Carmen RADU, Presedinte, FGA
Nicolae CRISAN, Director General, FGA
In ultima perioada se vorbeste mult despre situatia in care se afla clientii companiei ASTRA Asigurari si, implicit, de misiunea pe care o are de indeplinit Fondul de Garantare a Asiguratilor. Ce au de facut clientii care au nevoie de despagubiri pe baza politelor incheiate la ASTRA? Care este actualul stadiu de solutionare a dosarelor?
PRIMM: Care este, in acest moment, stadiul de organizare al Fondului de Garantare? Aveti echipa in forma finala? Se mai fac angajari?
Carmen RADU: As vrea sa fac cateva precizari, tocmai pentru ca, asa cum ati mentionat, probabil ca foarte multa lume abia acum a realizat ce inseamna de fapt Fondul de Garantare a Asiguratilor. Conform Legii nr. 213/2015, Fondul de Garantare a Asiguratilor s-a constituit ca persoana juridica de drept public, avand ca scop principal protejarea creditorilor de asigurari in cazul insolventei unui asigurator. In aceste conditii, Fondul de Garantare a Asiguratilor a primit si noi activitati pe care trebuie sa le faca si pe care pana acum nu le avea in atributiile sale - ma refer aici in special la activitatea de instrumentare si lichidare a dosarelor de dauna.
Acesta este motivul pentru care organigrama noastra se va extinde si cu cateva pozitii si functii obligatorii - control intern, auditor intern, specialisti in achizitii. De asemenea, trebuie sa ne extindem echipa de IT si, bineinteles, probabil una dintre cele mai importante parti este cea de evaluator al dosarelor de dauna; ma refer aici atat la partea de constatare, cat si la instrumentarea si lichidarea dosarelor de dauna.
Nicolae CRISAN: Pana la 1 octombrie am angajat un numar de 15 inspectori evaluatori. Acestia activeaza prin intermediul a 12 puncte de constatare si acopera urmatoarele judete si zone limitrofe acestora: Iasi, Cluj, Constanta, Timis, Prahova, Covasna, Dolj, Brasov, Vrancea si, bineinteles, municipiul Bucuresti.
PRIMM: Care este in acest moment timpul de raspuns, din momentul in care un client deschide un dosar de dauna si pana in momentul in care se realizeaza constatarea, avand in vedere ca sunt doar 12 centre in acest moment?
N.C.: Avem aproximativ 3.000 de cereri de deschidere de dosare de dauna pe care le-am prelucrat si le-am inregistrat. O situatie speciala o au si cererile care vin pe mail, pentru ca si acestea trebuie printate si trebuie sa primeasca un numar de inregistrare ca sa capete o forma oficiala. De regula, avem 60-70 de deschideri de dosare pe zi. Trebuie avut in vedere si faptul ca inspectorii care au fost angajati nu sunt cu norma intreaga, ci doar cu doua sau trei ore, atat cat le permite Codul Muncii pentru a putea activa. Daca mai au raporturi de munca si cu alte societati de asigurari, acestia pot opta fie pentru un contract de munca pe o perioada determinata cu Fondul de Garantare, fie pentru aceste ore suplimentare.
Multi au optat pentru contractul de munca in cadrul Fondului de Garantare si deja au inceput sa le expire perioadele de preaviz la fostii angajatori, ceea ce inseamna ca in curand vor putea lucra 8 ore pe zi, iar ritmul de raspuns va fi mult mai alert. Opinia mea e ca vom reusi sa facem fata cu brio la cererile de deschidere de dosar de dauna, respectiv de constatare.
PRIMM: Care este principala provocare a Fondului de Garantare in acest moment?
N.C.: Exista o presiune din partea pagubitilor care doreau o solutionare mult mai rapida a dosarelor lor. Constatarea si, ulterior, instrumentarea dosarului presupun alta activitate putin mai complexa, dedicata specialistilor fondului. In definitiv, pe pagubiti ii intereseaza finalitatea, incasarea desbagubirilor si vom face tot ce este posibil pentru ca aceasta sa se realizeze in timpul cel mai scurt. Trebuie insa parcurse etapele in justitie, respectiv declararea starii de faliment.
