Am avut oportunitatea de a participa la toate intalnirile elitei asiguratorilor si intermediarilor din Romania din ciclul XPRIMM Forecast Meeting.
Pe scurt, CEO, membrii in Board-uri, sefi de asociatii profesionale, avocati si alti furnizori de servicii care doresc sa se exprime, sa isi faca noi prieteni sau sa reinnoiasca relatiile cu cei vechi - un veritabil think tank constituit ad-hoc.
Anul acesta insa, ceva a fost diferit - desi recunosc ca am mers pe ideea unei evolutii si nicidecum a unei revolutii in conturarea agendei. A fost unul dintre rarele momente cand cineva nu numai ca a vazut elefantul din camera, dar l-a si "prezentat". Un bun avocat - probabil fara teama de a-si pierde clientii, a declarat sus si tare ca industriei de asigurari din Romania ii trebuie nici mai mult nici mai putin decat... spirit inventiv. Sa vina cu ceva nou. Sa se uite in viitor, la ce se intampla in jur, la directia in care merg lucrurile.
Nu de alta, dar in timp ce noi ne dam peste cap reinventind apa calda, reanalizand aceleasi tendinte sau cautand vesnicul potential, alte tari au trecut de etapa in care doar se gandesc la viitor si il pun deja in practica. Toate aceste idei care pot parea indepartate dar care sunt deja aici se invart, in principiu, in jurul conceptelor de Inclusive Insurance (un fel de microinsurance reinventat), InsurTech (o combinatie interesanta intre Insurance si Technology, pe modelul FinTech), BigData, Blockchain, Peer2Peer si, preferatul meu, viitorul asigurarilor pentru cei din generatia Millenials: On Demand Insurance (ODI). Le vom analiza rand pe rand in aceasta serie de articole.
Simplificand insa, iata conceptul de ODI: de ce un simplu consumator neinteresat si catusi de putin impresionat de mecanismele complexe de sorginte mai mult sau mai putin actuariala prin care se formeaza pretul unei asigurari trebuie sa plateasca pentru protejarea bunurilor din casa lui, chiar si cand este acasa si, evident, nu prea are nevoie de acest serviciu. Sau de ce ar plati pentru protectia la furt a unui telefon mobil cand el se afla pe noptiera. Ei bine, nu trebuie. Sau cel putin - nu mai trebuie. Platesti cat consumi sau, mai bine zis, cat folosesti un anumit serviciu. Exact asa cum functioneaza politele de asigurare auto de tip Pay As You Drive.
Catalizatori ai trecerii la asigurari "la cerere" sunt tehnologiile mobile, dar si dorinta unei noi generatii de clienti de a primi altceva in schimbul unei clasice prime. Li se alatura faptul ca dezvoltarea asigurarilor in forma lor actuala pare a fi atins un impas.
Desigur, nu sunt toate bune si frumoase. Orice dezvoltare vine si cu noi provocari, pentru industrie, respectiv potentiale dezavantaje pentru consumatori. Le putem analiza din multe perspective. In mod cert insa, viitorul este aici si nu in politele incheiate pe tipizate A4, semnate si stampilate de toate partile, care prind clientul intr-un contract rigid, de neinteles si in raport cu care are extrem de putina putere de negociere. Un bun exemplu de ODI este Trov (www.trov.com), o companie care activeaza in Marea Britanie, dar si in Australia. TROV se lauda ca vor reinventa asigurarile pentru generatia "mobila", oferind o alternativa pentru cei care nu vor sa aiba de-a face cu polite complicate.
Cum un simplu manifest pentru reformarea ofertei de asigurare din Romania nu poate ajuta decat, poate, la nivel pur conceptual - demaram sub egida APPA-Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor un think tank avand drept principala tema de cercetare si dezbatere modul in care se poate face trecerea la o noua generatie de produse de asigurare, in beneficiul consumatorului roman, dar si cresterea acoperirii prin produse de profil in general.
Pentru cei interesati - asteptam idei, propuneri si teme de cercetare si dezbatere! Vom reveni.
Alexandru CIUNCAN
executiv@appa-asigurari.ro
Asigurari "la cerere". Cum arata viitorul?
Din aceeasi categorie
Cele mai citite