1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Catalin CAMPEANU, Director General Adjunct,, Institutul de Studii Financiare (ISF)


In acest moment, conform cerintelor IDD, distribuitorii de asigurari trebuie sa faca anual 15 ore de pregatire profesionala, care se transforma in 20 de credite de formare profesionala continua.

XPRIMM: Care sunt noile cerinte din industria asigurarilor privind pregatirea profesionala si cum difera fata de cerintele anterioare legislatiei IDD?
Catalin CAMPEANU: Unele dintre cerintele vechi s-au pastrat, unele s-au modificat, iar altele noi au aparut. S-a pastrat nevoia de certificare initiala, un examen organizat de ISF, dar s-a schimbat tematica, manualul - au aparut multe prevederi noi in acest sens. A fost pastrata si recertificarea o data la trei ani, un examen de reconfirmare a cunostintelor si abilitatilor. S-a modificat faptul ca pentru a da recertificarea inainte trebuia sa faci un curs de formare profesionala, dar pe care il faceai doar o data la trei ani, inainte de examen. Acum avem aceasta noua directiva care ne vorbeste de pregatire profesionala continua, pe fiecare an. Noi aveam si inainte aceasta recertificare la 3 ani, dar erau tari in UE care nu aveau, inainte de aparitia IDD - directiva privind distributia de asigurari la nivel european, cerinte specifice pentru pregatirea profesionala, dar erau si tari care aveau conditii mai aspre, mai dificile fata de ce instituie IDD.

In acest moment, distribuitorii de asigurari trebuie sa faca anual 15 ore de pregatire profesionala, care se transforma in 20 de credite de formare profesionala continua. Urmand aceste ore in fiecare an, ulterior se sustine recertificarea la fiecare 3 ani.

Exista mai multe modalitati de a obtine cele 20 de credite. Distribuitorii pot face un curs la sala, poate fi unul de 15 ore si sa acumuleze toate creditele pentru acel an. Sau pot  participa la evenimente de specialitate - sunt conferinte pe care le organizeaza asociatiile profesionale sau ISF si pot obtine credite. De asemenea, pot fi mentori, fiind o activitate care, la randul ei, aduce credite. Exista in piata si furnizori de formare profesionala, autorizati de ASF, care ofera programe de pregatire.

XPRIMM: In opinia dumneavoastra, care sunt principalele beneficii ale consumatorilor daca distribuitorii de asigurari sunt mai bine pregatiti profesional?
C.C: S-ar putea ca eu, consumatorul, sa am o serie de intrebari, sa stiu sau nu exact ce imi doresc, s-ar putea sa intreb pentru a intelege mai bine ce fel de produse mi se ofera si daca am in fata un distribuitor bine pregatit profesional, el va avea aceste raspunsuri pentru mine. Daca nu, pot cauta o persoana competenta care sa imi ofere raspunsurile la intrebarile mele. Daca eu pun intrebari este bine sa primesc raspunsurile necesare.

Trebuie sa vedem ca piata asigurarilor se dezvolta, se maturizeaza. Daca ne uitam ce produse au cresteri vedem ca facem pasi pentru a ne indeparta de RCA si sunt in crestere alte tipuri de asigurari facultative. De exemplu, oamenii incep sa isi incheie din ce in ce mai mult asigurari de sanatate, de viata sau de calatorie. Este nevoie ca distribuitorii de asigurari sa prezinte si aceste asigurari facultative, sa explice avantajele lor si clientii sa inteleaga pentru ce platesc.

Pe scurt putem vorbi despre informare, atentia la nevoile consumatorului, consultanta, persoane profesioniste. La aceste beneficii am mai putea adauga increderea - consumator fiind, un vanzator profesionist, care stie ce spune, isi ofera incredere, inclusiv in produsul pe care il vinde.

XPRIMM: Ce se intampla cu persoanele care vand doar RCA?
C.C: O posibilitate este sa se adapteze la noile cerinte de formare profesionala, care inseamna sa-si insuseasca prevederile noilor acte normative care se regasesc in Manualul Distribuitorului de Asigurari, publicat de ISF, disponibil in forma fizica, pentru 85 de lei, si electronica - 15 lei.

Ii impingem catre forma electronica din doua motive. Primul - si pentru noi si pentru distribuitori este mai avantajos financiar. Iar in al doilea rand, ISF planteaza pomi, nu taie. Cel putin o data pe an avem o campanie in care noi plantam copaci impreuna cu Romsilva si incercam, in acelasi timp, sa reducem, cu toate fortele noastre, consumul de hartie.

XPRIMM: Distribuitori mai educati si clienti mai informati, in ce masura sunt o reteta de succes pentru o crestere sustenabila a pietei de asigurari?
C.C: In cea mai mare masura, din toate punctele de vedere. Un client mai educat financiar va sti ce sa ceara, va pune o presiune pe furnizorul de servicii si va pune o presiune pe asiguratori sa ii ofere produsele de care are nevoie pentru ca stie si intelege care ii sunt nevoile. Iar asiguratorul, la randul lui, va trebui sa se conformeze si sa ofere niste produse adaptabile pietei, in loc sa vanda doar RCA. Ambele parti au doar de castigat. Nu vad nicio pierdere de nicio parte in a avea oameni mai bine pregatiti, care vand asigurari, si in a avea clienti mai bine educati financiar.

