Chiar daca COVID-19 pare sa se transforme din amenintare pandemica in risc endemic, prezenta sa continua sa aiba efecte asupra sistemelor medicale globale si asupra segmentului asigurarilor private de sanatate. Ce tendinte sunt asteptate in 2022 in aceste domenii?
Orientarea spre solutii de sanatate in zona corporate si accentul pe telemedicina sunt doar doua dintre trend-urile globale identificate de David HEALY, CEO EMEA, Aetna International pe segmentul asigurarilor de sanatate in acest an.
Astfel, una din cele mai mari provocari pentru asiguratorii din zona de sanatate in 2022 va fi sa le ofere acces clientilor la servicii accesibile de telemedicina, este de parere HEALY. Acest lucru este determinat atat de impactul direct al COVID-19, care a condus la o adoptare accelerata a serviciilor de telemedicina, cat si de faptul ca telemedicina are multiple avantaje, inclusiv accesibilitatea sporita pentru pacient si rapiditatea oferirii unui diagnostic. Nu in ultimul rand, telemedicina are potentialul de a reduce costul primelor de asigurare.
Tot ca raspuns la pandemia COVID-19, angajatorii isi vor dori ca angajatii lor sa aiba o stare buna de sanatate, iar angajatii vor avea mai multe asteptari in ceea ce priveste beneficiile extrasalariale de tipul asigurarilor de sanatate. Mai mult sanatatea mintala este deosebit de importanta, iar angajatii se asteapta ca angajatorii sa le ofere servicii de sanatate mintala si activitati de well-being, noteaza HEALY. Prin urmare, asiguratorii vor trebui sa dezvolte planuri care sa includa si aceste aspecte.
Studiul "2022 Global Medical Trends Survey", la care au participat 209 asiguratori din 61 de tari, a identificat o crestere a preturilor pentru serviciile de sanatate si a costurilor asociate acestora in 2020 si 2021, tendinta care se va pastra, cu siguranta, in 2022. Aceasta crestere variaza de la o regiune la alta si este estimata la 6,7% in Europa.
Cresterea despagubirilor acordate pentru probleme muscoscheletice, dar si cresterea incidentei problemelor mintale si psihice, prevalenta telemedicinii (utilizata, in special, pentru reducerea costurilor) si volatilitatea sunt cateva dintre tendintele pentru 2022 identificate in cadrul studiului.
Ce tendinte sunt asteptate in Romania pe segmentul asigurarilor de sanatate?
Continuarea cresterii inregistrate si in anii precedenti, flexibilitatea si simplificarea produselor, dar si o treptate orientare spre zona serviciilor care vizeaza sanatatea mintala - acestea sunt doar cateva dintre tendintele identificate de specialisti pe zona asigurarilor de sanatate din Romania in 2022.
"In anul 2022 cu siguranta vom vedea cresteri semnificative pe segmentul acesta, atat corporate cat si retail. Oamenii sunt mult mai informati, mult mai preocupati sa gaseasca solutii care sa inlocuiasca serviciile de sanatate oferite de sistemul public", a explicat Octavian TATOMIRESCU, Director General, CAMPION Broker.
"Si pentru [acest an] se pastreaza aceeasi tendinta ca si in anii anteriori, de crestere a interesului fata de asigurarile private de sanatate", este de acord si Robert MIREA, Broker Network Manager, MediHelp.
Mai mult, Gheorghe GRAD, Country Manager, RENOMIA SRBA Insurance Broker, identifica posibilitatea unor noi jucatori in piata, alaturi de consolidarea business-ului existent si optimizarea cheltuielilor cu furnizorii medicali. "Nevoia pietei va fi in crestere (pe fondul tulburarilor de ordin sanitar)".
Motivele care determina aceste tendinte in piata nu sunt legate doar de interesul manifestat in ultimii ani, ci si de schimbarile importante impuse (si aduse) de perioada pandemica.
"Cred ca multe dintre tendintele pe care le vom vedea conturandu-se in 2022 sunt practic consecinte ale schimbarilor venite odata cu pandemia de Coronavirus. Probabil ca vom vedea un interes in crestere pentru accesarea de servicii medicale in mediul virtual, iar cuvintele cheie aici vor fi simplitatea, personalizarea, flexibilitatea, dar mai ales disponibilitatea serviciilor, multi dintre noi dorindu-ne sa putem accesa serviciile de care avem nevoie de oriunde si oricand, cu minim de efort. Desigur ca vor exista inca si multe provocari in ceea ce priveste telemedicina, mai ales cele care tin de imbunatatirea accesului la astfel de servicii pentru anumite categorii de persoane, asa ca miza consta in a gasi un echilibru potrivit intre medicina si telemedicina, echilibru care se va reflecta si la nivelul serviciilor cuprinse intr-o asigurare de sanatate", a afirmat Calin MATEI, Director General Adjunct, GROUPAMA Asigurari.
