania, preventia nu detine un loc la fel de important in mentalitatea colectiva precum in tari ca Germania, Franta, Marea Britanie sau Italia, unde asigurarile de viata sau de sanatate au o pondere importanta in PIB.
Consider insa ca situatia s-a mai schimbat in ultimii ani si ca urmare a eforturilor depuse de industrie, educatia financiara fiind o prioritate a mandatului meu la conducerea UNSAR, dar si a oamenilor din asigurari in general. Multe dintre campaniile si programele desfasurate de UNSAR si de partenerii nostri au crescut accentul pe educatia financiara, mai ales in randul tinerilor. De exemplu, cel mai recent studiu UNSAR a aratat ca, in ceea ce priveste gradul de informare despre asigurari, 4 din 10 romani se declara acum bine si foarte bine informati. 60% dintre romani au declarat ca folosesc paginile web si platformele de social media pentru a se interesa despre asigurari, iar UNSAR are numeroase astfel de platforme pentru a detalia rolul si modul de functionare al asigurarilor in viata de zi cu zi.
XPRIMM: Activam intr-o piata dominata de segmentul asigurarilor auto, in care s-au inregistrat multe schimbari in ultima perioada. Unele companii au decis sa intre in lupta pentru cota de piata pe segmentul RCA, altele au ales sa fie mai rezervate, cu riscul de a pierde din cota de piata, concentrandu-se pe profitabilitate si/sau diversificarea de portofoliu. Rolul de Presedinte UNSAR ocupat atata timp v-a ajutat sa aveti o privire de ansamblu asupra pietei si a intereselor acesteia, dar si ale fiecarei companii in parte. Care credeti ca este cea mai buna strategie pe care o companie ar trebui sa o adopte pentru segmentul RCA?
A.M.: Trebuie subliniat in primul rand ca niciodata UNSAR nu a avut si nici nu are rolul si nici dorinta de a interveni in politicile comerciale si de risc ale jucatorilor din piata. Ce ne-am dorit a fost insa stabilitate, predictibilitate si ca intreaga piata sa fie pe o traiectorie pozitiva. De aceea, am tras semnale de alarma atunci cand rezultatele agregate ale pietei indicau situatii de risc si am sustinut prin initiativele noastre restabilirea echilibrului. In esenta, in acest segment cu un puternic ecou pentru toti romanii, sunt esentiale respectarea legislatiei, respectul pentru client si o abordare sustenabila in business.
XPRIMM: Companiile de asigurare din Romania au multe obstacole de trecut. Dincolo de schimbari legislative si provocari economice, lipsa de incredere a romanilor in companiie de asigurare si imaginea sifonata de diverse falimente pe care o are industria in acest moment sunt elemente care trebuie luate mereu in calcul. Ce credeti ca pot face companiile de asigurare pentru a trece peste aceste provocari?
A.M.: Falimente precum cel al companiei City Insurance - lider la momentul respectiv pe segmentul politelor RCA - a reprezentat, intr-adevar, o adevarata provocare, deoarece increderea romanilor in asigurari a fost afectata. Insa, consider ca industria asigurarilor a dat un exemplu prin modul in care a reusit sa depaseasca acest obstacol. In plus, companiile de asigurari au depasit cu brio si provocarile aduse de pandemie. In plan social, COVID-19 a adus schimbari in perceptia asupra riscurilor, oamenii fiind mult mai interesati de protectia prin asigurare. Iar industria de asigurari a raspuns rapid acestui interes, companiile implementand in fluxul de lucru tehnologii noi si procese digitalizate pentru a veni in intampinarea nevoilor clientilor. Cred ca piata se afla pe o traiectorie buna. Companiile trebuie sa investeasca in continuare in tehnologia informatiei pentru a raspunde rapid clientilor si pentru a oferi noi servicii si produse care sa corespunda cerintelor in schimbare.
XPRIMM: In conditiile in care deficitul de asigurare a locuintelor in Romania este unul substantial, ce actiuni credeti ca ar trebui sa intreprinda asiguratorii pentru a contribui activ la reducerea acestui deficit?
A.M.: Modificarea legii asigurarilor obligatorii a locuintelor in sens pozitiv pentru industrie si consumatori este unul dintre obiectivele UNSAR. In acesti ani, membrii asociatiei s-au implicat activ in procesul de implementare la nivelul pietei a proiectului PAID - Planul de instrumentare a daunelor de catastrofa pentru locuinte.
In Romania, mai putin de 20% din locuinte sunt asigurate printr-o polita de asigurare facultativa - ceea ce ne motiveaza sa acceleram demersurile de informare a populatiei in aceasta directie. Alaturi de parteneri, UNSAR va continua si va intensifica comunicarea si campaniile privind rolul asigurarilor de locuinta, precum si eforturile privind imbunatatirea legislatiei in acest sens.
XPRIMM: Nu putem vorbi despre Adrian MARIN fara a asocia numele cu cel al GENERALI, dat fiind faptul ca reprezentati aceasta companie de mai bine de 25 de ani. Daca la UNSAR misiunea de Presedinte s-a incheiat in acest moment, care sunt obiectivele referitoare la conducerea GENERALI Asigurari in perioada urmatoare.
A.M.: Planurile noastre merg inainte conform noii strategii lansate recent de Grupul Generali: LifeTime Partner 24 - Driving Growth si anume vizam o crestere durabila, diversificarea surselor de profit si accelerarea inovatiei. In prim plan avem imbunatatirea constanta a experientei oferite clientilor si optimizarea proceselor. Si nu in ultimul rand, continuam sa punem accent pe integrarea sustenabilitatii in tot ceea ce facem. Avem ambitia de a valorifica oportunitatile existente, dar prefer sa nu avansez estimari. Speram la un mediu economic echilibrat, unde fondurile europene alocate pentru redresarea post-pandemie pot avea un impact consistent.