Anca BABANEATA, CEO, GOTHAER Asigurari-Reasigurari
Din ce in ce mai multi romani constientizeaza ca de asigurari ai nevoie cel mai mult exact atunci cand nu ai bani, pentru ca ti-ar fi imposibil sa iti solutionezi daunele din venituri proprii. Un eveniment care iti afecteaza sanatatea, afacerea, locuinta, masina sau alte bunuri te poate destabiliza pentru foarte multa vreme in lipsa protectiei oferite de o polita de asigurare.
XPRIMM: Ce a insemnat primul an de activitate pentru GOTHAER pe piata din Romania?
Anca BABANEATA: GOTHAER si-a inceput activitatea in Romania de la un nivel similar unui start-up, ceea ce a facut din primul an de activitate un an plin, intesat cu multe provocari, dar si cu multe oportunitati. Ne bucuram sa vedem o crestere de peste 75% a primelor brute subscrise (de la 8,5 milioane euro la 14,8 milioane euro) in 2013 indreptata in directiile strategice in care compania vrea sa se dezvolte si, mai mult decat atat, o dublare a numarului de clienti (de la aproximativ 25.000 la peste 52.000) si o crestere de 140% a numarului de polite din portofoliu, la 98.000.
Am intarit managementul companiei cooptand noi specialisti din piata, am extins echipa pana la aproape 200 de angajati alegand performanta. Ne bucuram ca am reusit sa dezvoltam noi linii de business si sa mentinem o structura sanatoasa a portfoliului, pe masura ce acesta a fost extins. Avem planuri indraznete pentru viitor si vom miza foarte mult pe sprijinul partenerilor nostri din piata de brokeraj prin care deja derulam mare parte din afacerile noastre.
Oricare ne-au fost obiectivele de busines, lucrul la care am tinut cel mai mult si la care nu am facut compromisuri sunt eforturile de a nerespecta promisiunea de a fi mereu acolo cand clientii au nevoie de noi. De a le oferi acest sentiment special ca sunt, intr-adevar, "mai asigurati decat cred".
Suntem constienti insa ca, fara implicarea angajatilor si sustinerea grupului si a actionarilor nostri, nu am fi reusit sa ajungem la acest nivel in primul an de activitate. Iar intentia lor de a investi pe termen lung in compania noastra a fost dovedita recent si de decizia grupului de a prelua intregul pachet de actiuni al societatii.
XPRIMM: Care au fost principalele tendinte identificate pe piata atat din punctul de vedere al subscrierilor, cat si din perspectiva daunelor?
A.B.: Tendintele in materie de subscrieri sunt mai greu de conturat de catre noi, pentru ca nu ne incadram in tiparul companiilor care vor sa aiba volum de business cu orice pret. Putem spune, insa, ca am investit mult in ultimul an in dezvoltarea unei echipe performante, cu expertiza peste medie, care speram sa aduca, in timp, pozitionarea pe care ne-o dorim pe segmentele de importanta strategica pentru noi.
Subscrierile GOTHAER au crescut anul trecut pe segmente precum Property &Engineering, care are o ponderede 42% in portofoliul companiei, Agro, dar si CASCO, linie care reprezinta 30% din afacerile noastre.
Sigur, odata cu marirea volumului de subscrieri, au crescut inevitabil si solicitarile de despagubire si acesta a fost momentul in care GOTHAER a putut demonstra ca se diferentiaza in primul rand prin servicii de cea mai buna calitate oferite clientului, mai ales in momenutl in care acesta are nevoie: atunci cand are o dauna. Astfel, ne bucuram ca am reusit sa platim in 2013 aproape 80% dintre daunele cele mai frecvente inregistrate de un asigurator - respectiv aferente linei CASCO in 10 zile de la ultimul document primit.
XPRIMM: Cat de puternic a fost influentata piata de criza economica? Exista semne de revenire? Ce poate face o companie pentru a se adapta actualelor conditii din piata?
A.B.: Impactul crizei economice asupra pietei de asigurari a fost unul semnificativ, fara indoiala. Nu numai reducerea bugetelor clientilor a fost o problema, ci si factorul psihologic, teama care a cuprins multi romani care si-au regandit investitiile si, din pacate, asigurarile au ajuns de multe ori la coada listei (exceptie facand poate asigurarile obligatorii).
Din fericire, exista insa semne de revenire. Nu inseamna neaparat ca sunt mai mari bugetele romanilor, dar au inceput din nou sa realizeze ca au nevoie de asigurare si ca daca un risc se produce, faptul ca ai avut asigurare este o salvare reala. Din ce in ce mai multi romani constientizeaza ca de asigurari ai nevoie cel mai mult exact atunci cand nu ai bani, pentru ca ti-ar fi imposibil sa iti solutionezi daunele din venituri proprii. Un eveniment care iti afecteaza sanatatea, afacerea, locuinta, masina sau alte bunuri te poate destabiliza pentru foarte multa vreme in lipsa protectiei oferite de o polita de asigurare.
