Asigurarile RCA au fost principalul subiect dezbatut de piata in aceasta toamna si probabil ca va continua sa mai fie. Dupa intrarea CITY Insurance in insolventa au reaparut discutiile despre aparitia unui asigurator de stat. Insa, ar putea acesta sa fie o solutie pentru piata RCA?
In prezent doar 7 jucatori mai activeaza in piata RCA, din cei 26 de asiguratori autorizati de ASF, asta dupa ce in septembrie Autoritatea de Supraveghere Financiara a retras autorizatia de functionare a CITY Insurance, iar din data de 6 decembrie 2021, UNIQA Asigurari a sistat activitatea de distributie a politelor RCA, dupa ce a primit aprobarea ASF de retragere de pe acest segment de business.
1asig.ro a discutat cu mai multi specialisti din piata despre care ar putea fi solutiile pentru problemele de pe segmentul RCA si daca un asigurator de stat ar rezolva situatia.
Astfel, Cristian ROSU, Vicepresedintele ASF, considera ca aparitia unui asigurator de stat poate aduce un oarecare echilibru pe aceasta piata. "Mai mult decat atat, orice companie noua este mai mult decat binevenita pe un segment care devine tot mai ingust. Cu cat concurenta este mai mare, cu atat consumatorul are de castigat."
Vicepresedintele ASF a precizat ca problemele pietei RCA sunt segmentate pe mai multe paliere: unele tin de o mai buna reglementare in plan legislativ, altele tin de comportamentul companiilor, altele sunt strict legate de modul in care asiguratii se raporteaza la polita RCA. "De asemenea, sunt chestiuni care ne privesc si pe noi ca Autoritate si pe care trebuie sa le imbunatatim. Avem si noi de lucru pe aceasta zona."
Acesta a mai spus ca si service-urile, pe care Autoritatea nu le reglementeaza, dar care au un rol extrem de important in piata RCA, trebuie sa vina cu alte abordari in parteneriatul cu societatile de asigurare. "Nu exista doar un singur vinovat pentru problemele acestei piete", a subliniat oficialul ASF.
"RCA este o piata extrem de complexa, desi la prima vedere nu pare. Din punctul meu de vedere complexitatea rezida, asa cum am mai spus, din faptul ca vorbim despre vanzarea unui produs cu un puternic caracter social, pentru ca este obligatoriu intr-o piata libera. Mai mult decat atat, piata RCA este foarte influentata si de faptul ca Romania este pe primul loc in UE la numarul de accidente raportat la numarul de locuitori, fapt care pune o presiune in plus pe acest segment. Iata ca si comportamentul soferilor in trafic este o alta problema cu implicatii serioase asupra pietei asigurarilor auto obligatorii", a completat Cristian ROSU.
Si Virgil SONCUTEAN, Director General, ALLIANZ-TIRIAC Asigurari, afirma ca: "Concurenta sanatoasa este bine venita, in orice domeniu. Cu cat concurenta este mai mare, cu atat preocuparea pentru calitatea serviciilor oferite clientilor este mai ridicata. Asadar, cresterea concurentei in piata RCA, prin intrarea unui jucator de stat nu ar insemna decat o veste buna".
Acesta este de parere ca daca piata reuseste sa seteze un echilibru intre prime si riscuri si atat timp cat exista reguli unitare pentru toti jucatorii si un arbitru in autoritate care vegheaza la respectarea regulilor, vom avea o piata RCA functionala.
La randul sau, Mihai TECAU, Presedinte Directorat, OMNIASIG VIG, este de parere ca politica unui tarif sustenabil, corelat cu daunalitatea pe aceasta linie de business, este cea mai simpla si eficienta solutie pe termen lung pentru asigurarea stabilitatii pietei RCA. Soliditatea unei companii are la baza acest principiu, pentru toate liniile de asigurare. "Practicarea unui tarif nesustenabil poate fi aplicata pe o anumita perioada de timp, dar in final va genera un dezechilibru, care va duce inerent spre imposibilitatea asiguratorului de a sustine plata daunelor. In acest sens, si un eventual asigurator de stat ar trebui sa urmeze aceleasi principii de solvabilitate si de tarifare sustenabila", a adaugat el.