Din cele 3.000 de solicitari de deschidere de dosare de dauna au mai ramas in lucru aproximativ jumatate. Peste 400 au fost deja instrumentate, s-au facut constatarile, iar restul de dosare sunt deja in lucru in teritoriu. Aproximativ 1.000-1.200 de dosare urmeaza sa intre in etapa de constatare in perioada urmatoare.
PRIMM: Cele care au fost procesate in acest moment in ce stadiu sunt?
C.R.: Urmeaza pasii pe care ii prevede norma 16: dupa ce se face constatarea, pagubitul merge la un service pe care si-l alege, se intoarce cu o propunere de deviz. Specialistii evaluatori din cadrul Fondului evalueaza acel deviz si dau o aprobare pentru intrarea in reparatie. Dupa ce isi repara masina, pagubitul are cele doua optiuni pe care le prevede legea: isi plateste masina pentru a putea sa o ridice din service, caz in care depune la noi o cerere de plata, platile neputandu-se efectua, conform legii, decat dupa ce avem o decizie definitiva de intrarea in faliment a asiguratorului, sau poate opta, daca si conditiile contractului de asigurare prevad aceasta clauza, ca plata sa se faca direct catre service-ul unde a fost efectuata si reparatia.
PRIMM: Este acest intreg proces mai complicat decat cel prin care un asigurat se adresa direct asiguratorului sau pentru despagubiri? Faptul ca ASTRA este in situatie de faliment complica procedura de despagubire pentru clienti?
C.R.: Etapele sunt aceleasi, pentru ca, asa cum am mentionat, un dosar se instrumenteaza conform conditiilor generale de asigurare. Singura problema, intr-adevar, este faptul ca plata nu se poate face imediat dupa ce dosarul a fost avizat si acceptat la plata, dar clientul va fi informat pentru ca se vor publica periodic liste actualizate cu potentialii creditori de asigurare, iar ei vor putea fi informati daca dosarul lor a fost acceptat la plata. Pot solicita aceleasi informatii si la noi. Este un drept pe care asiguratii il au in aceasta etapa.
PRIMM: Este managementul relatiei cu acesti clienti ai companiei ASTRA una dintre provocarile Fondului? Din contactul pe care l-ati avut pana acum cu acestia, inteleg clientii care e situatia?
N.C.: Acest lucru a fost in atentia noastra permanenta, tocmai pentru a nu tensiona relatia intre noi si pagubitii ASTRA. Cine lucreaza in bransa asiguratorilor probabil are o viziune mai profunda asupra a ceea ce inseamna acest Fond de Garantare a asiguratilor, care a fost infiintat abia in aceasta vara ca institutie independenta. In luna iulie abia am reusit sa ne organizam. Dupa aceea a inceput sa curga termenul celor 30 de zile in care trebuia sa preluam evidentele si arhivele de la ASTRA. Mare parte din personal a fost implicat in aceasta actiune care nu a fost deloc usoara: au fost peste 60.000 de dosare de dauna de preluat.
Intotdeauna in activitatea de pana acum, am avut in vedere drepturile si protejarea intereselor pagubitilor si a asiguratilor implicati. Deci, vom face tot ce este posibil pentru a efectua cat mai rapid toate platile. Si cu service-urile am avut deja cateva discutii din care a rezultat ca inteleg situatia. Marile service-uri sunt dispuse chiar sa crediteze pentru o anumita perioada reparatiile pentru acesti pagubiti. Desigur, depinde si de valoarea despagubirii sau de valoarea reparatiei, urmand ca acestia sa recupereze banii intr-o perioada de cateva luni de zile de la Fondul de Garantare. Exista astfel intelegere si din partea service-urilor si vom discuta in continuare, astfel incat clientii lor si pagubitii nostri sa nu aiba de suferit.
Cred ca este important ca sa intelegem cu totii ca Fondul de Garantare a Asiguratilor nu este un asigurator, astfel incat nu preia propriu-zis o activitate completa pe care a desfasurat-o asiguratorul intrat acum in insolventa.
