Romanii care planuiesc sa faca achizitii de Black Friday 2024 au alocat un buget mediu de 3.116 lei, cu 231 lei mai mult decat anul precedent. Printre cele mai cautate produse se numara televizoarele, electrocasnicele mici, hainele, telefoanele mobile si masinile de spalat.
Black Friday ramane unul dintre cele mai populare evenimente in Romania. 93% dintre romani sunt familiarizati cu acest eveniment de shopping, iar dintre acestia aproximativ 60% si-au planificat achizitii cu aceasta ocazie, potrivit unui studiu realizat de Kantar Romania, pe un esantion national reprezentativ de adulti din mediul rural si urban.
Bugetele alocate pentru cumparaturile de Black Friday continua, de asemenea, sa creasca. Si, in mod special, se observa o crestere semnificativa a procentului celor care isi propun sa cheltuiasca peste 3.000 de lei. Daca in 2022 procentul cumparatorilor cu bugete peste acest prag era de 21%, in 2024 a crescut la 30%.
In ceea ce priveste categoriile de produse preferate, televizoarele (36%), electrocasnicele mici (36%), hainele (26%), telefoanele mobile (26%) si masinile de spalat (19%) conduc topul achizitiilor planificate de Black Friday.
Preferintele variaza, insa, in functie de varsta: fata de nivelul general, tinerii intre 18 si 24 de ani se orienteaza mai ales catre haine (40%) si telefoane mobile (40%) sau laptopuri (17%).
Pentru segmentul 25 - 34 de ani, se evidentiaza un interes mai mare decat media pentru haine (34%) si cosmetice (15%). Cei cu varsta intre 35 - 44 de ani isi doresc mai mult electrocasnice mari, pe cand cei din intervalul 45-55 de ani se gandesc mai mult sa cumpere televizoare (42%) si aragaze (13%). Cei din segmentul 56 - 65 ani "vaneaza" mai mult decat restul articole de home & deco (16%), dar si produse alimentare si bauturi (14%).
"Black Friday continua sa fie un fenomen de amploare in Romania, 9 din 10 persoane cu varsta intre 18 si 55 de ani sunt familiarizate cu acest eveniment si mai mult de jumatate doresc sa cumpere ceva. Acest lucru subliniaza importanta evenimentului pentru economie si pentru sectorul de e-commerce, care beneficiaza de pe urma acestei perioade de varf in vanzari. Studiul nostru arata ca televizoarele si electrocasnicele mici sunt in topul preferintelor de Black Friday, urmate de telefoane mobile si haine. Aceste categorii de produse sunt esentiale pentru consumatorii romani, ce cauta sa isi imbunatateasca nivelul de trai (confort si functionalitate sporita pentru locuintele lor, divertisment si conexiune cu ceilalti prin tehnologii noi) si felul in care se exprima, se prezinta pe ei in lume. Black Friday reprezinta o oportunitate unica pentru companii de a-si creste semnificativ vanzarile si expunerea brandului. Dar acestea trebuie sa fie pregatite sa gestioneze eficient cresterea cererii din aceasta perioada (cu toate provocarile operationale) si sa se concentreze pe crearea unor experiente care sa fie diferite in mod semnificativ pentru cumparatori, astfel incat acestia sa dezvolte asocieri pozitive cu brandul", declara Gabriela Georgescu, Senior Client Service, Kantar Romania.
Interesul pentru produse cosmetice a inregistrat cea mai mare crestere din ultimii ani, in special in randul femeilor si in cadrul segmentelor cu varste cuprinse intre 25 - 34 si 45 - 55 de ani si al persoanelor din mediul rural, unde accesul la magazine fizice cu produse de acest tip este mai redus.
Studiul a fost realizat in perioada 14 - 21 octombrie 2024, pe un esantion reprezentativ la nivel national de 2001 respondenti, cu varste intre 18 si 65 de ani, interviurile fiind realizate prin metoda CATI, cu marja de eroare maxima admisa la nivel total de 2,2%, la un nivel de incredere la 95%.