XPRIMM: Este greu pentru un client sa discute cu un profesionist?
C.C: S-a pus de mai multe ori aceasta problema, mai ales in societatea noastra, ca avem parti ale societatii unde educatia financiara lipseste cu desavarsire. Este mult mai greu pentru noi sa educam clientii fata de a pregati profesional corespunzator distribuitorii. Avem instrumentele legale pentru a obliga distribuitorii sa se pregateasca profesional. Unii dintre ei nici nu au nevoie de obligativitate, o fac permanent, sunt companii care au programe de training intern, care acum sunt recunoscute prin Norma 20. De asemenea,  sunt brokeri mari care fac aceasta pregatire. Dar mai sunt si unii care se adapteaza greu la schimbare. Cei care refuza sa se adapteze la aceasta schimbare legislativa vor disparea din piata mai devreme sau mai tarziu.

XPRIMM: Unde se fac aceste cursuri de pregatire profesionala si cat costa? Dar examinarea?
C.C: Cursurile se fac la furnizorii de formare autorizati. Noi nu facem aceste cursuri pentru ca ar insemna noi sa centram, noi sa dam cu capul. Noi furnizam serviciul de examinare. Taxele pentru cursuri si le stabilesc acesti furnizori de formare. Taxa de examinare initiala este de 250 de lei cu TVA, taxa care implica examinarea la sala obligatoriu. Examinarea continua, la trei ani, se poate sustine online si costa doar 119 lei cu TVA. Mai este o taxa de inregistrare a creditelor de formare profesionala, care este de 50 lei plus TVA anual, utilizata pentru a asigura acest sistem unitar de mentinere a creditelor in registru. Trebuie inteles ca este o munca destul de mare din partea ISF pentru a mentine acest registru de credite pentru ca se face in pare parte manual, desi avem o platforma de examinare, pentru un simplu motiv ca pentru a lasa libertate furnizorilor de formare si intermediarilor principali si asiguratorilor de a furniza programe de pregatire profesionala am ales aceasta cale de a completa manual registrul, altfel ar fi trebuit sa impunem niste restrictii care nu ar fi fost in beneficiul pietei.

Iar in ceea ce priveste programele de pregatire profesionala, cel initial se desfasoara dupa Manualul Distribuitorului de Asigurari - toate intrebarile din examinare isi gasesc raspunsul in acest manual, ele fiind publicate si pe site-ul ISF. In ceea ce priveste pregatirea continua, este un lucru larg, deschis, se pot face pe produse de asigurare, pe soft skills, avem nenumarate subiecte pe care se poate face aceasta pregatire.

XPRIMM: Ce risca intermediarii care nu se supun cerintelor de pregatire profesionala?
C.C: Risca sa se apuce de altceva. Daca nu indeplinesc conditiile legale, distribuitorii pierd dreptul de ofertare de asigurari si sunt obligati sa reia procesul de pregatire initiala.

XPRIMM: Cum credeti ca va evolua, in general, procesul de invatare in urmatorii ani?
C.C: Va creste continuu. In primul rand, se va muta usor, usor in mediul online. Eu cred ca ceea ce insemna asigurari obligatorii se vor duce catre online cu pasi repezi si foarte curand nu vom mai vinde RCA la coltul strazii. Si mai cred ca abilitatile de vanzare vor conta din ce in ce mai mult pentru asigurarile facultative. Prin urmare, online-ul va conta tot mai mult, iar pregatirea profesionala va trebui sa urmeze acest curs, sa se adapteze. Competentele activitatii de distributie in online difera de cele fizic si atunci si pregatirea profesionala va trebui sa urmeze acest curs.

XPRIMM: Educam distribuitorii, dar cum educam si clientii si potentialii clienti de asigurari?
C.C: Lipsa de educatie financiara este o problema mare in acest moment pentru toata piata financiara. ISF face eforturi mari in acest sens. Si Guvernul face eforturi, avem educatia financiara ca materie obligatorie in scoli incepand cu anul 2021. In prezent, ISF are un program in toata tara prin care strangem toti profesorii si le facem un modul de pregatire pentru a intelege mai bine ce presupune educatia financiara. De asemenea, ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara are un program laudabil, de cativa ani, si merge in scoli si licee si incearca sa discute cu copiii, sa le prezinte tot ce inseamna instrumente financiare, educatie financiara. Avem colaborari foarte bune cu asociatiile profesionale, cu UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania, UNSICAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania si PRBAR - Patronatul Roman al Brokerilor de Asigurare Reasigurare in acest domeniu. Din pacate, tot ceea ce facem noi acum este mult prea putin si eforturile trebuie sa fie sustinute pentru ca este un lucru care se obtine greu si se pierde repede.

XPRIMM: Care sunt obiectivele ISF in ceea ce inseamna profesionalizarea pietei de asigurari?
C.C: Pe termen scurt, am dezvoltat un curs de pregatire profesionala in online, care sa acopere cele 15 ore de formare, pe care il vom pune la dispozitia furnizorilor de formare autorizati pentru ca ei il ofere distribuitorilor. Am facut acest curs special pentru a veni in intampinarea nevoilor pietei. Este un curs care a fost structurat pe module de cate 10 minute, pentru a nu sta 1-2 ore in fata calculatorului si pentru a putea ca distribuitorii sa isi desfasoare si activitatea zilnica. Am gandit si am structurat acest curs exact in ideea de a oferi mai mult timp celor care lucreaza. Acest curs va fi disponibil in curand prin organismele de formare autorizate.

Si pe termen lung ne bazam pe online. Am implementat platforma de examinare si imi doresc sa cred ca peste 3-4 ani vom avea peste 60-70% din examinarile de formare continua in mediul online - acum avem circa 10-15% in online si restul la sala.


Interviul a fost realizat in cadrul emisiunii Ora de Risc by XPRIMM, la RFI Romania.

Editor: Andreea RADU | Publicat pe 02.10.2019 | 8757 vizualizari
Share |