C.R.: Si vreau sa mai fac o mentiune care este foarte importanta: service-urile nu sunt creditori de asigurare. Asa cum am mentionat, cererea pentru despagubire o face clientul, dar el poate mentiona - si cred ca acest aspect il vom tot repeta pentru a fi foarte clar - ca beneficiarul sumelor de plata sa fie sevice-ul care i-a reparat masina si care i-a dat-o fara ca asiguratul sa plateasca. Daca vom intelege cu totii acest mesaj si daca il vom transmite impreuna cu mass-media, sunt convinsa ca situatiile in care service-urile refuza pur si simplu sa introduca noi cazuri in reparatii sa fie cat mai putine.
PRIMM: Una dintre grijile clientilor este legata de resursele Fondului de Garantare si de eventualitatea ca acestea sa fie insuficiente. Puteti recupera o parte din despagubirile acordate de la companiile de reasigurari, din contractele de reasigurari?
N.C.: Deocamdata trebuie sa facem o analiza riguroasa a acestor contracte de reasigurari, sa vedem in ce masura ele sunt sau nu sunt acoperitoare pentru eventualele sume de recuperat. Nu le-am vazut inca, nu am intrat in posesia lor, dar sunt in arhiva predata. Le vom viziona si daca exista sume de recuperat puteti fi siguri ca vom intreprinde toate demersurile necesare in acest sens.
PRIMM: Ati mentionat ca aveti dosare si pe alte tipuri de asigurari, nu doar auto. Asadar, exista pana acum solicitari de despagubiri pe alte tipuri de asigurari?
C.R.: Solicitari avem primite direct la Fond pentru dosare de rascumparari, acolo unde clientii au denuntat contractele de asigurare, dar sunt foarte putine, sunt sub 100. In schimb, la o prima vizionare, sunt in aceste peste 57.000 de dosare pe care noi le-am preluat si dosare pentru asigurari de viata, dosare de accidente de persoane, asigurari de casa, property, industriale si asa mai departe. Sigur ca si acolo, si ma refer in special la cele de viata, clientul se adreseaza direct noua, in cazul in care apare un eveniment nou. Procedura este aceeasi: completeaza formularul care se gaseste pe site-ul Fondului de Garantare, urmand ca noi sa-i solicitam mostenitorilor, spre exemplu in cazul unui deces, sa completeze dosarul, apoi se analizeaza si se accepta sau se respinge la plata. Acelasi procedeu este si pentru celelalte tipuri de asigurari, fie ca vorbim de accidente, persoane si asa mai departe, pentru ca exista totusi, chiar daca este un procent mai mic, si acestea.
Completarea dosarului se poate face mult mai rapid in cazul acestor asigurari, pentru ca aici nu mai vorbim despre masini care trebuie sa mearga in service-uri sa fie reparate. La fel, plata se va face abia atunci cand legea ne permite s-o facem, iar acest lucru este valabil pentru toate tipurile de contracte.
PRIMM: Care este prioritatea Fondului in acest moment si care sunt planurile dumneavoastra dupa ce se va depasi situatia cu ASTRA?
C.R.: Cred ca in acest moment este foarte important sa ne completam in cel mai scurt timp echipa cu profesionisti si specialistii din domeniu. Dupa aceea va trebui, in cateva zile, sa postam pe site lista potentialilor creditori, iar activitatea cea mai importanta dupa aceea este cea de avizare si analizare a dosarelor de dauna, astfel incat ele sa poata fi predate comisiei speciale care s-a creat in cadrul Fondului, tocmai pentru a putea fi stabilit dreptul de plata al pagubitilor. Astfel, inainte de avea o decizie definitiva clientii vor sti care sunt drepturile si sumele cuvenite la plata.
N.C.: Vom vedea ce ne rezerva viitorul. Eu sper sa nu ne mai confruntam cu ceva de amploarea ASTRA, dar, sigur, vine Solvency II si trebuie sa avem in vedere toate aspectele acestuia. In primul rand este vorba despre consolidarea institutionala, aceasta insemnand alegerea unor specialisti. Suntem deschisi, dorim sa evoluam, dorim sa facem totul astfel incat nimeni sa nu aiba de suferit, dar trebuie sa inteleaga toata lumea ca totul trebuie sa se desfasoare in cadrul prevederilor legii.
Editor: Oana RADU | Publicat pe 28.10.2015 | 5908 vizualizari