Recent, Iulius Marian FIRCZAK, Deputat in Parlamentul Romaniei, zicea ca nu crede ca poate fi infiintat un asigurator RCA de stat care sa practice tarifele pe care le avea CITY Insurance pe acest segment.
"Din 2017 si pana acum au fost diverse solutii pentru corectarea pietei. Nu cred ca un asigurator de stat este o solutie", a spus acesta precizand ca nu este un sustinator al aparitiei unui astfel de jucator.
"Nu poti sa vii cu un asigurator de stat tot cu pretul de dumping in piata. O sa ajungi la situatia in care, in trei, patru, cinci ani de zile, vei ajunge sa ai cota de piata pe asiguratorul de stat de peste 90%. Nu cred ca este o solutie, nici nu cred ca va putea sa fie adus in piata un asigurator de stat pe piata de RCA care sa practice tarifele pe care le avea CITY. Tarifele alea erau clar deformate. Sa faci un asigurator care sa joace real si corect in piata de RCA, nu ii vad rostul. Imporant e sa ii convingi pe asiguratorii care sunt in piata acum sa nu plece, sa nu se retraga si sa gasesti mecanismele si sa faci modificarile necesare in legislatie pentru ca piata sa functioneze", a spus deputatul.
De asemenea, Cristian IONESCU, Presedinte al Directoratului ASIROM VIG, afirma ca "Piata libera ramane singura optiune - de altfel, ca stat membru al UE nu avem practic de ales sub acest aspect.
In niciun caz un (monopol al unui) asigurator de stat nu ar aduce plus-valoare segmentului RCA. Ar fi o falsa solutie, care nu ar face decat sa mascheze o oferta si o companie nesustenabila."
Si Dorel DUTA, Presedintele UNSICAR, aminteste ca ideea prezentei capitalului de stat pe segmentul RCA a fost vehiculata in spatiul public la inceputul anului 2016 si lua in discutie propunerea ca EximAsig, companie controlata indirect de stat, sa obtina autorizatia pentru emiterea acestui tip de polita. Insa, acest nu considera ca prezenta unui asigurator de stat ar rezolva problemele care se manifesta pe segmentul RCA.
"Chiar daca numarul emitentilor RCA a scazut in ultimii ani, cred ca asiguratorii ramasi pe acest segment de piata au capacitatea si capitalizarea necesare sa acopere cererea consumatorilor prin polite emise la un pret corect si plata despagubirii la timp si intr-un cuantum care sa acopere corect dauna suferita", a adaugat Dorel DUTA.
La randul sau Adriana GRECU, Presedintele PRBAR, sustine ca o piata, indiferent care ar fi ea, se va regla singura prin mecanismele ei interne. "Oricare alta interferenta ca si parghie, poate ar putea rezolva pe moment unele chestiuni, insa daca ne uitam in trecutul apropiat, am putea sa vedem ca ele au functionat doar temporar. Deci, nu cred ca un asigurator de stat ar rezolva aceasta situatie."
Totodata, Francois COSTE, CEO, GROUPAMA Asigurari, crede ca solutia sta mai degraba in asigurarea unei competitii corecte, deci intr-o piata sanatoasa, care sa fie orientata in primul rand catre protectia persoanelor pagubite sau victimelor unui accident rutier. "De asemenea, cerintele legate de solvabilitate, de capital, sistemele de control, toate aceste masuri de prudentialitate sunt foarte importante pentru a asigura o stabilitate financiara in piata. In general, cele mai bune solutii le gasim intr-un dialog bun, in predictibilitate, factori care joaca un rol important atunci cand vine vorba despre echilibrul unei industrii", a completat el.
Mai multe declaratii pe aceasta tema, dar si alte subiecte de interes, o sa puteti urmari in curand in Revista PRIMM Asigurari & Pensii.