1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Cand trebuie sa te ingrijoreze ...

Cand trebuie sa te ingrijoreze bateria vehiculului electric. Cum eviti costurile uriase de inlocuire

Soferii care se gandesc sa cumpere un vehicul electric (EV) isi fac adesea griji cu privire la longevitatea bateriei. Deoarece bateria este cea mai scumpa componenta a unui vehicul
electric, inlocuirea acesteia poate costa uneori mai mult decat intreaga valoare a masinii. Prin urmare, ce ar trebui sa stie soferii despre baterii inainte sa aleaga un vehicul electric nou sau la mana a doua?

Care sunt factorii care afecteaza longevitatea bateriilor?

Producatorii de vehicule electrice ofera de obicei o garantie pentru baterii de 8 ani sau de 160.000 de kilometri (care scenariu survine primul). Cu toate acestea, asta nu inseamna ca
dupa aceasta perioada masina poate fi dusa direct la fier vechi. In realitate, pe masura ce bateria se uzeaza, autonomia de rulare a vehiculului electric va deveni pur si simplu din ce in ce mai mica, potrivit unui comunicat de presa al carVertical.

„O baterie EV poate tine intre 10 si 20 de ani, fiind multi factori care-i influenteaza longevitatea. Bateriile folosite in tari cu clima calda sau rece se vor degrada mai rapid decat cele folosite in zone cu clima mai blanda. Atunci cand achizitionati un EV la mana a doua, importat din strainatate, este important sa stiti de unde provine, deoarece acest lucru va afecta starea bateriei”, spune Matas BUZELIS, Expert auto si Seful departamentului de comunicatii al carVertical.

Un stil de condus agresiv are un efect minim asupra longevitatii bateriei, problema mai pregnanta fiind ca multi soferi nu stiu cum sa aiba grija corect de bateriile masinilor electrice. Producatorii recomanda mentinerea unui nivel optim de incarcare intre 20% si 80% si evitarea utilizarii frecvente a statiilor de incarcare rapida. Inlocuirea unei baterii poate costa mai mult decat valoarea intregii masini. In timp ce vehiculele electrice au mai putine piese in miscare si intretinerea lor costa de obicei mai putin decat cea a vehiculelor cu motor cu ardere interna, daca baterie unui EV se deterioreaza intr-un accident si trebuie inlocuita, ar putea fi vorba despre o cheltuiala semnificativa. In functie de modelul EV, o inlocuire a bateriei poate costa intre 20.000 si 40.000 de euro.

Pentru a economisi bani, unii soferi cumpara baterii deja folosite, dar chiar si cele mai ieftine baterii second-hand pornesc de la cateva mii de euro. Inainte de a cumpara o baterie folosita, este important sa aveti cat mai multe informatii posibil despre nivelul de uzura, capacitatea reala si autonomia sa. Modelele mai noi, cum ar fi masinile Tesla, colecteaza aceste informatii automat. Poate fi mai dificil de evaluat uzura vehiculelor electrice mai vechi sau mai rare, dar avem la dispozitie din ce in ce mai multe optiuni de diagnosticare a starii de sanatate a bateriei. De asemenea, inainte de a cumpara o masina este indicat sa discutati cu proprietarul si sa aranjati ca o inspectie sa fie efectuata. In caz contrar, cumparatorii risca sa cumpere o baterie in stare proasta, care nu mai poate parcurge distante mari.

EVurile iau foc mult mai rar decat masinile cu motoare cu combustie interna

Multi soferi care iau in considerare cumpararea unui vehicul electric sunt ingrijorati de nivelul de siguranta al bateriilor. Exista o multime de povesti online despre bateriile EV care iau foc, ceea ce descurajeaza adesea cumparatorii potentiali. Desi nicio masina nu este imuna la riscul de incendiu, mai ales in cazul unui accident major, Matas BUZELIS mai spune ca ideea ca vehiculele electrice pot lua foc spontan este un mit.

„O multime de studii arata ca masinile electrice iau foc mai rar decat masinile pe benzina saudiesel. Cu toate acestea, stingerea unui incendiu provocat de un vehicul electric poate fi mai dificila. Multi soferi raman sceptici in ceea ce priveste vehiculele electrice si sunt mai dispusi sa distribuie materiale controversate despre pericolele pe care le pot prezenta aceste masini, materiale care lasa impresia c-ar fi nesigure”, explica Matas BUZELIS.

Cum se intretine o baterie de EV pentru a avea o durata mai lunga de viata?

Deoarece bateriile EV sunt foarte sensibile la schimbarile de temperatura, este recomandat sa parcati masina la umbra in timpul verii si intr-un garaj incalzit in timpul iernii. Spre deosebire de vehiculele propulsate de motoare cu ardere interna care folosesc caldura motorului pentru a incalzi pasagerii, vehiculele electrice se bazeaza exclusiv pe energia bateriei.

Eficienta motoarelor electrice este de cel putin doua ori mai mare decat cea a motoarelor cu ardere interna, iar in multe cazuri randamentul depaseste 80-85%. Datorita faptului ca un motor electric genereaza relativ putina caldura in timpul functionarii, autonomia de rulare a unui vehicul electric este redusa semnificativ cand vremea este racoroasa.

Atat descarcarea completa cat si incarcarea completa pot dauna bateriilor EV. Unii producatori limiteaza nivelul de incarcare pentru vehiculele electrice, impiedicand incarcarea la 100% sau descarcarea la 0%. In special, soferii ar trebui sa evite sa-si lase masinile pentru perioade lungi de timp cu bateria complet descarcata sau complet incarcata. Proprietarii de vehicule electrice care au instalat statii de incarcare acasa sunt sfatuiti sa lase masina conectata pentru a regla automat nivelul de incarcare a bateriei, astfel incat acesta sa poata fi mentinut la 80%.

Chiar si factori precum accelerarea brusca sau franarea pot afecta longevitatea bateriei, ceea ce inseamna ca un stil de condus mai lin si mai calm este benefic pentru vehicul.
Studiile arata ca autonomia unui EV se poate scurta cu 1-3% pe an. Desi producatorii asigura ca bateria nu va trebui inlocuita pe durata de viata a vehiculului, un vehicul electric mai vechi nu va fi la fel de eficient, iar autonomia sa va fi redusa semnificativ.