In actualele conditii ale pietei de asigurari din Romania, cel mai mult conteaza sa castigi fidelitatea clientului. Cred ca un client castigat in vremuri dificile este unul care iti ramane alaturi pentru mult timp. Asadar, orice companie ar trebui sa se concentreze pe imbunatatirea serviciilor oferite si mai putin pe oferirea unor tarife cat mai mici. Este diferenta dintre a construi pe termen lung si a pune in aplicare strategii valabile pe teremen scurt.
XPRIMM: Va ramane piata din Romania dominata de conceptul celui mai mic pret?
A.B.: Cel mai mic pret inca vinde in Romania, in special pe segmentul auto, dar cred ca, incet incet, lucrurile se vor schimba. Vor conta din ce in ce mai mult serviciile primite, calitatea si promptitudinea lor si ne dorim clienti care inteleg si apreciaza protectia oferita de o asigurare.
XPRIMM: Cum percep actionarii companiei conditiile actuale din piata din Romania?
A.B.: In ciuda contextului dificil al pietii, precum si a stadiului emergent al acesteia, grupul a identificat un potential semnificativ de dezvoltare al pietii de asigurari din Romania pe termen lung si GOTHAER a decis sa "parieze" pe servicii de calitate si crestere sustenabila.
XPRIMM: Cum a evoluat segmentul corporate in ultima perioada? Exista si aici un razboi al preturilor intre companiile locale?
A.B.: GOTHAER a evoluat mult si pe acest segment, dezvoltand business-ului pe segmentul corporate cu peste 50% in 2013 comparativ cu 2012. Si pentru un client corpoarte, pricingul isi spune cuvantul, mai ales in contextul economic dificil. Clientii corporate sunt, insa, cei ce apreciaza o acoperire de calitate, pliata pe nevoile lor punctuale, iar aici sunt cateva din punctele noastre forte.
XPRIMM: Ce procent din afacerile GOTHAER sunt realizate prin intermediul brokerilor? Cum veti gestiona in continuare relatia cu intermediarii si care sunt principalele clase de asigurare unde va asteptati ca brokerii sa performeze?
A.B.: Peste 75% din subscrierile GOTHAER Asigurari Reasigurari in 2013 au fost generate prin intermediul brokerilor, restul reprezentand contributia agentilor si a canalelor directe de distributie. Relatia noastra cu intermediarii in asigurari este extrem de importanta, acestia fiind partenerii pe sprijinul si profesionalismul carora ne bazam cel mai mult in dezvoltarea unui portofoliu la fel de sanatos ca cel de care ne bucuram in acest moment.
Mai mult decat atat, experienta si consultanta lor ne ajuta sa ne imbunatatim permanent produsele si sa le adaptam la nevoile actuale ale asiguratilor. Si cred ca facem echipa buna in fata clientilor. Suntem mereu deschisi la sugestii venite din partea lor si cu siguranta vanzarea prin brokeri este unul dintre canalele in care vom investi in continuare.
XPRIMM: Ce planuri aveti referitor la reteaua proprie de vanzare si la o eventuala extindere teritoriala?
A.B.: Ne dorim in continuare o extindere a retelei proprii de vanzari, acesta fiind motivul pentru care investim atat cat este nevoie pentru a coopta in echipa noastra unii dintre cei mai buni specialisti in asigurari din intreaga tara, dorind sa dezvoltam si acest canal de distributie.
Extinderea teritoriala este luata in calcul in functie de potentialul local, de o prezenta care aduce valoare relatiei cu clientul. Momentan analizam oportunitati si vom decide in functie de performantele anticipate.
XPRIMM: Cum va asteptati sa evolueze piata de asigurari in 2014 si care sunt obiectivele GOTHAER Asigurari Reasigurari in urmatoarea perioada?
A.B.: Stim ca piata de asigurari din Romania are potential si speram ca vom intra curand pe un trend ascendent. Atat al potentialui pietii, dar mai ales din perspectiva increderii clientilor care cred ca trebuie recastigata. Aceasta este provocarea.
In ceea ce priveste GOTHAER, ne dorim in primul rand sa mentinem dezvoltareaprofitabila, incercand sa balansam investitiile facute cu rezultate imbunatatite astfel incat sa atingem indicatorii de profitabilitate pe care ni i-am planificat in anii urmatori. Ramanem aproape de piata, permanent ancorati in realitatile ei si croindu-ne strategii de dezvoltare pornind de la CLIENT. El este si ramane proritatea noastra.
Editor: Mihai CRACEA | Publicat pe 13.06.2014 | 5757 vizualizari