"Ne asteptam ca asigurarile de sanatate sa fie tot mai mult accesate pentru ca nivelul de constientizare in randul populatiei atat a beneficiilor, cat si a protectiei este in crestere. Credem ca lectia pandemiei a fost invatata, iar cu totii punem pret mai mare acum pe sanatatea noastra. Asigurarea de sanatate este plasa de siguranta pentru cazurile in care avem nevoie rapida de bani pentru a trece mai usor peste o problema medicala sau pentru a preveni afectiunile medicale", au subiniat, la randul lor, reprezentantii ALLIANZ-TIRIAC Asigurari.
Cu toate acestea, trebuie evitat un optimism exagerat in ceea ce priveste cresterea de pe acest segment, sunt de parere specialistii. "Trebuie sa fim atenti, caci analiza obiectiva este deseori incetosata de dorinta noastra ca acest tip de asigurari sa ajunga la un nivel pe care il consideram mai "sanatos". De aceea, atat noi, cat si majoritatea jucatorilor din piata, dam estimari optimiste la inceputul fiecarui an, de aproape o decada", atrage, insa, atentia Catalin BOICEANU, Director Tehnic, GLOBASIG Broker.
"Ca sa raspund totusi la intrebare, am cateva sentimente amestecate pentru 2022. Pe de-o parte, asigurarile de sanatate beneficiaza de un trend constant crescator al interesului, organic as putea spune. Pe de alta parte, avem cresteri mari de preturi pentru utilitati de baza, alimente si alte servicii esentiale, ceea ce va face probabil ca achizitiile de asigurari de sanatate sa fie prioritizate diferit. Prin urmare, daca acest context economic va continua sa fie marcat de cresteri de preturi, probabil vom asista si la renuntari ale asiguratilor de a mai incheia asigurari de sanatate, desi ele ar trebui sa fie in topul listei de prioritati (alaturi de asigurarea locuintei sau a bunurilor firmei)", a completat Catalin BOICEANU.
Chiar si intr-un context dificil din punct de vedere financiar, insa, nu pot fi negate beneficiile pe care politele de sanatate le aduc pentru romani.
"Accesul la servicii medicale, cu prioritate si fara timp de asteptare, libertatea de a alege institutia medicala sau medicul curant, precum si beneficiile fiscale (asigurarile de sanatate sunt deductibile fiscal atat pentru angajat, cat si pentru angajator) sunt principalele motive pentru care companiile sau persoanele fizice achizitioneaza o asigurare de sanatate privata", reamintesc reprezentantii ALLIANZ-TIRIAC Asigurari.
Aceste beneficii trebuie dublate, fara indoiala, de produse din ce in ce mai adaptate nevoilor consumatorilor. "Imi place sa observ faptul ca asiguratorii incep sa-si ajusteze produsele, atat pentru a le adapta mai bine pietei locale, cat si pentru ca vor sa abordeze acest segment cu o viziune de durata. Pana de curand produsele de asigurare au fost gandite cu un orizont de un an, rar mai mult. Sanatatea insa nu tine cont de aceasta viziune limitata la un an de zile. Sanatatea trebuie privita pe termen lung si foarte lung. Mi-as dori produse prin care asiguratorii sa incurajeze preventia; doar preventia facuta inteligent poate aduce o scadere a costurilor in sanatate", a subliniat Catalin BOICEANU.
Un alt aspect important este legat de sanatatea psihica, subiect adus in discutie din ce in ce mai mult in ultimii 2 ani, ca urmare a impactului pandemiei. Companiile incep sa raspunda si sa includa astfel de elemente in produsele oferite. "Cred, totodata, si ca subiectul sanatatii mintale va trebui prioritizat. GROUPAMA a inclus deja in pachetele de asigurari de sanatate acoperiri specifice, cum ar fi accesul la sesiuni de consiliere pentru sprijinirea sanatatii emotionale sau chat-ul medical cu medici specialisti, iar acest aspect devine cu atat mai relevant in contextul actual, in care traim evenimente cu un impact semnificativ la nivel emotional", este de parere Calin MATEI.
Rezultatele pentru 2021 confirma tendintele de crestere
Conform datelor publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiara - ASF, asigurarile de sanatate au cumulat, in primele 9 luni ale anului 2021, prime brute subscrise in valoare de aproximativ 384 milioane de lei, in crestere cu 9% fata de aceeasi perioada a anului 2020.
Defalcat, primele brute subscrise pentru asigurarile de sanatate aferente activitatii de asigurari generale (AG) au fost in suma de 239 milioane lei, in crestere cu aproximativ 10%, reprezentand circa 62% din totalul PBS pentru activitatea de asigurari de sanatate. Primele brute subscrise aferente asigurarilor de viata (AV) au fost in suma de 145 milioane lei, in crestere cu circa 8% fata de perioada similara a anului anterior.
In total, pentru intreg anul 2021, ASF estimeaza ca primele brute subscrise pe segmentul asigurarilor de sanatate din Romania au fost de 500 milioane de lei.